امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اقتصاد ایران : مدلی ناموفق

#1
محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوم اردیبهشت 1393 در جلسه علنی مجلس چنین بیان داشت : « متاسفانه علیرغم وجود قابلیت های فراوان مانند جغرافیایی ، منابع عظیم معدنی و نفت و گاز ، جمهوری اسلامی نتوانسته مدل اقتصادی موفق را عرضه کند ... هر دولتی روی کار آمد حیطه امپرراطوری خود را توسعه داد و تسلط خود را بر اقتصاد افزایش داد ... قوانین و مقرارات زیادی برای حمایت ازتولید و اشتغال وجود داشته ، اما تاکنون به جایی نرسیده است ... از صدور حکم مبارزه با مفاسد اقتصادی از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران ، سیزده سال می گذرد ، اما متاسفانه در اجرای احکام موفق نبوده ایم ... متاسفانه مملکت را بسیار گران و پرهزینه اداره می کنیم ... بنگاه های صنعتی با حدود 30 تا 50 درصد ظرفیت شان کار می کنند...از سال 1358 تا 1391 به طور متوسط رشد اقتصادی 3/3 درصد را تجربه کرده ایم »

متاسفانه هنگامیکه دنیا و کشورهای آسیایی به سمت خصوصی سازی کارآمد پیش می رفتند ، ما به سمت " اقتصاد دولتی " پیش رفتیم و اقتصاد ایران به جای کوچک شدن ، بزرگ شد و تصدی گری دولت افزایش یافت . مدل اقتصادی ایران بیشتر در جهت " راه رشد غیر سرمایه داری " سوق داده شد و جلوی رقابت را گرفت . بخش خصوصی در اقتصاد ایران همانند یک چرخ پنچرشده ماشین در حرکت است

زمانی که تب خصوصی سازی شکل گرفت ، تنها اتفاقی که افتاد این بود که یک سری از بخش های دولتی به بخش های شبه دولتی واگذار شدند . جالب اینکه مدیریت این بخش ها همچنان دولتی بود و اصطلاح " خصولتی " ( خصوصی – دولتی ) برای این شرکت ها بوجود آمد

کشورهایی مانند : ژاپن ، کره جنوبی ، برزیل ، شیلی و تا حدودی چین که خصوصی سازی را آغاز کردند ، فضا برای فعالیت بخش خصوصی کاملا مهیا بود و مدیریت غیر دولتی حاکم بر براین بخش بود . در مالزی که براساس مدل آسیایی اقتصاد پیش می رود ، نقش دولت در اقتصاد این کشور هنوز پررنگ است .

در ایران نقش دولت در اقتصاد در سطح بسیار بالایی است و به همین دلیل به گفته آقای مهندس باهنر " اداره کشور بسیار گران و پرهزینه است " . تلاش های زیادی در جهت کاهش تصدی گری دولت در ایران انجام شد ، اما ناموفق بوده است .

در مقطع کنونی تدبیر حکم می کند که دولت یازدهم از راه اعتماد سازی در جهت جذب سرمایه های مالی تلاش کند . چنانچه اعتماد تمام بخش های اقتصادی ، سرمایه گذران داخلی و خارجی ، و مردم به اقتصاد از سوی دولت دکتر حسن روحانی افزایش یابد ، اقتصاد در مسیر درستی هدایت خواهد شد و تهدیدها به فرصت تبدیل خواهند شد . عدم اطمینان و اعتماد میزان سرمایه گذاری را کاهش می دهد .

براس سند برنامه پنجم توسعه اقصادی ایران ( 1390 - 1394 ) رشد اقتصادی 8 درصدی برای کشور در نظر گرفته شده است . کارشناسان بین المللی وضعیت اقتصاد ایران را بحرانی نمی دانند ، بلکه آن را ساختاری و نبود مدل اقتصادی موفق ارزیابی می کنند .
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  احتمال سبقت گرفتن اقتصاد هند از ژاپن
  اخرین اخبار اقتصاد
  مخالفت وزیر اقتصاد با بحث جاماندگان سهام عدالت!
  وزیر اقتصاد: نقدینگی ۷۰هزارمیلیاردتومانی واردشده به بورس را حفظ می‌کنیم
Shocked سلطان جدید اقتصاد را بشناسید!
Heart جزییات برآوردهای جدید بانک جهانی درباره اقتصاد ایران
  تورم و سیستم اقتصاد
Thumbs Up برای احیای کامل اقتصاد آمریکا نیازمند واکسن کرونا هستیم!
  بازاریابی دیجیتال و تاثیر ان در اقتصاد کسب و کارها
  اقتصاد خلاق، فرصتی نامحدود برای پیشرفت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان