امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار

#1
رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار ، فیلمنامه نویس ایرانی نامزد جایزه اسکار، حسین امینی، (نویسنده فیلم هایی چون «بران – Drive» و «بال های فاخته») با فیلم «دو چهره ژانویه» حالا از مقام یک فیلمنامه نویس به یک کارگردان تغییر درجه داده است.

یک اقتباس بی عیب و نقص از تریلر دهه شصتی که پاتریشیا های اسمیت نوشته بود و خود امینی از روی این رمان فیلمنامه فیلمش را نوشته است. این داستانی است که شخصیت هایش دمده نمی شوند.

داستان آدم های حقه باز و شیادی که در کناره آفتاب سوخته دریای مدیترانه روایت می شود و پیچ و خم های اخلاقی که می شود از دل آن بیرون کشید. امینی در گفتگویی با امپایر درباره تاثیرات و الهاماتی صحبت می کند که شاهکارهای دوران قدیم رویش گذاشته اند و به او کمک کرده اند تا نگاه، سبک و لحن فیلمش را خوب از کار دربیاورد. این 10 فیلم را که امینی توصیه کرده حتما باید ببینید.

محله چینی ها Chinatown/ 1974
«اولین بار این فیلم را اوایل دهه 80 میلادی دیدم و بعد از «سرگیجه» تبدیل به محبوبترین فیلمم شد. یکی از پیچیده ترین و درخشانترین طرح های سینمایی است که تا امروز خوانده ام. معلمان فیلمنامه نویسی آن را به عنوان کامل ترین فیلمنامه در مورد آثاری که لایه های مختلف دارند تدریس می کنند اما باز هم چیزی فراتر از این است.
رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1

این وحشت را ندارد که تحت نظر یک کارگردانی کاملا غیرمرسوم ساخته شود. اگرچه ممکن است فکر کنید این یک نوشته کلاسیک است اما شخصیت پردازی ها کاملا مدرن هستند. فیلم دمدمی مزاجی و آن حس تلخ کارهای پولانسکی را دارد. بهترین درام جنایی سینماست.»

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1

مخمصه Heat/ 1995
«چیزی اسطوره ای در مورد «مخمصه» وجود دارد. شبیه فیلم های وسترن است: مرد خوب و مرد بد دو روی یک سکه هستند و مجبورند در نهایت یک زورآزمایی با هم داشته باشند.

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1
فیلم مرا به دوران کودکی ام می برد وقتی پسر کوچکی بودم و به دنبال این شمایل های قهرمانانه می گشتم به عنوان کسی که اولین کار کارگردانی اش است، من به طرز باورنکردنی در مورد استفاده از چند دوربین عصبی بودم.

اما تنها سکانسی که در آن از دو دوربین استفاده کردیم در بازار استانبول بود. برای اینکه جایی خوانده بودم که مایکل مان این کار را در سکانس کافی شاپ و مواجهه «مخمصه» انجام داده بود. شما می خواهید لحظه حقیقت هر دو بازیگر را در آن سکانس شکار کنید.»

شب و شهر night and the city / 1950
«این یکی از بزرگترین فیلم های نوآر تاریخ است. عاشق این هستم که قهرمان فیلم بازنده است. او همزمان شیطان و قربانی است. درست مثل کاراکتر چستر مک فارلن در فیلم من. صحنه فوق العاده تعقیب پایانی الهام بخش پایانبندی فیلم من بود.

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1


درست مثل این است که این کاراکترها توسط آدم های واقعی تحت تعقیب قرار نگرفته اند بلکه توسط اعمال خودشان تعقیب می شوند. ریچارد ویدمارک نمی ترسد که نقش آدم های زشت یا ناامید را بازی کند. بسیاری از بازیگران هستند که می خواهند همیشه عالی به نظر برسند اما ویدمارک این توانایی را دارد که نقش بازنده ها را بازی کند.»

تحقیر le mepris / 1963
«چیزی درباره حضور در جو و فضای مدیترانه و احاطه شدن توسط مناظر بی انتها و سخت و سنگی و ترکیب آنها با استایل دهه 60 وجود دارد. این داستان دیگری درباره زوجی است که از همه جدا می شوند با موسیقی که من واقعا عاشقش هستم و لحظات زیادی که بدون دیالوگ ارتباط برقرار می کند.

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1


در حقیقت فیلم هایی که من به آنها تمایل دارم، زیاد دیالوگ ندارند که فکر می کنم چنین سلیقه ای برای یک فیلمنامه نویس عجیب باشد. البته فیلمنامه نویسی چیزی بیشتر از دیالوگ نویسی است. یک نفر زمانی به من گفت: «برای فیلم «بران» باید پول خوبی گرفته باشی. تو فقط 15 خط دیالوگ برای آن فیلم نوشتی!» عامه مردم فکر می کنند فیلمنامه نویسی فقط نوشتن دیالوگ هاست.»

ماجرا L’AVVENTURA / 1960
«وقتی فیلمنامه فیلم ام را می نوشتم برای کاراکتری که کرستن دانست نقش اش را بازی می کند دائم در ذهنم مونیکا ویتی «ماجرا» را داشتم. کرستن البته بازیگر خیلی متفاوتی است اما من این فیلم ها را به او دادم تا نگاه کند چون آن حالت معمایی مونیکا ویتی را می خواستم و برای اینکه این سه فیلم آنتونیونی چگونگی از هم پاشیدن رابطه ها را فقط با روبرگرداندن یکی از دیگری نشان می دهد.

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1
هیچ وقت دیالوگ ها چیزی نمی گویند، همه اش زبان بدن است. اواخر چهل سالگی بودم که واقعا شروع به تحسین آنتونیونی کردم. آنتونیونی استاد اسیر کردن بازیگران در قاب است.»

شمال از شمال غربی North By Northwest / 1959
«می دانم به طرز دیوانه واری جاه طلبانه به نظر می رسد ولی می خواستم صحنه های تعلیق «دو چهره ژانویه» حتی اگر شده کمی هیچکاکی به نظر برسد. فکر می کنم کارگردانانی که اولین فیلم شان را می سازند بیشتر از فیلمسازانی که تحسین شان می کنند ایده می گیرند تا کارگردانانی که مثلا تجربه بیشتری دارند.

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1

من عاشق روشی هستم که هیچکاک بذر شک و تعلیق را در فیلم هایش می کارد و شما را جای کاراکترش قرار می دهد. سکانس دیالوگ گفتن کری گرانت و اواماری سنت وقتی در قطار با هم ملاقات می کنند یکی از بهترین سکانس هایی است که دیده ام. احتمالا سرگرم کننده ترین فیلم هیچکاک هم هست.

به این معنا که دائم این انرژی را به مخاطبش می دهد که بعد از آنچه خواهد شد. فیلم محبوبم از هیچکاک «سرگیجه» است اما قطعا «شمال از شمال غربی» هم میان 5 فیلم برترم جای دارد.»

آسمان سرپناه Sheltering Sky/ 1990
«این فیلم قطعا تاریخ ندارد اما به طرز باورنکردنی زیباست. این لحظه های نفسگیر میان زوجی که هنوز عاشق هم هستند و با اینحال جدا شده اند، زمانی که رابطه به پایان رسیده است اما هر دو نفر به طرز باورنکردنی هنوز به هم علاقه دارند نمی دانم چرا ولی برای من همیشه این لحظه در فیلم ها خیلی تاثیرگذار بوده است.

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1


در نماهای کرین فیلم هم چیز خاصی وجود دارد. سفر با اتوبوس گرد و خاک گرفته و استفاده از مناظری که بازتاب زندگی احساسی این آدم هاست و ما در سکانس هایی از «دو چهره ژانویه» از آن استفاده کردیم.»

چاقو در آب Knife In The Water / 1960
«این فیلم یک جور حسادتی دارد که ما در فیلم خودمان از آن الهام گرفتیم و تم اصی آن مردی است که سعی دارد قدرت خودش را بر مرد دیگری تحمیل کند. در نهایت آنها جلوی چشم مردم به یک دوئل مرگبار تن می دهند.

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1


یک چیز پنهانی عجیب و غریب زیر لایه ظاهری وجود دارد که من آن را در داستان های اسمیت هم تشخیص دادم. ملغمه ای از حسادت و رقابت و پارانویا که شما در رابطه ها زیاد می بینید.»

کلئو از 5 تا 7 (Cleo From 5 To 7)
«این فیلم کلید اصلی برای طراحی لباس و موهای بازیگران در فیلم ما بود. همه آن مدی که در دهه 60 رواج داشت را می شود در آن دید. کرستن عاشق مد است و قبلا این فیلم را دیده بود. اگر فیلم های موج نوی فرانسه را با همه آن جامپ کات ها و فیلمسازی تجربی دوست دارید و منبع تان هم قصه های ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو است، این فیلم را ببینید.

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1
واردا قصه ای شخصی تر درباره زنی را روایت می کند که از زندگی اش خوشحال نیست. آیا من هم زمانی موج نوی فرانسه را تجربه کرده ام؟ خب راستش وقتی 18 ساله بودم همیشه نسخه ای از «گل های شر» بودلر را در جیبم داشتم. (می خندد) به طرز باورنکردنی متظاهرانه بود و دوستانم هنوز بابتش مرا دست می اندازند.»

آفتاب سوزان Plein Soleil / 1960
«این برای من بهترین اقتباس از روی داستان های «های اسمیت» است و فکر می کنم میان آنها بهترین فیلمی است که روح داستان های اسمیت را در خودش حفظ کرده است. فیلم کمی در هم ریخته است، چه از نظر داستان و چه کار دوربین اما همان کیفیت خشنی را دارد که به نظر در کارهای اسمیت هم هست. آسمان آبی آفتابی فوق العاده به نظر می رسد.

رونمایی چند فیلم پیشنهادی نویسنده ایرانی نامزد اسکار 1


آلن دلون و موریس رونه (که نقش دیکی گرین لیف را بازی می کند) احتمالا دوتا از خوش تیپ ترین بازیگران تاریخ سینما هستند. شاید فیلم بهتر و تمیزی و صیقل خوردگی «آقای ریپلی با استعداد» نباشد اما انرژی واقعی و یک جور ارعاب در خودش دارد و ریپلی در این یکی فیلم چیزی بیشتر از یک بیمار روانی ساده است. من زمان ساختن «دو چهره ژنویه» این فیلم را بارها و بارها دیدم. از جزییاتش چیزهای زیادی برای فیلم خودم قرض گرفتم.»
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تـــَـنــهـــایی
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علی پوراحمد با فیلم علمی تخیلی دروازه فراموشی در هالیوود + تصاویر فیلم Oblivion Gatew
  دلیل پیر نشدن بازیگر مشهور ایرانی +عکس
  فیلم تقدیر شده جشنواره ونیز راهی جشنواره جهانی فیلم فجر شد
  بازیگر فیلم‌های Wolverine و 47 Ronin در فیلم Bullet Train با برد پیت هم‌ بازی می‌شود
  فیلم Another Round با بازی مدس میکلسن جایزه بهترین فیلم جشنواره ‌BFI را برنده شد
  حقوق گل گدوت در فیلم WW84 معادل ۳۳ برابر حقوق او در فیلم Wonder Woman است
  مرور زندگی اسرای ایرانی دوران جنگ با بازپخش «نبردی دیگر» از شبکه افق سیما
  فیلم Space Mountain توسط نویسنده سریال اوبی وان کنوبی در دست ساخت است
  سث گراهام-اسمیت به‌عنوان نویسنده و شورانر به سریال Green Lantern پیوست
  اسکار قوانین مرتبط با نحوه اکران فیلم ها برای رقابت آن‌ها برای کسب جوایز را آسان کرد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان