امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نارضایتى مردم از رژیم پهلوى

#1
نارضایتى مردم از رژیم پهلوى 1
كتاب: انقلاب اسلامى در مقایسه با انقلابهاى فرانسه و روسیه، ص 137نویسنده: دكتر منوچهر محمدى
عوامل نارضایتى اجتماعى كه زمینه را براى انقلاب فراهم كرده بود متعدد است. بى‏توجهى به ارزشهاى مسلط مذهبى و بى‏تفاوتى در قبال خواسته‏هاى رهبران مذهبى، آزادى و بى‏بند و بارى زیاده از حد، رواج فساد و فحشا، عدم مراعات عفت عمومى، اشتغال بهائیان و صهیونیستها در پستهاى كلیدى و حساس دولتى و كنترل اقتصاد جامعه توسط ثابت پاسال‏هاى بهائى و القانیان‏هاى صهیونیست، و تغییر تاریخ اسلامى و بازگشت‏به ارزشها و سنتهاى قبل از اسلام و ترویج و تبلیغ آنها موجبات جریحه‏دار ساختن احساسات مذهبى جامعه ایرانى را فراهم كرده بود.
بر این عوامل باید حضور خیل عظیم خارجیان و به خصوص آمریكاییها، نارسایى خدمات اجتماعى، بیكارى روزافزون طبقات و اقشار مختلف متوسط و پایین و وسیعتر شدن شكاف میان طبقه مرفه و طبقات دیگر اجتماع را افزود.
عوامل دیگر و انزواى روزافزون مردم از سیستم سیاسى و همچنین ناتوانى قدرت سیاسى از تامین حداقل خواسته‏ها و نیازهاى اجتماعى با توجه به ویژگیهایى كه براى آن برشمردیم زمینه را براى انجام یك تحول اساسى در نظام سیاسى - اجتماعى ایران فراهم كرده بود. و براى كمتر كسى تردیدى وجود داشت كه با توجه به وضعیت‏حاكم بر جامعه ایرانى مى‏توان وضع موجود را حفظ كرد.
مردم ایران در طول یك قرن اخیر، مبارزات پیگیرى علیه نظام سیاسى حاكم انجام داده و تجربه كافى در این زمینه كسب كرده ولى در عمل با شكستهاى تلخى مواجه شده بودند. نهضت مشروطیت كه براى كنترل و محدود كردن قدرت پادشاهان ایران صورت گرفت، نهضت تنباكو و ملى شدن صنعت نفت كه به منظور قطع دست اجانب و بیگانگان انجام شد، در نهایت منجر به كودتاى انگلیسى - آمریكایى 1332 و تثبیت رژیم دیكتاتورى و خودكامه شاه و نفوذ روزافزون و فزاینده امریكاییان در سرنوشت جامعه ایرانى گردید. تجربیات تاریخى مزبور ثابت كرد تا حركتى اساسى و بنیادین به منظور قطع كامل ریشه‏هاى فساد سیستم سیاسى و برقرارى نظامى نوین بر پایه ایده‏آلها و ارزشهاى قلبى مردم صورت نگیرد، باز هم در موقع مقتضى بقایاى نظام پوسیده رشد كرده و همه دستاوردهاى حركت مردم را خواهد بلعید. بدین ترتیب فشارهاى داخلى و خارجى براى تحمیل یك نوع سازش و مصالحه، براى رهبران نهضت تردیدى باقى نگذاشت كه باید با همه توان خود براى تحقق خواسته‏هاى متعالى خود كه همانا برقرارى حكومت اسلامى بود، تلاش و مجاهده كنند.
نارضایتى مردم از رژیم پهلوى 1


پاسخ
 سپاس شده توسط Tɪɢʜᴛ ، ( lιεβ )
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  گفت‌وگوی تاریخ ایرانی با رئیس وقت پاسگاه سیاهکل: مردم محلی از چریک‌ها حمایت نکردند
  راه نجات رژیم شاه به سبک آمریکایی!
  رضاشاه کبير!؛ ثروت‌اندوزي بيمارگونه؛ غصب اموال و داراييهاي مردم
  تورم 40درصدی در رژیم پهلوی
  انگلیس برای حفظ رژیم شاه چه کرد؟
  نماینده سمنان: 9 قسمت از10 قسمت مردم ایران، نمی فهمند رای یعنی چه
  مهره رژیم پهلوی درجبهه ملی، که بود؟
  هدیه کریم‌خان به مردم ایران
  وضعیت اقتصادی رژیم پهلوی
  جایگاه مردم درنظام اسلامی ازدیدگاه امام خمینی (ره)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان