امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گروهی از بهترین‌ها در «مردی برای تمام فصول» جمع شده‌اند

#1
گروهی از بهترین‌ها در «مردی برای تمام فصول» جمع شده‌اند 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
به گزارش سینما خبر؛  بهناز جعفری این روز‌ها در نمایش «مردی برای تمام فصول» در نقش دختر سر توماس مور بازی می‌کند. دختری که به گفته او در تاریخ جایگاه مهمی دارد و حتی بعد از مرگ پدر هم راه او را ادامه می‌دهد.

بهناز جعفری درباره شخصیت مارگارت مور می‌گوید: «مارگارت مور شخصیت تاثیرگذاری در تاریخ انگلستان بوده است. او بعد از اعدام سر توماس مور، سر پدرش را از بالای برج لندن برداشته و سال‌ها در خانه خودش نگهداری کرده است. بعد‌ها هم راه پدر را در پیش گرفت.»

این بازیگر در ارتباط با جایگاه شخصیت مارگارت در این نمایش اضافه می‌کند: «البته دراماتورژی نمایشنامه جوری است که به متن اصلی خیلی وفادار است و نقش‌های زن در آن کم‌رنگ هستند. از نظر تاریخی این شخصیت‌ها توان این را داشتند که نقشی پررنگ‌تر بازی کنند و قصه‌هایی مجزا داشته باشند، اما انتخاب متن این نبوده است.»
[color][size][font]
[/font][/size][/color]
«مردی برای تمام فصول» متنی طولانی دارد که کارگردان تصمیم گرفت آن را در دوساعت اجرا کند؛ کاری که باعث شده ریتم کار تندتر و در عوض قسمت‌هایی از نمایش حذف شود. جعفری در این باره می‌گوید: «تماشاچی‌های ما الان متاسفانه زیاد حوصله ندارند. ما مواجه با تماشاگرانی هستیم که در سال‌های اخیر به اصطلاح فست فود خور شده‌اند و حوصله کارهای کلاسیک طولانی را ندارند.»
[color][size][font]
[/font][/size][/color]
او با اشاره به موج جدید کارهای کمدی در تئاتر که هدف اصلی آن‌ها خنداندن مردم است، تاکید می‌کند: «من مخالف سرسخت این جنس خندیدن هستم که در بسیاری از کارهای صحنه‌ای دیده می‌شود. نمایش‌ها روز به روز با در نظر گرفتن مخاطبان سبک‌تر و سطحی‌تر می‌شوند. من هرگز در زندگی هنری‌ام حاضر نیستم این باج را به مخاطب بدهم.»
[color][size][font]
[/font][/size][/color]
بازیگر نقش مارگارت مور از علاقه‌اش برای بازی در همه کارهایی می‌گوید که پشت آن‌ها اندیشه‌ای باشد، فارغ از سبک و شیوه اجرایی آن. جعفری اضافه می‌کند: «همه کارها را، چه کلاسیک و چه مدرن دوست دارم؛ به شرط آن‌که در پشتش اندیشه‌ای باشد و به اصطلاح حرفی برای گفتن داشته باشد.»
[color][size][font]
[/font][/size][/color]
او ادامه می‌دهد: «با این‌حال کارهای کلاسیک را همیشه خیلی دوست داشته‌ام؛ موسیقی کلاسیک، متن‌های کلاسیک و نمایش‌های کلاسیک. متاسفانه چنین متن‌هایی خیلی کم در ایران کار می‌شوند و این به همان ترس از مخاطب برمی‌گردد.»
[color][size][font]
[/font][/size][/color]
بهناز جعفری با اشاره به شرایط فرهنگی ایران، معتقد است امکان اجراهای همیشگی این‌چنینی فعلاً فراهم نیست: «حتی خود تهران هم این پتانسیل را فعلاً ندارد که کارهای کلاسیک همیشه در یک سالنش روی صحنه باشد. مثل اتفاقی که در لندن یا شهرهای دیگری در دنیا همیشه در جریان است.»
[color][size][font]
[/font][/size][/color]
این بازیگر با اشاره به امکانات تالار وحدت برای اجرای نمایش‌های کلاسیک اضافه می‌کند: «تالار وحدت برای نمایش‌های باله و اپرا و کارهای کلاسیک ساخته شده است، اما در زمان‌های خاصی از سال کارهایی در این تالار به صحنه می‌روند که حتی دو ردیف تماشاگران هم پر نمی‌شود. به دلیل مناسبت‌هایی سالن را می‌دهند به آدم‌های مجهول و کارهایی که توان جذب مخاطب را ندارند.»
[color][size][font]
[/font][/size][/color]
او ادامه می‌دهد: «ما 45 شب اجرا داریم و تا به حال هر روز سالن پر بوده است. باید فکری کرد که در طول سال هم این سالن به کارگردانانی تعلق بگیرد که توانایی پر کردن این تالار را دارند. کارهای کلاسیکی مثل «سقراط» و «فاوست» که در همین سالن اجرا شدند و کارهای کلاسیکی بودند که توانایی جذب مخاطب را داشتند.»
[color][size][font]
[/font][/size][/color]
بهناز جعفری می‌گوید استقبال گرم تماشاگران از نمایش «مردی برای تمام فصول» را با وجود نام‌های آشنا، گروه حرفه‌ای و موضوع جذابش، قبل از اجرا پیش‌بینی می‌کرده است و می‌افزاید: «در کنار بهمن فرمان‌آرا و رضا کیانیان، بقیه گروه هم حقیقتاً از بهترین‌های تئاتر هستند. گزیده‌ای از افراد حرفه‌ای و بهترین‌هایی که وجود دارد. البته به عقیده من هرکس که کار تئاتر می‌کند بهترین است؛ چون رنج کار کردن در این حیطه را متحمل می‌شود.»
[color][size][font]
[/font][/size][/color]
نمایش «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا تا پنج دی ماه در تالار وحدت به صحنه می‌رود.
[color][size][font]
[/font][/size][/color]
منبع : ایران تئاتر
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بهترین برنامه های صدا و سیما!
Video بهترین و بدترین فیلمی که دیدی چی بود ؟
  بهترین‌های سینمای روسیه؛ سرد و فلسفی
Thumbs Up | بهترین فیلم‌هایی که درباره فرار از زندان ساخته شده‌اند |
  فیلم Another Round با بازی مدس میکلسن جایزه بهترین فیلم جشنواره ‌BFI را برنده شد
  اسکار قوانین مرتبط با نحوه اکران فیلم ها برای رقابت آن‌ها برای کسب جوایز را آسان کرد
Sad Cineworld به خاطر تاخیر فیلم No Time to Die تمام سینماهای خود را تعطیل می‌کند
  فهرست برندگان جوایز اصلی امی 2020 مشخص شد؛ Succession، بهترین سریال درام
  برنده جایزه امی بهترین آلبوم موسیقی متن اورجینال سال در تلویزیون: سریال The Mandalori
  فیلم جنایت بی دقت شهرام مکری جایزه بهترین فیلمنامه را از منتقدان جشنواره ونیز گرفت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان