امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

وظیفه مداحان بیان مسائل سیاسی نیست

#1
شفقنا| حضرت آیت الله سـبحانـی در تبیین قیام امام حسین (ع) به تصمیم گیری سیدالشهدا اشاره کرد و گفت: آقا حسین بن علی(ع) دید که نشستن روا نیست و نمی شود مردم را رها کرد. آقا حسین بن علی می بیند که یک نوع بی تفاوتی در بین مردم مطرح است. اصولا امر به معروف و نهی از منکر به تمام معنا فراموش شده است و مردی روی کار آمده که دایه و مربی اش مسیحی، کارش سگ بازی، شراب خواری و قمار است. به تعبیر آقا حسین بن علی «و علی الْإِسْلامِ السلامُ إِذْ قدْ بُلِیتِ الْأُمةُ بِراعٍ مِثْلِ یزِید» باید فاتحه اسلام را بخوانیم، اگر فرمانروای امت آن کسی مثل یزید بن معاویه باشد. او ادامه داد: حسین بن علی با این شهادت جهان اسلام را تکان داد. یک نوع بی تفاوتی بر مردم حاکم بود و ایشان خیال می کردند که وظیفه سکوت است. آقاحسین بن علی سکوت را شکست و عجیب است که آقا حسین بن علی در خود عاشورا میوه این انقلاب را چید. افراد خیال می کنند اگر کسی نهضت کرد باید همان روز اول میوه و حاصل آن را بچیند.
در صورتی که با وقوع انقلاب گاهی زمینه سازی برای به دست آوردن نتیجه یی دوردست می شود. اما آقا حسین بن علی در همان روز هم میوه نهضتش را چید. هنگامی که ریختند تا خیمه ها را آتش بزنند و بچه ها را اذیت کنند، زنی از بنی بکر که در لشکر عمر سعد بود، چوب خیمه را کشید و گفت «یا للحسین یا لثارات الحسین» کجایند کسانی که بهای خون حسین بن علی را بگیرند. این پیام را این زن همان عصر عاشورا داد. وی در ادامه بیان داشت: بعد از این قیام بود که انقلاب ها یکی پس از دیگری آغاز شد. در حقیقت یک نوع بی تفاوتی حاکم بود که جایش را به انقلاب ها داد. بعد نهضت توابین شکل گرفت. بعد از آن نهضت جناب مختار و سپس نهضت محمدبن اشعث روی داد. انقلاب ها بعد از انقلاب ها و نهضت ها بعد از نهضت ها ادامه داشت تا به جناب زید بن علی(ع) رسید. سرانجام یک نوع اتحادی بین امت اسلامی پدید آمد که به عمر این شجره خبیثه پایان داد. بنابراین حسین بن علی(ع) توانست معماری این بنا را بعد از پیغمبر اکرم بر عهده بگیرد و خطی را برای ما نشان داد که برای همه مصلحان خط روشنی است.
این مورخ اسلامی در اشاره به فساد شکل گرفته در طبقه حاکمیت اسلام در زمان اموی گفت: ولید بن عبد الملک خلیفه اسلام بود. او به مکه آمده بود و می گفت من باید در برابر این همه زایران خانه خدا، شراب را در بام کعبه بخورم. به او گفتند این کار را نکن. به قرآن تفال زد و این آیه آمد و خاب کلُّ جبارٍ عنِیدٍ هر ستمگر لجوجی ناامید، خواهد شد و زیان پیدا خواهد کرد. خطاب به قرآن گفت أتوعد کلُّ جبّارٍ عنید فها أنا ذاک جبارٌّ عنید مرا با جبار و عنید تهدید می کنی، پس بدان من همان جبار و عنید هستم.
اگر روز قیامت خدمت خدا رفتی بگو که من به تو ستم کردم. این متکلم اسلامی اضافه کرد: در چنین وضعیتی نباید بگوییم حسین بن علی(ع) باید بنشیند و حرفی نزند. گاهی اوقات باید با ریختن خون درخت اسلام آبیاری شود. شجره اسلام می خشکید. این را باید با ریختن خون های پاک آبیاری کرد تا این درخت رشد پیدا بکند. خون های پاک در کنار شجره طیبه اسلام ریخته شد تا اسلام باقی بماند. آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف خطبا و مداحان اشاره کرد و گفت: ما در آستانه عاشورای ۱۴۳۵هجری قمری هستیم. خطبا، مداحان و پامنبری ها هر کدام به صورت علیحده یک وظیفه یی دارند. خطبا باید آنچه را وارد شده و صحیح است، بخوانند و پیرایه اضافی نبندند. همانی که در مقتل های صحیح آمده است، همان ها را برای مردم بخوانند. پیرایه بستن دروغ و دروغ حرام است و فعل حرام اثر خود را نشان می دهد. بحمدالله اخیرا کتابی درباره مقتل صحیح زیرنظر دانشمند محترم جناب پیشوایی نوشته شده است.
این مقتل صحیح برای همه خطبا ست. خطبا به خطبه های امام حسین(ع) در مکه و در میان راه و در خود کربلا توجه کنند. سخنان یاوران حسین بن علی را در کربلا بخوانند. این وظیفه خطباست که از باز گفتن چیزهایی که خلاف است، خودداری کنند. خطیب باید لسانش، لسان صدق و حق باشد. لهوف سیدبن طاووس یکی از بهترین کتاب ها در زمینه مقتل است.
این مرجع تقلید درباره وظیفه مداحان گفت: مداحان نباید خیلی مصایب را بی پرده بگویند. بس که مداحان مصایب را بی پرده گفته اند، گریه را در مردم کم کرده اند. باید برخی مصایب را پوشیده و در پرده گفت. مداحان نباید مردم را موعظه کنند. آنها باید مقداری شعر بخوانند و مقداری نوحه گری و به وظیفه مداحی عمل کنند. گاهی مداحان مسائل سیاسی یا اجتماعی را می گویند که اینها وظیفه مداح نیست. وظیفه مداح، مدح است. این استاد حوزه علمیه گفت: روزهای تاسوعا و عاشورا روزهای راهپیمایی و روزهای شعار است؛ شعار صحیح، شعار سازنده، شعاری که از قرآن و عترت سرچشمه بگیرد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star آیت‌الله علوی گرگانی: موضوعاتی نظیر دوچرخه‌سواری بانوان مورد رضایت امام زمان(عج) نیست
  در بیان آن که چرا صوفی را اسم صوفی کردند.
  آشنا نیست؟!
  هر مرد شتر دار اویس قرنی نیست
Star آیت الله غرویان: اختلاف‌ها، اختلاف طلبگی نیست
  آیا فکر کردن به مسائل جنسی و شهوانی گناه است ؟
Star منبری‌ها و مداحان، مظلومیت ائمه‌ای که کمتر نام‌شان برده می‌شود را برطرف کنند
Star آیت‌الله سبحانی: دستیابی به درجات عالی اخلاق، بدون محاسبه امکان‌پذیر نیست
Lightbulb بیان امام مهدی ناصر محمد یمانی درباره اراده خداوند در"رستاخیز اول" (بعث اول) گروهی از
  دست دادن زن و مرد نامحرم با این روش حرام نیست

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان