امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چکامه ای برای شب قدر

#1
شب ها همه در شب پیوسته و خیمه زده بود! شب چنان به اعماق تاریکی فرو رفته که گویی هیچگاه بالا نمی آید! غرق در تاریکی و ظلمت بود، چنانکه از ابتدای عالم چیزی جز تاریکی، سیاهی و ظلمت نبوده است! شب ها همه در شب خیمه زده بود! و سیاهی و تاریکی همه جا را فرا گرفته بود! هر تاریکی و هر سیاهی از سرچشمه های شبی سیاه تر و ظلمانی تر از خود است که سیراب می شود!
تاریخ و شب زدگان آن ساکت وامانده و دور شده از نور و روشنایی، آرام، نومید، هراسان و سراسیمه در این سیاهی همه گیر یا به خواب و یا به پرسه زنی های بی هدف و بی حاصل و عفن آلوده در این قبرستان ویران و به خواب رفته مشغول!! زندگی ها، سال ها و ماه های تهی و بی معنی و پوچ! سال ها و ماه هایی که آفرینشی و خلقتی ندارند! پیام و تفکر تازه ای ندارند! تنها درگذرند! چون رهگذری تنها و بی کس! و بعد از پا افتاده! فرسوده و ناتوان! و آنگاه مرگ که او را فرا می گیرد!
قرن هاست که شب ها و سیاهی ها دیگر بعدی و ساحتی ندارند! همه تخت اند، مسطحند و همه یکسانند! گویی که از سقف آسمان به زیر آمده اند و بر بستر ناجور و ناهموار زمین چسبیده اند و زمین را و زمان را و تاریخ را و انسان را چنان به سیاهی و بندگی کشانده اند که هیچ کس را و هیچ چیز را نمی توان باز شناخت!!!
حتی کلمات نیز زلا لی و صداقت و شفافیت و برندگی و فرقان خود را از دست داده و دست یاری رسانی و کمک دهی به این سیاهی ها و ظلمات ها سپرده و الواح و تصاویری را که روایتگر زمان و انسان و تاریخ اند شسته و محو نموده است!
شب ها همه در شب بود!! هر شبی و هر تاریکی ای، گوری و گودالی برای تاریکی ها و سیاهی های پیش از خود! گور در گور و سیاهی در سیاهی! و ظلمت در ظلمت! گور در گور و سیاهی در سیاهی! و ظلمت در ظلمت! گور در گور و سیاهی در سیاهی! و ظلمت در ظلمت !
اشباح در گور خفته ای که هرازگاهی با شنیدن گام هایی و یا ضربه های کوبنده بارانی و بادی امید و روزنه تازه ای به روشنایی و رهایی در دلشان زنده می شد!
و تاریخ در گوشه ای چمباتمه زده بود و از دور می نگریست! زیرلب لبخندی تلخ و دردناک داشت! گویی با لبانش می گریست! می گریست! می گریست! م... به سرنوشت انسان! به غربت و تنهایی او! شب ها همه در شب بود! شب هایی کوچک تر و کوتاه تر در کالبد و دل شبی بزرگ تر و طولا نی تر! شبی برتر از هزار شب! شب هایی غریب! خیمه زده و دور افتاده از این شب!
شبی که خداوند زیباترین و عاشقانه ترین غزل هایش را، پرجاذبه ترین و جادویی ترین کلماتش را بر انسان فرو می بارد! غزل ها و کلماتی که نزولشان دیوارها، غرفه ها و شبستان های به شب پناه برده را فرو می ریزند! و فرشتگان با صدای ریزش باران رحمت الهی زیباترین و دلکش ترین سرودهایشان را در ستایش این شب سر می دهند.
اکنون شب قدر است!! شب ارزش ها! شب سرنوشت و تقدیر انسانی نو! شب باریدن حکمت از آسمان! شب فرود آمدن آیات خداوندی! شبی که معشوق خود شخصا دست اندرکار تحول و دگرگونی است! شبی که خداوند تمامی نعمات!
تمامی نبوغ! تمامی آفرینندگی و آفرینشگری خویش را بر تمامی بندگان صالح و مومنش فرو می ریزد! شب بازاندیشی کتاب آسمانی! شب آشتی دادن عمل و اندیشه! شبی که سرنوشت انسان تنها به دستان خودش مشخص و معین می گردد! شب خوردن میوه ممنوع! شب پوست انداختن انسان و هستی! شب تغییر جهت از لجن به روح الهی! و آغاز فردایی که تاریخی نو را بنیاد می کند!
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان