امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چشمه‌های آب معدنی استان قزوین

#1
استان قزوین همچون بسیاری از استان‌های کشور، سرچشمه‌های آب‌های معدنی و طبیعی متعددی دارد اما متأسفانه راه‌های دسترسی به برخی از چشمه‌های آب گرم این استان از زیرساخت مناسبی برخوردار نیست و همین امر سبب شده تا فقط افراد محلی به طور سنتی به این چشمه‌های دسترسی داشته باشند.
* چشمه آبگرم یله گنبد: چشمه آبگرم یله گنبد در 15 کیلومتری شمال روستای یله گنبد از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین در سمت راست مسیر جاده قزوین- رشت قرار دارد. راه دسترسی به آن 12 کیلومتر آسفالت و بقیه جاده خاکی است.
این چشمه در كف دره‌ای که از آن رودخانه كوچكی عبور می‌كند از زمین خارج می‌شود و در چندین نقطه آن آثار گسل و آینه گسل دیده می‌شود. آب معدنی شمال این دره از سنگ‌های آذرین و جنوب آن از سنگ‌های آهکی تشکیل شده است. مظهر چشمه در چند نقطه نزدیک به هم قرار گرفته و آب در حوضچه‌هایی انباشته شده و جهت استحمام مراجعین استفاده می‌شود. آب این چشمه از دسته آب‌های معدنی بیكربناته كلسیک آهن و گازدار خیلی گرم (42 درجه سانتی‌گراد) است و استحمام در آن به دلیل وجود گاز كربنیک و گرمای آن، تسكین‌دهنده و ضد درد می‌باشد. این آب در درمان بیماری‌های عصبی، مفصلی و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در عملکرد دستگاه گوارش، كبد و مجاری صفرا و بیماری‌های معده‌ای و روده‌ای و نیز بیماری‌های تغذیه‌ای مؤثر می‌باشد.
اگرچه آب گرم یله گنبد از امکانات رفاهی و اقامتی بی‌بهره است اما روستای مذکور دربر گیرنده کوه‌های مرتفع و دره‌های عمیق است که جلوه‌ خاصی به این منطقه بخشیده و امکان صخره‌نوردی و کوه‌نوردی را برای گردشگران و علاقمندان فراهم نموده است. مسیرهای بکر و دست‌نخورده این محدوده مناسب برای پیاده‌روی‌های کوتاه مدت است.

چشمه‌های آب معدنی استان قزوین 1

چشمه‌های آب معدنی استان قزوین 1

چشمه‌های آب معدنی استان قزوین 1

چشمه‌های آب معدنی استان قزوین 1
* چشمه‌های آب معدنی آب ترش و آب لرزان: این چشمه‌های آب معدنی در 45 كیلومترى جاده قزوین- رشت و در فاصله چند صد مترى از یكدیگر قرار گرفته‌اند. آب این دو چشمه از گروه آب‌های سولفاته کلسیک سرد، گازدار و آهن‌دار است.
این چشمه‌ها با خاصیت درمانى خود همواره مورد توجه اهالی منطقه بوده‌اند اما به دلیل عدم دسترسى مناسب علی‌رغم قابلیت‌هاى زیاد، آنگونه كه باید و شاید شناخته نشده‌اند.
* چشمه آبگرم ارشیا (خرقان): چشمه آبگرم ارشیا در كیلومتر 95 جاده قزوین– همدان در منطقه خرقان قرار دارد. آب‌ این چشمه از دسته آب‌های كلرور سدیک و بیكربناته كلسیک گرم با اسید و سیلیس است. آب این چشمه در درمان دردهای عصبی، سیاتیک و رماتیسم مؤثر است و برای عفونت‌های مجاری تنفسی، تورم گلو و حلق و برونشیت مزمن به صورت استنشاق بخار و دوش بینی مناسب تشخیص داده شده است. آب‌های معدنی‌ خرقان پس از مصرف به رودخانه ابهررود كه از این منطقه عبور می‌كند، می‌ریزند.

چشمه‌های آب معدنی استان قزوین 1

چشمه‌های آب معدنی استان قزوین 1

چشمه‌های آب معدنی استان قزوین 1


* چشمه آبگرم تاکستان: این چشمه که در مسیر جاده تاکستان- آوج قرار دارد، از مهم‌ترین چشمه‌های آب گرم استان قزوین به شمار می‌رود و هر ساله هزاران نفر برای استفاده از خواص درمانی آب آن به این محل مراجعه می‌نمایند. بعد از زمین لرزه‌ای که در خرداد ماه سال 1369 در این محل روی داد، مقدار آب و دمای آب این چشمه به طور چشمگیری افزایش یافته است.
پاسخ
 سپاس شده توسط ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  استان اردبیل
  چشمه گلابی داراب، زیبا و دلنشین
  هر چقدر به این استان سفر کنید باز هم کم است
  برای سفر به استان گلستان آماده شوید
  چرا باید استان سمنان را برای سفر انتخاب کنیم؟
  +++مناطق دیدنی استان ایلام+++
  جاذبه های گردشگری استان فارس (عکس)
Wink چشمه قهری استهبان
  منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی استان کرمان (عکس)
  10 جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان