امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

محوطه ی باستانی چلو

#1
محوطه ی باستانی چلو یا همان شهر سوخته با قدمتی حدود 6000 سال در چند کیلومتری سنخواست قرار دارد. گفته شده کشاورزان سنخواست حین کار بر روی زمین های خود این منطقه را برای اولین بار کشف کرده اند که بلافاصله مورد توجه مسئولین قرار گرفته و عمیلات جستجو در این منطقه آغاز شده و تا کنون بقایای اسکلت انسان، تکه های کوزه و سفال و بقایای ظروف شکسته سفالی در اینجا کشف شده است. تحقیقات در این منطقه در فرصت های آتی همچنان ادامه خواهد داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ‘علی اكبر وحدتی’ معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: فصل اول كاوش باستان‌شناسی در محوطه تپه باستانی چلو در نیمه مهرماه امسال با همكاری هیات ایتالیایی و با نظارت مستقیم پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد.
وی افزود: این محوطه یك استقرارگاه باستانی وسیع در حوالی شهر سنخواست است كه نشانه‌های استقرار از دوره مس و سنگ تا دوره آهن (هزاره چهارم تا اول پیش از میلاد) در آن برجای مانده است.
وحدتی گفت: این محوطه با گستره حدود 60 هكتار در زمره بزرگ‌ترین استقرارگاههای پیش از تاریخ شمال شرق كشور است كه ایجاد شش كارگاه كاوش و 28 گمانه تعیین حریم در بخش‌های محوطه نتایج ارزشمندی را به بار آورد.
تابلوی ورودی منطقه
محوطه ی باستانی چلو 1
تکه های شکسته ظروف سفالی
محوطه ی باستانی چلو 1
محل خروج اسکلت های انسان
وحدتی افزود: كاوش در محوطه چلو در دو بخش استقراری و گورستان انجام شد كه چشم‌انداز جدیدی از باستان‌شناسی پیش از تاریخ حوزه رود ‘كالشور’ و منطقه شمال شرق كشور را ترسیم كرد.
وی اظهار داشت: در منطقه گورستان، با وجود فعالیت‌های كشاورزی در دهه‌های قبل و تخریب تعدادی از گورها، بر اساس اطلاعات حاصل از كاوش در شش گور می‌توان بخشی از آداب تدفین را بازسازی كرد.
سرپرست ایرانی تیم مشترك ایران – ایتالیا در كاوش تپه چلو، افزود: در گورستان محوطه چلو، مرده‌ها به پهلوی راست و به حالت خمیده (چمباتمه زده) دفن شده‌اند و هدایای تدفینی اغلب در بالای سر و كنار پاهای آنها چیده شده و در تمام گورهای كاوش شده یك ظرف ‘آشپرخانه‌ای’ وجود دارد كه در آن بقایای مواد غذایی به چشم می‌خورد.
محوطه ی باستانی چلو 1
وی گفت: كاوش تیم مشترك در نیمه غربی محوطه چلو یك محدوده ذخیره‌سازی آذوقه به مساحت حدود یك هكتار را آشكار ساخت و آثاری از مهر و موم دهانه خمره‌ها به دست آمد كه به احتمال قوی نشان‌دهنده یك نظام انبارداری پیشرفته و كنترل مواد ورودی و خروجی به انبارها است.
بقاياي يک جسد تاريخي کشف شده در کاوشهاي باستانشناسي تپه تاريخي چلو در محل آيينه خانه مفخم شهر بجنورد به نمايش گذاشته شد.
علي کاظمي در گفت و گو با ايرنا افزود: اين جسد که متعلق به يک زن ميانسال است پارسال توسط هيات کاوش باستانشناسي مشترک ايران و ايتاليا به همراه شماري ديگر از اجساد در اين تپه تاريخي کشف شده بود.وي گفت: براي انتقال و نمايش بقاياي جسد زن ميانسال به محوطه عمارت مفخم بجنورد تمامي اصول علمي رعايت شده است.او افزود: هدف از انتقال يک نمونه از اجساد کشف شده در تپه تاريخي چلو به محوطه آيينه خانه عمارت مفخم بجنورد معرفي اين اثر تاريخي چهار ساله به گردشگران بوده است.و
محوطه ی باستانی چلو 1
معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: محوطه باستانی چلو در مسیر یك شاهراه باستانی قرار گرفته كه در قرون اولیه اسلام نیشابور و گرگان را به هم مرتبط می‌كرده و شاید بتوان گفت این راه از دوره پیش از تاریخ شكل گرفته است.
وحدتی افزود: با ادامه كاوش در این محوطه در سال‌های آتی می‌توان نقش كلیدی منطقه حاشیه كویر و حوزه كالشور را در تكامل فرهنگ‌های پیش از تاریخ شمال شرق فلات روشن ساخت و به سوالات مهمی در باب روابط فرهنگی ایران و آسیای میانه پاسخ داد.
سرپرست ایرانی تیم مشترك ایران – ایتالیا در كاوش تپه چلو گفت: محوطه باستانی چلو، نظر به جایگاه مطالعاتی و اهمیت فرهنگی‌اش در سال 1386 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
كاوشگران ایتالیایی و فرانسوی چهار سال پیش با مطالعه بر روی تپه تاریخی چلو سنخواست، دیرینگی آنرا بیش از پنج هزار سال تخمین زده بودند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  میران، قلعه ای باستانی بر فراز رامیان (گلستان)
  آشنایی با محوطه تاریخی چغازنبیل
  شهر باستانی حریره در جزیره کیش
  آثار باستانی تخت سلیمان
  تپه باستانی سنگ چخماق
  غار باستانی کرفتو
  بزرگترین قلعه باستانی استان تهران
  شهر باستانی هرمز، زیر تونل مترو
  محوطه تاریخی و باستانی خورهه
  تپه باستانی قصلان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان