امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کاتیوشای چینی تیپ 90

#1
کاتیوشای چینی تیپ 90 1

تایپ 90 نسل دوم سیستم های راکت انداز چندگانه 122 میلیمتری کامیون سوار (truck-mounted) چین است که توسط گروه صنایع شمالی چین (NORINCO) در اواسط دهه 90 به منظور جایگزینی با راکت انداز های تایپ 81 ساخت شده است.

صنایع سازنده این راکت انداز را برای صادرات نیز در نظر گرفته اند هرچند که تاکنون هیچ سفارش خارجی برای خرید آن دریافت نشده است. نمونه بهبود یافته این سیستم نیز در سال 2004 تحت نام تایپ 90 بی رونمایی شد.

برنامه

در اوایل دهه هشتاد ارتش آزادی بخش خلق (PLA) راکت انداز چندگانه 122 میلیمتری 40 تیوب موسوم به تایپ 81 را بر پایه راکت انداز بی ام 21 گراد ساخت شوروی توسعه داد. در اوایل دهه نود ، گروه صنایع شمالی چین طراحی سیستم راکت انداز 122 میلیمتری جدید را اغاز کرد که با نام تایپ 90 شناخته شد. بزرگترین تفاوت تایپ 90 با نمونه قبلی بسته بارگذاری مجدد است که دارای 40 تیوب راکت های ذخیره بوده و امکان بارگذاری مجدد پرتابگر در مدت 3 دقیقه پس از اولین شلیک را دارد که این قابلیت قدرت آتش بیشتر در محدوده زمانی کمتر را ارائه میکند.

خودروی حامل سیستم راکت انداز تایپ 90 ، نمونه تولید داخلی از بنز 2629 با پیکربندی 6×6 است که به نسبت خودروی Yan’an SX2150 مورد استفاده در راکت انداز تایپ 81 از عملکرد بهتری برخوردار است. این راکت انداز توسط طیف گسترده ای از تجهیزات زمینی همچون خودروی واحد فرماندهی ، خودروی بارگذاری مجدد راکت ، نفربر زرهی شناسایی ، واحد رادارهواشناسی و خودروی تعمیرات و نگهداری پشتیبانی میشود.

مدل بهبود یافته تایپ 90 بی از سیستم کنترل آتش کامپیوتری یکپارچه شده با سیستم های موقعیت یابی نظیر جی پی اس نیز بهره میبرد که دقت اتش بالای آن را تضمین کرده است. تایپ 90 از قابلیت اجرای آتش در برد حداکثر40 کیلومتر در محدوده زمانی بسیار کوتاه برخوردار است. این سیستم به منظور انهدام اهدافی همچون ستون های زرهی ، فرودگاه ها ، انبار های مهمات و سایر اهداف با ابعاد گسترده طراحی شده است و بدین منظور گروه صنایع شمالی چین برای راکت های مورد استفاده در آن ، سرهای جنگی مختلفی را توسعه داده است.
کاتیوشای چینی تیپ 90 1

جنگ افزار

تایپ 90 به راکت های 122 میلیمتری تثبیت شده با باله (fin-stabilised) مجهز است که بسته به نوع ، حداقلی بردی از 10 الی 12 کیلومتر و حداکثر بردی از 20 الی 40 کیلومتر دارند. ترکیبی از چرخش راکت و باله های تثبیت کننده ، حفظ مسیر حرکت راکت ها و اصابت نزدیک به یکدیگر آن ها را در اجرای آتش گروهی تضمین میکند.

راکت های مورد استفاده در سیستم راکت انداز تایپ 90 امکان تجهیز به سر های جنگی مختلفی همچون شدیدالانفجار (HE) ، شدیدالانفجار ترکش شونده (HE-FRAG) ، شدیدالانفجار آتش زا (HEI) ، مجهز به مهمات ضد تانک و ضد نفر و مین پخش کن (mine laying) با وزن 18.3 الی 22 کیلوگرم به صورت استاندارد و 26 الی 28 کیلوگرم با کاهش برد را دارند. راکت های سیستم تایپ 90 قابلیت پرتاب توسط راکت انداز قدیمی تر تایپ 81 را نیز دارند.

تجهیزات زمینی

یک گردان از سیستم راکت انداز چندگانه تایپ 90 از واحد فرماندهی گردان و سه واحد شلیک تشکیل میشود. اجزای واحد فرماندهی عبارتند از :

·خودروی فرماندهی گردان

·سه دستگاه نفربر زرهی شناسایی

·خودروی حامل رادار هواشناسی

·خودروی تعمیر و نگهداری مکانیکی

·خودروی تعمیر و نگهداری الکترونیکی

اجزای واحد پرتابگر عبارتند از :

·خودروی فرماندهی گروهان

·شش خودروی پرتابگر

·شش دستگاه خودروی بارگذاری مجدد

خودروی فرماندهی

خودروی های فرماندهی گردان و گروهان در قالب یک ایستگاه کاری بر روی کامیون بنز 2629 با پیکربندی 6×6 نصب شده اند . این خودرو ها به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل آتشبار ها و برنامه ریزی برای به کارگیری موثر قدرت آتش هستند. هر خودروی فرماندهی گردان از قابلیت کنترل سه گروهان و هر خودروی فرماندهی گروهان از قابلیت دریافت و پردازش داده ها ، انجام و اصلاح محاسبات بالستیک و مدیریت حداکثر شش خودروی پرتابگر برخوردار هستند. خودرو های فرماندهی به سیستم های ارتباط داخلی (intercom) و خارجی رادیویی و همچنین سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) مجهز هستند.
[img] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://up.p30room.ir/uploads/13667324382.jpg [/img]
خودروی پرتابگر

پرتابگر سیستم راکت انداز تایپ 90 بر روی شاسی کامیون بنز 2629 نصب شده است. این پرتابگر با مکانیزم فعال سازی الکتریکی از چهل تیوب در چهار ردیف ده تایی تشکیل شده و بر روی یک سازه گردان نصب گردیده است و از امکان تغییر زاویه از 0 الی 55 درجه در جهت عمودی و 102- الی 102+ در جهت افقی برخوردار است. به منظور تثبیت خودروی حامل پرتابگر در زمان پرتاب ، دو تثبیتگر هیدرولیکی در عقب آن نصب شده است که در صورت لزوم پیش از شروع عملیات شلیک پایین آمد و بر روی زمین قرار میگیرند و موقعیت پرتابگر را تثبیت میکنند.

پرتابگر در سه حالت دستی ، نیمه خودکار و خودکار قابل به کارگیری است و از سیستم پرتاب الکتریکی برخوردار است که پرتاب تکی یا دوتایی راکت ها را با فاصله زمانی 0.5 ثانیه انجام میدهد. به منظور حفظ ایمنی خدمه علاوه بر امکان کنترل پرتابگر از داخل کابین امکان کنترل به صورت کنترل از راه دور نیز فراهم شده است.

به منظور بارگذاری مجدد ، یک واحد بارگذار در جلوی واحد پرتابگر نصب شده است که این واحد امکان بارگذاری مجدد پرتابگر در مدت 3 دقیقه را دارد. به منظور اطمینان از حداکثر دقت آتش ، خودروی پرتابگر به سنسور های شیب زمین ، زاویه پرتابگر و همچنین سیستم کنترل آتش کامپیوتری و سیستم موقعیت یاب جهانی مجهز شده است. خودروی پرتابگر به پوشش برزنتی جمع شونده با مکانیزم هیدرولیکی نیز مجهز است که این پوشش در هنگام حرکت خودرو باز شده و پرتابگر و بارگذار را پوشش میدهد و خودروی پرتابگر را به خودرو های غیر نظامی شبیه میسازد.
کاتیوشای چینی تیپ 90 1

نفربر زرهی شناسایی

خودروی شناسایی توپخانه برای سیستم راکت انداز تایپ 90 بی بر پایه نفربر زرهی WZ551 با پیکربندی 6×6 ساخته شده است. در میدان نبرد این خودرو جلوتر از واحد های پرتابگر حرکت کرده و به کشف و شناسایی اهداف میپردازد. خودروی شناسایی به مسافت یاب لیزری قابل حمل با برد 10 کیلومتر و دقت 5-+ متر ، سیستم تصویربرداری حرارتی برای عملیات در شب ، سیستم ارتباطات رادیویی ، سیستم پردازش پیام و پریسکوپ های دید وسیع (پانورامیک) مجهز شده است.

مشخصات کلی :

کشور سازنده : جمهوری خلق چین

شرکت سازنده : گروه صنایع شمالی چین نورینکو

کالیبر : 122 میلیمتری

تعداد تیوب ها : 40 عدد

طول راکت ها : 2870 میلیمتر (راکت HE با برد 20 کیلومتر) ، 2757 میلیمتر (راکت HE با برد 30 کیلومتر) و 2900 میلیمتر (راکت HE با برد 40 کیلومتر)

وزن راکت ها : 67 کیلوگرم (راکت HE با برد 20 کیلومتر) و 61 کیلوگرم (راکت با برد 30 کیلومتر)

وزن سر جنگی : 18.3 به صورت استاندارد الی 28 کیلوگرم با کاهش برد

نرخ آتش : 40 راکت در مدت 18 الی 20 ثانیه

مدت زمان بارگذاری مجدد : 3 دقیقه

سرعت خودروی حامل پرتابگر : 85 کیلومتر بر ساعت

برد خودروی حامل پرتابگر : 800 کیلومتر


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir
ازبلک آرمی
زندگۓ سزاۓ کسۓ است که به شکم مادرش لگد مۓ زند
پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، ღSηow Princessღ ، m.abdollahi
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  جدیدترین موشک چینی بالاخره آشیانه بمب افکن‌های آمریکایی را ناامن کرد!
  تشار اولین تصاویر از زیر دریایی اتمی چینی 093B SNN
  تصاویر جدید از مراحل آزمایش جنگنده J20 چینی
  عکس/ بالگردهای رزمی چینی در پاکستان
  آشنایی با ناوشکن چینی Type 052
  سلاح لیزری چینی‌ها در برابر پهپادها
  بمب افكن مدرن چینی H-6K
  مشکل چینی برای اف 35 های امریکایی+تصاویر
  بمب افكن مدرن چینی H-6K
  آشنایی با ناوشکن چینی Type 052

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان