امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

از اورژانس 115 چه انتظاراتي مي‌رود؟

#1
فوريت‌هاي پزشكي

از اورژانس 115 چه انتظاراتي مي‌رود؟



جام جم آنلاين: بسياري از ما در مواجهه با مصدومان و حوادث به شماره 115 زنگ مي‌زنيم. بسياري بر اين باورند كه اين سرويس خدماتي روشي براي انتقال مصدومان به بهترين و سريع‌ترين روش است.




عده‌اي ديگر آن را روشي براي انتقال مصدوم و بيماري مي‌دانند كه خودشان توانايي تداخل در شرايط بيمار را ندارند و معدود افرادي هستند كه به دليل رايگان بودن خدمات اورژانس 115 از آن بهره مي‌گيرند! گروهي از اين سرويس خدماتي انتظار انتقال بيمار را به بيمارستان مورد نظرشان دارند. جمعي براي بررسي شرايط بيمارشان (گرفتن فشارخون و يا نوار قلب) و يا ارائه خدمات در حد نظر شخصي خود (رگ گرفتن و تجويز سرم يا دارو) با 115 تماس مي‌گيرند! از سويي عده‌اي تصور مي‌كنند پرسنل 115 مهارت و يا قدرت بدني لازم براي انتقال هر بيماري در هر شرايطي را بايد داشته باشند!

پيش از هر چيز به ياد داشته باشيد كه طي تماس با 115، شرايط بيمار، محل حادثه و نشاني دقيق را عنوان كنيد. معمولا تيم 115 در يك امداد زميني شامل راننده آمبولانس، تكنيسين امداد و گاهي پزشك است. در اغلب موارد پزشك در مركز وجود دارد كه در صورت بروز شرايط خاص از وي كمك مي‌گيرند. در امداد هوايي از بالگرد و هواپيما براي انتقال استفاده مي‌شود. پرسنل در اين امداد بنا به وسايل مورد استفاده متفاوت است.

مهارت بررسي راه هوايي (انسداد و روش مطمئن باز كردن آن، بستن گردنبند طبي)، كمك به تنفس (دادن تنفس مصنوعي و اكسيژن)، كنترل گردش خون و ممانعت از خونريزي (به كمك رگ‌گيري، تجويز سرم، پانسمان فشاري محل خونريزي) از اقدامات پايه‌اي برخورد با بيمار است كه تمامي كاركنان مهارت لازم را دارا هستند.

گرفتن آتل براي شكستگي‌ها و انتقال بيماران روي وسايلي كه از بروز آسيب در ستون فقرات جلوگيري كند از ديگر مهارت‌هاي اين تيم پزشكي است. انواعي از آتل براي شكستگي‌هاي اندامي در دسترس است. براي بيماران مشكوك به آسيب ستون فقرات از پلاستيك‌هاي فشرده و يا تخته‌هاي بلند براي انتقال استفاده مي‌كنند.

اگر بيمار فاقد علائم حيات باشد امداد گران توانايي انجام احياي قلبي ريوي را دارند. انواعي از سرم‌هاي تزريقي براي بيماران با خونريزي شديد يا در شوك در آمبولانس وجود دارد اما تصميم‌گيري براي تجويز آن به عهده پرسنل و پزشك مركز است.

در تعدادي از آمبولانس‌ها امكان سنجش قندخون به‌صورت فوري در بالين بيمار وجود دارد، اين دستگاه كه به آن گلوكومتر گفته مي‌شود، در بيماران با افت هوشياري، نقش مهم و اساسي دارد.




از ديگر وظايف پرسنل 115 بررسي داروها، بيماري زمينه‌اي و شرايط (گازگرفتگي، مواد شيميايي و دارويي در دسترس بيمار) محل حادثه است. اطلاعات جمع‌آوري شده شايد تنها سرنخ براي پزشكان مستقر در مركز درماني جهت تشخيص و درمان بيمار است. گاهي نياز به انتقال بيمار نيست كه تصميم در اين مورد به عهده پزشك همراه با تيم يا مستقر در مركز است.

دكتر بهروز هاشمي
متخصص طب اورژانس
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Lightbulb تمهیدات اورژانس تهران برای پنجشنبه و جمعه آخر سال
Thumbs Up آماده باش ۱۰۰ درصدی اورژانس در طرح نوروزی
Thumbs Up تمهیدات اورژانس کشور برای چهارشنبه‌سوری
Thumbs Up برپایی ۶۰۰ پایگاه و کمپ اورژانس در نوروز/ تمهیدات ویژه برای زائرین راهیان نور
Thumbs Up دلنوشته وزیر بهداشت به یاد شهدای سانحه سقوط بالگرد اورژانس در چهارمحال و بختیاری
Exclamation پیام تسلیت وزیر بهداشت در پی سانحه سقوط بالگرد اورژانس در چهار محال و بختیاری
  8 مهارت پایه ای زندگی بخش / آموزش اورژانس
  اورژانس‌های دندانپزشكی كدامند؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان