امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

غار هملون

#1
غار هملون از دو غار تشکیل یافته که به هملون کوچک و هملون بزرگ مشهور هستند. این غارها در دره هملون در نزدیکی شهر میگون از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار دارند.
دهانه غار هملون کوچک که در زیر یک تاق سنگی بزرگی قرار دارد، 3 متر عرض و حدود 1 متر ارتفاع دارد و به نظر می‌رسد طول غار حدود 50 متر باشد. کف غار از سنگ و گِل پوشیده شده و به همین دلیل لغزنده است. در ورودی غار یک چهارچوب آهنی توسط شهرداری طی سالیان گذشته نصب شده است. ابتدای غار کمی باریک و کم‌ارتفاع است ولی به تدریج به ارتفاع آن افزوده می‌شود. در ادامه مسیر یک دالان پرشیب وجود دارد که حدود 30 تا 40 متر به سمت پایین امتداد دارد و به دلیل لغزنده بودن کف غار، وارد شدن به آن بسیار دشوار است و پیمایش آن نیاز به در اختیار داشتن تجهیزات لازم است.
به فاصله چند دقیقه بعد از هملون کوچک و در بالای یک دامنه پرشیب، غار هملون بزرگ واقع شده است. دهانه این غار حدود 2/5 متر عرض و 1/5 متر ارتفاع دارد و طول آن حدود 100 متر می‌باشد. ورودی این غار نیز همچون هملون کوچک یک ورودی آهنی دارد.
در سال‌های اخیر با توجه به ایجاد مدرسه یخ‌نوردی در نزدیکی این غار، مسیر دسترسی به غار هملون آسان‌تر شده است.
دره هملون در فاصله حدود 35 کیلومتری شمال شرق تهران و در حدّفاصل دو روستای میگون و شمشک واقع است. گفته می‌شود که این محل به دلیل وجود سوراخ‌ها و غارهای متعدد در طول دره، ابتدا «همه جا لانه» یا «همه لانه» نام گرفته و سپس به مرور زمان به «هملون» تبدیل شده است.

غار هملون 1

غار هملون 1

غار هملون 1

غار هملون 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان