امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سد ۱۰۰ میلیون متر مکعبی پنهان در تهران!

#1
Heart 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این‌که میزان آب بدون درآمد ۲۷ درصد است، گفت: به اعتقاد همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب ۱۴ درصد ازاین رقم را می‌توان مدیریت کرد.
به گزارش جهان، خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که ۲۷ درصد آب بدون درآمد هرگز به صفر نمی‌رسد و بخشی از آن را می توان ذخیره کرد گفت:‌ بااین وجود حجم آب قابل مدیریت چشمگیر است.

وی با تاکید بر این‌که‌ اگر حتی ۱۰ درصد آب به حساب نیامده را مدیریت کنیم و کاهش دهیم گویی در شهر تهران سدی با ظرفیت صد میلیون متر مکعب ساخته‌ایم، گفت:‌ کاهش منابع آب‌های سطحی در سال جاری ۱۷۰ میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: با احتساب آب قابل کنترل و کمبود منابع آب‌های سطحی می توان دید که اگر ۱۰ درصد از آب بدون درآمد کاهش پیدا می‌کرد به این معنا بود که ۶۰ درصد ازکمبود منابع آب سطحی جبران می‌شد.

ارتقایی با تاکید بر این‌که کاهش هدر رفت آب و مدیریت آب بدون درآمد کار بسیار سختی و پرهزینه است گفت: آب‌های بدون درآمد شامل انشعاب‌های غیر مجاز ، نشت شبکه، سرریز مخازن، شست و شوی مخازن، آب دزدی،عدم قرائت درست کنتور به دلیل خرابی و ... می‌شود.

وی تصریح کرد: درست است که هزینه کنترل آب بدون درآمد بسیار بالا است اما ارزش دارد و در صورت برنامه ریزی و تامین منابع مالی می‌توان با کاهش آب بدون درآمد به گونه‌ای سدی به ظرفیت صد میلیون متر مکعب آب برای تهران اجرا کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در مورد هدر رفت آب در بخش انتقال و عملکرد این شرکت نیز گفت: در سال جاری گروه‌های گشت و بازرسی در حوضه‌های آبریز برداشت‌های غیر اصولی را بررسی می‌کند.آب قبل از این که به سد برسد در بالادست رودخانه‌ها کلی حقابه بردارد که کنترل می‌کنیم آب را به هدر ندهند تا آب بیشتری به سمت سدها روان شود.

ارتقایی تصریح کرد:‌از سوی دیگر کنترل چاه‌ها که وظیفه جاری ما است را انجام می دهیم و با کنترل‌های برداشت چاه‌های مجاز و جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز امکان تامین مطمئن برای چاه‌های‌ آب شرب فراهم می‌کنیم.

تابستان و پاییز در رقابت بر سر بی‌آبی

به گزارش ایسنا پیش از این مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به کاهش بارندگی، افزایش مصرف آب و لزوم مدیریت مصرف برای گذر از تابستان و پاییز گفته بود که برعکس سال‌های گذشته که فقط در پی گذر از تابستان بودیم،‌ امسال با توجه به کاهش منابع سدها تمام دغدغه ما گذر از پاییز است.

محمد پرورش با اشاره به کاهش بارش‌ها در سال جاری گفت: بارش‌ها درسال‌ آبی ۹۳ نسبت به بلند مدت ۳۰ درصد کاهش یافته و وضعیت بارندگی خوب نیست. این درحالی است که حجم بارش‌ها در سال۹۲ نسبت به سال ۹۱ کاهش داشته و کاهش‌های پی در پی باعث کم شدن چشمگیر ذخایر سدها شده است.

وی افزود: سال گذشته حجم ذخایر سدها ۹۰۰ میلیون متر مکعب بود در حالی که اکنون ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که در پیک مصرف، به سه میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب برابر با ۳۸ متر مکعب بر ثانیه آب تولید می کنیم گفت: سدهای لتیان و لار در سامانه شرق حدود ۴ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهند در حالی که ذخایر آن ها بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

پرورش با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ستاد وزارت نیرو، شرکت آب و فاضلاب‌ کشور و شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت:‌از مهر ماه ۹۲ تمام برنامه ریزی و اقدامات لازم برای گذر از تابستان و پاییز ۹۳ را در نظر گرفتیم که براساس آن برای سال جاری نیاز به یک میلیارد و ۳۵ میلیون متر مکعب آب داریم. امیدواریم با مشارکت مردم بتوانیم از پیک لحظه‌ای با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان، برگزاری مسابقات فوتبال و وضعیت ذخایر سدها عبور کنیم پس از آن باید به فکر پاییز باشیم. از یک میلیارد و ۳۵ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز حدود ۸۰ میلیون متر مکعب کمبود وجود دارد که برای مدیریت آن در نیمه دوم سال گذشته سه کمیته تولید، توزیع و مصرف شکل گرفت. براساس آن کمیته‌های تامین و توزیع کاری با مردم نداشته وبرای تامین آب برنامه ریزی‌های لازم را انجام می دهند اما کمیته مصرف با مشارکت مردم ۳۰ میلیون مترمکعب آب را باید جبران کند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کمیته تامین گفت: یک تعداد چاه در مناطق شمالی در تهران که کیفیت آب خوب است حفاری می شود. براساس برنامه ریزی‌ها کمیته تامین باید پیگیر حفر ۲۴ حلقه چاه باشد و بخش طرح‌های مهم نیز حفاری ۳۰ حلقه چاه را دنبال می کند. براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در بخش کمیته تامین باید ماهانه دو چاه وارد مدار شود که تاکنون براساس برنامه ریزی‌ها پیش رفته و هفت چاه وارد مدار شده‌اند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به ورود سلسله وار چاه‌ها به مدار گفت:‌ با دیونی که ایجاد کردیم کارها را پیگیری می کنیم و درصددیم که سد ماملو تا اواخر شهریور وارد مدار شود که این مساله کمک زیادی به منابع آب تهران می کند. اگر امروز رینگ قمر بنی هاشم تکمیل شده بود مشکلات آب به مراتب کمتر می‌شد. در حال حاضر در حال تامین منابع رینگ قمر بنی هاشم هستیم تا تکمیل شود.

پرورش با اشاره به این‌که سد ماملو ۶۰ هزار کیلومتر مربع مخزن دارد و به پایداری منابع آبی کمک می کند گفت:‌ کمیته توزیع آبرسانی در شهر تهران با ۷۵۰۰ کیلومتر شبکه و ۷۵ مخزن را پیگیری می کند تا با توجه به نیاز یک میلیارد و ۳۵ میلیون متر مکعبی آب در سال جاری بتوان با مدیریت درست سیر آب را داشته باشیم.

ذخیره آب توسط آبفا از نیمه شب

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر از ساعت ۱۲ شب تا چهار صبح برای ذخیره آب در شبکه فشار را کاهش می دهیم گفت: تاکنون پنج مانور برگزار شده و فشار آب را به میزان پنج، ۱۰ و ۱۵ درصد کاهش داده‌ایم ونتایج را بررسی کرده‌ایم. در ۱۰ نقطه مدیریت فشار پنج درصدی را اعمال کردیم که ناراضی در پی نداشت اما مدیریت ۱۵ درصدی فشار آب که به صورت پایلوت در مناطق دو، سه و چهار برگزار شد و در منطقه پنج نیز اجرا می‌شود قدری نارضایتی ایجاد کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که در حال حاضر ۵۵۰ از ۷۰۰فشار شکن در تهران مکانیزه هستند گفت:‌۱۵۰ فشارشکن دیگر نیز با توجه به مناقصه‌ای که برگزار شده مکانیزه می‌شوند.

پرورش با تاکید بر ورود جدی شرکت آب و فاضلاب به برداشت‌های غیر مجاز در بحث بنایی‌ها گفت: در کارهای بنایی فقط می توان پنج متر مکعب آب برای شرب و بهداشت برداشت کرد و در صورتی که اضافه‌تر برداشت شود آب را قطع می کنیم.تمام مشترکین اداری، نظامی، فضای سبز، مدارس و مصرف‌کنندگان بالای ۲۰ متر مکعب دسته بندی شده‌اند و در صورت نیاز در حوزه مشترکین پر مصرف قطعی آب را قبل از بروز مشکل ابتدا از غیر مسکونی‌ها آغاز می کنیم و سپس سراغ مشترکین مسکونی پر مصرف می‌رویم.

یک تریلی آب، ۶۰۰۰ تومان!

وی در مورد بازدارندگی قیمت آب نیز گفت: در شهر تهران که بیشترین ضریب و گران ترین تعرفه است مشترکین با مصرف ۱۵ متر مکعب آب در ماه (۵۰ درصد مشترکین) براساس صورت حساب جدید ۴۱۹۷ تومان پرداخت می کنند.مشترکینی که تا ۲۰ متر مکعب آب مصرف می کنند و در کل شامل ۶۰ تا ۷۰ درصد مشترکین می شوند ماهانه ۶۵۳۲.۳ تومان هزینه آب می دهند. اگر در رابطه با کیفیت و کمیت بخواهیم پاسخگو باشیم این تعرفه منطقی نیست و هیچ اثر بازدارندگی ندارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که ما دنبال اجحاف نیستیم گفت: ۲۰ متر مکعب به اندازه یک تریلی آب است و پرداخت شش هزار تومان هزینه برای آن بازدارنده نیست.
سد ۱۰۰ میلیون متر مکعبی پنهان در تهران! 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پیج بچه پولدارا های تهران در اینستاگرام چه خبره ؟+ عکس ها
  قیمت لحظه ای سهام امروزشرکت ها دربازار بورس تهران
  اردکانیان: ۴ میلیون مشترک کم مصرف شامل آب‌ بهای رایگان می شوند
  زالی: وضعیت تهران نگران کننده است/ خودداری از دورهمی شب یلدا
  آموزش رقص و حرکات موزون در شمال شهر تهران +عکس
  دعا کنید در تهران زلزله نیاید/ برای زلزله بالای ۷ ریشتری مشکل قبر هم داریم
  فرود پلیکان غول پیکر در منزل مسکونی در تهران
Heart وقتی فیلم انفجار «فیلادلیفا» با شرق تهران جابجا می شود
Heart اولین سفرم به تهران و ریاض خواهد بود
  کاهش فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در تهران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان