امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کاروانسرای بن کوه،،کاروانسرای او شیرینو

#1
کاروانسرای بون کوه یکی از کاروان ‌سرا های غرب استان هرمزگان در جنوب ایران است که مربوط به دوره زندیان است . این کاروان سرا در کوه زیر در بونه کوه لوز در بخش کوخرد شهرستان بستک هرمزگان واقع شده و یکی از آثار تاریخی و نقاط دیدنی استان هرمزگان به ‌شمار می ‌آید . این مکان یکی از آثار تاریخی سر راه ارتباطی شهرستان لار به شهرستان بندر لنگه است . این کاروانسر در بون کوه زیر ( کوه لوز ) واقع شده ‌است .

مهمان خانه کاروانیان

کارواسر ها مهمان خانه ‌های کاروانیان در مسیر راه‌ های مهم بین شهری است . کاروانسر ها به فاصله مسافتی که کاروان در یک روز می‌ توانسته طی کند ، ساخته می ‌شده ‌است . به دلیل دور بودن بخش عمده ‌ای از مناطق کشور ایران ، و دور بودن شهر ها وآبادی ‌ها از یکدیگر ، وجود نقاطی جهت استراحت و تهیه آذوقه و سرپناه در بین راه ، امری حیاتی و ضروری بوده و بدون وجود این ایستگاه‌ ها، در طی راه و ارتباط بین مناطق مختلف ایران غیر ممکن بوده ‌است . « کاروانسرای بون کوه » به دلیل قرار داشتن بر قله کوه زیر که معروف است به ( بون کوه لوز ) در این راه ارتباطی و طولانی که شهر های بندر عباس به شهر لار وصل می ‌کند نقش ویزه‌ ای داشته‌ است . کاروانسرای بون کوه در کنار برکه بون کوه چهار برکه و در پایه کوه سر بفلک کشیده « گوچی » واقع شده‌است . این کاروانسر در مسیر راه مشهور گردنه گوچی قرار دارد .
اهمیت کاروانسرای بون کوه
اهمیت « کاروانسرای بون کوه » از آنجاست که در بین کاورانسرای مِهران و كاروانسراى بلدنگ قرار گرفته بوده‌ است . و به دلیل قرار گرفتن این کاروانسرا در مسیر راه بازارگانی مهم ( در آن زمان ) که از شیراز به لار و سپس به بندر لنگه و بندر عباس ( گمبرون ) متصل می ‌نموده ‌است . « کاروانسرای بون کوه » این بنای تاریخی سازه ‌ای سنگی با مصالح گچ و اندود های ساروجی است که بنیان کاروانسرا را تشکیل داده ‌اند . تاریخ بنای این کاروانسرا به زمان و دوره زندیه ترجیح داده‌ اند .
کاروانسرای بن کوه،،کاروانسرای او شیرینو 1

کاروانسرای او شیرینو واقع در ۹ کیلومتری سمت جنوب کوخرد در پشتخه او شیرینو از توابع بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان ، یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .

سرپناه ومأمن

نیاز انسان به سرپناه ومأمن ، در مسیر راه‌ های بازارگانی مخصوصاً در دوران قدیم ، سبب اصلی ایجاد کاروانسراها در مناطق مختلف بوده ‌است . همچنین در چند سال اخیر کاروانسراهایی جهت گذران او قات تعطیلی و گشت و تفریح در نقات بسیاری از منطقهٔ لارستان بویژه شهرستان بستک توسط خیرین ساخته شده ‌است . او شیرینو ( آب شیرین ) نام منطقه ‌ای است واقع در دهستان کوخرد ، و دقیقاً این مکان در بادیه جنوبی کوخرد قرار دارد .
کاروانسرای او شیرینو در او شیرینو اینجای بسیار زیبا قرار دارد . جائی است زیبا و سر سبز در فصل زمستان و بهار ، و تمام آبادانی و وسایل آسایش در آنجا موجود است گرفته از : برکه آب انبار خانه ، کاروانسر ، چهار طاقی ، آبریزگاه ، باغ ، نخل خرم ، آشپزخانه ، نمازگاه و تمام وسایل مورد نیاز موجود است ، به اضافه درختان سرسبز کوهی مانند : سمر ، سلم ، کور ، کنار و نادر ( مورد ) و نخل و سایر درختان و گل های بهاری این منطقه زیباتر نموده ‌است . او شیرینو جایگاه و زمین کشت حاجی جعفر گَپ است و درزمان بسیار قدیم در آن جا جو و گندم کشت می‌کردند . در پشتخه او شیرینو (پشتهٔ آب شیرین)، تُرُشُه، کُمپر ، خیر ، مِیل ، و اکال بشکل غیر قابل تصور درست می ‌شود ، مردم در آنجا روزی بخوشی و شادی به سر می ‌برند . پشته اوه شیرینو در ۹ کیلومتری جنوب کوخرد واقع است . در کوه‌ های اوه شیرینو و اطراف آن عسل به فراوانی بدست می‌ آید . آنهایی که به اینجا می ‌آیند و در کاروانسرا اطراق می ‌کنند ، پس از استراحت در کوه‌ های اطراف به جستجوی عسل می ‌روند .
کاروانسرای بن کوه،،کاروانسرای او شیرینو 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کاروانسرای قزلق "گرگان"
  کاروانسرای سنگی آهوان
Thumbs Up کاروانسرای ایزدخواست در فارس
  کاروانسرای مرنجاب
  کاروانسرای مهیار
  کاروانسرای زین الدین
  کاروانسرای نیک پی
  کاروانسرای یغمیش
  کاروانسرای زیرو
  کاروانسرای ایزدخواست

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان