امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی فیلم The Truman Show

#1
نقد و بررسی فیلم The Truman Show 1

کارگردان : Peter Weir
نویسنده : Andrew Niccol
بازیگران : Jim Carrey, Ed Harris, Laura Linney
جوایز :
برنده گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد
برنده گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
برنده گلدن گلوب بهترین موسیقی متن
نامزد :
اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
اسکار بهترین کارگردانی
اسکار بهترین فیلمنامه ی غیر اقتباسی
گلدن گلوب بهترین فیلم درام
گلدن گلوب بهترین کارگردانی
گلدن گلوب بهترین فیلمنامه
خلاصه داستان : ترومن بربنک ، کارمند معمولي يک شرکت بيمه، يک زندگي معمولي در شهري معمولي دارد. اما «ترومن» که از زندگي اش راضي نيست و مي خواهد دنيا را ببيند، سرانجام کشف مي کند که ستاره ي يک نمايش تلويزيوني زنده است...

نقد و بررسی فیلم The Truman Show 1

تاثیر بیش از حد رسانه ها در دنیای امروزی قابل انکار نیست. امروزه رسانه ها قدرت زیادی دارند و حتی می توانند سرنوشت یک ملت را تغییر دهند. انسان امروزی وابسته به رسانه هاست و زندگی بدون آن ها برایش سخت است. حتی در مواقعی که در حال انجام کاری مهم است به رسانه ها فکر میکند. در فیلم تماشاگران سریال ترومن در همه حال به تماشای این سریال می پردازند. وقتی که سرکار هستند ، صبح که از خواب پا می شوند و حتی فردی در فیلم نشان داده میشود که در حمام هم برای خودش تلویزیون گذاشته و با غم ترومن غمگین و با خوش حالی او شاد می شود. نگهبانانی در فیلم هستند که آن قدر در دنیای این سریال غرق شده اند که به وظایف و مسئولیت های خودشان عمل نمی کنند. خود ترومن ناخواسته زندگی اش توسط رسانه ها مختل شده . سرنوشت او به دست صاحبان این شبکه ها افتاده و آن ها تصمیم می گیرند که او با چه کسی ازدواج کند کی بخوابد و....آن ها آنقدر راحت برای زندگی او تصمیم می گیرند که بی ارزش بودن ترومن نزد آن ها برای بیننده اثبات می شود. این را میتوان به راحتی از دیالوگ او جلوی دوربین به دنیا آمده و ایرادی ندارد که همان جا هم بمیرد فهمید. شاید اگر نمایش ترومن به جای سال 1998 امسال ساخته می شد می توانست ابعاد بیشتری از تاثیر رسانه ها و تکنولوژی را در مسیر زندگی امروزی نشان بدهد


نقد و بررسی فیلم The Truman Show 1

از زمان های دور تا به الآن افراد درمورد سرنوشت نظرات مختلفی دارند. عده ای به قابل تغییر بودن آن اعتقاد دارند و عده ای به غیرقابل تغییر بودن آن.. دیدگاه فیلم نمایش ترومن اعتقاد دسته ی اول است. سرنوشت ترومن تا به آخر عمر همان زندگی در ظاهر معمولی و جلوی دوربین های مخفی بود. او تا همیشه به همان زندگی خود ادامه می داد و هیچ کس هم به او حقیقت را نمی گفت اما معجزه ای رخ داد. ترومن از زنجیری که عوامل پشت پرده برایش درست کرده بودند رهایی یافت. ترومن بدون آنکه به حرف کسی توجه کند بدون آنکه بترسد سرنوشت خود را تغییر داد. سرانجام خودش تعیین کرد در آینده چکار کند. در صحنه ای از فیلم همسر ترومن چاقویی را به سمت او می کشد و او را تهدید می کند در حالیکه ترومن بی خبر از همه چیز نمی داند تمام آن تهدید ها جملات تبلیغاتی اسپانسر شوی تلویزیونی ترومن است! او تمام زندگی اش دروغ بوده و به حرف های دیگران اعتماد دارد. در برابر سرکوب هایی که به اومی شود جوابی ندارد و غیرمستقیم زندگی در چنین دنیای سیاهی را پذیرفته است.


نقد و بررسی فیلم The Truman Show 1



از جهت دیگری بخواهیم فیلم را بررسی کنیم باید به نماد های مذهبی به کار رفته در فیلم توجه کنیم. نمونه ی بارز آن صحبت ترومن با آقای کارگردان در صحنه های پایانی فیلم است. صدای او از پشت ابرها می آید و انگار که در آسمان ها زندگی می کند (در حالیکه از آنچه به نظر می آید به ترومن نزدیک تر است) . آسمان ها جایی که به اعتقاد خیلی از مذهبی ها وجود خدا در آن جاست. او به ترومن به طور غیرمستقیم می گوید که من خالق تو هستم و به تو لطف زیادی تا به الآن کرده ام. به نوعی کل فیلم با مسائل دینی گره خورده. کارگردان شوی تلویزیونی ترومن توانایی اعمالی را دارد که میتواند هوای دکور شهر مانند محل زندگی ترومن را در چندثانیه از آفتابی به طوفانی تغییر دهد (و بر عکس) کارهایی که فقط از پس خداوند بر می آید. خدای نمایش ترومن رحم ندارد ولی خودش را رحمان نشان می دهد. نمایش ترومن نشان می دهدکه قابل اعتماد ترین چیز تجربیات خود انسان است نه حرف دیگران!


نقد و بررسی فیلم The Truman Show 1

از محتوای با ارزشش که بگذریم پایان ایهام دارش از همه استادانه تر است. ترومن از دنیای خود رهایی یافت ولی به راستی چه دردسرهایی پشت آن در خواهد داشت؟با مردمی که او ستاره ی محبوبشان است چه خواهد کرد؟درست است که او خوش حال است ولی بهشتی در پشت آن در ها در انتظارش نیست. در واقع او از یک بحران بزرگ وارد بحرانی ملایم تر می شود . پایان بندی فیلم به نوعی با جهان آخرت و رستاخیز در ارتباط است ولی نکته ی جالب در مورد کلیت فیلم آن است که هرکسی با هر عقیده ای می تواند برداشت خودش را داشته باشد.

نقد و بررسی فیلم The Truman Show 1


کارگردانی و بازی بازیگران در سطح بالایی قرار دارد. جیم کری که تا به آن زمان در فیلم هایی نظیر کاراگاه حیوانات و ماسک ظاهر شده بود با بازی در این فیلم استعداد خود را نشان داد. پیتر ویر به راستی در فضاسازی موفق عمل کرده و فیلمنامه ی خلاقانه و بی نقص نیکول را عالی به تصویر کشیده. فیلمبرداری فیلم نیز عالی است. مثل جایی که همسر ترومن در حال گفتن محاسن چاقوی آشپزخانه است و با چرخش دوربین و طرز حرف زدن وی حس دیدن یک پیام بازرگانی به مخاطب منتقل می شود. موسیقی فیلم نیز بسیار زیباست. ضرب آهنگ موسیقی با حالات روحی ترومن در طول فیلم تغییر می کند و به درک کردن فضای فیلم کمک به سزایی می کند.
در مجموع نمایش ترومن شاهکاری است که امکان ندارد فیلمی به مانند آن ساخته شود. نمایش ترومن شبیه هیچ فیلمی نیست و اکثر بینندگان برای فهمیدن موضوعات درون فیلم چندین بار به تماشای آن می نشینند بدون آنکه فیلم برایشان کهنه شده باشد.


نقد و بررسی فیلم The Truman Show 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علی پوراحمد با فیلم علمی تخیلی دروازه فراموشی در هالیوود + تصاویر فیلم Oblivion Gatew
  بررسی مادران موازی – آلمودوار مجموعه‌ای از شادی را به جشنواره فیلم ونیز ارائه می‌کند
  فیلم تقدیر شده جشنواره ونیز راهی جشنواره جهانی فیلم فجر شد
  بازیگر فیلم‌های Wolverine و 47 Ronin در فیلم Bullet Train با برد پیت هم‌ بازی می‌شود
  فیلم Another Round با بازی مدس میکلسن جایزه بهترین فیلم جشنواره ‌BFI را برنده شد
  حقوق گل گدوت در فیلم WW84 معادل ۳۳ برابر حقوق او در فیلم Wonder Woman است
Star بررسی پوست های مشهورترین هالیوودی ها (عکس)
  ثبت‌نام ۴۹۸ فیلم برای شرکت در جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان!
  نقد و بررسی فیلم جمع کننده مالیات ( The Tax Collector )
  «خروج فرانسوی» فیلم اختتامیه جشنواره فیلم نیویورک شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان