امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشورهای دیگر با کاهش جمعیت چه کرده اند؟

#1
کشورهای دیگر با کاهش جمعیت چه کرده اند؟ 1




گاهی جمعیت برخی مناطق و کشورها براثر عواملی چون مهاجرت، بیماری، مشکلات اقتصادی، بیکاری و جنگ دچار افت می شود. تاریخ جهان تجربه های مختلفی در این زمینه داشته و کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکا در گذشته بر اثر بیماری، جنگ و گرسنگی بارها گرفتار کم جمعیتی شده اند.


گاهی جمعیت برخی مناطق و کشورها براثر عواملی چون مهاجرت، بیماری، مشکلات اقتصادی، بیکاری و جنگ دچار افت می شود. تاریخ جهان تجربه های مختلفی در این زمینه داشته و کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکا در گذشته بر اثر بیماری، جنگ و گرسنگی بارها گرفتار کم جمعیتی شده اند.

کارشناسان هر کشوری با مشاهده علائم افت جمعیت، هشدارهای لازم را می دهند و با همکاری مسئولان کشور راه حل هایی برای خروج از این نوع بحران می یابند. اکنون کشورهای متعددی با بحران پایین بودن رشد جمعیت روبه رو هستند. کشورهایی مانند ژاپن، روسیه، آلمان، آلبانی، بلغارستان، رومانی، ایرلند و مجارستان با افت جمعیت روبه رو هستند و البته برای بیرون آمدن از این بحران دست به کارهایی زده اند که به برخی از آنها در این نوشتار اشاره شده است.

[b]کره جنوبی[/b]

کره جنوبی، یکی از کشورهای توسعه یافته ای است که سال ۲۰۱۰ به پایین ترین نرخ رشد خود رسید و در حقیقت نرخ تولد در آنجا از چین که کشوری با سیاست تک فرزندی است نیز کمتر شد. البته برخی کارشناسان کره جنوبی معتقدند کم بودن نرخ تولد به دلیل تشویق دولت به فرزند کمتر در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی است، اما دیگران دلیل عمده را مشکلات اقتصادی می دانند که مردم را به داشتن فرزند کمتر وادار کرده است. در واقع تهیه مسکن در کره جنوبی از تمام کشورهای آسیایی دیگر بسیار مشکل تر است و دیگر این که یکی از بزرگ ترین نگرانی های خانواده ها، مراقبت و تحصیل فرزندانشان است. دولت کره جنوبی برای تشویق مردم به بچه دار شدن، دستمزد نگهداری کودکان در مهد ها را به نصف رسانده و از طرفی تبلیغات گسترده ای راه انداخته مبنی بر این که ضرورتی ندارد تمام مردم به دانشگاه بروند و بدون داشتن تحصیلات عالیه نیز می توان زندگی خوبی داشت. البته دولت دست به اقدامات دیگری نیز زده است مثلا این که هرکارمندی که بیش از یک فرزند داشته باشد هدیه نقدی دریافت می کند و دیگر این که ساعت کاری را در سومین چهارشنبه هر ماه به ساعت ۷ تقلیل داده است و آن روز را ـ روز خانواده ـ نامیده است تا کارمندان به داشتن فرزند بیشتر تشویق شوند.

[b]روسیه[/b]

جمعیت روسیه از دهه ۹۰ به بعد سال به سال کم می شود. از طرفی نرخ تولد کاهش یافته و از سویی دیگر مرگ و میر بالا رفته بود. کارشناسان روسیه یکی از دلایل افزایش مرگ و میر را مصرف نوشیدنی های الکلی و سیگار می دانستند. به همین دلیل تبلیغات گسترده ای علیه الکل و سیگار به راه انداختند. بحران های سیاسی و اقتصادی دهه ۹۰ نیز احساس ناامنی در مردم به وجود آورده بود که باعث می شد مردم به داشتن فرزند کمتر فکر کنند. روسیه بعدها در سال ۲۰۰۷، دوازدهم سپتامبر را روز بارداری نامگذاری و تعطیل رسمی اعلام کرد به امید این که زوج ها در این روز به وظیفه ملی شان برسند و ۹ ماه پس از آن به زنانی که صاحب فرزند شدند یخچال، پول نقد و حتی خودرو جایزه داد. تغییر دیدگاه و ارزش های مردم نیز موجب علاقه به فرزند کمتر شده است. مردم به کیفیت زندگی و دیگر علاقه هایشان توجه نشان می دهند. از طرفی هم نظام بهداشتی روسیه بسیار ضعیف عمل کرده و دولت پوتین برای تشویق مردم به بچه دار شدن قول بهبود عملکرد این بخش را داده است.

[b]سنگاپور[/b]

سنگاپور نیز یکی از کشورهایی است که نگران جمعیت کم است و برای تشویق مردم دست به اقداماتی زده است:

ـ برای فرزند اول هدیه نقدی ۳۰۰۰ دلاری و برای هر فرزند تا فرزند چهارم پس انداز ۱۸۰۰۰ دلاری در نظر گرفته است.

ـ از مقدار مالیات ها در هر زمینه ای کاسته است تا به توان مالی خانواده ها کمک شود.

ـ از مهدهای کودک و مراکز مراقبت از کودکان، مالیات دریافت نمی کند.

ـ به زنان تحصیلکرده اگر تا سه فرزند داشته باشند مشاغل بسیار مناسب که بتوانند با خاطری آسوده مراقب فرزندان باشند، پیشنهاد کرده است.

ـ فرصت آشنایی و رفتن به سفرهای گروهی یا دونفره برای مجردها ترتیب داده تا آنها با یکدیگر آشنا شوند.

ـ از طرفی دولت به فکر ساخت خانه هایی افتاده که متراژ بالاتر داشته و خانواده ها را به داشتن جمعیتی بیشتر تشویق کند.

[b]ژاپن[/b]

ژاپن از هزار سال گذشته تا امروز سابقه نداشته تا این حد با پایین بودن نرخ تولد مواجه شود. مردم به دلیل رکود اقتصادی علاقه ای به افزایش جمعیت ندارند. البته مسئولان معتقدند اوضاع اقتصادی مردم درآن حد بد نیست که احساس ناامنی کنند، بلکه مجردها چندان علاقه ای به ازدواج نشان نمی دهند. یکی از کارهای ابتکاری ژاپن، ساخت رباتی شبیه کودک انسان است که می خندد، گریه می کند، عطسه می کند و وقتی آن را قلقلک بدهید کلی می خندد. در واقع دانشجویان رباتیک دانشگاه سوکوبای ژاپن با ساخت این ربات می خواهند احساسات مردم را برانگیخته و آنها را به فرزند داشتن تشویق کنید. اما طبق نظرسنجی ها مشخص شده ژاپن بدترین کشور برای مادران شاغل است. شرایط مادران برای فرزندآوری چندان مناسب نیست و اگر زنی بخواهد فرزندی داشته باشد با کارش بشدت مشکل پیدا می کند و مردها چندان به زن ها در بچه داری کمک نمی کنند. در حالی که در آلمان و سوئد و آمریکا مردها به طور متوسط روزانه سه ساعت به همسرانشان در نگهداری فرزند کمک می کنند، اما در ژاپن این میزان فقط یک ساعت است و دولت در نظر دارد تسهیلات بهتری برای زنان شاغل در نظر بگیرد.

[b]آلمان[/b]

آلمان نیز یکی از کشورهایی است که با بحران کم جمعیتی و سالمند شدن کشورش مبارزه می کند. دولت آلمان سالانه ۲۶۵ بیلیون دلار در زمینه کمک به خانواده ها برای فرزندآوری تخصیص داده است. در حقیقت مردم آلمان علاقه ای به بچه دار شدن ندارند و دولت تاکنون موفقیتی در زمینه علاقه مند کردن آنها به بچه دار شدن نداشته است.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان