امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

منطقه حفاظت شده ملوسان

#1
منطقه حفاظت شده ملوسان در 24 کیلومتری شمال غربی شهرستان نهاوند در استان همدان قرار دارد. این منطقه با مساحتی در حدود 9500 هکتار، دارای سیمای کوهستانی است.

کمترین ارتفاع موجود در منطقه در جنوب غربی آن واقع شده و حدود 1600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. مرتفع‌ترین نقطه آن نیز دارای ارتفاع 2910 متر از سطح دریا می‌باشد که قله کوه شادمانه بوده و در مرکز این منطقه واقع شده است.

این منطقه از سال 1389 خورشیدی به دلیل وجود قوچ و میش، به عنوان «منطقه شکار ممنوع» و «منطقه حفاظت شده» شناخته شده است. در منطقه ملوسان تعداد 253 گونه از 5 رده جانوران شامل 34 گونه پستاندار، 164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی گزارش شده است. از بین گونه‌های پرندگان، لک لک سفید، عقاب دریایی دم سفید، سارگپه، سارگپه پا بلند، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی، عقاب طلایی، کرکس، هما، دال، عقاب مارخور، بحری، بالابان، شاهین، لیل و دلیجه جزو گونه‌های ارزشمند محسوب می‌شوند.

از بین خزندگان، لاک‌پشت مهمیزدار و کورمار و از بین پستانداران، قوچ و میش، شنگ، کفتار، گرگ و خفاش نعل اسبی بزرگ، گونه‌های در معرض تهدید منطقه می‌باشند.

منطقه حفاظت شده ملوسان دارای 152 گونه گیاهی است که از این میان تعداد 138 گونه علفی، 3 گونه درختی، 9 گونه درختچه‌ای و 12 گونه بوته‌ای است.
در منطقه ملوسان تعداد 12 دهانه چشمه دائمی و فصلی با دِبی‌های گوناگون موجود است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک اشاره نمود.

منطقه حفاظت شده ملوسان 1

منطقه حفاظت شده ملوسان 1

منطقه حفاظت شده ملوسان 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان