امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تلاش کشورها برای حذف دلار از معاملات

#1
با کاهش ارزش شدید دلار در مقایسه با ارزش آن در دهه های گذشته، و همچنین تصمیم دولت‌های بزرگ برای تغییر واحد پولی در مبادلات بین المللی، می توان نزول تدریجی دلار در سال های آینده را پیش بینی کرد.
به گزارش جهان؛ فارس به نقل از اینوستینگ خبر داد، طی روزهای اخیر دو کشور چین و روسیه قرارداد گازی ۴۰۰ میلیارد دلاری برای انتقال گاز از روسیه به چین امضا کردند. این قرارداد از نظر ارزش مالی یکی از بزرگترین قراردادهای منعقد شده در تاریخ اقتصاد بین الملل محسوب می شود.

اما این قرارداد از یک نظر با دیگر قراردادهای بین المللی متفاوت بود، بر اساس این قرارداد چین هزینه گاز دریافتی خود را به یکی از دو واحد پولی رسمی دو کشور، یوآن یا روبل، پرداخت خواهد کرد.

اگرچه در حال حاضر همچنان برای جدا شدن کشورها از مبادله بر اساس دلار بعنوان ارز بین المللی زود است، اما می توان این اقدام را گام هایی به سوی جدا کردن مبادلات بین المللی از دلار به عنوان ارز مرجع عنوان کرد.

در حال حاضر ارز داخلی بسیار از کشورهای جهان وابستگی بسیار شدیدی به دلار دارد به گونه ای که کشورهایی مانند پاناما، اکوادور و السالوادور، دلار آمریکا را بعنوان واحد پولی خود انتخاب کرده اند و کشورهای دیگری مانند عربستان و ونزوئلا نیز ارزش واحد پولی خود را به دلار آمریکا وابسته کرده‌اند.

هم اکنون بسیاری بر این باورند که پس از دلار، یورو دومین ارز بین المللی پر کاربرد در اقتصاد بین الملل است، اما این تصور با در نظر گرفتن اینکه سهم مبادلات تجاری با ارز یوآن چین معادل ۱۰ درصد است و این میزان سهم از سهم یورو در مبادلات تجاری جهانی بیشتر است، تصور غلطی به نظر می رسد.

بر اساس اعلام مقامات روسیه و چین بعنوان دو کشور مطرح و تأثیرگذار در بازارهای بین المللی، این کشور‌ها در حال حذف دلار از مبادلات خود هستند، و چین در حال حاضر حجم قابل توجهی از مبادلات خود را بر پایه یوآن انجام می دهد.

در شرایط کنونی نمی توان ارز دیگری را به عنوان ارزی با پشتوانه قوی تر از دلار آمریکا در جهان مطرح کرد اما به نظر می رسد در آینده این روند با دگرگونی مواجه شود.

با توجه به تاریخچه ارزش دلار از سال های ۱۸۰۰ میلادی، می توان نتیجه گرفت که ارزش دلار طی یک قرن ثابت بوده است.

قدرت خرید دلار بین سال های ۱۸۰۰ تا سال های اولیه ۱۹۰۰ میلادی تقریبا ثابت بوده است به گونه ای همان مقدار که در سال ۱۸۰۰ میلادی شهروندان آمریکایی می توانستند با یک دلار خرید کنند معادل آْن در سال های ابتدایی ۱۹۰۰ میلادی هم می توانستند اقدام به خرید کنند.

اما ارزش دلار و قدرت خرید این ارز بین المللی از زمان تشکیل بانک مرکزی ایالات متحده در سال ۱۹۱۳ تا کنون بالغ بر ۹۷ درصد کاهش داشته است به گونه ای که قدرت خرید شهروندان آمریکایی به میزان قابل توجهی در این سال ها کاهش داشته است.

درآمد شهروندان آمریکایی نیز طی سال های اخیر با کاهش قابل توجهی همراه بوده است به نحوی که حداقل دستمزها در دولت باراک اوباما در مقایسه با دو دهه گذشته در این کشور ۲۰ درصد کاهش داشته است.

با ادامه روند نزولی ارزش دلار و همچنین رویکرد کشورهای دیگر برای استفاده از دیگر ارزهای بین المللی در آینده، احتمال تغییر روند کنونی مبادلات در جهان وجود دارد و این امکان وجود دارد که ارزهای دیگر نیز بعنوان رقبای قدرتمند این ارز در بازارهای جهانی وارد عرصه شوند.
تلاش کشورها برای حذف دلار از معاملات 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Heart اقلیم کردستان عراق بیش از ۲۸ میلیارد دلار بدهی دارد
Heart دولت ترامپ ۱.۴ میلیارد دلار برای اموات چک کشید
  ایران و ایرانی از تلاش برای رسیدن به تعالی باز نمی‌ایستد
Heart تلاش برای تحویل زودتر از موعد خودروهای ایران خودرو
Thumbs Up منافع کشورها در گرو ساخت واکسن کروناست!
  تلاش فرانسه برای پاسخ قاطع اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی در پرونده الحاق
Heart تلاش آمریکا برای خنثی‌سازی برتری موشکی چین
Heart سقوط ۷۰ درصدی معاملات مسکن در فروردین
Heart چطور قیمت نفت آمریکا به زیر صفر دلار رسید؟
Heart تلاش‌های حدادعادل برای به کرسی نشاندن قالیباف بر صندلی ریاست مجلس / رویای برادر بزرگت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان