امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دریاچه بزنگان

#1
دریاچه بزنگان در موقعیت جغرافیایی E6029 N3618 در استان خراسان رضوی واقع است. اين درياچه در بلندي‎هاى کپه‎داغ و در 130 کيلومترى جادة مشهد – سرخس قرار دارد. مساحت اين درياچة آب شيرين، حدود 80 هکتار است.

درياچه بزنگان تنها ابگیر طبیعی مي باشد كه در استان خراسان وجود دارد . اين درياچه حدود هشتاد هكتار وسعت وعمق ان حد اکثر دوازده مترو حد اقل نه متر می باشد و در جنوب رشته كوههاي هزار مسجد در فاصلة حدود يكصدوسي كيلومتري جاده مشهد به سمت سرخس قرار دارد.

آب اين درياچه از بارندگي هاي سالانه و چشمه هاي كوچك حاشیه و کف دریاچه تامين مي شود و تاکنون ۳۳ گونه فيتو پلانکتون جلبکی در درياچه بزنگان شناسايی شده است

درياچه بزنگان داراي ويژگيهاي خاص و از اهميت علمي و تحقيقاتي بالايي برخوردار است كه همه ساله در فصلهاي پاييز و زمستان و اوايل بهار زيستگاه بسيار مناسبي جهت زمستان گذراني پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي مي باشد .

سازمان حفاظت محيط زيست در جهت حفظ و بهره وري معقول از اين پديده طبيعي و با حفظ اصالت تعادل اكولوژيكي آن ،‌برنامه هايي در دست اقدام داشته و در آينده نزديك يكي از مراكز مهم علمي پژوهشي و تفرجگاهي خواهد شد.

منشاء تامین آب دریاچه نیز باران ، یک ورودی آب اندک و چشمه یا چشمه های زیر دریاچه می باشد .

طعم آب نیز کمی تلخ و شورمزه است . این دریاچه و محیط پیرامون آن زیستگاهی مناسب برای ماهیان ، جانوران و پرندگان مهاجر زمستان گذرا ، بهارگذار و بومی است .

ماهی بومی دریاچه از همان نوع شیرماهی موجود در دیگر رودخانه های استان می باشد ولی بزنگان زیستگاه خوبی نیز برای چند نوع ماهی کپور شده است .این دریاچه به عنوان تنها « اثر طبیعی ملی » استان خراسان شناخته می شود . غار بزنگان نیز در شش کیلومتری جنوب غربی روستای بزنگان واقع شده و قدمت آن به لحاظ آثار بدست آمده به پیش از میلاد بر می گردد .

از عمده ترين خانواده هاي گياهي منطقه، کاسني، (Compositae) غلات، (Gramineae) شب بو (Cruciferae) و چتريان (Umbelliferae) را مي توان نام برد. از نظر شكل زيستي 57 درصد گونه ها به تروفيت ها و 28 درصد به همي كريپتوفيت ها تعلق دارد. مطالعات كورولوژي نشان مي دهد كه بيش از 50 درصد گونه ها به منطقه رويشي ايران و توران و 30 درصد به ايران و توران اروپا سيبري تعلق دارد.

دریاچه بزنگان 1

دریاچه بزنگان 1

دریاچه بزنگان 1

دریاچه بزنگان 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان