امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جزیره تنب بزرگ

#1
جزيره تنب بزرگ در جنوب جزيره قشم و در حد فاصل بندر لنگه و راس‌الخيمه قرار دارد. اين جزيره بين E5516 و E5519 درجه طول شرقي نسبت به نصف‌النهار گرينويچ و بين N2615 و N2619 درجه عرض شمالي واقع شده است.

تنب بزرگ از بندر لنگه كمتر از پنجاه كيلومتر فاصله دارد، در حالي‌كه مسافت آن از كرانه‌هاي راس‌الخيمه هفتاد كيلومتر مي‌باشد. از سوي ديگر تنب بزرگ در كمترين فاصله خود با خاك ايران در 31 كيلومتري جنوب جزيره قشم واقع شده است.

به ‌عبارت‌ ديگر، تنب بزرگ در بخش شمالي خط ميانه خليج‌فارس واقع مي‌باشد. اين جزيره به شكل دايره بوده و وسعت آن چيزي در حدود دوازده كيلومتر مربع تخمين‌زده مي‌شود.

جزيره تنب بزرگ پوشيده از شنزار مي‌باشد كه تقريبا خشك و بي‌آب و علف است. در بخش شمال جزيره تپه‌هايي وجود دارد كه مرتفع‌ترين نقطه‌هاي آنها به 53متر مي‌رسد.

تنب بزرگ به نام‌هاي تمب گپ، تنب مار و تل‌مار نيز ناميده شده است. قول معروف آن است كه تنب يا تمب واژه‌اي فارسي (دري) يا تنگستاني به معناي تپه مي‌باشد.

بر همين اساس به گويش اهالي منطقه اين جزيره تنب يا تمبو خوانده مي‌شود. بخش جنوبي جزيره هموار و مناسب‌ترين لنگرگاه جزيره است.

در اين بخش همچنين برخي گياهان صحرايي مي‌رويد كه به مصرف دام‌هاي محلي مي‌رسد. اين جزيره تقريبا فاقد آب آشاميدني است و آب آن از جزيره قشم تامين مي‌گردد، هرچند در گذشته چند حلقه چاه آب نيمه‌شور در بخش جنوبي آن وجود داشت، اما همگي امروزه خشك شده‌اند.

در شمال اين جزيره دكل يك فانوس دريايي كه در سال 1332 احداث شده، به چشم مي‌خورد. جالب است بدانيم كه با تمام تحريفات، به سادگي و با مراجعه به فرهنگ لغات زبان عربي مي‌توان دريافت كه واژه «تنب» به هيچ‌ عنوان در لغت عرب وجود ندارد و اين نام صددرصد فارسي و ايراني بوده و از دوران هخامنشي به اين سو در منطقه متداول بوده است.

مردم بومي اين جزيره از صيد ماهيي و مرواريد امرار معاش مي کنند. در اين جزيره معدن خاک سرخ نيز وجود دراد .

جمعیت بومی جزیره ، هنگام برقراری دو بارة حاکمیت ایران بر آن در 1350 ش ، حدود سیصد تن بود، شامل ایرانیانی از بندر لنگه و اعرابی از قبیلة بنی یاسِ کشور دبی ، که به عربی سخن می گفتند. دولت ایران بعد از پس گرفتن این جزیره از بریتانیا، اعلام کرد که مردم جزیره در انتخاب تابعیت ایران یا تابعیت رأس الخیمه آزادند و متعاقب آن ، بیشتر ساکنان جزیره به رأس الخیمه مهاجرت کردند.

آب آشامیدنی تنب بزرگ در گذشته از دو حلقه چاه آب نیمه شور در بخش جنوبی جزیره تأمین می شد که امروزه خشک شده اند و آب آشامیدنی از جزیرة قشم تأمین می شود.

دولت ایران یک دستگاه تقطیر آب در قشم ساخته است ( > کیهان بین المللی < ، همانجا). دکل یک فانوس دریایی در شمال جزیره به ارتفاع 26 متر وجود دارد که در 1332 احداث شده است.

جزیره تنب بزرگ 1


جزیره تنب بزرگ 1

جزیره تنب بزرگ 1

جزیره تنب بزرگ 1

پاسخ
 سپاس شده توسط ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀ ، D.I.Z.E.R.E
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان