امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بازگشت اعتماد به چک با چکاوک

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


سرانجام بانک‌های پایتخت زیر پوشش سامانه مبادله الکترونیک چک (چکاوک) قرار گرفت و با حذف گردش فیزیکی لاشه چک‌ها در بین بانک‌ها، انتظار می‌رود وضعیت اعتباری چک‌ها و گردش آن افزایش یابد و گیرندگان چک زودتر از احتمال نقدشوندگی آن در موعد وصول اطمینان کسب کنند.
بازگشت اعتماد به چک با چکاوک 1




سرانجام بانک‌های پایتخت زیر پوشش سامانه مبادله الکترونیک چک (چکاوک) قرار گرفت و با حذف گردش فیزیکی لاشه چک‌ها در بین بانک‌ها، انتظار می‌رود وضعیت اعتباری چک‌ها و گردش آن افزایش یابد و گیرندگان چک زودتر از احتمال نقدشوندگی آن در موعد وصول اطمینان کسب کنند.

 پيش از اين شعب بانك‌ها در استان‌هاي زنجان، قم، البرز، قزوين، سمنان، همدان، كرمانشاه، كردستان، لرستان، ايلام، مركزي، گلستان، مازندران و استان تهران به سامانه انتقال تصويري چك‌ها پيوسته بودند و قرار است تمامي بانك‌هاي كشور تا پايان امسال هم به اين سامانه بپيوندند. بانك مركزي تأكيد دارد كه با فراگيرشدن خدمات چكاوك جلوي كلاهبرداري‌هاي گسترده با چك گرفته شود، چرا كه فرايند درخواست و صدور دسته چك هم نسبت به قبل بهتر شده، هرچند انتظار برچيده‌شدن چك‌هاي بلامحل با چكاوك بعيد است.

با اين تصميم و اجرايي شدن پازل‌هاي بعدي بانك مركزي، بانك‌ها قبل از صدور دسته چك نسبت به اعتبار افراد متقاضي اقدام و تصميم مي‌گيرند كه متقاضيان صلاحيت داشتن دسته‌چك را دارد يا نه و يا اينكه دسته چك چند برگي بايد در اختيار فرد متقاضي قرار دهند.

در حالي قرار است از امروز تمامي بانك‌هاي استان تهران عمليات وصول چك را با انتقال فيزيكي لاشه چك متوقف و از طريق سامانه چكاوك نسبت به تعيين تكليف پرداخت يا عدم‌پرداخت وجه چك اقدام كنند كه برخي اطلاعات دريافتي حكايت از عدم‌تجهيز برخي شعب بانك‌ها به تجهيزات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري دارد. سازوكار پيشين وصول چك‌ها در شبكه بانكي، زمانبر، پرهزينه و البته با امنيت پايين بود و به‌دليل نامشخص بودن وضعيت اعتباري صادركننده چك، اعتماد فعالان اقتصادي به چك به‌شدت متزلزل شده بود.

حالا قرار است با چكاوك وضعيت اعتباري و احتمال نقد شدن چك‌ها به كمتر از 24ساعت برسد و حتي با يك پيامك افراد مي‌توانند از احتمال پاس‌شدن يا برگشت خوردن چك‌ها اطلاع كسب كنند. رئيس‌كل بانك مركزي اخيرا با انتقاد از آمار بالاي چك‌هاي برگشتي ابراز اميدواري كرد تا شرايطي فراهم شود كه اعطاي دسته چك به متقاضيان و مشتريان با حداكثر دقت صورت گرفته و نظامي ايجاد شود تا بانك‌هايي كه موجودي لازم را ندارند، چك‌هايشان قابليت تهاتر در اتاق پاياپاي را نداشته باشد. به گفته ولي‌الله سيف، اجرايي‌شدن سامانه چكاوك، اعتماد را به چك برخواهد گرداند.

افزايش نگران‌كننده چك‌هاي برگشتي

تازه‌ترين گزارش بانك مركزي نشان مي‌دهد كه در آبان‌ماه نسبت به مهرماه امسال تعداد چك‌هاي برگشتي3.4 درصد و نسبت به آبان پارسال 22.2درصد بيشتر شده و از حيث ارزش هم شاخص مبلغ چك‌هاي برگشتي در آبان‌ماه نسبت به مهرماه امسال و آبان پارسال به‌ترتيب 8.9 و 28.3 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه تعداد و ارزش چك‌هاي رد و بدل شده در شبكه بانكي طي آبان‌ماه نسبت به مهرماه امسال به‌ترتيب 1.7 و 5.2 و نسبت به آبان‌ماه سال گذشته هم به‌ترتيب 3.6 و 15.1 درصد رشد كرده است؛ آماري كه به وضوح حكايت از افت اعتماد مردم به نقدشوندگي چك دارد. آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه در آبان‌ماه امسال 541برگ چك به ارزش 6800هزار ميليارد ريال و در 8‌ماه نخست امسال بالغ بر 9/3ميليون چك به ارزش 420هزار ميليارد ريال برگشت خورده است.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان