امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مراقب آسيب‌ها و ناراحتي‌هاي ناشي ازكار باشيد

#1
مراقب آسيب‌ها و ناراحتي‌هاي ناشي ازكار باشيد

آخ... كمرم گرفت


جام جم آنلاين: بسيار ديده‌ايم افرادي را كه از كمر درد شكايت دارند. كمر درد مي‌تواند به قدري شديد باشد كه باعث مختل شدن كارهاي روزمره ما شود. پس توجه به اين مطلب كه چه چيزي باعث ايجاد و بروز درد مي‌شود، مي‌تواند به ما كمك كند تا جلوي آن‌را بگيريم.




نوع و نحوه انجام دادن كارها در بسياري از مشاغل، علت اصلي كمر دردها هستند. بسياري از مشاغل مانند كار در بيمارستان‌ها، كارخانه‌ها، مجموعه فعاليت‌هاي كارگران ساختمان‌سازي و امور دفتري به استفاده از عضلات و مهره‌هاي كمر و كار كردن با آن احتياج دارند. كمر درد غير از همه ناراحتي‌ها و مشكلاتش، يك معضل اساسي براي ما در پي دارد و آن اين‌كه موجب مي‌شود نتوانيم حين كار، تمركز داشته باشيم. اما همه ما مي‌توانيم و بايد با انجام اقداماتي، جلوي اين كمر دردها را بگيريم و از بروز آن پيشگيري كنيم.

چه عواملي سبب بروز كمر درد و آسيب كمر مي‌شود؟

پزشكان نظريه صد در صدي براي بروز كمر درد ندارند و در اين مورد متفق‌القول نيستند. در حقيقت كمر دردها بر اثر پاره‌اي عوامل ايجاد مي‌شوند. بعضي از عوامل مثل سابقه خانوادگي قابل پيشگيري نيستند، اما مي‌شود با تغيير شيوه زندگي، ساير عوامل مثل وزن، عدم تناسب اندام و انعطاف پذيري را كنترل كرد.اما هنوز نيز عواملي كه به مسائل كاري مربوط مي‌شوند، وجود دارند.

فشار نامناسب
فشار بيش از حد مي‌تواند به كمر صدمه بزند. اگر شما كار فيزيكي مانند جا به جا كردن و بلند كردن اجسام سنگين انجام مي‌دهيد، كمرتان بشدت در معرض آسيب ديدن است.

تكرار بيش از حد يك فعاليت

تكرار يك عمل خاص باعث بروز كمر درد و مشكل در ناحيه كمر مي‌شود؛ چرا كه اين تكرار مي‌تواند به خستگي عضلات و در پي آن وارد آمدن فشار و بروز صدمه منجر شود، بخصوص اگر اين حركات همراه با كشش يا قرارگرفتن بدن در وضعيتي نامناسب باشد.

وضعيت بدن


وضعيت ثابت بدن در حالت نشسته يا ايستاده همراه با انجام يك فعاليت خاص مي‌تواند به درد شديد كمر منجر شود. به عنوان مثال اگر شما زمان زيادي را مقابل كامپيوتر مي‌گذرانيد، ممكن است كمر درد را به دليل بي حركت نشستن طولاني تجربه كرده باشيد. به طور ميانگين، بدن شما مي‌تواند 20‌دقيقه بدون اين‌كه نيازي به تغيير حالت و تنظيم مجدد عضلات و حركت داشته باشد در يك حالت ثابت قرار گيرد و شرايط خاص و يكساني را تحمل كند. پس بعد از اين مدت بايد تغييري در حالت و فيزيك بدن خود ايجاد كنيد؛ مانند بلند شدن و چند قدم راه رفتن كه در اصطلاح به آن خستگي در كردن مي‌گوييم.

استرس


تنش و فشار در محيط كار و منزل مي‌تواند سطح استرس شما را افزايش دهد. در نتيجه استرس، شما دچار كشيدگي عضلات و انقباض عضلاني مي‌شويد و اين حالت‌ها باعث بروز كمر درد مي‌شوند. چگونه از بروز آسيب جلوگيري كنيم؟

با علل اصلي كمردرد آشنا شديم؛ حالا بايد بدانيم كه چگونه مي‌توانيم از اين درد شديد و مختل‌كننده فعاليت‌هاي روزمره جلوگيري كنيم.

تناسب اندام خود را حفظ كنيد


حتي اگر در منزل و محيط كار خود تحرك زيادي داريد و كار شما به فعاليت‌هاي فيزيكي نياز دارد، باز هم تمرينات ورزشي و نرمش لازم است. انجام فعاليت‌هاي مرتب ورزشي بهترين راه براي داشتن كمري سالم است. اول از همه شما بايد وزن خود را كنترل كنيد و فشاري را كه به كمرتان مي‌آيد، كاهش دهيد. بهتر است ضمن مشاوره با يك كارشناس، نرمش‌ها و فعاليت‌هايي را انجام دهيد كه تقويت، كشش و بهبود عضلات پشت را شامل مي‌شود. عضلات قوي و انعطاف‌پذير، باعث مي‌شود كمر شما سالم‌تر بماند.
حتي اگر در منزل و محيط كار خود تحرك زيادي داريد و كار شما به فعاليت‌هاي فيزيكي نياز دارد باز هم تمرينات ورزشي و نرمش لازم است

حالت و استقرار نامناسب بدن، فشار زيادي روي ماهيچه‌هاي پشت شما وارد مي‌كند. وقتي شما قوز مي‌كنيد يا با پشت خميده و قوس‌دار مي‌ايستيد، انحناي طبيعي بدن را افزايش داده و اين طرز قرارگيري پشت، موجب خستگي عضلات، صدمه و آسيب به ستون مهره‌ها مي‌شود. اما در مقابل، طرز قرار گرفتن مناسب و درست باعث آرامش و راحت شدن عضلات پشت مي‌شود.

طرز نشستن درست


براي اين‌كه هنگام نشستن، موقعيت و شرايط خوب و مناسبي داشته باشيد، صندلي‌ را انتخاب كنيد كه پشتي مناسب داشته باشد؛ در ضمن ارتفاع صندلي را طوري تنظيم كنيد كه كف پاهاي شما روي زمين باشد. اگر پشتي صندلي طوري است كه قوس پاييني كمر را نمي‌پوشاند، يك پارچه لوله شده يا يك بالش كوچك پشت خود قرار دهيد. همچنين اجسامي كه حجم زيادي دارند را مابين صندلي و پشت خود قرار ندهيد. شايد تعجب كنيد، اما بدانيد در صورتي كه كمر شما صدمه ديده، حتي بهتر است هنگام نشستن، كيف پول خود را از جيب پشت شلوار خارج كنيد، چرا كه همين وزن هم مي‌تواند منجر به ايجاد اختلال در تعادل شما شود.

طرز ايستادن صحيح

اگر شغل شما ايجاب مي‌كند و براي مدت زماني طولاني در حالت ايستاده هستيد، حتما بكوشيد گاهي يكي از پاهاي خود را روي يك چهارپايه يا چيزي شبيه آن قرار دهيد. همچنين هنگامي كه مي‌خواهيد كاري را با دست انجام دهيد يا جسمي را از زمين برداريد، بهتر است خم نشويد.براي بلند كردن اجسام راه‌هاي گوناگوني وجود دارد كه برخي صحيح هستند و برخي اشتباه. هنگام بلند كردن اشيا بهتر است آنها را نزديك بدن نگه داريد و به پاهاي خود اجازه دهيد كه كار حمل را انجام دهند.

به محل كار و شرايط كاري خود توجه كنيد. ببينيد چگونه مي‌توانيد كارهاي تكراري را طوري انجام دهيد كه به فعاليت فيزيكي كمتري نياز باشد. به ياد داشته باشيد كه شما مي‌خواهيد فشار و تكرار را كاهش دهيد و بدن خود را در حالت سلامت و ايمن حفظ كنيد. به عنوان مثال، شما مي‌توانيد از وسايل كمك‌كننده براي بالا بردن اجسام كمك بگيريد. اگر بيشتر اوقات روز در حال تماس تلفني هستيد حتما يك هدفون براي خود تهيه كنيد. با اين فكر كه دست خود را آزاد كنيد تا بتوانيد كار ديگري انجام دهيد، هيچ‌وقت تلفن را بين شانه و گوش خود نگيريد.اگر با رايانه كار مي‌كنيد، مطمئن شويد كه صندلي شما و صفحه رايانه در وضعيت مناسبي قرار دارند. تا جاي ممكن بايد چشم شما از صفحه نمايش رايانه بالاتر باشد.

همواره رفتارهاي كاري خود را مورد تحليل قرار دهيد تا بتوانيد حركات تكراري را حذف كنيد. از خم كردن و پيچش نابجاي كمر خودداري كنيد. تعداد دفعاتي كه بايد اجسام سنگين را جابه‌جا كنيد، كاهش دهيد. اگر جسم سنگيني را حمل ميكنيد، دقيقا بدانيد آن را كجا بايد بگذاريد و پيش از برداشتن آن مطمئن باشيد محل موردنظر خالي است.اگر مجبور هستيد براي مدت زمان طولاني بنشينيد يا ايستاده باشيد، گاهي طرز قرار گرفتن بدن خود را تغيير دهيد.

هر 15 دقيقه يك بار 30 ثانيه به خودتان زمان دهيد و بدن خود را در حالت ريلكس قرار دهيد. مثلا هنگامي كه مي‌خواهيد تلفن را جواب دهيد بايستيد تا شرايط خود را تغيير دهيد. اگر پشت شما درد گرفت، فعاليتي را كه منجر به ايجاد اين درد شده است متوقف كنيد.

زمين خوردن و افتادن نيز ممكن است به كمر شما آسيبي جدي برساند. پس آنچه را كه احتمال اين خطرات را افزايش مي‌دهد، از دور و بر خود دور كنيد.

خانم‌ها هم هنگام استفاده از كفش پاشنه بلند بايد خيلي احتياط كنند. كفش‌هاي پاشنه كوتاه هميشه بهتر هستند.

گفتيم كه تحت فشار بودن باعث مي‌شود عضلات سفت و كشيده شود و احتمال ايجاد صدمه بيشتر گردد. هر چه بيشتر استرس داشته باشيد تحمل شما در برابر درد نيز كاهش مي‌يابد؛ پس بهتر است سعي كنيم هم در خانه وهم در محل كار استرس خود را كاهش دهيم. راه‌هاي مقابله با اين حالت را براي زمان‌هايي كه خيلي استرس داريد به خاطر بسپاريد. مثلا نفس عميق بكشيد؛ كمي پياده‌روي كنيد يا با دوستتان هم‌صحبت شويد.با در نظر گرفتن همه اين نكات و البته انجام و پيگيري منظم حركات ورزشي مي توانيم سلامت خود را بهتر حفظ كنيم و در همه حال مراقب خود باشيم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آسيب شناسي اعتياد
  مراقب تغییر رنگ زبانتان باشید
  خانم ها اگر این نشانه ها را دیدید بیشتر مراقب باشید!
  مراقب پاپیلوما ویرس مرگبار جنسی باشید!
Exclamation مراقب مصرف مواد غذایی حاوی "شربت فروکتوز" باشید!
Thumbs Up در خانه‌تکانی، مراقب پوست خود باشید
Shocked مراقب ابتلا به انگل روده باشید
Sad خانم ها مراقب باشید خانه داری مریضتان نکند
Exclamation در دوران بارداری مراقب تومور و التهاب لثه باشید
Shocked بیشتر مراقب دندان های کودکان مبتلا به بیماری EB باشید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان