امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرخش پسا اسلامی

#1
آصف بیات استاد جامعه شناسی و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه لیدن هلند است . از جمله کتابهای وی می توان به « دمکراتیک سازی اسلام : جنبش های اسلامی و چرخش پسا اسلامی » ( انتشارات دانشگاه استنفورد ۲۰۰۷) اشاره کرد .
در دهه اول سال ۲۰۰۰ ، بحث شکنندگی دموکراسی در جوامع اسلامی بخصوص خاورمیانه با شدت بیشتری مطرح شده است . این بحث با تلفیقی از عوامل جهانی و منطقه ای شکل گرفته و به طور گسترده ای بر موانع واقعی یا خیالی پیشرفت دموکراسی تمرکز یافته است . موانعی مانند ساختارهای استبدادی خانوادگی ، ساختارهای اجتماعی قبیله ای ، نظم اجتماعی ناسازگار با آزادی و خصلت رانتی بسیاری از دولتهای اسلامی .
اما دیدگاهی وجود دارد که اصرار دارد خود اسلام مسوول این « نقصان دموکراتیک » در بسیاری از کشورهای اسلامی است . اما تجربه کشورهایی چون ترکیه ، اندونزی و مالزی « اگر فقط به اینها بسنده کنیم » کافی است تا نشان دهد که این مساله بیشتر در مورد منطقه خاورمیانه صادق است . اما حتی در این حالت نیز استدلال ذکر شده دقیق و مستند نیست .
موضوع مهم این است که این دیدگاه در هنگام گذار ابراز شده است یعنی زمانی که هم موافقان و هم منتقدان اسلام ( با قبول اشکالاتی که مباحث هر دو طرف می تواند داشته باشد ) در حال شکل دهی دوباره خود در برابر تغییرات وسیع جغرافیایی ، سیاسی و فکری هستند . این تغییرات ارزیابی مجدد اصول یاری رسان و تقویت کننده دموکراسی در دنیای اسلامی را شامل می شود . اصولی که در سیاست غرب دارای آوازه زیادی است و لفاظی های بسیاری را در دهه ۲۰۰۰ میلادی برانگیخته است . موضوعی که پیش تر در تعدادی از مقالات همین سایت اوپن دموکراسی نیز مورد کنکاش قرار گرفته است .


اعتقاد عمومی
امروزه این عقیده به طور روزافزونی شنیده می شود که اسلام ذاتا با دموکراسی ناسازگار است زیرا به جای حاکمیت بشر، بر حاکمیت خداوند تاکید می کند ؛ مردان را فراتر از زنان می شمارد و از گفتگو و تکثر گرایی ممانعت به عمل می آورد . بسیاری از مسلمانان با این دیدگاه مخالفت می کنند و می گویند که خداوند حاکمیت را به انسانها اعطا نموده تا بر خود حکومت کنند ؛ و این که عدالت اسلامی تبعیض های طبقاتی ، نژادی و جنسی را مردود می شمارد . ( زیرا شریفترین مردمان ، پرهیزکارترین آنهاست . ) نقطه مشترک این دیدگاه های مخالف این است که اغلب آنها به دام بحث های بی نتیجه فلسفی الهیاتی می افتند . در مجموع ، تلاشهای اندکی برای فهم سیاست مذهبی و اینکه در عمل ، مسلمانان چگونه مذهب را در ارتباط با افکار دموکراتیک درک می کنند ، انجام شده است . این دور نما باعث می شود که این پرسش همیشگی که آیا اسلام با دموکراسی سازگار است یا نه ، غلط به نظر آید و مساله کلیدی این شود که مسلمانان در چه شرایطی می توانند مذهبشان را پذیرای خصلت های دموکراتیک سازند . هیچ چیز ذاتی و تفکیک ناپذیر در مورد اسلام ( و سایر مذاهب ) وجود ندارد که به معنای این باشد که این مذاهب ذاتا دموکراتیک یا غیر دموکراتیک هستند . بر اساس این دیدگاه ، عامل مهم این است که انسان مومن اعتقاداتش را چگونه درک کرده و از آن طریق زندگی می کند و ( در اصطلاح وسیع ترش ) آیا این مومنان اعتقاداتشان را بر بستری از واژگان آمرانه و انحصار طلبانه بنا می کنند یا در آن عدالت ، نمایندگی و تکثرگرایی را قرائت می کنند .
اشخاص و گروههای زیادی اصرار دارند که متون مقدس یکسانی را به گونه ای متفاوت درک و توضیح دهند و جالب این که ، با این کار زندگینامه ها ، علایق و موقعیتهای اجتماعی خود را نیز آشکار می کنند . در حقیقت بسیاری از اسلام گراهای معتقد به حکومت مذهبی ( همانند همتایان مسیحی شان ) خودآگانه بیان می کنند که اسلام ودموکراسی ، در جاهایی که یک حکومت واقعی اسلامی شکل گرفته باشد ، مخالف یکدیگرند .
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star دیدار رییس دانشگاه مذاهب اسلامی کشور با ائمه جمعه شیعه و اهل سنت شرق استان گلستان
Star آیت‌الله نوری همدانی: ریشه‌های تربیتی را با تربیت اسلامی آمیخته کنید
  سگ بازی فوتبالیستها و بازیگران مملکت اسلامی!!+تصاویر
  آاهای هاوکینگ!! مقالمه اسلامی ما رو پس بده حرف از خودت بزن!!
  انقلاب اسلامی یا انقلاب 57؟
  اینفوگرافی دولت اسلامی
  " هنر اسلامی "
  دیان پِلنگی و تحولی عظیم در پوشاک اسلامی جهان
  نکته کلیدی برای تقویت حیا در زندگی اسلامی
  نقش خانواده در پازل سبك زندگی اسلامی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان