امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ـسـيسـتـم ـاعصـاب

#1
این سيستم تشکيل شده از مغز، نخاع، و عصبها. مغز ساختارى فوقالعاده ظريف است که از تودهاى سلولهاى عصبى ساخته شده. در مغز احساسها تجزيه و تحليل شده و فرمانها براى ماهيچهها صادر مىشود. مغز درون جمجمه قرار گرفته و در يک مايع شفاف (مايع نخاعى - مغزي) که مىتوان آن را نوعى ضربهگير بهشمار آورد غوطهور است. با اين وجود به علت همين حرکت آزاد درون جمجمه، مغز نسبت به حرکتها يا فشارهاى خشن، حساس است.

نخاع عبارت است از تودهٔ فيبرهاى (رشته) عصبى که از راه روزنهٔ قاعدهٔ جمجمه، از مغز منشعب مىشود. نخاع از طريق گردن و ستون فقرات به پائين بدن امتداد مىيابد.

عصبهاى پيرامونى بهصورت زوج از مغز و نخاع منشعب مىشوند و از يک عصب حسى و يک عصب حرکتى تشکيل شدهاند. عصبهاى حسى ادراکهاى دريافتشده بهوسيله حواس (بينائي، شنوائي، لمس و غيره) را به مغز مىرسانند، عصبهاى حرکتى فرمانهاى صادر شده از مغز را به ماهيچههاى ارادى (ماهيچههائى که زير کنترل و خواستهٔ ما هستند) منتقل مىکنند. هنگامى که يک عصب قطع شود. حس، قدرت و حرکت آن ناحيه که بهوسيله عصب آسيبديده کنترل مىشده از دست مىرود.
اگر بدن تحت تأثير يک تحريک آزاردهنده قرار گيرد مثلاً دست زدن به يک شيء داغ عمل انعکاسى باعث مىشود که آن ناحيه از بدن که بر اثر تحريک متأثر شده است به سرعت با رسيدن احساس به مغز و رسيدن دستور از مغز به ماهيچه خود را از تحريک دور کند.

ـسـيسـتـم ـاعصـاب 1



- سيستم خودکار:

شبکهاى از اعصبهائى است که ماهيچههاى غير ارادى (ماهيچههائى که فعاليتهاى حياتى بدن مانند گردش خون، تنفس و گوارش) را کنترل مىکند. اين سيستم بنا به ميل و خواستهٔ ما کنترل نمىشود و چه در خواب و چه در بيدارى بهصورت خودکار عمل مىکند.

ادامه دارد..
پاسخ
 سپاس شده توسط Nυмв ، Neda bidel ، Wєιяɗ
آگهی
#2
بررسی زوج 1مغزی [عصب بویای -Olfactory Nerve‎‏]‏‎

صب حسي و Ipsilateral



وظيفه اين زوج عصب ، انتقال حس بويايي از گيرنده هاي حسي بويايي در بيني به مركز بويايي واقع در لوب قدامي مغزه ...

بررسي دقيق كاركرد عصب بويايي با روش هاي الكتريكي امكانپذيره ...



عصب بويايي دو اختلاف اساسي با ساير 11 زوج اعصاب مغزي داره كه عبارتند از :



رشته هاي عصب بويايي تنها اعصابي هستند كه بدون عبور از تالاموس به مغز مي رسند ؛ بنابراين در صورتي كه تنها حس بويايي سالم باشه و ساير حواس دچار اختلال باشند ، احتمال درگيري تالاموس بسيار زياده ...




سلول هاي عصب بويايي تقريبا تنها سلول هاي عصبي هستند كه قدرت ترميم يا Regeneration دارند ... بنابراين در صورت آسيب سلول هاي حسي بويايي ، امكان ترميم و بازسازي اونها وجود داره .. اهميت اين مساله به اين دليله كه اين موضوع نشان دهنده وجود قدرت ترميم در سلول هاي عصبيه . بنابراين از اونجا كه منشاء ژنتيكي تمامي اين سلول هاي عصبي يكسانه ، ميشه انتظار داشت امكان بروز ژنتيكي خواص ترميمي ساير سلول هاي عصبي هم وجود داشته باشه ...
پاسخ
 سپاس شده توسط Wєιяɗ
#3
بررسی زوج 1مغزی [عصب بویای -Olfactory Nerve‎‏]

در این تصویر رشته های عصبی ظریفی که از پایانه های بویایی بینی شروع شده و با پیوستن به هم عصب بویایی رو تشکیل میدن مشاهده می کنید.
ـسـيسـتـم ـاعصـاب 1
زوج یکم=عصب بویایی olfactory nerve

عصب بویایی در حقیقت استطاله ی ضخیم شده ای از بافت مغز می باشد که بصورت دو پیاز بویایی در کف لب پیشانی قرار گرفته است. بمنظوره معاینه ی این زوج مغزی از مواد معطر در دسترس مانند صابون.ادکلن و گلاب استفاده می شود.

روش معاینه ی عصب بویایی
از بیمار خواسته می شود چشمان خود را ببندد سپس یک سوراخ بینی او را گرفته ماده ی معطر را جلوی سوراخ دیگر قرار می دهیم و از او سوال می کنیم بویی درک می کند یا نه و همین کار را با سوراخ دیگر انجام می دهیم.
اگر بویایی بطور کامل از بین رفته باشد" آنومی " نامیده می شود و اهمیت بیشتری دارد. انوسمی پس از ضربه های مغزی و تومر لب پیشانی شایع تر است . در سیگاری ها و رینیت آلرژیک مزمن کاهش بویایی دو طرفه یا " هیپوسمی " مشاهده می شود. شایع ترین علت هیپوسمی سیگاری شدید و مزمن می باشد. کاکوسمی وقتی گفته می شود که بیمار احساس بوی نامطبوع نماید. در تعداد قابل توجهی از بیمارلن پارکینسونی اختلال بویایی بصورت کاهش یا از بین رفتن کامل بروز می کند که ممکن است یکطرفه یا دو طرفه باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Wєιяɗ
#4
عصب بویایی - مسیر عصب بویایی-قشر بویایی

صب بویایی(به انگلیسی: Olfactory nerve)‏ اولین زوج از میان دوازده زوج عصب مغزیاست.این عصب جزیی از دستگاه بویاییاست.عصب بویایی فاقد هسته بوده و مسیر کوتاهی در دستگاه عصبی مرکزیدارد.عصب بویایی همانند عصب بینایی[۱]و برخلاف سایر اعصاب مغزی، جزو دستگاه عصبی مرکزی محسوب می شود.گیرندههای حسی بویایی در غشاء مخاط بویایی که یک ناحیه اختصاصی به وسعت 5/2 سانتی متر در هر غشاء مخاط بینی است، قرار دارند[۲].این گیرندهها به رایحههای مختلف، پاسخهای گوناگون می دهند..پیامهای بویایی برخلاف اطلاعات حسی دیگر از تالاموس عبور نمی کنند.
مسیر عصب بویایی

نورونهای بویایی از اپی تلیوم بویایی واقع در قسمت فوقانی حفره بینی شروع می شوند.این نورونها دوقطبی بوده که در میان اپی تلیوم بویایی انتشار می یابند و حاوی گیرندههای حساس بویایی هستند.آکسون های نورونهای دو قطبی، عصب بویایی را می سازند.رشته ها(آکسون ها)ی عصب بویایی[۳] در پیاز بویایی[۴] خاتمه می یابند.دو پیاز بویایی بوسیله رابط پیشین(قدامی) با یکدیگر نیز ارتباط دارند.آکسونهای عصب بویایی از طریق صفحه غربالی استخوان پرویزنی(Ethmoid) به حفره جمجمه وارد شده که در پیاز بویایی پایان می یابند.پیاز بویایی یک توده عصبی بیضی شکل به طول 12 میلی متر و عرض 5 میلی متر است که بر روی تیغه غربالی استخوان پرویزنی تکیه کرده و آکسونهای عصب بویایی به سطح تحتانی آن وارد می شوند[۵].دو پیاز بویایی که در ارتباط با زوج یکم مغزی هستند، در کف لوب پیشانی[۶] قرار می گیرند.

آکسونهای عصب بویایی فاقد میلین هستند.نورونهای اولیه بویایی در حال نابودی و جایگزینی مداوم بوده و توسط سلولهای پیش ساز اپی تلیوم بویایی جایگزین می شوند و این درحالی است که هیچ یک از نورونهای دیگر در دستگاه عصبی توسط سلولهای پیش ساز جایگزین نمی شوند.

قشر بویایی

انتقال اطلاعات بویایی از پیاز بویایی به نیمکرههای مغزی، ازطریق راه بویایی[۸] صورت می گیرد.سلول قشری اصلی عبارت است از سلول میترال که دندریت آنها وارد چندین گلومرول بویایی شده و حدود هزار آکسون نورون دوقطبی را دریافت می کند[۹].آکسون سلولهای میترال(همچنین سلولهای کلافه ای) در راه بویایی قرار می گیرند و ازطریق سه نوار خارجی، میانی و داخلی، وارد نواحی بویایی نیمکرههای مغز می گردند.مسیر بویایی به مراکز عالی قشر مخ یک طرفه است، درحالی که راههای حسی دیگر به طرف قشر مغز به طور کامل و یا اکثرا تقاطع می کنند.

قشر مخ بر اساس تکامل شامل آرکی کورتکس، پالئوکورتکس و نئوکورتکس است.آرکی کورتکس و پالئوکورتکس که در مجموع آلوکورتکس گفته می شود، مربوط به بویایی است.نواحی بویایی قشر مخ عبارتنداز[۱۰]:
ناحیه بویایی خارجی(اولیه) که اکثر فیبرها در این قسمت پایان می یابند.
ناحیه بویایی داخلی(ناحیه سپتال)
ناحیه بویایی میانی
پاسخ
 سپاس شده توسط Wєιяɗ
#5
عصب زوج 2 : عصب بينايي ( Optic Nerve )

عصب زوج 2 : عصب بينايي ( Optic Nerve )




عصب حسي و دارای رشته های عصبی Ipsilateral و Contralateral ( توام )



وظيفه اين زوج عصب ، انتقال حس بینایی از گيرنده هاي حسي بینایی در شبکیه چشم ( Retina ) به مركز بینايي واقع در لوب پس سری مغزه ( Occipital lobe ) ...


عصب بینایی هر چشم پس از خروج از شبکیه به ناحیه های در پشت چشم می رسه کیاسمای بینایی ( Optic Chiasma ) . این ناحیه در واقع محل تقاطع اعصاب بیناییه که از هر چشم خارج میشن ... در ناحیه کیاسما بعضی از رشته های عصبی به سمت مخالف مغز میرن ( Contralateral ) و به اصطلاح با تعدادی از رشته های عصبی بینایی سمت مقابل «تقاطع» پیدا می کنند . برخی از رشته های عصبی هم کماکان با عبور از ناحیه کیاسما به سمت موافق مغز مسیر خود رو ادامه میدن ( Ipsilateral ) ... در تصویر زیر توضیحات ذکر شده رو ملاحظه میکنید.
ـسـيسـتـم ـاعصـاب 1
در این تصویر ، رشته های عصبی آبی رنگ نشان دهنده بخش Contralateral و رشته های عصبی قرمز رنگ نشان دهنده بخش Ipsilateral هستند . به ادامه هر عصب بینایی بعد از عبور از کیاسمای بینایی ، Optic tract گفته میشه ... تفاوت tract باNerve ( عصب ) در اینه که به صورت توام حاوی رشته های Ipsilateral و Contralateral است.


زمانی که فرد به نقطه ای نگاه می کنه ، بخشی از بینایی به دید هر چشم به تنهایی و بخشی به دید مشترک دو چشم مربوط میشه ... به عبارتی ، میدان دید بیشتر به دید هر چشم ( Monocular Vision ) و عمق و دقت بینایی به دید اشتراکی دو چشم ( Binocular Vision ) ارتباط داره . در تکامل موجودات زنده ، موجودات زنده ای که که چشم های اونها در دو طرف سر قرار گرفته باشه ، دید تک چشمی بیشتر ( میدان دید وسیع تر ) و دید دو چشمی ( اشتراکی ) کمتر ( عمق و دقت بینایی کمتر ) دارند . برای مثال به ترتیب از ماهی ، گاو و اسب ، سگ و گربه و نهایتا انسان ، با توجه به موقعیت قرار گرفتن چشم ها ، میدان دید کاهش و عمق و دقت بینایی افزایش پیدا می کنه ... مشخصا حیواناتی که شکارچی هستند ، معمولا چشم هایشان به سمت جلوی سر متمایله چون برای این حیوانات دقت بینایی اهمیت بسیاری داره و در حیواناتی که بیشتر توسط حیوانات دیگه شکار میشن ، عمدتا چشم ها در دوطرف سر قرار می گیره تا با افزایش میدان دید ، امکان فرار از دست صیادان طبیعی وجود داشته باشه ...
علاوه بر این موضوع ، برای اینکه یک موجود زنده دقت بینایی بیشتری داشته باشه می بایست میزان رشته های Contralateral عصب بینایی در این موجود زنده بیشتر باشه ... بنابراین موجوداتی که در روند تکاملی خودشون بینایی دقیق تری دارند ، رشته های Contralateral بیشتری هم دارند
پاسخ
 سپاس شده توسط Wєιяɗ
#6
  
عصب زوج 2 : عصب بينايي ( Optic Nerve )


زوج دوم:عصب بیناییoptic nerve
روش معاینه ی عصب دوم
معاینه ی این زوج مغزیث شامل جهار مرحله است:
1.بررسی توان بیناییvisual acuity
2.ارزیابی میدان بینایی visual field
3.دیدن ته چشم fundoscopy
4.بررسی تشخیص رنگ ها
توان بینایی visual acuity
صفحات ویژه ای را در فاصله ی 30سانتی متری هر چشم بیمار بطور جداگانه قرار داده از او می خواهیم خطوط را بخواند یا جهت انها را بگوید بدین منظور از صفحه ی روزنامه نیز می توان استفاده کرد.
روش دیگر اینکه بیمار باید از فاصله ی 6متری صفحات مخصوص چشم پزشکی را نگاه کند و به سوالات پزشک در مورد جهت حروف پاسخ دهد.
ساده ترین آزمایش برای ارزیابی توان بینایی این است که از بیمار بخواهیم تعداد و نام انگشتانی را که جلوی هر چشم بطور جداگانه می آوریم در فاصله های متفاوت بیان کند FINGER COUNT.در این آزمون باید جلوی چشم دیگر بسته باشد.

میدان بینایی VISUAL FIELD
میدان بینایی بطور همزمان و نیز با بستن یکی از چشم ها آزمایش می شود :در فاصله ی یک متری درست روبروی بیمار نشسته دست های خود را از طرفین باز می کنیم بطوری که از میدان دید خود و بیمار خارج نشویم سپس انگشت نشانه ی دست های خود را تک تک یا با هم تکان می دهیم و از بیمار می پرسیم کدام حرکت می کند؟یکی یا هر دو؟

دیدن ته چشم fundoscopy
برای دیدن ته چشم اغلب به دارو های گشادکننده ی مردمک نیازی نیست و کافی است مکان آزمایش را تاریک نماییم تا مردمکها باز شوند. در ضربه های مغزی نباید از دارو های گشادکننده ی مردمک استفاده نمود چون قضاوت کلینیکی را مشکل می کند. با افتا لموسکوپ ابتدا یک چشم و سپس چشم دیگر را می بینیم و توجه داریم که با چشم چپ خود چشم چپ بیمار و با چشم راست خود چشم راست او را مشاهده نماییم. هنگام افتا لموسکوپی باید از بیمار خواسته شود که بطور ثابت به دور نگاه کند.
زوج سوم:عصب اکولوموتورoculomotor nerve
هسته ی زوج سوم مغز میانی قرار دارد. شاخه های این زوج مغزی به ماهیچه های راست بالایی . راست داخلی . راست پایینی . مایل پایینی . بالابرنده ی پلک ها و عضلات عنبیه(مردمک ها) عصب می دهند.گشاشدن مردمک و افتادگی پلک نشانه خوبی برای آسیب این عصب می باشد که ممکن است ضایعه در مغز میانی یا در مسیر عصب بعد از مغز میانی تا کره ی چشم باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Wєιяɗ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان