امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اکبر گودرزي

#1
اکبر گودرزي، رهبر گروه فرقان، در سال 1335 و به اعتبار شناسنامه‌اش در سال 1338 در روستاي دوزان از توابع اليگودرز به دنيا آمد. پدرش حسن چوپان نام داشت. کودکي گودرزي در خانواده‌اي پر جمعيت و محروم سپري شد. وي تحصيلات ابتدايي و دبيرستان را در روستاي زادگاهش گذراند و با توجه به گرايش مذهبي که داشت قبل از اتمام دبيرستان در سال 1351 راهي مدرسه ديني خوانسار گرديد و پس از اقامتي کوتاه به قم رفت. وي پس از يک سال عازم تهران شد و در مدرسه چهل‌ستون مسجد جامع بازار و سپس در مدرسه حاج شيخ عبدالحسين ساکن شد. او در کنار درس طلبگي به مطالعه تفسيرهاي مختلف مي‌پرداخت. در همين دوران اقدام به برپايي جلسات تفسير قرآن در مساجد مختلف تهران نمود. اولين مسجدي که گودرزي به عنوان مدرس و مفسر قرآن در آن آغاز به کار کرد مسجد الهادي بود. او همچنين در مسجد فاطميه خزانه، مسجد رضوان خيابان اتابک، مسجد شيخ ‌‌هادي و مسجد خمسه قلهک نيز جلسات قرآن برگزار مي‌نمود و در خلال همين جلسات توانست افرادي را جذب نمايد که در شکل‌گيري گروه فرقان و پيشبرد اهداف او نقش مهمي ايفا نمودند. سال 1355 اين جمع ابتدا به کهفي‌ها و سپس به نام فرقان به فعاليتهاي مذهبي منسجم‌تري پرداخت.[sup]1[/sup] گودرزي در سال 1356 مدرسه حاج شيخ عبدالحسين را ترک نمود و از لباس طلبگي خارج شد. هنگامي که مي‌خواست طلبه مدرسه‌ آقاي مجتهدي بشود آقاي مجتهدي گفته بود: چون ديدم چهره او نورانيت ندارد به او گفتم به درد طلبگي نمي‌خورد.[sup]2[/sup] گروه فرقان در سال 1356 فعاليت تشکيلاتي خود را تحت رهبري اکبر گودرزي آغاز و سعيد واحد، محسن سياهپوش، حميد نيکنام، علي اسدي و بهرام تيموري زير نظر مستقيم او فعاليت مي‌کردند. در همان سال با درگذشت دکتر شريعتي نخستين اعلاميه از سوي اين جريان نوپا انتشار يافت.
 
آنچه در آن زمان باعث برآشفتن گروه فرقان گرديد اطلاعيه مشترک شهيد آيت‌الله مطهري و مهدي بازرگان برای بازبيني آثار دکتر شريعتي بود. به دنبال صدور آن اطلاعيه، گودرزي اعلاميه‌اي صادر کرد و به تهديد مخالفان دکتر شريعتي و در واقع شهيد مطهري پرداخت. از آن پس گروه فرقان علاوه بر پرداختن به مباحث ايدئولوژيک  به تحليلهاي سياسي و درک اوضاع سياسي جهان و طرح استراتژي جنگ مسلحانه عليه رژيم پرداخت.[sup]3[/sup] همزمان نشريه‌اي به نام فرقان در اسفند 1356 منتشر کرد. و در همين سال با توصيه دوستانش براي ادامه فعاليتهاي سياسي ـ مذهبي در خارج از کشور، جهت عزيمت به اروپا راهي پاکستان شد و بعد از حدود دو ماه سرگرداني در حالي که از رفتن به اروپا نااميد شده بود به ايران بازگشت. گروه فرقان پس از پيروزي انقلاب‌ اسلامي همچون ديگر گروه‌هاي سياسي بر شدت فعاليتهاي خود افزود و در صدد تخريب و صدمه زدن به انقلاب برآمد. رئوس فعاليتهاي اين گروه در پخش اعلاميه، جذب نيرو، چاپ عکس، تشکيل خانه‌هاي تيمي، اقدامات تروريستي مانند حمله به بانکها و ترور شخصيتها و نفوذ در نهادهاي انقلابي خلاصه مي‌شد.
 
با توجه به مواضع تند گروه فرقان درقبال روحانيت، از ارديبهشت سال 1358 عمليات تروريستي آنها آغاز گرديد. اولين اقدام این گروه ترور شهيد سرلشکرقره ‌ني اولين رئيس کل ارتش جمهوري اسلامي ايران بود که در سوم ارديبهشت انجام شد. اقدام بعدي آنها ترور روحاني دانشمند شهيد آيت‌الله دکتر مرتضي مطهري بود که در آخرين ساعات سه‌شنبه 11 ارديبهشت صورت گرفت. شهيد مطهري بارها به ضديت فرقانيها با خود سخن گفته و به احتمال ترور خود از سوي آنها اشاره کرده بود.[sup]4[/sup] گروه فرقان در مجموع نزديک به بيست ترور انجام داد و ترورهاي بسياري را در دستور کار خود داشت. از ميان افراد ترور شده تعدادي مجروح شدند که از جمله مي‌توان به آيت‌الله اکبر هاشمي‌ رفسنجاني، آيت‌الله عبدالرحيم رباني ‌شيرازي، آيت‌الله علي خامنه‌اي و رضي ‌شيرازي اشاره کرد. حاج مهدي و حسام عراقي، آيت‌الله دکتر مفتح، آيت‌الله قاضي ‌طباطبايي و حاج محمدتقي طرخاني نيز توسط اين گروه به شهادت رسيدند. ترور افرادي از جمله آيت‌الله محمد حسيني بهشتي، دکتر محمدجواد باهنر، حجت‌الاسلام ناطق ‌نوري، آيت‌الله عبدالکريم موسوي ‌اردبيلي به دليل از هم پاشيدن تشکيلات تروريستي فرقان و دستگيري سران و اعضاي آن ناکام ماند. پس از ترورهاي گروه فرقان سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي عمليات شناسايي و تعقيب و مراقبت از اعضاي گروه فرقان را آغاز کرد و سرانجام در تاريخ 18/10/1358 اکبر گودرزي به همراه حسن اقرلو در خانه‌اي تيمي واقع در خیابان جمالزاده دستگير شدند. پس از دستگيري اين دو نفر تعدادي ديگر از اعضاي اين گروه نيز دستگير و در روز چهارم بهمن 1358 محاکمه شدند. [sup]5[/sup] در بين دستگيرشدگان شش نفر به اعدام و بقيه به حبس ابد محکوم شدند. حکم اعدام اکبر گودرزي، سعيد مرآت، علي حاتمي، محمد متحدي، حسن اقرلو، عباس عسگري و عليرضا شاه‌بابابيک در تاريخ 3/3/1359 به اجرا درآمد.
 
اکبر گودرزي يکي از مصاديق بارز مفسدين في‌الارض بود. بقاياي فرقانيها تا اويل سال 1360 همچنان به انتشار برخي از جزوات مي‌پرداختند و حتي از ترورهاي سازمان مجاهدين خلق نيز به نوعي سوء استفاده مي‌کردند و آنها را با انديشه‌هاي خود پيوند مي‌دادند. هم اکنون فعاليت اعضاي فراري اين گروهگ تروريستي در خارج از کشور تنها محدود به انتشار اعلاميه مي‌باشد.[sup]6[/sup]
[sup] [/sup]
[sup]________________________________________________[/sup]
 
1. پيشکسوت انقلاب: شهيد حاج مهدي عراقي، تهران، وزارت اطلاعات، مرکز بررسي اسناد تاريخي، 1378، ص 271 .
2. خاطرات حجت‌الاسلام و المسلمين ناطق ‌نوري، تدوين مرتضي ميردار، ج 1، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامي، 1384، ص 183 .
3. رسول جعفريان، جريانها و سازمانهاي مذهبي - سياسي ايران (از روي کار آمدن محمدرضا شاه تا پيروزي انقلاب اسلامي) سالهاي 1320-1357، تهران، مؤسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر، 1382، ص 326-327 .
4. خاطرات و مبارزات شهيد محلاتي، تهيه و تنظيم مرکز اسناد انقلاب‌اسلامي، مصاحبه‌ها از حميد روحاني (زيارتي)، تهران، مرکز اسناد انقلاب ‌اسلامي، 1376، ص 137 .
5. خاطرات مرتضي الويري، به کوشش دفتر ادبيات انقلاب ‌اسلامي، تهران: سازمان تبليغات اسلامي، حوزه هنري، دفتر ادبيات انقلاب ‌اسلامي، 1375، ص 86-88 .
6. علي کردي، گروه فرقان، تهران: مرکز اسناد انقلاب ‌اسلامي، 1387، ص 215 .
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اکبر کبیر
  (تصاویر) تاریخ مصور انقلاب؛ روایت اکبر ناظمی
  سرتيپ علي اکبر درخشاني
  آيت الله سيد علي اکبر فال اسيري
  آيت الله علي‌اکبر هاشمي ‌رفسنجاني
  آيت الله علي‌اکبر هاشمي ‌رفسنجاني
  فتح‌الله اکبر 
  انرژی اتمی ایران از شاه تا روحانی به روایت اکبر اعتماد
  شاه گفت بمب اتمی نمی‌خواهیم مگر.../ نگاهی به کتاب خاطرات اکبر اعتماد
  ویرانه‌ای به نام موزه‌ی «استاد علی‌اکبر صنعتی» + تصاویر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان