امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مدرسه مموریال، مدرسه ی آمریکایی تبریز

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مدرسه مموریال، مدرسه ی آمریکایی تبریز 1

مدرسه ی مموریال که به نام «مدرسه ی آمریکایی تبریز» نیز شهرت دارد، در سال ۱۸۸۱ توسط مبلغین آمریکایی مسیحیان پرسبیتری در شهر تبریز افتتاح شد. نام این مدرسه پس از جنگ جهانی دوم به مدرسه ی پروین تغییر کرد. از معلمان آمریکایی این مدرسه، هوارد باسکرویل، در جریان انقلاب مشروطه در نبردی به همراه مشروطه خواهان کشته شد.

میانه شهری که در آن زندگی میکنیم و همیشه به میانه ای بودنمان افتخار میکنیم دارای تاریخی چند هزار ساله است که رویدادها و خاطرات تاریخی بسیاری را تجربه کرده و از سر گذرانده است.شهر میانه از نظر ارتفاع از سطح دریا نسبت به شهرهای اطراف در ارتفاع پست تری است و به همین جهت است که آبهایی که از اطراف میانه جاری هستند در شهر می
انه یا نزدیکی آن به هم میرسند . کوههای قافلانتی (قافلان در ترکی به معنای پلنگ میباشد و پسوند تی در ترکی پسوند مکانی است و قافلانتی یعنی پلنگ زار ) از لحاظ زمین شناسی از جوانترین کوهها میباشد زمانی که این کوهها به وجود آمدند آبهایی که از اطراف به طرف میانه در جریان بودند با یک سد طبیعی مواجه میشوند و این آبها رفته رفته دریاچه ای طبیعی را در طول چندین هزار سال بوجود می آورند. پس از اینکه آب این دریاچه پر شده و سرریز میشود به تدریج از میان کوههای قافلانتی راه خود را به طرف دریاچه خزر باز میکند و در طی مسیر خود دره قزل اوزن را بوجود می آورد. در ابتدا منطقه ای که الان به نام شهر میانه خوانده میشود به صورت باتلاق بوده و کارشناسان معتقدند پشه های معروف میانه که در تابستان امان همشهری ها را میبرد میراث همان باتلاقها میباشد. دکتر محمد حسین صدیق (پروفسور دوزگون ) در خصوص وجه تسمیه شهر میانه چنین بیان میکند : اولین اقوام ترک که در این منطقه که اکنون میانه نامیده میشود ساکن شدند اقوام بایاتو قبچاق بوده اند ( الان هم در اطراف میانه روستاهایی به این نامها وجود دارند) این اقوام به یک نوی تثلیث معتقد بودند و عقیده داشته اند که سه خدا وجود دارد 1) یئرین آللاهی ( خدای زمین ) 2 ) سویون آللاهی ( خدای آب ) 3) گویون آللاهی ( خدای آسمان ) و معتقد بوده اند که خدای آسمان از دو خدای دیگر بزرگتر وقوی تر است و نام او را قاراخان مینامیدند ( قارا در ترکی علاوه از رنگ سیاه به معنی خیلی بزرگ بکار میرود به طور مثال : قاراداغ ، قارابلاغ ، قارامئشه ، قاراباغ در این مثالها قارا دلالت بر بزرگی است نه رنگ سیاه ) در افسانه های آن زمان بوده که قاراخان به دلیل تنهایی دلتنگ میشود و به همین خاطر از بذاق دهان خود برای خودش جنس مخالفی می آفریند و نام او را ( مای آنا ) یعنی اولین مادر میگذارد و اقوامی که در این منطقه ساکن شده بوده اند به احترام قاراخان نام منطقه خود را مایانا میگذارند که این نام در اثر گذشت زمان که نامهای ثقیل در تلفظ ،جای خود را به اسمهای آسان تلفظ شونده میدهند به مییانا تغییر یافته است. در کتاب کنیز ملکه مصر که توسط مرحوم ذبیح اله منصوری به فارسی ترجمه شده است و قدمت نگارش آن به هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) برمیگردد راوی داستان که کنیز کلوئوپاترا ملکه مصر بوده است در قسمتی از خاطرات خود چنین بیان میکند که وقتی آنتوان سردار رومی جهت فتح شهر فرهاداسب (تیسفون) به آذربایجان لشگرکشی میکند پس از شکست در جنگ تیسفون در راه بازگشت به روم قصد اتراق در شهر مایانا ( نام میانه در این کتاب دقیقا مایانا ثبت شده است ) را داشته که مردم شهر از ورود لشگر شکست خورده سردار روم به این شهر جلوگیری میکنند و این خود سندی است بر قدمت چندین هزار ساله شهر میانه .

شهر میانه را برخی شهر صبا نیز نامیده اند که وجه تسمیه آن نیز به این ترتیب است که در دوره خلافت راشدین سرداری به نام صباح الدین شهر میانه را فتح میکند ودر این شهر نیز بر اثر جراحات جنگی جان خود را از دست میدهد اطرافیان صباح الدین به افتخار فتح شهر نام میانه را به صباح تغییر میدهند که به اشتباه، بعضی ها آن را صبا گفته اند و این نام پس از چند سالی اندک، دوباره توسط اهالی میانه به فراموشی سپرده شده و دوباره نام میانه رایج میشود .

مضحک ترین دلیل تسمیه ای که برای نام میانه توسط برخی بیسوادان غافل از تاریخ گفته شده این است که به دلیل اینکه این شهر در بین شهرهای تبریز و زنجان واقع شده آن را میانه نامیده اند و این در حالی است که قدمت شهر میانه از شهر زنجان بسیار بیشتر میباشد و کتب تاریخی و آثار و ابنیه های شهر میانه قدمت چندین هزار ساله این شهر را اثبات میکنند

منبع : کتاب چنلی تئل با مقدمه پروفسور دوزگون

کتاب کنیز ملکه مصر ترجمه مرحوم ذبیح اله منصوری
مدرسه مموریال، مدرسه ی آمریکایی تبریز 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مراکز خرید تبریز از تاریخی تا مدرن
  شهر زیبای تبریز به همراه جاذبه های گردشگری
  معرفی مساجد تاریخی دیدنی در دلِ تبریز
  تبریز، ویترین خانه‌های تاریخی ایران
  خانه استاد شهریار در تبریز (عکس)
Star مسجد و مدرسه آقا بزرگ (عکس)
  عکس های بسیار زیبا از ائل گلی تبریز
  آشنایی با مدرسه ضیائیه
  باغ گلستان تبریز
  افتتاح اولین نمایندگی هایپرمارکت All In All ترکیه در تبریز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان