امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آداب و اعمال روز عید غدیر

#1
Brick 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آداب و اعمال روز عید غدیر 1

در تاریخ اسلام دو حادثه بسیار مهمّ و بزرگ اتفاق افتاده است که از یکی رسالت و از دیگری امامت به وجود آمده است. نخستین حادثه، نزول وحی بود که رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) را در برداشت و دومین حادثه نیز در هیجدهم ذیحجه سال دهم هجرت در مسیر بازگشت پیامبر گرامی اسلام از مراسم حجة الوداع اتفاق افتاد.

در این روز بزرگ، رسول گرامی اسلام(ص) به امر الهی در مسیر بازگشت از مراسم حج، در محلی به نام غدیر خم حضرت علی علیه السلام، را به عنوان وصی و جانشین بعد از خود به همگان معرفی نمودند. در حقیقت انتصاب حضرت علی(ع) به امامت در واقعه غدیر خم، ادامه رسالت مهم پیامبر گرامی اسلام بود. بنابراین روز غدیر و انتصاب امیرالمومنین(ع) به امامت به اندازه روز بعثت و رسالت نبی گرامی اسلام(ص) دارای اهمیت می باشد.

نقل شده است که امام حسن علیه السلام روز عید غدیر در کوفه مهمانی بزرگی برپا می داشتند. امام علی علیه السلام با فرزندان و گروهی از پیروانش بعد از نماز برای شرکت در مجلس به منزل امام حسن علیه السلام می رفتند. و پس از اتمام مهمانی امام حسن علیه السلام هدایایی به مردم اعطا می فرمود. لذا این حرکت امام حسن علیه السلام موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت کنند.
 
پس شایسته است که به پاس قدردانی از این نعمت عظیم الهی و عرض ادب به ساحت مقدس امیرالمؤمنین علی علیه السلام، عید سعید غدیر را در خانواده و اجتماع باشکوه فراوان برگزار نماییم و از برکات معنوی این روز عزیز بهره مند شویم. آنچه در این مختصر تقدیم می گردد آدابی است که بزرگان دین به منظور گرامی داشت این روز عزیز تعلیم فرموده اند:
 
اعمال و آداب روز عید غدیر
 در بیان ائمه علیهم السلام برای این روز بزرگ اعمالی وارد شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

 * تحکیم بیعت با ولایت
همان گونه که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله بعداز نصب حضرت علی علیه السلام به امامت مسلمین به جماعت مسلمانان امر کرد که با او بیعت کنند، در سال روز آن حماسه جاوید، تجدید آن بیعت سفارش شده است.
 
* تبریک گفتن
حضرت امام رضا علیه السلام، می فرماید: «روز عید غدیر خم روز تهنیت گویی است. بعضی از شما به بعض دیگر تهنیت بگوید و هرگاه مؤمنی با برادرش برخورد کرد بگوید: الحمدللّه الّذی جعلنا من المتمسّکین بولایة أمیرالمؤمنین و الائمة سلام الله علیهم.»
 
* اظهار سرور و شادمانی
در وصف شیعه و شیعیان گفته شده است که به شادی ما ائمه شادند و به حزن ما محزون؛ و مسلّم است که عید غدیر شادی بخش ترین عید ائمه است و شادمانی شیعه در این روز فرض است.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «حقا که روز غدیر روز عید فرح و سرور است». همچنین از امیر المومنین علی علیه السلام نیز نقل شده است که ایشان فرمودند: «در روز عید غدیر اظهار فرح و شادمانی کنید و برادران مسلمان خود را نیز شاد گردانید.»
 
* مصافحه کردن
مصافحه یا دست دادن از آداب اسلامی است و در روز عید غدیر به آن تاکید بیشتری شده است. امام علی علیه السلام می فرمایند: «روز عید غدیر هنگامی که یکدیگر را ملاقات می کنید با هم مصافحه کنید.»

ذکر مخصوصی نیز در این روز هنگام مصافحه سفارش شده است که عبارت است از؛ «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین و الائمه علیهم السلام؛ سپاس خدای را که ما را از جمله درآویختگان به ولایت امیرالمؤمنین علی و ائمه علیهم السلام قرار داد.»
 
* آراستن و پوشیدن لباس نو
از دیرباز عیدها و جشن ها با نظافت، غبارزدایی، پیراستن و آراستن همراه بوده است و شیعیان باید این روش ها را برای عید غدیر نیز رعایت نمایند. چرا که حضرت امام رضا علیه السلام، می فرمایند: «روز غدیر، روز آراستن و زینت است. پس هر کس برای روز غدیر، زینت کند، خداوند هر خطای کوچک و بزرگ او را می آمرزد و فرشتگانی را به سوی او می فرستد، آنان نیکی های او را می نگارند و مراتبش را تا عید غدیر سال آینده بالا می برند. اگر او جان دهد، شهید مرده است و اگر زیست کند، خوشبخت زیسته است.»

حضرت امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند: «یکی از وظایف روز غدیر این است که مؤمن تمیزترین و گرانقدرترین جامه های خویش را بپوشد.»

پس چه زیبا خواهد بود که سردر منازل و اماکن عمومی تجارتی و اداری چراغانی شود تا شامل این پاداش بزرگ گردد.
 
* استفاده از بوی خوش
اسلام درباره به کارگیری بوی خوش و زدن عطر، بسیار سفارش کرده است. به خصوص در ایام عید سعید غدیر سفارش ویژه ای نسبت به این سنت خوب شده است. امام صادق علیه السلام، در پی وظایف مؤمن در روز غدیر فرمودند: «و مؤمن به اندازه توان و دست باز بودنش بوی خوش استعمال کند.»
 
* پیمان اخوت و برادری
از برنامه های اسلام ایجاد اخوت و برادری است. و به همین منظور پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله بین مسلمانان مهاجرین و انصار پیمان برادری بست و با پیمان اخوت علی علیه السلام را با خویش برادر نمود و در برخی از زیارات که خطاب به پیامبر صلّی الله علیه و آله می خوانیم: «السلام علیک و علی اخیک علی بن ابیطالب علیه السلام» اشاره به همین برادری است. پیمان برادری و عقد اخوت بستن از اعمال وارده در روز غدیر است و صیغه مخصوصی دارد که در مفاتیح الجنان آمده است.
 
* احسان و انفاق
احسان و انفاق از دستورات ویژه اسلامی است. اما در ایام بزرگی مثل عید غدیر بر آن تأکید بیشتری شده است. در سیره امام حسن علیه السلام است که ایشان روز عید غدیر مهمانی می داد و شخص امام علی علیه السلام نیز در آن مراسم شرکت می کردند.

 * صله رحم
صله رحم از پسندیده ترین آداب اسلامی است و شرع مقدس اسلام بر این مطلب تأکید فراوان نموده است. اما در روز عید غدیر بر این نکته سفارش بیشتری شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: «از کارهایی که در روز عید غدیر مستحب است صله رحم است.»
 
* دیدار با مؤمنان
زیارت برادران مؤمن از سنت های مهم اسلامی است؛ لیکن در روز عید غدیر، دید و بازدید به عنوان یکی از شعائر مذهبی و ولایی بیشتر مورد سفارش قرار گرفته و پاداش افزونتری دارد.

حضرت امام رضا، علیه السلام، می فرمایند: «هر کس که در روز غدیر به دیدار مؤمنی برود خداوند هفتاد نور در قبرش داخل کند و قبرش را بگستراند، و هر روز هفتاد هزار فرشته به زیارت قبرش آید و به او مژده بهشت دهد.»
 
* رفع حاجت مؤمنان
رفع حاجت مومنان از جمله اعمالی است که اسلام برای آن ارزش خاصی قائل شده است و ائمه آن را از چند طواف برتر می دانند. در روز غدیر این عمل فضیلت بیشتری دارد. امام علی علیه السلام فرمودند: «کسی که مؤمنان را در روز غدیر تکفل کند نزد خدای متعال من ضامنش هستم که از کافر شدن و پریشان شدن در امان باشد.»
 
* غسل کردن
امام صادق، علیه السلام، فرمودند: «هنگامی که روز غدیر فرا برسد باید در فراز آن [هنگام ظهر] غسل کرد.»

 * تشکیل اجتماع در روز عید غدیر
به جهت یادآوری روزی که پیامبر صلّی الله علیه و آله به امر خداوند علی علیه السلام را به امامت امت اسلامی نصب کرد، بجاست در مراکز گوناگون گرد آییم و به یاد آن روز بزرگ و ثمراتش شادمان باشیم.

ائمه علیهم السلام سفارش کرده اند که به جهت یادآوری مقام محمد صلّی الله علیه و آله و خاندان او علیهم السلام اجتماعات تشکیل بشود؛ و خود نیز از این گونه اجتماعات برپا می داشتند.

 * دعا، روزه و عبادت
روزه و دعا از اعمالی است که در همه اعیاد مورد سفارش و تأکید است خاصه در روز عید غدیر. حسن بن راشد گوید: از امام صادق علیه السلام درباره عید غدیر پرسیدم و حضرت فرمودند: «این عید از عید قربان و فطر برتر است. آن روز را روزه بگیرید و بر محمد و آلش زیاد صلوات بفرستید.»

روزه عید غدیر از مستحباتی است که مکرر به آن سفارش شده است. امیرالمؤمنین علیه السلام، در خطبه ای که در روز عید غدیر ایراد کردند فرمودند: «روزه عید غدیر از مستحباتی است که خداوند بدان فراخوانده است.»

حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: «بر شما لازم است که که در روز عید غدیر برای سپاسگزاری از خداوند و ستودن او، روزه بگیرید.»

شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: «چه کاری شایسته روز غدیر است و چه عملی در آن، استحباب دارد؟ حضرت پاسخ دادند: روزه و...»

امام صادق علیه السلام، درباره پاداش روزه عید غدیر فرموده اند: «روزه داشتن در روز عید غدیر پاداشی معادل روزه گرفتن در همه عمر دنیا را دارد.»

و فرموده اند: «روزه داشتن روز عید غدیر خم، کفاره گناه شصت سال است.»

 

   دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آداب و اعمال روز عید غدیر 1

 * افطاری دادن
از اعمالی که به انجام آن در روز عید غدیر سفارش شده است؛ افطاری دادن به روزه داران است. حضرت علی علیه السلام فرموده اند: «کسی که در شامگاه عید غدیر، به یک مؤمن افطاری بدهد، گویا یک میلیون نفر از پیامبران، شهیدان و صدیقان را افطاری داده است. حال چگونه است پاداش کسی که گروهی از مردان و زنان را افطاری دهد. و من ضامنم بر خدا که از کفر و فقر آسوده گردد و اگر در همان روز یا همان شب تا عید غدیر سال دیگر بمیرد، بر خداوند است پاداش او.»
 
* اطعام
از سنت های مؤکد دیگر در روز عید غدیر پذیرایی از مؤمنان است. امام صادق علیه السلام، درباره یکی از وظایف عید غدیر فرموده اند: «و برادرانت را طعام ده.»

   دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


  * ابراز برائت
روز غدیر روز بیزاری از کسانی است که با نپذیرفتن امامت حضرت علی علیه السلام، آشکارا با خدا و با پیامبر خدا مخالفت نمودند و بزرگترین جنایت و خیانت را به تاریخ بشریت کردند و در حقیقت این عدم پذیرش سرآغاز تمام بدبختی ها و بیچارگی ها بود. بنابراین روز غدیر، روز برائت از این همه ستمکاری و ستمکاران است.

در یکی از دعاهای روز غدیر آمده است: «و نبرأ ممّن یبرأ منه و نبغض من أبغضه؛ ما بیزاری می جوییم از آن کس که از علی علیه السلام بیزاری جوید و دشمن داریم آن کس که علی علیه السلام را دشمن دارد.»
 
* ذکر صلوات
حضرت رضا علیه السلام در وصف عید غدیر فرموده اند: «روز غدیر روز صلوات فرستادن فراوان بر محمد و آل محمد است.»

 * نماز و نیایش
روز عید غدیر بهترین فرصت و موقعیت برای نیایش است؛ چرا که روز غدیر روز سپاس و ستایش به پیشگاه حضرت احدیت است. حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: «روز غدیر روزی است که خداوند، بر توان کسی که او را نیایش کند، می افزاید.» و همچنین فرمودند: «روز غدیر روزی است که دعا در آن مستجاب می گردد.»

نماز عید غدیر دو رکعت است که باید در هر رکعت پس از حمد، ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه آیةالکرسی و ده مرتبه سوره قدر را خواند. وقت نماز نیم ساعت پیش از ظهر است و پاداش این نماز برابر است با صدهزار حج و صدها هزار عمره؛ همچنین کسی که این نماز را بخواند، هر چه از خداوند بخواهد برآورده شود.
 
* زیارت
زیارت یکی از سنن سازنده اسلامی است چه از نزدیک چه از دور. زیارت یک پیوند معنوی بسیار قوی بین شیعه و مقدسات اوست. از جمله آنها زیارت حضرت علی علیه السلام، از دور و نزدیک است.

امام رضا علیه السلام به پسر ابی نصر فرمودند: «هر جا که باشی در روز عید غدیر در بارگاه امیرالمؤمنین، علیه السلام، حاضر باش. بی تردید، خداوند، گناهان شصت ساله هر مرد و زن مؤمن را می آمرزد و چند برابر آنچه در ماه رمضان، شب قدر و شب عید فطر از آتش آزاد ساخته در آن روز آزاد می سازد.»
 
* خواندن دعای ندبه
طبق مدارک معتبر خواندن دعای ندبه در چهار عید مستحب است؛ جمعه، فطر، قربان و غدیر. توجه به فرازهای این دعا بخصوص آن قسمت که در رابطه با غدیر و خلافت حضرت علی علیه السلام، می باشد ضروری است.
 
* دلجویی و مهرورزی متقابل
حضرت رضا علیه السلام، روز غدیر را «یوم التودّد» خواندند؛ یعنی روز مهر ورزیدن. بنابراین در چنین روزی باید معتقدان به ولایت، غم را از دل دوستان حضرت علی علیه السلام به هر نحوی که مقدور باشد برطرف نمایند.
 
* ایجاد زمینه های شادمانی
عید غدیر یادآور بزرگترین و گرانقدرترین خاطره اسلام است خاطره استمرار رسالت پیامبر، صلّی اللَّه علیه وآله، با امامت علی، علیه السلام. در چنین روزی نه تنها خود باید دلشاد باشیم بلکه باید زمینه شادمانی دیگر برادران ایمانی راهم فراهم سازیم.

حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: «[در روز غدیر] هر مرد و زن مؤمنی را شادمان سازید.»
 
* گشاده دستی نسبت به خانواده
یکی از دستورات اسلام ایجاد زمینه های لازم در جهت راحتی و آسایش خانواده است و به مناسبت عید غدیر تاکید بیشتری شده است. حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: «[در روز غدیر] مرد باید برای خانواده خود گشایش بیشتری فراهم کند.»

 * هدیه دادن
هدیه دادن و گرفتن با توجه به ضوابط شرعی کار پسندیده ای است و اثرات روانی خاصی مخصوصاً در کودکان و نوجوانان دارد و بهترین موقعیت هدیه دادن عید غدیر است.

حضرت رضا، علیه السلام، عید غدیر را روز هدیه و بخشش می نامد و می فرمایند: «[روز غدیر] روز بخشش و هدیه دادن است.»
پاسخ
آگهی
#2
فلسفه حج و پاسخ چند پرسش
توصیه‌های سلامتی به زائران حج

امسال هم مثل هر سال تعدادی از هموطنان برای ادای فریضه حج به عربستان می‌روند، اما برای این‌که مسافران بیشترین بهره را از فرایض این سفر ببرند، باید مراقب خودشان باشند تا در طول این مدت سلامتشان به خطر نیفتد.

سلامت و بیماری حجاج
بدون شک پیش از این‌که به سفر حج مشرف شوید، باید نسبت به واکسینه کردن خود در برابر بیماری‌های مننژیت و آنفلوآنزا اقدام کنید، اما رعایت نکات بهداشتی در طول سفر هم امری واجب و حیاتی است.



برای بسیاری از افرادی که به سفر حج مشرف می‌شوند، یک یا چند نوع عفونت تنفسی رخ می‌دهد و با توجه به تعداد زیاد زائران، این موضوع چندان هم عجیب و غیرعادی نیست، هرچند که می‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد.

در این میان مهم‌ترین عاملی که موجب بروز عفونت‌ها می‌شود، تماس مستقیم دست‌ها با سطوح مختلف مثل زمین، در و دستگیره و... و انتقال آلودگی به مخاط دهان و چشم و بینی است
در واقع ترشحات ناشی از سرفه و عطسه افراد با ملیت‌های مختلف و بیماری‌های مسری باعث آلودگی سطوح شده و این آلودگی از طریق تماس دست و مخاط به بدن منتقل می‌شود.
از زیرانداز حصیری استفاده کنید
حتما می‌دانید که افراد در سفر خانه خدا اجازه استفاده از مهر را ندارند، به همین دلیل هم برای خواندن نماز دنبال سطوحی می‌گردند که با سنگ پوشیده شده‌ باشد، اما نکته بسیار مهمی که در این میان مغفول می‌ماند، آلودگی این کفپوش‌ها به دلیل تماس مداوم پاهای کثیف و آلوده افراد مختلف است.
متاسفانه حجاج برای سجده سرشان را روی این سطوح سنگی می‌گذارند و دست و دهان و چشمشان با میکروب‌ها تماس پیدا کرده و به این ترتیب زمینه بروز مشکلات عفونی افزایش پیدا می‌کند.
بهترین روش برای مقابله با سندرم تنفسی خاورمیانه یا همان بیماری مرس و البته سایر بیماری‌های عفونی تنفسی، رعایت توصیه‌های بهداشتی و یکی از مهم‌ترین آنها یعنی شستن مداوم دست‌هاست
البته دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: زائران خانه خدا می‌توانند از سجاده‌ها یا حتی زیراندازهای حصیری کوچک و قابل حمل استفاده کنند تا شرع و بهداشت را با هم رعایت کرده باشند. در این حالت صورت نمازگزاران و زائران تماس مستقیم با سطوح آلوده ندارد و احتمال بروز بیماری‌های تنفسی بشدت کاهش می‌یابد.
مراقب بیماری‌ها باشید
به گفته دکتر عمادی تراکم و ازدحام جمعیت در سفر حج، استرس و خستگی سفر، بی‌خوابی، کم‌آبی بدن و تغذیه نامناسب و به دنبال آنها تضعیف سیستم ایمنی بدن و البته قرار گرفتن در معرض کولر گازی و مصرف آب یخ پیش از خشک شدن عرق بدن از جمله عواملی هستند که زمینه مساعدی را برای ابتلا به بیماری‌های تنفسی شایع فراهم می‌کنند.
مننژیت از جمله بیماری‌هایی است که در عربستان شیوع زیادی دارد و با علائمی مثل تب، سردرد، سفتی ‌گردن، تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، گیجی و خواب‌آلودگی، عفونت دستگاه تنفس فوقانی، تشنج و راش‌های خونریزی‌دهنده جلدی بروز می‌کند. به همین دلیل هم زائران خانه خدا حداقل 15 روز پیش از اعزام باید علیه آن واکسینه شوند، اما دیرتر از این زمان ایمنی ایجاد نخواهد کرد. البته واکسیناسیون علیه مننژیت مننگوکوکی اجباری است و از سفر واکسینه نشده‌ها ممانعت به عمل می‌آید.
حتی بر خلاف باور عموم، واکسن مننژیت فقط در یک نوع پلی‌ساکاریدی به بازار ارائه می‌شود و حجاج نباید بابت این موضوع دچار سردرگمی شوند. در مقابل واکسن پنوموکوک دو نوع مختلف دارد؛ مدل پلی‌ساکاریدی که اثربخشی قابل قبولی دارد و 23 بیماری دیگر را هم تحت پوشش قرار می‌دهد و مدل دیگر که از نظر ایمنی دارای عملکرد بهتری است، اما علیه 13 بیماری ایمنی ایجاد می‌کند و گران‌تر از نوع اول است دکتر عمادی تزریق هر دو واکسن با فاصله هشت هفته‌ای را بهترین روش عنوان می‌کند، اما معتقد است واکسیناسیون علیه این بیماری عفونی تنفسی که در عربستان چندان شایع نیست، برای حجاج الزامی نیست و تزریق آن فقط به سالمندان، افرادی که مبتلا به بیماری مزمن قلب و ریه هستند، زائرانی با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، بیماران دارای مشکلات خونی، افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و... توصیه می‌شود.‌

آنفلوآنزا و مرس را دست‌کم نگیرید
آنفلوآنزا از دیگر بیماری‌های شایع ایام حج محسوب می‌شود، اما خوشبختانه واکسن سال 2014 و 2015 که ایمنی بسیار بالایی هم دارد در بازار موجود است و تزریق آن برای حجاج بالای 50 سال، افراد سیگاری و دارای ضعف سیستم ایمنی، زائران مبتلا به بیماری‌های ریوی، تنفسی و... امری مستحب به حساب می‌آید.
دکتر عمادی با بیان این‌که حجاج باید مراقب بیماری های ناشی از سندرم تنفسی خاور میانه (منشأ بیماری خفاش، شتر و...) باشند، تاکید می‌کند: امسال عفونت مرس که از جنس کرونا ویروس و از خانواده بیماری سارس است، در عربستان شایع است؛ هرچند در مکه و مدینه کمتر از شهرهای دیگر مثل ریاض شیوع دارد. افراد مبتلا دچار سرماخوردگی و عفونت تنفسی ساده همراه با تب، سردرد و تنگی نفس می‌شوند و بتدریج تنگی نفس آنقدر شدید می‌شود که بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند و برای مراقبت بیشتر باید بستری شود.
برای شستن دست‏ها حتما از آب و صابون یا مایع دستشویی استفاده کنید، چون آب به تنهایی بی‌فایده است. هنگام شست‌وشو، دست‌هایتان را حداقل 20 تا 30 ثانیه به هم بمالید و بین انگشتان و پشت دست‌ها و زیر ناخن‌ها را فراموش نکنید
این بیماران نارسایی شدید تنفسی پیدا می‌کنند. البته همه علائم شبیه عفونت سارس است، اما مرس علامت خطرناک‌تر دیگری دارد که در عفونت سارس دیده نمی‌شود. این ویروس آنقدر قدرتمند عمل می‌کند که حتی کلیه‌ها را از کار می‌اندازد و بیمار به دیالیز احتیاج پیدا می‌کند. قربانیان این ویروس هم بیشتر افراد دچار بیماری‌های مزمن کلیوی، ریوی، قلبی ـ عروقی، دیابت، آسم یا افراد مسن و آنهایی هستند که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است. از طرفی راه‌های انتقال این بیماری از طریق قطرک‌های تنفسی است و دست دادن، روبوسی، عطسه و سرفه چرخه انتقال را تکمیل می‌کند.
در عین حال، نباید فراموش کنید تاکنون هیچ داروی ضدمیکروب یا آنتی‌بیوتیک خاصی برای درمان مرس ساخته نشده و بیشتر کسانی که بر اثر ابتلا جانشان را از دست داده‌اند، 7 تا 10 روز از بیماری‌شان می‌گذشته است، حتی واکسنی هم برای پیشگیری وجود ندارد.
بنابراین بهترین روش برای مقابله با سندرم تنفسی خاورمیانه یا همان بیماری مرس و البته سایر بیماری‌های عفونی تنفسی، رعایت توصیه‌های بهداشتی و یکی از مهم‌ترین آنها یعنی شستن مداوم دست‌هاست.
پیشگیری از بیماری‌های شایع با آب و صابون
یادتان باشد بیماری‌های عفونی تنفسی شایع در ایام حج از طریق پوست سالم منتقل نمی‌شوند، اما می‏تواند از طریق دست آلوده منتشر شود و تماس دست آلوده به این میکروب‏ها با چشم و دهان و بینی می‏تواند افراد را بیمار کند.



مهم‌ترین نکته این که حتی‌الامکان از تماس دست‌ها با مخاط بدن اجتناب کنید و پیش از خوردن غذا یا هر نوع خوراکی و دارو، پس از رفتن به توالت و همچنین عطسه و سرفه و تماس با سطوح مختلف، دست‌هایتان را بشویید.
البته همه ما شستن دست‌ها را از کودکی یاد می‏گیریم، اما به گفته دکتر عمادی بنا به دلایل مختلف این کار را با دقت انجام نمی‏دهیم یا حتی با وجود آگاهی، شستن دست‌ها را فراموش می‏کنیم.
برای شستن دست‏ها حتما از آب و صابون یا مایع دستشویی استفاده کنید، چون آب به تنهایی بی‌فایده است. هنگام شست‌وشو، دست‌هایتان را حداقل 20 تا 30 ثانیه به هم بمالید و بین انگشتان و پشت دست‌ها و زیر ناخن‌ها را فراموش نکنید.در صورتی هم ‌که به آب و صابون دسترسی نداشتید، می‌توانید از ژل‌های ضد‌عفونی‌کننده بر پایه الکل استفاده کنید که همان کارایی را دارد.بسیاری از متخصصان در زمینه استقبال و شرکت در مراسم ولیمه حجاج به مردم هشدار می‌دهند. در واقع تاکید آنها به زائرانی که از طریق دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خرید و فروش فیش حج مشرف شده و اکنون سفر حج برمی‌گردند و خانواده‌هایشان این است که از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن همدیگر به دلیل خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی پرهیز کنند، اما دکتر عمادی این توصیه را رد می‌کند و معتقد است نمی‌توان از مردم توقع داشت که به دیدن حجاج نروند، اما زائری که از خانه خدا برمی‌گردد و علائمی مثل سرماخوردگی دارد، باید در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کند، هنگام استقبال از مهمانان ماسک بزند و البته روبوسی را فاکتور بگیرد.سیدعلی مرعشی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: معاینات پزشکی همه 60 هزار و 170 زائری که از ایران عازم عربستان می شوند، انجام شد.
وی ادامه داد: از میان این افراد، 28 نفر در کمیسیون پزشکی قرار دارند که در صورت نظر و تایید پزشکان متخصص به حج تمتع اعزام می شوند.
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت سازمان جمعیت هلال احمر گفت: در اقامتگاه های زایران ایرانی به ازای هر 700 زائر در مکه مکرمه یک پزشک زن و در اقامتگاه های زایران ایرانی در مدینه منوره به ازای هر 500 زائر یک پزشک زن، همچون سال های گذشته مستقر هستند.
وی درباره انتخاب پزشکان و پرستاران برای اعزام به حج تمتع امسال افزود: طبق روال سال های گذشته، از میان یکهزار و 300 پزشک واجد شرایط، 280 نفر به عنوان تیم درمانی هلال احمر به مناسک حج اعزام می شوند.
مرعشی درمورد خریداری آمبولانس از سوی جمعیت هلال احمر برای استقرار در بیمارستان های مکه و مدینه گفت: پنج دستگاه آمبولانس خریداری شده که امور مربوط به ترخیص و بهره برداری از آنها در حال انجام است.وی با بیان اینکه سال گذشته(1393) 60 پزشک زن به حج تمتع اعزام شدند، افزود: امسال 75 پزشک زن به حج اعزام می شود.
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت بازوی سلامت سازمان حج است، اعلام کرد: برای تامین وحدت رویه میان پزشکان هلال احمر نیازمند تدوین راهنمای عملیاتی ثابت هستیم.به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در گردهمایی نمایندگان استانی مرکز پزشکی ج و زیارت جمعیت هلال احمرضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در طول سالیان متعدد ارتقا و پیشرفت های قابل توجهی داشته است و به همین دلیل نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت وظیفه سنگینی برعهده دارن؛ چرا که باید پزشکانی را معرفی کنند که در تعیین صلاحیت و سلامت جسمانی زائران مصر باشند.وی با بیان اینکه ارائه خدمات پزشکی در موسم حج که در یک کشور خارجی و در زمان محدود ارائه می شود ممکن است با مسائل و مشکلاتی همراه باشد، گفت: به همین منظور باید مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر به صورت کامل برنامه ریزی شده و منظم عمل کند، البته این مرکز سیر تکامل خود را به خوبی طی کرده است.رئیس جمعیت هلال احمر اذعان کرد: سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران منظم ترین و با برنامه ترین سازمانی است که زائران توسط آن به حج مشرف می شوند.
وی ادامه داد: حتی با فروش حج و جابه جای فیش بازهم طبق برنامه معاینات انجام می شود. همچنین در گذشته هر کاروان حج دارای یک پزشک بود، اما در حال حاضر به دلیل کاهش تعداد کارگزاران در حج، هر ۲ یا ۳ کاروان یک پزشک دارند، اما به رغم محدودیت های منابع انسانی در موسم حج می توان با بکارگیری تجربیات انبوه سال های گذشته وظیفه خود را به نحو احسن انجام داد.ضیائی با اشاره به اینکه در حال حاضر پزشک کاروان به پزشک مجموعه تغییر نام پیدا کرده است و هر یک پزشک مسئول رسیدگی به مسائل پزشکی بیش از یک کاروان است، یادآور شد: بایستی شرایطی فراهم باشد تا حتما به سوابق پزشکان دسترسی لازم وجود داشته باشد.

وی درباره فعالیت های مرکز پزشکی حج و زیارت در موسم حج نیز افزود: پزشکان هلال احمر علاوه بر توجه به مسائل درمانی نسبت به سایر موضوعات نیز مداقه لازم را داشته باشند.
به گفته ضیائی، مرکز پزشکی حج و زیارت بازوی سلامت سازمان حج و زیارت است و باید موضوعات بهداشتی و پیشگیری هم مورد توجه یژه قرار گیرد.
مرکز پزشکی حج و زیارت مقولات علمی را هم مورد توجه قرار دهد رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت باید ضمن توجه به مسائل پزشکی به مقولات علمی نیز توجه کند، گفت: این استعداد در مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر وجود دارد تا از پتانسیل دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی استفاده کند تا دید این مرکز صرفا درمان محور نباشد و در این زمینه باید سمینارهای متعددی نیز برگزار شود.ضیائی با اشاره به فعالیت پزشکان همگن در حج بیان کرد: مرکز پزشکی حج و زیارت تلاش کرده است تا با استفاده از پزشکان همگن، معاینات مستمر داشته باشند و در این زمینه باید برنامه ریزی های بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: می توان از تجربیات و تحلیل فعالیت ها در موسم های حج گذشته برای برنامه ریزی های بعدی بهره برد.
به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، تشخیص توانایی و بنیه افراد برای حضور در کناسک حج از سوی پزشکان کاری ظریف و سخت است که باید در این زمینه دقت لازم صوت گیرد.

وی به تدوین راهنمای عملیاتی ثابت در امر خدمات رسانی به زائران خانه خدا اشاره کرد و یادآور شد: تدوین چنین راهنماهای ثابتی می تواند ضمن تامین وحدت رویه در شناسایی بیماری های شایع میان زائران نیز تلاش بیشتری داشته باشند.

رئیس جمعیت هلال احمر خطاب به نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت خاطرنشان کرد: شما به عنوان خادمان حجاج انجام وظیفه می کنید و این، افتخار بزرگی است که نصیبتان شده است.


معاون امور حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر جدیدترین اقدامات این مرکز برای حج تمتع 93 را تشریح کرد.

دکترعادل مقصودی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص جدیدترین اقدامات مرکز پزشکی حج و زیارت در حج تمتع 93 گفت: در حج تمتع امسال 280 پزشک به عنوان پزشک مجموعه به طور مستقیم به ارائه خدمات به زائران می‌پردازند که از میان این پزشکان برای نخستین بار 60 پزشک زن در راستای طرح انطباق موازین شرع با امور پزشکی به زائران زن ارائه خدمات می‌کنند.

شناسایی 400 زائر پزشک
وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار زائران پزشک شناسایی شده‌اند، گفت: هر ساله تعدادی از ائران که به سفر حج مشرف می‌شوند، دارای شغل پزشکی و پیراپزشکی هستند که امسال برای نخستین بار در قالب طرح داوطلبان سلامت حج تمتع 93 تعدادی از این افراد شناسایی شده‌اند که در صورت تمایل می‌توانند در ساعاتی از روز با استقرار در مطب‌ها و مراکز پزشکی، به همکارانمان کمک کنند.
به گفته معاون امور حج مرکز پزشکی هلال‌احمر، از میان 62 هزار زائر تمتع امسال، تعداد 400 نفر پزشک و پیراپزشک شناسایی شده‌اند که در صورت کمک این پزشکان به مرکز پزشکی، از میان این افراد، برای حج عمره سال آینده پزشکان انتخاب و به عنوان ماموریت به مدت یک ماه در مراکز پزشکی هلال‌احمر در عربستان مستقر خواهند شد.
تعیین پزشکان سرگروه
وی همچنین از تعیین سرگروه برای پزشکان خبر داد و گفت: معمولا پزشکان راسا اقدام به درخواست دارو و اقدامات پزشکی دیگر از مرکز می‌کردند که در حج تمتع امسال برای نخستین بار برای هر پنج پزشک یک سرگروه در نظر گرفته شده است که به عنوان رابط بین پزشکان بیماران و مرکز پزشکی فعالیت خواهند کرد که علاوه بر این وظیفه نظارت برمابقی گروه را نیز دارند.

مقصودی با بیان اینکه در گذشته پزشکان روزانه برای تهیه دارو به مرکز پزشکی مراجعه می‌کردند، گفت: با اجرای این طرح پزشکان سرگروه درخواست کل پزشکان را در داخل اتوماسیون ثبت و به صورت شبانه که ترافیک دو شهر مکه و مدینه کمتر است مسوولان مرکز پزشکی داروها را براساس ثبت اتوماسیون به دست پزشکان سرگروه می‌رسانند.

ارسال 103تن دارو به عربستان

وی با بیان اینکه تاکنون 103 تن دارو به عربستان برای حج تمتع 93 ارسال شده است، گفت: تاکنون 90 درصد از زائران از سوی پزشکان مجموعه مورد معاینه قرار گرفتند و 194 داوطلب نیز برای تعیین استطاعتشان به کمیسیون پزشکی معرفی شدند که در صورت تایید استطاعت به سفر حج مشرف می‌شوند.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  متن کامل خطبه غدیر به همراه معنی فارسی
  به یقین رسیدن در شب قدر | اعمال شب بیست و سوم
  آیا واقعا برخی از اعمال تمام گناهان را پاک میکند؟
  طریقه و آداب توسل به اهل بیت علیهم السلام چیست؟
  اعمال مستحب در ماه پر برکت ربیع الاول
  اعمال و دعاى روز مباهله چیست؟
  اعمال شب و روز غدیر
  روزه در عید غدیر چه ثوابی دارد؟
Thumbs Down نظر اهل سنت در مورد غدیر خم چیست؟
  آداب نماز جماعت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان