امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نان تا ۱۰۰ درصد گران شد نه ۳۰ درصد!

#1
سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود برای چندمین بار اعلام کرد دولت اجازه نخواهد داد نان بیش از ۳۰ درصد گران شود اما قیمت‌های متنوع نان نشان می‌دهد که این اظهارات صحیح نیست.
نان تا ۱۰۰ درصد گران شد نه ۳۰ درصد! 1
به گزارش افکارنیوز، این افزایش قیمت نفعی برای نانوایان نداشته است چراکه افزایش قیمت نان در پی افزایش قیمت گندم تحویلی دولت به کارخانجات آردسازی و در پی آن افزایش قیمت آرد تحویلی از کارخانجات آردسازی به نانوایی‌ها صورت گرفته است.

براساس این افزایش قیمت، دولت هم‌اکنون گندم را به قیمت تضمینی کیلویی ۱۰۵۰ تومان خریداری می‌کند و به نرخ ۶۶۵ تومان به کارخانجات آردسازی می‌فروشد. با این افزایش قیمت، کارخانجات آردسازی هم بهای هر کیلوگرم آرد با ۱۲ درصد سبوسگیری را از ۵۷۵ تومان به ۸۰۰ تومان، آرد ۱۵ درصد سبوسگیری را از ۵۸۵ به ۸۱۵ تومان و هر کیلوگرم آرد ۱۸ درصد سبوسگیری را از ۵۹۰ تومان به ۸۳۰ تومان بدون هزینه حمل افزایش داده‌اند. تا قبل از این افزایش قیمت، کارخانجات آردسازی گندم را کیلویی ۴۶۵ تومان از دولت می‌خریدند و آرد را کیلویی ۵۹۰ تومان به نانواها می‌فروختند اما هم‌اکنون قیمت آرد ۴۲ درصد و قیمت نان ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قرار بود برای سر و سامان دادن به نانوایان، قیمت نان آزاد شود، در حالی که ۷۰ هزار نانوا در سراسر کشور وجود دارد و مشکلات زیادی دارند. محمدرضا پورابراهیمی،‌ نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی دیروز اظهار داشت: شاهد تغییر همزمان قیمت آرد و قیمت نان شدیم که هیچ تأثیری بر رفع مشکلات این قشر از جامعه نداشت.

پورابراهیمی همچنین از رئیس مجلس خواست که گزارش تغییر قیمت نان در صحن علنی قرائت شود، چراکه افزایش قیمت در سراسر کشور یکسان نبوده و از ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد قیمت این کالای اساسی افزایش قیمت داشت. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به وضع نابسامان نان پیشنهاد کرد قیمت نان در کشور آزاد شود و در مقابل یارانه نان به صورت نقدی به مردم پرداخت شود. پورابراهیمی اضافه کرد: قیمت نان باید یک قیمت منطقی باشد که هم بهای تمام‌شده تولید نان متناسب باشد و هم در فضای تورمی باعث ایجاد فشار بر مردم نشود چراکه نان یک کالای اساسی و اصلی و در سبد و سفره غذایی مردم است.

وی افزود: ما با مشکل تفاوت قیمت داخل و خارج گندم و آرد روبه‌رو شده‌ایم و اگر این شرایط را مدیریت نکنیم فضایی شبیه قاچاق سوخت به وجود می‌آید. ما در داخل به گندم و آرد یارانه می‌دهیم و این عملا باعث شده تفاوت قیمت در داخل و خارج ایجاد شود. وی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که یارانه نان را مستقیما به مردم بدهیم اما در عوض قیمت نان آزاد شود در این صورت مردم می‌دانند که نان را با یک‌چهارم قیمت منطقه و جهان دریافت می‌کنند و به این شکل نگرانی مردم کم می‌شود و جو روانی هم کنترل می‌شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه تفاوت قیمت کالاها در داخل و خارج کشور موجب ایجاد فساد، رانت و معضلات شدید اقتصادی می‌شود، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم قیمت نان را متناسب با قیمت جهانی کنیم اما یارانه را به خود مردم بدهیم یعنی ببینیم به طور متوسط یک خانوار چند قرص نان در روز استفاده می‌کند و سرجمع آن در یک ماه چه میزان خواهد شد. در این شرایط می‌توان جلوی قاچاق و سوءاستفاده را گرفت.

وی با بیان اینکه می‌توان در مبلغ پرداختی به خانوارها رقمی را برای یارانه نان در نظر گرفت، تصریح کرد: جمعیت زیادی از اتباع خارجی در کشور ما زندگی می‌کنند و بالای یک میلیون نفر برآورد می‌شود، اینها از همین یارانه نانی استفاده می‌کنند که ما از آن استفاده می‌کنیم در حالی که این عدالت نیست. وی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌های ما در حوزه اقتصاد نباید اثر تورمی و روانی داشته باشد، گفت: معمولا دولت‌ها از آزاد کردن قیمت نان اجتناب می‌کنند و تلاش می‌کنند قیمت‌ها را حفظ کنند. ما هم تا سال ۹۰ مشکلی در این زمینه نداشتیم اما بعد از سال ۹۰ به دلیل افزایش یک باره قیمت ارز و ایجاد اثر تورمی در اقتصاد شکاف بین قیمت‌ها در داخل و خارج ایجاد شد و همین تفاوت است که برای ما چالش ایجاد می‌کند.

[b]مجلس تذکرات لازم را داده است

همچنین عبدالوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمودآباد ضمن انتقاد از و گرانی نان اظهار داشت: امروز نان گران شده و علت گرانی را افزایش دستمزد عنوان کردند در حالی که این موضوع با توجه به گرانی آرد محقق نشده است. وی با انتقاد از گرانی آرد خاطرنشان کرد: این گرانی‌ها در جامعه اثر گذاشته و به بخش‌های دیگر نیز منتقل شده یعنی به طور مثال یک راننده تاکسی به همین دلیل که نان گران شده کرایه‌های خود را گران می‌کند و تمام اینها باعث ایجاد مشکل برای مردم می‌شود. عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس خواستار اصلاح قیمت‌های جدید اعلام شده برای نان شد و تصریح کرد: تذکرات لازم در این باره از سوی مجلس به دولت داده شده و دولت نیز باید در قیمت‌ها تجدیدنظر کند. فیاضی همچنین به حضور محمدباقر نوبخت در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس اشاره کرد و گفت: پاسخ‌های آقای نوبخت در این جلسه درباره افزایش قیمت نان قانع‌کننده نبود.


تخلفات نانوایی‌ها زیر ذره‌بین
روزانه گشت‌های مشترک سیار از نانوایی‌های سطح شهر بازرسی می‌کنند. محمد محمدی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان این مطلب گفت: تعزیرات یک وظیفه دارد و این وظیفه رسیدگی به پرونده‌هاست اما عده‌ای وظیفه تعزیرات را نظارت می‌دانند که این فکر درست نیست. وی اضافه کرد: با توجه به افزایش نرخ نان، گشت مشترک سیار با حضور بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازرسان اتاق اصناف، اتحادیه نانوایان و قاضی تعزیرات تشکیل شده و روزانه از نانوایی‌ها بازرسی صورت می‌گیرد. محمدی اضافه کرد: بارها به اتحادیه ابلاغ کرده‌ایم که وظیفه نظارتی را به درستی انجام دهند و هرجا تخلفی مشاهده کردند به تعزیرات گزارش کنند.

وی تصریح کرد: در گشت‌های سیار در صورتی که تخلف واحد صنفی نانوایی احراز شود در محل تشکیل پرونده شده و رأی صادر و همان جا پرونده مختومه می‌شود. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران تأکید کرد: طبق قانون نظام صنفی برای تخلف گرانفروشی برای بار اول علاوه بر استرداد مازاد دریافت به خریدار ۲ برابر جریمه می‌شود و به ترتیب در مرحله دوم ۴ برابر، سوم ۶ برابر و نصب پارچه به عنوان متخلف، بار چهارم ۸ برابر ارزش تخلف جریمه و نصب تابلو به مدت یک ماه و برای بار پنجم ۱۰ برابر جریمه و محل کسب ۶ ماه تعطیل شده و نصب پارچه تخلف نیز صورت می‌گیرد.
[/b]
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سیمان پاکتی گران شد
  چرا لوازم خانگی هفتگی گران می‌شود؟
Star چرا مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی 50 درصد افزایش نیافت +جزئیات
  تولید نفت روسنفت ۲.۲ درصد کاهش یافت!
  وقتی لبنیات گران می‌شود خودرو را هم باید گران کنیم !
Thumbs Up چرا دلار گران می‌شود؟
  بزرگترین اختلاس گران تاریخ را بشناسید
  80 درصد واردات پوشاک قاچاقی است
  70 درصد سهام سه بانک متعلق به یک فرد خاص است
  حقوق کدام کارمند وسط سال ۳۰ درصد افزایش یافت؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان