امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نمک زدایی نفت

#1
نمک زدایی

در حال حاضر مسئله وجود نمک به همراه نفت توليدي در بسياري از مناطق بسيار مشکل است ، و اين موضوع باعث گرديده که جهت نمک زدائي طرح ها و عمليات مختلفي صورت پذيرد . با توجه به مبدأ و منشأ توليد نمک به همراه نفت معمولاً بصورت آب نمک ( اکثراً نمکهاي سديم ، پتاسيم و منيزيم ) مي باشد . وجود آب و در نتيجه نمک همراه آن باعث بروز خسارت در کليه ابزار و همچنين افت کيفيت ( و حتي کميت ) نفت از هر لحاظ مي گردد . ( استثنائاً ممکن است نمک به صورت کريستال با نفت توليد گردد ) . لذا لازم است که از توليد نمک در هر صورت حتي الامکان جلوگيري نمود . ليکن در بعضي ( در حال حاضر در بيشتر ) موارد الزاماً اگر هدف بيرون کشيدن نفت از زير زمين باشد بايستي قبول کنيم که به همراه آن مقاديري آب توليد مي گردد و در اينجا است که به منظور بالا بردن کيفيت نفت ، جدا کردن آب و نمک و در نتيجه نمک از آن امري بديهي به نظر مي رسد .

معمولاً آب همراه نفت بصورت ذرات معلق در آن توليد مي گردد ( بستگي به مقدار آب دارد . در بعضي نواحي خارج از ايران حتي بايست گفت که ذرات نفت در آب معلق هستند !! ) . بطور عام براي نمک زدائي لازم است که به طريقي ذرات آب را که در حقيقت منشأ نمک مي باشند بوسيله اي در مجاور هم قرار داد و به صورت ذرات بزرگتر که قابليت ته نشين شدن در ظرف را دارند درآورد و در نهايت با توجه اينکه آب به خاطر سنگيني نسبت به نفت در زير نفت جمع مي گردد ، نفت را از آب جدا نمود . اين امر با متدهاي مختلف صورت مي گيرد و استفاده از مواد شيميايي نيز امري الزامي است .
عمومي ترين روش جداسازي آب حرارت دادن به نفت است که خود ممکن است به کمک کردن مستقيم نفت صورت گيرد و يا غير مستقيم و روش ديگري نيز هست که با افزودن مواد شيميايي به خصوص باعث مي گردند که تحت شرايط عمل ذرات آب با يکديگر جمع شده و آنقدر بزرگ شوند که بتوانند در مخلوط آب و نفت رسوب نمايند و لذا با فرصت کافي که به مخلوط داده مي شود آب درون ظرف ته نشين مي نمايد . بديهي است عمل به همين سادگي که نوشته مي شود نيست و طي انجام آن مراحل و خصوصياتي نيز مرتبت است .

رفع مشکل
جهت زدودن نمک موجود در نفت همانطور که اشاره شد روش هاي متفاوتي موجود است که ممکن است وسايل لازم به صورت قسمتي از يک کارخانه تفکيک گاز و نفت مورد استفاده باشند و يا در بعضي موارد بصورت کارخانه جداگانه اي در رابطه با واحد بهره برداري (کارخانه تفکيک گاز و نفت) کار کنند . آنچه که ما در ايران داريم خود مجموعه اي جداگانه است که به صورت کارخانه اي در مجاورت واحد بهره برداري مورد نظر تعبيه گرديده است .
با وجود اختلافات مختصر و يا زيادي که در روش ها و کارخانجات نمک زدائي موجود است ، بعضي از اعمال را که انجام مي گردد مي توان به صورت زير خلاصه نمود .

1:نفت از لحاظ فشار به حال تعادل آورده مي شود ( گاز همراه نفت جدا مي گردد ) و بدين ترتيب به آب آزاد همراه نفت ( آنچه که به صورت امولسيون نيست ) اجازه ته نشين شدن داده مي شود .
2:آب آزاد ته نشين شده از نفت قرار گرفته بر روي آن جدا مي گردد ( آبي که در مدت 5 دقيقه در ظرف ته نشين مي شود) .
3:مواد شيميائي به خصوصي به نفت افزوده مي گردد . اين مواد قادرند که امولسيون ( مخلوط آب و نفت ) را شکسته و باعث گردند که ذرات آب جدا شده و براي تشکيل ذرات بزرگتر به همديگر بچسند . در اينجا لازم است که عمل مخلوط شدن بخوبي انجام گيرد .
4:در صورت لزوم و در بعضي موارد نيز لازم است ( در حقيقت براي کمک کردن به جمع تر شدن ذرات آب موجود در نفت به صورت امولسيون ) .
5:عمل مقدماتي آبگيري از نفت ( dehydration ) انجام مي گيرد .
6:آب تازه ( حتي الامکان بدون نمک محلول و در غير اينصورت با مقدار نمک حداقل ) به نفت افزوده مي شود . در اينجا هدف اين است که آب نمک باقيمانده در نفت که داراي غلظت زياد است رقيق شده و در حقيقت نفت شستشو داده مي شود . عمل مخلوط شدن و شستشوي نفت بايستي با دقت و بطور کامل صورت گيرد .
7:مرحله نهائي آبگيري که در اينجا آب را مجدداً از نفت جدا مي نمايند . (در حقيقت نمک زدائي )
يادآور مي گردد که مطالب فوق جنبه عمومي و کلي دارد و عمليات مربوط به نمک زدائي و نحوه طراحي کارخانه هاي مربوطه خود بسيار مفصل است . ليکن بطور عام مي توان گفت که همگي تقريباً عمل را در دو مرحله انجام مي دهند . آبگيري و نمک زدائي Desalting , dehydration .
به هر حال با متدهاي متداول و مختلف شيميائي ، مکانيکي و الکتريکي باعث مي گردند که ذرات آب به هم بچسند ( coalescing ) و سپس بخاطر نيروي ثقل بيشتري که به آنها نسبت به ذرات نفت مجاورشان وارد مي گردد در ظرف ته نشين و در نتيجه مجتمع گردند و بتوان آنها را از نفت جدا نمود .
در حال حاضر در شرکت ملي نفت ايران هدف اينست که ميزان نمک موجود براي مصرف صادرات در حد 11-8 واحد در ميليون و در نفت خوراک پالايشگاه به مقدار 8-5 واحد در ميليون باشد .
در شرکت ملي نفت ايران جهت انجام نمک زدائي در موارد متفاوت از تانک ته نشين کننده و همچنين از ظرف الکترواستانيک نيز استفاده مي شود . در بعضي از کارخانه ها هر دو و در بعضي ديگر ممکن است فقط از يک وسيله استفاده گردد . در مورد تانک ته نشين کننده بايد گفت که قبل از ورود نفت و آب به تانک مواد شکننده امولسيون نيز به مخلوط افزوده مي گردد . اين عمل باعث به هم پيوستن ذرات آب و بزرگتر شدن آنها مي گردد . در نتيجه زماني که در ظرف ته نشين کننده ( coalescer tank ) فرصت کافي به آنها داده شود ، آب جدا گرديده و ته نشين مي شود و از مسير در نظر گرفته شده خارج مي گردد .
نوع دوم ظرفي که مورد استفاده دارد الکترواستانيک است و در حقيقت توسط کامل برق فشار قوي که در داخل ظرف موجود است کار مي کند ( electrostatic coalescer ) . اين برق باعث مي شود که ترتيب قرار گرفتن ملکول ها به علت پولاريزه شدن تغيير کند و در حقيقت ذرات کوچک آب به هم چسبيده و بزرگ شوند و بدين صورت با وزن زيادتري که پيدا مي کنند ته نشين گرديده و سپس از نفت تفکيک گردند .
به هر جهت با يکي از روش هاي موجود آب و به عبارت بهتر نمک همراه نفت از آن جدا مي گردد و بايد گفت که هيچگاه صد درصد آب و نمک قابل تفکيک نيست ليکن لااقل پيشرفت تا آن اندازه بوده است که ميزان وجود آب نمک در نفت را به حداقل ممکن در حال حاضر رسانيده .
وقتی خدا مشکلات تو رو حل می کنه تو به توانایی های او ایمان داری...
وقتی خدا مشکلاتت رو حل نمی کنه او به توانایی های تو باور داره...
پاسخ
 سپاس شده توسط Dead-Girl
آگهی
#2
ممنون خوب بود...بابا ی کم خلاصه تر بزار...
××زَن زَن بآشِهـ نَهـ عَروسَـــــکِ زِندِه...مَــــــــرد؟دیدی قآب بِگیر××
پاسخ
#3
(14-11-2014، 13:23)اوا** نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
ممنون خوب بود...بابا ی کم خلاصه تر بزار...
بابا ریاضی نیست که یک خط توضیحش باشه
باید کامل بگی چه خبره
وقتی خدا مشکلات تو رو حل می کنه تو به توانایی های او ایمان داری...
وقتی خدا مشکلاتت رو حل نمی کنه او به توانایی های تو باور داره...
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان