امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سنندج

#1
صنایع‌دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و به عنوان نمادی از نوع زندگی و فرهنگی یک جامعه همواره مورد توجه گردشگران معمولاً بخش پایانی سفر گردشگران است.
خوشبختانه به علت ویژگی زندگی سنتی در بسیاری از نقاط استان کردستان و عدم استیلای بخش صنعتی، هنوز صنایع‌دستی استان به لحاظ کیفیت و گستردگی در سطح کشور مطرح بوده، به‌گونه‌ای که فرش و گلیم کردستان به همراه محصولات نازک‌کاری چوب مانند تخته‌نرد و شطرنج شهرت جهانی یافته است.
بیشتر مسافران و گردشگرانی که به کردستان سفر می‌کنند، حتماً از محصولات نازک‌کاری و فرش و گلیم کردستان خرید می‌کنند.
*قالی و گلیم: استفاده از رنگ گیاهی، خامه‌ی طبیعی، ترکیب نقش و اصالت طرح، سبب برتری کیفیت قالی و گلیم استان کردستان شده است.
شهر سنندج و بیجار مهم‌ترین مراکز تولید گلیم و قالی هستند، به‌طوری‌که شهرت جهانی فرش سنندج و اعتبار آن میان بازار جهانی سبب شده، که در دایره‌المعارف بریتانیکا که از معتبرترین دایره‌المعارف‌های بین‌المللی است، واژه‌ی «سنه» یا همان سنندج را به نام نوعی قالی معروف ترجمه کرده‌اند.
*محصولات نازک‌کاری: کردستان مهم‌ترین استان کشور به لحاظ تولید محصولات نازک‌کاری است.
هنر نازک‌کاری ترکیب قطعات بسیار کوچک از انواع چوب‌های پرداخت‌شده‌ طبیعی است، که با ظرافت خاصی در کنار هم قرار گرفته و سبب به وجود آمدن آثار بسیار ظریف چوبی همانند تخته‌نرد، قلمدان و سایر محصولات می‌شود، علاوه بر نازک‌کاری، اروسی‌سازی، منبت و معرق سنندج نیز از شهرت و اعتبار برخوردار است.
براساس این گزارش، آثار نفیس نازک‌کاری زنده‌یاد دکتر علی‌اکبر بهزادیان هم‌اکنون در موزه‌ی مردم‌شناسی خانه‌ی کرد سنندج نگهداری و مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.
*کلاش: در مناطق کردنشین نوعی گیوه به نام «کلاش» تولید می‌شود، که هماهنگی زیبا و قابل توجهی با لباس کردی دارد.
رویه‌ی این کفش از نخ پنبه‌ای بافته و زیره‌ی آن از پارچه‌ی فشرده شده است، از همین‌رو کلاش کفشی سبک، نرم، قابل انعطاف و متناسب با محیط کوهستانی است.
تولید کلاش در اصل مختص به اورامان بوده اما اکنون نه تنها در تمام شهرهای استان تولید می‌شود، بلکه به سوی تولید کلاش ضدآب نیز به پیش می‌رود.هنرهای سنتی از دیرباز در میان کردها رواج داشته و با توجه به شرایط خاص جغرافیایی از تنوع برخوردار بوده است. تولید این آثار هم مصرف محلی دارد و هم از نظر اقتصادی در بهبود زندگی مردم منطقه موثر است.
مهم ترین هنرهای سنتی کردستان عبارت اند از: دست بافت ها، قالی، گلیم، سجاده بافی (موج، جاجیم)، شال بافی و تهیه پارچه های پشمی، گیوه دوزی، نازک کاری، منبت کاری، معرق، سفال گری، نمدمالی، زیورآلات محلی، سوزن دوزی، قرقره بافی، قلاب بافی، گل دوزی، پولک و منجون دوزی، حصیر و سبد، بافت سیاه چادر، فلز کاری، ساخت آلات موسیقی و ...
وجود آب و هوای سرد در شش ماه از سال در بیشتر مناطق این استان، موجب رویکرد بیشتر مردم به این تولیدات شده و بافته های زیبا و متنوع را به وجود می آورد.
سنندج 1

سنندج 1

سنندج 1
سنندج 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان