امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عضویت رایگان کتابخانه ملی برای اساتید دانشگاه

#1
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: برای همه اساتید، پژوهشگران و مربیان دانشگاهها، کارت عضویت کتابخانه ملی به صورت رایگان صادر میشود.

به گزارش خبرنگار بخش دانشگاهی ایسنا، سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی ایران در دومین[b]جشنواره ملی پژوهش و رونمایی از 150 عنوان کتاب جدید دانشگاه پیام نور
با اعلام این خبر، یادآور شد: نیازمند اصلاح مفهومی در حوزه فرهنگی هستیم، اما متأسفانه به دلیل غلبه سیاست و اقتصاد در حوزه فرهنگ عملا همیشه فرهنگ در عرصه کلام اولویت و در عرصه عمل در مراحل ثانوی قرار میگیرد. از این منظر اصحاب اقتصاد و سیاست درک صحیحی از فرهنگ ندارند. بدین معنا که حوزه فرهنگ را در حوزه هزینهها میشمارند.

رئیس کتابخانه ملی تأکید کرد: تحقیقات نشان داده که جامعه معلمان همچنان اولین گروه مرجع جامعه هستند و در حالی که طی پنج دهه گذشته براساس تحقیقات میدانی انجام شده، گروههای مرجع جامعه تغییرات جدی و بنیادی پیدا کردهاند، تنها یک گروه در صدر گروههای مرجع باقی مانده و آن معلمان هستند. بنابراین فضیلت معلمان یک فضیلت دائمی است.

صالحی امیری در ادامه خاطر نشان کرد: اگر بناست در جامعه ایرانی توسعه اتفاق بیفتد، توسعه صرفا در ذیل دو مفهوم تحول علمی و اخلاقی ایجاد میشود. تحول علمی یعنی دانشافزایی در جامعه ایران و تحول اخلاقی، فضیلتجویی و حرکت جامعه به سمت تعالی و رشد و سعادت است.

وی افزود: اگر دانشافزایی داشته باشیم اما میزان فضیلت افزایی در جامعه کاهش یابد دچار تعارض میشویم و این مخل توسعه همه جانبه کشور خواهد بود.

رئیس کتابخانه ملی با بیان این که امروز جامعه دچار سوءمصرف فرهنگی است، اظهار کرد: اگر بناست در جامعه اتفاق فرهنگی خوبی بیفتد باید به جای تبلیغات گسترده برای مصرف، در حوزه هدفمندی و سوخت و مواد غذایی و… به این باور برسیم که مشکل اول جامعه پایین بودن سطح مصرف فرهنگی است زیرا سرانه مصرف فرهنگی در ایران بسیار پایین است و ما نیازمند تحول و تحرک جدی برای بالا بردن سطح مصرف فرهنگی در جامعه هستیم.

وی افزود: مطالعات میدانی نشان داد در جامعهای که مصرف فرهنگی بالا دارد فضیلت فرهنگی نیز افزایش یافته و به ازای آن آسیبهای اجتماعی نیز به شدت کاهش مییابد. بنابراین همزمان نیازمند توسعه سرمایه فرهنگی و اجتماعی در جامعه هستیم در حالی که حجم تلاش برای گسترش سرمایههای اقتصادی آن چنان زیاد است که امروزه سرمایههای فرهنگی و اجتماعی در محاق قرار گرفته است.

رئیس مرکز اسناد در ادامه خاطرنشان کرد: امروز رویکرد کمیگرایانه تا حدودی در عرصه علمی تهدیدکننده عدم توسعه فضیلت و اخلاق است و توسعه کمی در حوزه پژوهش ضمن این که مورد تأیید است اما نگرانکننده است، زیرا پژوهش باید در عرصه جامعه و فرهنگ اثربخش باشد و نتایج پژوهش در رفتار و هنجار و سبک زندگی ایرانی-اسلامی مشهود باشد.

وی با تشریح وضعیت کتابخانه ملی افزود: امروز تنها کمتر از پنج درصد ظرفیت کتابخانه ملی دیجیتال شده است و این کتابخانه با داشتن دو میلیون 700 هزار کتاب، پنج میلیون نشریه، 38 هزار نسخه خطی، 34 هزار نسخه سنگی و بیش از 200 میلیون سند کم نظیر و بینظیر بزرگترین مخزن و منبع در سطح ملی است، اما امکان بهرهبرداری از آنها بجز مراجعه حضوری وجود ندارد بنابراین دیجیتالسازی اسناد و کتب و منابع برای دسترسی بهتر و بیشتر از اولویتهای کتابخانه ملی است.

دانشگاه پیامنور پیشگام اختصاص اعتبارات پژوهشی
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم رئیس دانشگاه پیامنور در سخنانی با اشاره به بودجه پژوهشی دانشگاه پیام نور گفت: این دانشگاه در زمینه اختصاص گرنت به فعالیتهای فرهنگی پژوهشی در بین سایر دانشگاهها پیشگام است.

دکتر فراهانی با بیان اینکه اکنون و بعد از گذشت ربع قرن از فعالیت این دانشگاه هماکنون بیش از گذشته توسعه کیفی دانشگاه مد نظر است، اظهار کرد: توسعه کیفی باید پاسخگوی نیاز ملموستر جامعه باشد و دانشآموختگانی تحویل جامعه دهد که رافع مشکلات مردم باشد.

رئیس دانشگاه پیامنور افزود: تیمی در دانشگاه پیامنور مسئول تدوین نقشه اجرایی توسعه کیفی دانشگاه پیام نور شده و اولین گزارش مطالعاتی این تیم نشان میدهد علیرغم این که در اسناد بالادستی دانشگاه، انجام فعالیتهای پژوهشی و فعالیت پژوهشکدهها، وجود اعضای هیأت علمی پژوهشی دیده شده، اما به واسطه تأثیرگذاری دانشگاه در جامعه و افزایش تقاضای ورود به دانشگاه در دهههای گذشته، جامعه، دانشگاه پیامنور را دانشگاهی آموزش محور و موفق در ترویج دانش و توسعه فرهنگ عمومی میشناسد تا تولید دانش.

وی تأکید کرد: امروز بیش از چهار میلیون دانشجو در دانشگاههای کشور شاغل به تحصیل هستند و دید عموم جامعه این است که دانشگاهها علیرغم رشد تعداد دانشجو رشد کیفی قابل قبولی نداشتهاند زیرا جامعه دانشآموخته کارآفرین میخواهد تا حلال مشکلات موجود باشد.


به گفته وی، دانشگاه پیامنور تلاش برای رفع موانع آییننامهای موجود انجام داد و برای اصلاح آییننامههای پژوهشی نیز اقداماتی صورت گرفت و علیرغم این که دانشگاه پیامنور از سال 85 بالاترین اعتبارات گرنت پژوهشی را برای اعضای هیأت علمی قرار داده، اما هزینهکرد و فعالیتهای پژوهشی مسیر همواری نداشته که هماکنون با مساعدت هیأت امنای دانشگاه این مشکل مرتفع شده و مسیر فعالیتهای پژوهشی هموار شده است.

دکتر فراهانی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از برنامههای دانشگاه این است که همان گونه که تجهیز فضای آزمایشگاهی در سال گذشته با بیش از 37 میلیارد تومان انجام شد، در اسرع وقت وضعیت کتابخانه و پایگاه اطلاعاتی دانشگاه نیز ساماندهی شود.

به گزارش ایسنا، در این همایش علاوه بر رونمایی از 150 عنوان کتاب جدید دانشگاه پیامنور از دکتر سیروس شمیسا، دکتر سیدمهدی الوانی، دکتر حسن انوری و محمد محمدرضایی به نمایندگی از آیتالله سبحانی به پاس خدماتشان در حوزه تألیف کتب دانشگاهی و نیز از تعدادی از پژوهشگران و نویسندگان عضو هیأت علمی دانشگاه پیامنور سراسر کشور تقدیر شد.[/b]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Exclamation سوالات مصاحبه دانشگاه امام صادق
  لیست دانشگاه های پزشکی ایران
  دانشگاه امام صادق به عنوان یک دانشگاه معتبر اسلامی شناخته میشه
  گرایش های دانشگاه فرهنگیان در رشته های تحصیلی انسانی
  امار پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۹
  معرفی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
  دانشگاه‌ها امسال حضوری می‌شود
  «لیست دانشگاه های دبیری ایران»
  azmoon.iau.ac.ir – ثبت نام بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی 99
  لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد مهر و بهمن -9998

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان