امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سود داعش برای آمریکا چقدر بود؟

#1
Heart 
در حملات هوایی نیروهای ائتلاف متشکل از بحرین، اردن، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی نیز سیلی از سفارشات تسلیحات نظامی و پروژه‌های امنیتی است که روانه شرکت‌های نظامی می‌شود که پیش‌تر دچار ضرردهی بوده‌اند.
سود داعش برای آمریکا چقدر بود؟
به گزارش جهان، بنا بر تحلیلی که دنیل دولوس در خبرگزاری فرانسه انتشار داده است، مداخله نظامی آمریکا در عراق و سوریه بر علیه داعش به “معدن طلا” تشبیه شده است. برای مثال، عملیات اخیر آمریکا با نام “عزم راسخ” نرخ سهام شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا را بالا برده و میلیاردها دلار درآمد برای آن ها خواهد آورد. آقای دولوس معتقد است به دو شکل عمده این شرکت‌ها از جنگ‌ با داعش سود می‌برند: اول اینکه حملات هوایی آمریکا به مواضع نیروهای افراطی “دولت اسلامی” (داعش سابق) در عراق و سوریه باعث می‌شود که تقاضا برای خرید بمب، موشک و قطعات یدکی هواپیماهای جنگی بالا برود و دوم اینکه توسعه پروژه‌های دیگر از جمله ائتلاف کشورهای عربی بر علیه داعش نیز بر موج فزاینده خریدهای تسلیحاتی بر بازار راکد تسلیحات آمریکا رونق بخشیده و سود شرکت‌های نظامی را افزایش خواهد داد.

سود دوگانه کلان شرکت‌های آمریکایی از جنگ در سوریه و عراق

یکی از نمونه‌های سودهای کلان نظامی این جنگ برای شرکت‌های نظامی آمریکا موردی است که ذکر می‌شود: شرکت ریتئون اواخر سپتامبر قراردادی ۲۵۱ میلیون دلاری با پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) منعقد کرد. این شرکت طبق قرارداد باید برای نیروی دریایی آمریکا موشک‌های تاماهاوک بیشتری تولید و ارسال کند. روز ۲۳ سپتامبر که نخستین روز حملات هوایی نیروهای ائتلاف در سوریه بود ناوهای جنگی آمریکا ۴۷ فروند موشک تاماهاوک شلیک کردند. ارزش هر فروند از این موشک‌ها برابر با یک ‌میلیون و چهارصد هزار دلار است. طبیعی است که چه سود کلانی حاصل شرکت‌های نظامی آمریکایی خواهد شد. این نمونه از نوع یا شکل اول سوددهی جنگ در عراق و سوریه برای این شرکت‌هاست.

در نوع دوم فواید اقتصادی جنگ سوریه و عراق برای مجتمع‌های نظامی آمریکایی باید به سفارشات نظامی اتئلاف عربی علیه داعش توجه شود. در حملات هوایی نیروهای ائتلاف متشکل از بحرین، اردن، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی نیز سیلی از سفارشات تسلیحات نظامی و پروژه‌های امنیتی است که روانه شرکت‌های نظامی می‌شود که پیش‌تر دچار ضرردهی بوده‌اند. به‌علاوه، شرکت‌های امنیتی به قراردادهایی در رابطه با بازسازی و آموزش واحدهای دولتی عراق چشم‌ دارند. در عراق علاوه بر آمریکا و ائتلاف عربی کشورهایی دیگری نیز به حملات هوایی دست می‌زنند، از جمله این کشورها فرانسه است.

افزایش سود برخی از شرکت‌های آمریکایی

دولوس اعتقاد دارد که هم‌اینک به دلیل سود برخی از شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا که به مجتمع‌های نظامی موسوم هستند، افزایش یافته است. برای مثال در سه ماه گذشته بهای سهام شرکت تجهیزات فنی و تسلیحاتی “لاکهید مارتین” حدود سه‌درصد افزایش یافت. این شرکت از جمله موشک‌های “هل‌فایر” تولید می‌کند که توسط هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) آمریکایی شلیک می‌شود. موشک هل‌فایر نوعی موشک هوا‌ به زمین است که به عنوان موشک ‌ضد تانک و خودروهای زرهی در شرکت “لاکهید مارتین” تولید می‌شود. همچنین ارزش سهام شرکت‌های نورث‌روپ گرومن و ریتئون نیز از شروع عملیات نظامی اخیر آمریکا بالا رفته است.

جنگ با داعش و شکوفایی مجدد بازار تسلیحات

دولوس اشاره می‌کند با توجه به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق شرکت‌های تسلیحاتی با ضرردهی و رکود مواجه بودند. بنابراین صنایع تسلیحاتی آمریکا پس از این رکود نخستین اخراج‌های کارکنان خود را آغاز کردند. بر این اساس، جنگ با داعش برای آن ها به عنوان خبری مسرت‌بخش و نجات دهنده تلقی می‌شود زیرا بازار راکد آنها دوباره به فعالیت ادامه خواهد داد. ریچارد ابولافیا از شرکت پژوهشی “تیل گروپ” در راستای تایید این واقعیت عنوان می‌دارد: «از دیدگاه صنایع دفاعی این جنگ عالی است».

این جنگ‌ها همچنین می‌تواند بودجه نظامی آمریکا را افزایش داده و به سود این شرکت‌ها دوام بیشتری بدهد زیرا وزارت دفاع آمریکا خریدهای خود را از این شرکت‌ها انجام می‌دهد. برای مثال بودجه ۶۵۰ میلیارد دلاری آمریکا که در سال ۲۰۱۴ به ۵۸۰ میلیارد دلار کاهش یافته بود، ممکن است افزایش یافته و رونق بیشتر صنایع تسلیحاتی را تسهیل کند. آمریکا با این وجود همچنان در فهرست بودجه‌های دفاعی کشورها در رده اول قرار دارد. هزینه این کشور تنها برای امور دفاعی بیش از مجموع هزینه‌های دفاعی هشت کشور بعدی در این فهرست است. این جنگ برای وزارت دفاع آمریکا نیز مفید بوده است. دولوس اعتقاد دارد که پنتاگون اینک دستاویز خوبی برای افزایش بودجه خود در سال‌های آتی دارد. این وضعیت باعث می‌شود که مقاومت کنگره در برابر افزایش هزینه‌های دفاعی پایین بیاید. همواره بر سر تعیین بودجه نظامی در داخل کشورها و در صحنه‌ی بین‌المللی حساسیت‌های خاصی وجود دارد و اغلب کشورها برای افزایش بودجه نظامی به بهانه‌ها و توجیه‌های خاصی دست می‌یازند.
سود داعش برای آمریکا چقدر بود؟ 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Clocket حمله تروریستی داعش به مسکو
  بمب گذاری کرمان: جنایت دوم داعش پس از حمله تروریستی حرم شاه چراغ !
  سگی ایرانی سوژه جدید در آمریکا شد (+عکس)
Earth آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران خبر داد
Subarrow سیاست آمریکا نسبت به ایران به ویژه فعالیت های آن در منطقه چیست
Subarrow فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: در آینده‌ای نزدیک عراق را ترک نخواهیم کرد
  استایل و جواهرات کامالا هریس در مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا
  روزنده: مردم مخالف مذاکره با آمریکا هستند/آراء خاکستری، نگاه جناحی ندارند
  نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا(زنده)
  پیش فرض انتخابات 2020 آمریکا و تاثیر آن بر قیمت ارز، قیمت طلا و سکه و قیمت نقره

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان