امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 4.75
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سلطان آلپ ارسلان

#1
حکومت:455-465(یکی از سلاطین سلجوقی)
آلپ ارسلان بعد از مرگ عمویش طغرل به سلطنت رسید و وزارت را به عمیدالملک کندری سپرد. اما بعد از مدتی آلپ ارسلان به تحریک رقیب عمید الملک یعنی خواجه نظام الملک طوسی او را به قتل رساند و نفوذ او به خواجه نظام الملک طوسی منتقل شد.

بیشتر عمر آلپ ارسلان در جنگ با دولت های مسیحی سپری شد. او به قصد گسترش اسلام به ارمنستان حمله کرد و بر آن سرزمین غالب شد. اما بعد از غلبه بر آن سرزمین در سال ۴۶۴ با حمله ارمانیوس دیوجانوس امپراتور روم مواجه شد. الپ ارسلان در نبرد ملازگرد رومیان را به سختی شکست داد و امپراتور ارمانیوس دیوجانوس را دستگیر کرد. مورخان این جنگ را مقدمه تسخیر بیت المقدس و آغاز جنگ های صلیبی می دانند.

آلپ ارسلان سرانجام به دست فردی به نام یوسف الخوارزمی که در جنگ آلب ارسلان با حاکم تاوغاچ دستگیر و زندانی شده بود به سختی مجروح شد و بعد از چهار روز جان سپرد . تاریخ نگاران چنین ذکر می کنند که آلب ارسلان قبل از مرگ چنین گفته است :

" دیروز در روی تپه ای بودم و زمین را می نگریستم که زیر پای ارتشم به لرزه در می آمد . در این هنگام به خود گفتم حاکم این جهان منم، چه کسی است که می تواند با من مقابله کند . خداوند غرور من را دیده و جان من را بوسیله یک اسیر گرفت "
سلطان ارسلان در جنگهای صلیبی

در سال ۱۰۷۱ آلپ ارسلان سلطان سلجوقی در نبرد ملازگرد به طرز فاجعه‌باری سپاه روم شرقی را به فرماندهی امپراتور رومانوس چهارم شکست داد که در نتیجه آن روم شرقی بسیار ضعیف شد و قلمرو آن در آسیا به نواحی غربی آناتولی اطراف قسطنطنیه کاهش‌یافت.

شرحی از نبرد
سلطان سلجوقی در ملاذ گرد (= مناذ کرت) واقع در ارمنستان، در پیکار با (امپراتور روم) لشکر بیزانس را مغلوب نمود «ذی القعده 463 ق / اگوست 1071 م» و رومانوس دیوجانس، قیصر بیزانس را اسیر کرد . دو سال بعد با دویست هزار سوار به جنگ با شمس التکین، پسر طمغاج، پادشاه ماوراء النهر، از خراسان رهسپار آن سامان شد و از رود جیحون گذشت و دژ برزم را محاصره و پس از چندی آن را گشود.

در این گیر و دار، یوسف برزمی مسئول دژ «= کوتوال» را به نزد سلطان آوردند. سلطان درباره شمار سپاهیان خان ماوراء النهر از وی پرسشهایی کرد، اما یوسف به درشتی به سلطان پاسخ گفت. الب ارسلان که سخت خشمگین شده بود، دستور داد او را بیرون برده به قتل رسانند، ولی یوسف خود را از چنگ غلامان رهایی داد و با خنجری که از آستین خویش بیرون آورد، به سوی سلطان شتافت.

غلامان از این کار جلوگیری کردند، اما الب ارسلان که به تیر اندازی خود مطمئن بود، دستور داد تا او را رها کنند و از کمان تیری به سوی او رها کرد، از قضا، تیر به یوسف اصابت نکرد و در این میان، یوسف خود را به سلطان رساند و با خنجر زخمی کاری بر او زد. الب ارسلان از این زخم در «ربیع الاول 465 ق / نوامبر 1072 م» چشم از جهان فرو بست. القائم بالله - خلیفه عباسی - الب ارسلان را لقب «عضدالدین برهان المؤمنین» داده بود.

مورخان می‏گویند که هنگام بروز این واقعه، دو هزار غلام مسلح در خدمت سلطان بودند و از شگفت زدگی به اندیشه دستگیری قاتل نبودند، اما جامع نیشابوری سرکرده فراشان دربار، با میخکوبی که در دست داشت بر سر یوسف کوفت و او را از پای درآورد. پس از وفات الب ارسلان، پسرش ملکشاه جانشین او گردید.


اختلاف نظر درم ورد چگونه به قدرت رسیدن ایشان

درباره جانشینی الب ارسلان، بین مورخان اختلاف نظر وجود دارد.
برخی او را جانشین بلاواسطه طغرل دانسته‏اند و بعضی دیگر بر این باورند که الب ارسلان پس از یک نزاع محدود خانوادگی جانشین طغرلشد. از جمله حمدالله مستوفی بر این رأی است و می‏گوید که پس از طغرل، سلیمان بن جغری بیک، برادر الب ارسلان که در ری بود، بر تخت نشست.

قُتُلْمش پسر اسماعیل و عموزاده طغرل چون این خبر شنید به انگیزه این که جایگاه پادشاهی را از آن خود می‏دانست، با کمک گروهی از ترکمانان به جنگ سلیمان آمد و بر وی چیره شد.

الب ارسلان نیز پس از آگاهی از این رویداد، از خراسان رهسپار ری شد و در دامغان قتلمش را شکست داد و وی به هنگام فرار از اسب به زیر افتاد و در دم جان سپرد و پادشاهی سلجوقیان از آن الب ارسلان شد. راوندی، الب ارسلان را پادشاهی با هیبت، خوبروی، ورزیده و دلاور توصیف می‏کند که تیر او هرگز به خطا نمی‏رفت.



یک توضیح در مورد راوندی

ابن راوندی


ابو الحسن احمد بن یحیی بن اسحاق راوندی معروف به ابن راوندی از اهالی روستای راوند واقع در بین راه اصفهان و کاشان، متولد سال ۲۱۰ هجری قمری که در ۴۰ سالگی درگذشت.


دوران زندگی او با تحولات مذهبی و فکری عظیمی روبرو بود وی در ابتدا یکی از بزرگان معتزله قرن سوم هجری محسوب می‌گردید لیکن تغییر عقیده داد و در کتاب «فضیحه المعتزله» که آن را در پاسخ به کتاب جاحظ با نام «فضیلت معتزله» نوشت بشدت از معتزله انتقاد کرد. آنگاه برای مدت کوتاهی به مذهب تشیع گروید و کتاب «الامامت» از آثار دوره کوتاه تشیع اوست، اما ملاقات او با ابوعیسی الوراق ملحد باعث خروج او از تشیع و اسلام گردید و از آن پس به یکی از مهمترین ندانم‌گرایان و زندیقان تاریخ اسلام تبدیل شد.

در سال ۵۹۰ هجری بعد از کشته شدن طغرل بن ارسلان آخرین پادشاه سلجوقی عراق، به آسیای صغیر رفت و به سلجوقیان روم پیوست. در ۵۹۹ تألیف کتاب راحةالصدور و آیةالسرور را در تاریخ آل سلجوق آغاز کرد و در ۶۰۳ آن را به پایان رسانید و به نام کیخسرو اول، سلطان سلجوقی روم تقدیم کرد.

بجز آنچه دشمنانش از وی نقل می‌کنند یا شیفتگانش به او نسبت می‌دهند چیزی از تالیفات وی بما نرسیده‌است. کتاب «الانتصار» از خیاط معتزلی در رد و تکذیب مباحث ابن راوندی در بطن کتاب الزمرد به تحریر درآمده و به لطف الخیاط اطلاع از قسمت‌های زیادی از کتاب زمرد برای ما مقدور گشته‌است.
از ویکی‌پدیا
نابود باد کمونیسم نابود باد صیهونیسم







سلطان آلپ ارسلان 1
عضو گروه تاریخ انجمن




















پاسخ
 سپاس شده توسط Azarbayjanliam ، آریوبرزن ، istanbul ، .ali. ، FARID.SHOMPET ، mohamad66 ، coralin ، SABER
آگهی
#2
آلپ ارسلان(تركي: آلپ = شجاع، ارسلان= شير) پسر چغری بیگ داوود دومین شاه از سلسله سلجوقی در ایران است. سلجوقیان نسب به سلجوق نامی میبرند که یکی از خوانین ترکان در ماوراءالنهر و بخارا بوده است.

او بعد از اسلام آوردن نام خود را به محمد تغییر داد و بهخاطر شجاعتهایی که نشان داد لقب «آلپ ارسلان» گرفت که در ترکی به معنای «شیر شجاع» است. او پس از پدرش داود حاکم خراسان شد و پس از عمویش طغرل به سلطنت رسید. در زمان تسلط او بر ایران ترکان وسعت قلمرو خود را به حد ایران دوره ساسانی رساندند و بغداد را نیز که مرکز خلافت عباسی بود در اختیار گرفتند. آلپ ارسلان داماد طغرل بود و پس از وی حکومت را به دست گرفت و به بسیاری نقاط لشکر کشید که یکی از آنها قلمرو دولت بیزانس در آسیای صغیر بود که در نهایت در جنگ ملازگرد بر آنها ظفر یافت و این حادثه آسیای صغیر را به قلمرو ترکان تبدیل نمود و زبان و رسوم اهالی آنرا دگرگون ساخت. سلجوقیان بعدها تا حملات صلیبیون نیز در ترکیه دوام آوردند ولی در نهایت مقهور ترکان عثمانی شدند.

بیشتر عمر الب ارسلان در جنگ با عیسویان سپری شد. او به قصد گسترش اسلام به ارمنستان حمله کرد و بر آن سرزمین غالب شد. اما بعد از غلبه بر آن سرزمین در سال ۴۶۴ با حمله ارمانیوس دیوجانوس امپراتور روم مواجه شد. این جنگ با شکست رومیان و دستگیر شدن ارمانیوس دیوجانوس به پایان رسید.

الب ارسلان در سال ۴۶۵ هجری به دستهای از ترک ها کشته شد. او درروزهای آخر عمرش شنید که ترکها در بخارا و سمرقند به مردم ظلم و ستم میکنند. بنابراین با لشکری برای سرکوبی آن ها حرکت کرد. اما به دست یکی از ترک های مخالف کشته شدو سرانجام پیکر او را به مرو منتقل کردند.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


الب آرسلان(olb arslan) فرزند چاغری بیگ داوود,برادرزاده ی سلطان طغرل,دومین سلطان امپراطوری ترکمن سلجوقی و از فاتحان بزرگ دنیای قدیم و حاکم بر بخش عظیمی از دنیای شناخته شده ی آن زمان است.بیشتر عمر سلطان در نبرد با صلیبیون سپری شد و از میان انبوه افتخارات و پیروزیها نبرد ملازگرد مهمترین آنها میباشد که به شکست قطعی امپراطوری روم شرقی(بیزانس) و دستگیری امپراتور مقتدر روم(رومانوس دیوجانس) منجر گردید و تا سالیان دراز رومیان توانایی و جرات نزدیکی به مرزهای اسلامی را پیدا نکردند.در سال 1071 میلادی امپراطور روم شرقی با تجهیز و تدارک یکی از بزرگترین ارتشهای تاریخ شامل 300.000 تن از بهترین سربازان اروپایی و روس و شوالیه های اروپا بسوی مرزهای اسلامی و بقصد تصرف سرزمینهای امپراطوری ترکمن و جهان اسلام روانه گردیده و در محلی بنام ملازگرد در نزدیکی ارزروم فعلی با سپاه 15.000 نف...ری ترکمن مواجه گردید.در این نبرد هولناک سپاه ترکمن به سرداری الب آرسلان با وجود قلت و کمی نفرات,سپاه عظیم روم را بکلی نابود کرده و امپراطور روم بهمراه تعدادی از امرا و بزرگان روم به اسارت درآمدند.در این نبرد بینظیر که عوض کننده مسیر تاریخ جهان میباشد تعداد کثیری از نیروها و بزرگان ترکمن نیز بشهادت رسیدند.امیران و بگهای بزرگ ترکمن از جمله ساو تکین بگ,چاولی بگ,سلیق بگ و آرتق بگ در این جنگ حضور داشتند.سلطان الب آرسلان آراسته به خصایل و صفات نیکو و والای انسانی و شجاعتی بینظیر بوده و در 44 سالگی بشهادت رسیده در زمان وی مرزهای امپراتوری اسلامی ترکمن به گسترده ترین حد خود رسید.یاد و نامش گرامی و جاودان باد.
دین:اسلام,اهل تسنن حنفی
ولادت:محرم 420 ه ق
شهادت:25 ربیع الاول 465 ه ق
آرامگاه:ایالت مرو-ترکمنستان
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  شکست ارتش صلیبی از سلطان بایزید ایلدرم
  امپراتور بیزانس اسیر آلب ارسلان شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان