امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آبشار نوژیان

#1
با شکوه و دل‌فریب در دل کوهسار بلند سرسپید ، «نوژیان» ، از کهن روزگاران همچنان جاری است. می‌رود و می‌جوشد و می‌خروشد، و به خود می‌خواند کوهنوردان و کوه‌پیمایان و دوستداران ِ طبیعت ِ ایرانِ زیبا را .

چشمه‌های پر خروش و پر زجوش ، سرشار از فریادهای حلقوی و مورب ، درهم‌پیچ و درهم‌کوب، توفنده و رونده ، گوارایی و خنکای ستیغ‌های پوشیده از برف را برجان‌های خسته و عطش‌ناک ، ارزانی می‌دارند، تا روح و روان آدمیان را از نو سرزنده و «نوجان» نمایند.

باغ‌های پر گُل ، لبریز از شکوفه‌های نوشکفته ی رنگارنگ، پر از طعم انجیر و نمناک از اشک تاک … و خیز بلند امواج عطرآگین گیاهان گل افشان به زیر سایه‌ساران بزرگترین جنگل بلوط جهان ، عصاره‌ی اعصار را در رگ و ریشه و گلبرگ و خاک در هم تنیده تا که «مهرگیاه» همگام با چهچه‌ی سار و جنجال قناری‌ها ، مرحم ِ زخم ِ روح و روان و دل و دست و چشم‌های هراسان آنانی باشد که دل ازمهر مام طبیعت نگسسته‌اند.

اندکی آن سو تر ساختار و بافتار روستاهای کوهستانی کهن سازه ، با در و پنجره‌های چوبین، پشت‌بام‌های گلین، دیوارهای خشتی، تیرهای چوبی، و شمیم نان و هورم تنور ، مزه طبیعت زنده. و کمی پایین‌تر، تاب نرم رقص ماهی در بلور آب. آری، آری «نوژیان» زیباست.

«نوژیان» به معنای زندگی نو بخش، یا آب حیات که جرعه‌ای از آن انسان را نیز چون طبیعت از نو زندگی می‌بخشاید، رامشگر و چاووشی خوانی لولی‌وش است، رونده در دامن گاه کوه تاف – گردشگاهی جنگلی واقع در 40 کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد – بخش پاپی.

آبشار «نوژیان» با تاجی به بزرگی 5 متر و ارتفاع 98.5 متر معروف به “آنجل ایران”، پاش‌نم آن تا صدها متر فراتر، درختان جنگلی را سرشار می‌سازد از طراوت و تازگی. در حدود یکصدمتر پای این آبشار سراب بزرگی از دل زمین می‌جوشد که چشم‌اندازی چشم‌نواز می‌آفریند، که با وجود آدمیان گرفتار در هزاران هزار گره زندگی و رمیده از شلوغی و ازدحام شهرهای خرد و کلان، هنوز جانداران زیبا و خوش‌آوا در کمرکش این کوهسار می‌خرامند و به خرمی می‌زیند.
و کلام آخر اینکه در زیر تف گرمای تابستان پاشنه ها را برکشیده و چشم و هوش را به میهمانی تماشا، دراین اقلیم جان کشانیم، چرا که خنکای این آبشار، برنا می‌سازد کالبد خاکی و مردار را

نویسنده : جعفر سپهری / مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی کاربردی

نوژیان بلندترین آبشار استان لرستان با 95 متر ارتفاع در 51 کیلومتری جنوب شهرخرم آباد قرار دارد.
آبشار زیبای نوژیان با 95 مترارتفاع و 5 مترعرض به عنوان مرتفع‌ترین آبشار استان لرستان در تمام فصول سال میزبان مسافران و گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران است.

اطراف این آبشار دیدنی که در 51 کیلومتری جنوب شهرخرم آباد قرار دارد پوشیده از گیاهان و درختان انبوهی است که چشم هربیننده‌ای راخیره می‌کند.
خود خرم‌آباد هم در میان دره‌ای قیفی شکل و پر آب جای گرفته است.
بد نیست بدانید که گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد و در این کوه انواع گیاهان دارویی می‌رویند و آبشار زیبای آن هم که گفتیم شگفت‌انگیز و دیدنی است.

آبشار نوژیان 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان