امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بهرام پنجم (421-438 م)

#1
بهرام از کودکی به خواست پدرش نزد نعمان پادشاه دست نشانده ی حیره ( از اعراب بنی لخم ) بزرگ شد . با آغاز حکومت وی آزار و اذیت مسیحیان شدت گرفت تا حدی که آنان را متهم به جاسوسی برای رومیان نمودند . ادامه ی این سیاست عاقبت منجر به جنگ با رومیان شد که با وجود حضور خود بهرام و فرمانده ی بزرگ ایرانیان (( مهر نرسی )) ( از نجبای خاندان اسپندیاذ ) در جنگ ، پیروزی قطعی نصیب هیچ یک از طرفین نگردید . در نتیجه ی قرار شد هر دو طرف پهلوانی را به میدان بفرستند تا بدین طریق برنده ی جنگ را تعیین کنند . از قضا در نبرد تن به تنی که در گرفت پهلوان رومی بر حریف ایرانی خود غالب گردید . آنگاه به دنبال یک دور مذاکرات طولانی عهدنامه ی صلحی نیز به امضاء رسید (422 م) که 100 سال آرامش و صلح را تضمین می نمود . طبق این معاهده مقرر شد مسیحیان در ایران و زرتشتیان در روم مورد آزار و اذیت قرار نگیرند . همچنین منطقه ی حساس دربند قفقاز به ایران سپرده شد مشروط بر آن که دولت روم بخشی از هزینه های نگهداری آنجا را از جمله ادوات نظامی را بپردازد .
عقد این پیمان و ایجاد آرامش در جانب مرز های غربی ، شاه و نجبای درباری را آسوده خاطر کرد و فرصتی پیش آورد تا نگاهی به سوی شرق بیاندازند که از مدتها قبل زیر سم ستوران جنگجویان غارتگر هپتالی و قبایل گوناگون خیونی به سوی ویرانی می رفت . هپتال ها مردمی بودند که پس از سقوط دولت کوشانی از ساحل چپ جیحون گذشتند و دولتی در طخارستان تاسیس نمودند . سپس بدخشان ، بلخ و سغد را به دست آوردند . به نوشته ی دینوری بهرام برای جنگ با خاقان شایع کرد که (( ... برای شکار به آذربایجان می رود . آنگاه 7000 مرد دلیر برگزید و ایشان را سوار بر شتران نمود و فرمان بداد هر یک اسبی یدک بردارند و هم باز و سگ شکاری ... سپس دستور داد 7000 گاو نر را کشته و پوست آنها را با خود حمل کنند ... و 7000 کره اسب یکساله را نیز حمل کرده و شبها حرکت می نمودند و روز ها پنهان می شدند ... آنها از راه مازندران ، گرگان ، نسا و مرو ناگهان در مقابل سپاه ترکان اردو زدند ... مدتی به باد کردن تمام پوست گاو ها پرداخته و در آن سنگ ریزه ریختند و چون خشک شد به گردن اسبان آویختند . آن گاه در یکی از شبها آنها را به سوی اردوگاه ترکان در صحرا رها کردند ... از این کار چان هیاهو و غریوی برخاست که صدای صاعقه می نمود و باعث رعب و فرار ترکان گردید ... سپاهیان بهرام هم به یک باره به تعقیب آنها پرداختند و بسیاری از جمله خاقان را بکشتند . سپس برای تعیین مرز ها مناره ها ساختند و حد های مرز را مشخص گردید )). تاج خاقان را هم به ایران آوردند و آن را در آتشکده ی آذرگشنسب درشیز ( تخت سلیمان ) آویختند . این پیروزی موجب افزایش قدرت و نفوذ بهرام و نظامیان ارتش وی در سراسر مملکت گشت .


بهرام پنجم (421-438 م) 1

به نوشته ی ثعالبی ، بهرام و کادر فرماندهی ارتش وی از جاسوسان نظامی برای کسب اطلاع از وضعیت سپاه خاقان بهره فراوان بردند . آنها توسط همین جاسوسان قادر گردیدند یک شبکه ی جاسوسی را در داخل ایران کشف کنند که بطور مداوم پیک های متعدد را نزد خاقان می فرستادند و او را علیه ایران به جنگ تشویق می کردند . ثعالبی به عادت بهرام در بازدید ( سان ) سپاه نیز اشاره نموده است .
بهرام علاقه ی وافری به شکار داشت ، عاقبت هم در دشتی بین اصفهان و شیراز در حین شکار گورخر در باتلاقی فرو رفت و ناپدید گشت .


پس از وی پسرش یزدگرد دوم (457-439 م ) جانشین او شد . او یک بار دیگر با رومی ها بر سر اینکه هیچ یک از دو طرف در سر حدات مرزی حق ساختن دژ های نظامی نخواهند داشت ، مصالحه کرد . سپس با خیال آسوده آماده ی جنگ با کیداریان شد که در شرق ایران دست به کشتار و غارت وحشیانه ای زده بودند . بنابراین ملتزم گشت به مدت 7 سال گاه به گاه در نواحی گرگان و خراسان به تجهیز و تامین تدارکات خطوط مقدم بپردازد . سر انجام هم توانست آنها را در نواحی طالقان و ماوراء النهر مغلوب نماید . آنگاه دژ نظامی (( شهرستان بزرگ )) را در آن مناطق احداث کرد که بعد ها به ابر شهر معروف شد .

بعد از یزدگرد فرزندش هرمزد سوم به مدت دو سال حکومت کرد که با قیام برادرش پیروز حاکی سیستان مواجه گشت و به قتل رسید .
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان