امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سزاموئیدیت... درد زیر شست پا

#1
مشکلات استخوان سزاموئید از علل درد زیر شست پا است





در زیر دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مفصل اصلی شست که به آن مفصل دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
متاتارسوفالانژیال اول میگویند دو استخوانچه کوچک بنام سزاموئید وجود دارد که در صورت آسیب یا التهاب میتوانند موجب بروز درد و ناراحتی برای فرد شوند.

آناتومی

در بافت نرم زیر مفصل اصلی شست پا دو دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
استخوان کوچک به اندازه یک نخود کوچک وجود دارند که به آنها استخوان های سزاموئید Sesamoid bones یا کنجدی میگویند. عضله خم کننده شست که شست پا را به طرف پایین خم میکنند را فلکسور شست میگویند. تاندون فلکسور شست در مسیر خود از مجاورت این استخوانچه ها عبور میکند.
سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1 سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1 استخوانچه های سزامویید ها موجب میشوند تاندون خم کننده یا فلکسور شست از مفصل متاتارسوفالانژیال شست کمی فاصله گرفته و بدین طریق سزاموئید ها مانند یک اهرم عمل کرده قدرت تاندون ها را افزایش میدهند. سزامویید ها همچنین موجب جذب نیروهای ضربه ای میشوند که در موقع راه رفتن به شست پا وارد میشوند. وجود سزاموئید ها موجب میشود اصطکاک بافت نرم در زیر مفصل شست کاهش یابد.

علت درد زیر سزامویید چیست

استخوان های سزاموئید به علل مختلفی میتوانند موجب درد شوند
سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1
  • التهاب بافت نرم اطراف استخوان های سزاموئید را سزاموئیدیت Sesamoiditis میگویند. دویدن و یا حرکات رقص بمدت طولانی میتواند به علت حرکت مداوم و مکرر استخوان های سزامویید موجب التهاب بافت های اطراف آن و در نتیجه بروز درد شود


  • یک ضربه شدید به زیر پنجه پا میتواند موجب دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
    شکستگی سزاموئید و بروز درد در آن شود. ضربات مکرر به زیر شست پا هم میتواند موجب بروز شکستگی های استرسی در این استخوان ها شود


  • آرتریت یا التهاب مفصل بین استخوان های سزاموئید و استخوان شست پا هم میتواند موجب بروز درد در زیر شست پا شود. در کنار هم قرار گرفتن سزامویید و استخوان شست پا در واقع یک مفصل را تشکیل میدهد و این مفصل هم میتواند مانند دیگر مفاصل بدن دچار التهاب و آرتریت شود. آرتریت این مفصل در کسانی که قوس کف پا زیادی دارند بیشتر دیده میشود. در این افراد به علت تغییر در بیومکانیک کف پا فشار زیادی به این مفصل وارد میشود


  • گاهی اوقات خونرسانی به استخوان سزاموئید از بین رفته و بیماری به نام استئوکندریت Osteochondritis را در این استخوان ایجاد میکند. واکنش بدن به این وضعیت رسوب کلسیم در بافت های اطراف استخوان است که موجب بروز درد و تورم در ناحیه میشود


  • گاهی اوقات بافت نرم زیر استخوان سزاموئید زیاد شده و برجسته میشود و حالتی شبیه به میخچه را بوجود میاورد که موجب بروز درد میشود


  • قرار گرفتن مداوم شست در حالت خمیده به پشت مانند استفاده مداوم از کفش های پاشنه بلند میتواند موجب فشار زیاد به استخوان های سزاموئید شود

سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1


علائم و درمان مشکلات استخوان سزاموئید چیست





در زیر دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مفصل اصلی شست که به آن مفصل دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
متاتارسوفالانژیال اول میگویند دو استخوانچه کوچک بنام سزاموئید وجود دارد که در صورت آسیب یا التهاب میتوانند موجب بروز درد و ناراحتی برای فرد شوند.


علائم مشکلات استخوان سزامویید چیست

مهمترین علامت مشکلات استخوان سزاموئید، احساس درد در زیر مفصل اصلی شست پا است. در این موارد حرکت شست پا بخصوص در موقع راه رفتن شدت درد را افزایش میدهد. فشار دادن به زیر مفصل شست پا با انگشت و یا حرکت دادن شست پا به پشت هم معمولا موجب شدیدتر شدن درد میشود.
در این بیماران گاهی اوقات حرکت نامناسب سزامویید موجب احساس کلیک و تقه دردناکی در شست پا میشود. تعدادی از بیماران ممکن است احساس بیحسی در پوست بین شست و انگشت دوم داشته باشند.
تشخیص مشکلات استخوان سزاموئید معمولا با توجه به مشکلات بیمار و انجام معاینه به توسط پزشک انجام میشود. تهیه دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رادیوگرافی خاصی به نام Axial view از شست پا میتواند استخوان های سزاموئید رو مشکلات احتمالی آن را بهتر نشان دهد. در صورتی که رادیوگرافی آگزیال نتواند علت درد را مشخص کند پزشک معالج ممکن است از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اسکن رادیوایزوتوپ و یا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ام آر آی برای مشخص کردن تشخیص کمک بگیرد.

سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1 سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1 سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1 پیکان های سفید استخوان چه های سزاموئید را نشان میدهند رادیوگرافی آگزیال از استخوان های سزامویید

درمان مشکلات استخوان سزاموئید

شروع درمان مشکلات دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
استخوان سزاموئید همیشه با روش های غیر جراحی است. این روش ها در غالب موارد در بیمار را از بین میبرند. در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب به درمان های غیر جراحی پزشک معالج ممکن است تصمیم به انجام عمل جراحی بگیرد. مهمترین اقدامات غیر جراحی در درمان مشکلات استخوان سزاموئید عبارتند از
سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1
  • استفاده از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
    داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی


  • استفاده از پد های مخصوص به شکل J که در داخل کفش گذاشته میشود تا فشار بر روی استخوان سزامویید را کاهش دهد


  • کم کردن ارتفاع پاشنه کفش تا فشار کمتری به پنجه وارد شود


  • تزریق داروهای کورتیکوستروئیدی در اطراف استخوان های سزاموئید به توسط پزشک


  • دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
    گچ گیری پا و بعد از آن استفاده از کفش های با کفی محکم و سفت در موارد شکستگی استخوان های سزامویید


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
"دکتر مهرداد منصوری"

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
+ نوشته شده در ساعت توسط ariyatavan | یک نظر
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بونیونت یا برجستگی کنار انگشت کوچک پا چیست


بونیونت یا برجستگی کنار انگشت کوچک پا چیست



بونیونت Bunionette (بونیونِت) به معنای بونیون کوچک است. بونیون برجستگی است که در کنار داخلی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مفصل شست بعضی افراد بوجود میاید و بونیونت برجستگی است که در لبه کناری مفصل انگشت کوچک پا ایجاد میشود.

پیکان محل بونیونت در لبه خارجی پا را نشان میدهد
به این بیماری بونیون خیاط ها هم میگویند. قبلا خیاط ها مدت های زیادی بصورت چهار زانو بر روی زمین می نشستند و به همین خاطر لبه خارجی پای آنها به زمین فشرده میشد. بر اثر این فشار ممتد بتدریج لبه خارجی پا برجسته شده و این مشکل بوجود میامد.






سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1





آناتومی

بونیونت در محلی ایجاد میشود که انگشت کوچک پا به کف پا متصل میشود. این ناحیه در واقع مفصلی است که به آن دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مفصل متاتارسوفالانژیال Metatarsophalangeal joint میگویند. متاتارس ها پنج استخوان بلند در کف پا هستند و منظور از فالانژ ها استخوان های کوچکی هستند که بند های انگشتان را تشکیل میدهند. همه انگشتان سه فالاتژ دارند بجز شست پا که دو بند و در نتیجه دو فالانژ دارد.

علت بونیونت چیست

بونیونت در واقع برجستگی است که بر روی سر استخوان متاتارس پنجم پا در محلی که با بند اول انگشت پنجم مفصل میشود بوجود میاید و علت اصلی آن فشارهای ممتدی است که به این ناحیه وارد میشود.
سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1 سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1 بونیونت در لبه خارجی پا بونیون شست پامعمول ترین فشار وارده به این تاحیه فشار کفش تنگ به پنجه پا است. در بعضی افراد در سنین بعد از بلوغ پنج پا به تدریج پهن میشود و این پنجه پهن وقتی با یک دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کفش تنگ مواجه میشود فشار مداوم و ممتد کفش موجب برجستگی بونیونت میگردد. این فشار موجب میشود پوست تحت فشار قرار گرفته و برجسته شده و بعد از مدتی دردناک شود. اگر در زیر پوست تحت فشار، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
استخوان قدری برجستگی هم داشته باشد فشاری که به پوست وارد میشود باز هم بیشتر میگردد. در این موارد پوست بین استخوان و کفش فشرده شده و آزرده میشود.

علائم بونیونت چیست

مهمترین علائم بونیونت برجستگی در لبه خارجی پا در محل اتصال به انگشت پنجم است. پوست ناحیه برجسته و کلفت و گاهی دردناک میشود. تشخیص این بیماری به توسط معاینه پزشک داده میشود. ممکن است در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رادیوگرافی ساده از کف پای بیمار تغییراتی در استخوان های پنجه پا دیده شود.

درمان بونیونت چیست

درمان این بیماری در اکثر اوقات با پوشیدن کفشی که پنج پهن تری داشته باشد میسر میشود.استفاده از ارتزهای مخصوص (ازچمله پدهای نرم حاوی ماده ژلاتینی) روی پرجستگی میتواند درد بیمار را کاهش دهد.
سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1 سزاموئیدیت... درد زیر شست پا 1 استفاده از پد در لبه خارجی پا برای کاهش فشار برداشتن برجستگی استخوانی استئوتومی متاتارس پنجم کف پا برای تغییر امتداد استخوان و کم کردن برجستگی
در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب به اقدامات ذکر شده درمان جراحی است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان