امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امتیازات: 3.4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تهاجم فرهنگے !x!

#16
خامنه‌ای: با تهاجم فرهنگی٬ تهاجمی برخورد کنید



علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ خواستار توجه جدی آن‌ها به مقوله "تهاجم فرهنگی" شده و گفته است که مقابل چنین پدیده‌ای باید "رویکرد تهاجمی" داشت٬ گرچه "در هر شرایط باید حکیمانه و با فکر عمل" کرد.

رهبر جمهوری‌اسلامی گفته است که تهاجم فرهنگی "واقعیتی" است که وی "سال‌ها قبل، آن را گوشزد" کرده و در حال حاضر "عینیات انکار ناپذیری یافته است".

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای "فعالیت حداقل صدها رسانه صوتی، تصویری، مکتوب و اینترنتی در جهان با هدف مشخص تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ایران. باید با تلاش مبتکرانه به مقابله با این مقوله پرداخت که در این زمینه مسئولیت صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار سنگین است".

رهبر جمهوری‌اسلامی افزوده است: "دیر فهمیدن و دیر جنبیدن مشکل آفرین است بنابراین باید به‌موقع و حکیمانه برخورد کرد. گاه باید از نفوذ پدیده‌ها، کاملاً جلوگیری کرد اما برخی پدیده‌ها را می‌توان پذیرفت و یا اصلاح کرد".

به عقیده آیت‌الله خامنه‌ای "انفعال و موضع دفاعیِ صرف" مقابل تهاجم فرهنگی "بدترین و خسارت‌بارترین نوع برخورد" است و "مواضع تهاجمی نیز در برخی موارد لازم است اما به‌هرحال در هر شرایط باید حکیمانه و با فکر عمل کرد".

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای٬ در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان شده است. در این دیدار حسن روحانی٬ رییس دولت یازدهم٬ چنین درباره اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن گفت: "اگر دولت قصد داشت بهترین مشاوران فرهنگی را برگزیند، نمی‌توانست بهتر از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را انتخاب کند".

شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهوری، یکی از نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی است که پس از انقلاب با فرمان آیت‌الله خمینی تشکیل شد. "گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی و تزکیه محیط‌های علمی و فرهنگی از افکار مادی و نفی مظاهر و آثار غربزدگی" از جمله اهداف این شورا است. ابتدا ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل گردید که بعداً به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر ماهیت داد.

علاوه بر اعضای حقیقی رییس‌جمهوری٬ رییس قوه‌قضاییه٬ رییس مجلس٬ وزیر ارشاد٬ وزیر بهداشت٬ وزیر علوم٬ وزیر آموزش و پرورش٬ وزیر ورزش٬ معاون علمی رییس‌جمهور٬ رییس صدا و سیما٬ رییس سازمان تبلیغات اسلامی٬ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی٬ رییس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها٬ رییس جهاد دانشگاهی٬ رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان٬ رییس دانشگاه آزاد٬ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس٬ رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رییس کمیسیون بهداشت مجلس٬ از اعضای این شورای هستند.

 

واکنش‌ها

در واکنش به سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی٬ یک وب‌سایت اصول‌گرا٬ به انتقاد از سپاه پاسداران و بسیج پرداخته است. بی‌باک‌نیوز نوشته است: "با این اوضاع اسفبار اگر دعاها، رهنمودها و ارشادات حضرت امام خامنه ای نبود، این انقلاب تا کنون بارها از هم گسسته بود و اندک بسیجیان جنگ نرم هم با مشاهده بی عدالتی ها و بی کفایتی‌های برخی مسئولین مربوطه یا با سرخوردگی هر چه تمام، بی خیال آرمانها و انقلاب شده بودند یا از روی بغض ناشی از این تبعیضها و کج سلیقگی‌ها، خواسته و ناخواسته به آغوش ضدانقلاب افتاده بودند. بسیج باید هرچه سریعتر و زودتر در برخی از بخشهای خود تغییراتی اساسی و ضروری ایجاد کند و برخی افراد که تا کنون نتوانسته اند وظیفه خود را بدرستی انجام دهند را از عرصه مدیریتی کنار بگذارد و کار را به دست نخبگانی بسپارد که هم جنگ نرم را می فهمند و هم بر اصول اخلاقی و مدیریتی آن آگاهی دارند".

 سخنان خامنه ای در حالی بیان شده که طی ماه‌های گذشته انتقاد اصول‌گرایان از سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی و اقدام‌‌های علی جنتی٬ وزیر ارشاد٬ شدت گرفته و آن‌ها نسبت به در پیش گرفتن رویه‌ای مشابه رویه دولت خاتمی در وزارت ارشاد٬ هشدار داده‌اند.

در همین راستا انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در بیانیه‌ای خطاب به وزیر ارشاد٬ نوشته بودند: "برخی مواضع وزارت فرهنگ بوی سیاست‌های فرهنگی لیبرالی مهاجرانی را می‌دهد که در تضاد با فرهنگ اسلام ناب محمدی است".

محمد حسینی، وزیر سابق ارشاد، نیز خطاب به علی جنتی گفته بود: "ابتدا سخنانی از نفی ممیزی زدند، اما بعد التزام به قانون را مطرح کردند که مبارک است! اخیرا هم اعلام شد افراد زیادی ممنوع القلم بوده اند. جل الخالق! به گونه ای بیان می شود که انگار یک صف طولانی از نویسندگان در کشور نمی توانند قلم بزنند. البته این حرف خوراک خوبی برای رسانه های بیگانه و سازمان های به اصطلاح حقوق بشری است".

با این حالی علی جنتی٬ وزیر ارشاد٬ در گزارش صد روزه خود٬ گفت که "نوع نگاه برخی از مدیران فرهنگی سابق به ناشران، نویسندگان و هنرمندان امنیتی بود یا حداقل دستگاه‌های امنیتی به آنها دیکته می‌کرده‌اند" و وی قصد ندارد چنین رویه‌ای را ادامه دهد.

 

تهاجم فرهنگی؛ قتل روشنفکران

تهاجم فرهنگی از جمله مواردی است که آیت‌الله خامنه‌ای سال ها پیش بر آن تاکید کرد و خواستار توجه مسئولان جمهوری‌اسلامی به آن شد. در همان زمان جناح راست٬ با تکیه بر همین موضوع٬ به سیدمحمد خاتمی٬ وزیر ارشاد دولت هاشمی‌رفسنجانی٬ فشار وارد و در نهایت وی را مجبور به استعفا کرد. تعطیلی نشریات و سپس قتل نویسندگان و روشنفکران نیز به همین بهانه صورت گرفت. این مساله در اعترافات عوامل قتل‌های زنجیره‌ای نیز مورد اشاره قرار گرفته بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی و دیدارهای مختلف خود بارها نسبت به تهاجم فرهنگی هشدار داده و خواسته است که مسئولان جمهوری‌اسلامی به آن توجه کنند.

این مساله مورد تاکید آیت‌الله مصباح‌یزدی٬ از روحانیون تندرو٬ نیز هست. وی علاوه بر سخنرانی‌های مختلفی که در این زمینه داشته٬ اقدام به انتشار کتابی درباره این موضوع هم کرده است.[/font][/color][/align]
[/size]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
RE: تهاجم فرهنگے !x! - ʜɪᴅᴅᴇɴ - 10-05-2015، 20:20
RE: تهاجم فرهنگے !x! - caran - 19-07-2015، 16:46

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  این یک تهاجم فرهنگیست یا تعارف فرهنگی؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان