امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

یهودیان ایران: از دعوای اسرائیل و ایران کناریم

#1
 یهودیان ایران خود را ایرانی می دانند و به یهودی بودن خود افتخار می کنند و کاری با دعوای بین اسراییل و ایران ندارند.



وب سایت سی ان ان با انتشار گزارشی از وضعیت زندگی یهودیان اصفهان می نویسد آنها به راحتی مراسم عبادی خود را بر جا آورده و خود را ایرانیان یهودی می دانند.



سی ان ان می نویسد: " اگر در شهر اصفهان بخواهید به دنبال جامعه یهودیان بروید نیازی به جستجوی زیادی ندارید. کنیسه اصلی یهودیان  این شهر درست در قلب شهر و در گوشه ای از میدان فلسطین اصفهان واقع شده است.



 یهودیان در سومین شهر بزرگ ایران (اصفهان) عبادتگاه خود را دارند و روزی چند بار می توانند در آن عبادت کنند و گاهی تعداد عبادت کنندگان در آن به بیش از صد نفر می رسد.



 جامعه یهودیان اصفهان میراث تاریخی خود را پنهان نمی کند. "میخاییل مالاکون " عبادت دهنده کنیسه اصلی شهر اصفهان می گوید او هویت یهودی خود را پنهان نمی کند. او می گوید در حالی که روابط بین اسراییل و ایران به شدت خصمانه است اما این مساله تاثیری در زندگی یهودیان ایران ندارد و او می تواند با آزادی عمل عبادت کند و حتی بسیاری از نزدیک ترین دوستان او از هموطنان مسلمان او هستند.



من دوستان زیادی دارم و بسیاری از آنها مسلمان هستند. این سخنان مالاکون پس از اقامه نماز ظهر یهودی ها در کنیسه شان است که با حضور نزدیک به 20 نفر از یهودیان اقامه شد. اکثر آنها از کسبه یهودی اطراف کنیسه هستند . هیچ کدام از آنها سعی در پنهان کردن یهودی بودنشان ندارند. در داخل کنیسه ستاره داوود است . این علامت در بسیاری از جاهای کنیسه نصب شده است.



سی ان ان می نویسد: سابقه حضور یهودیان به ایران به بیش از 2500 سال پیش می رسد. بسیاری از آنها این کشور را پس از انقلاب اسلامی ترک کرده اند. انقلابی که آیت الله خمینی را به قدرت رساند. آیت الله خمینی با وجودی که رویکردی ضد اسراییلی داشت اما با صدور فتوایی اعلام کرد که یهودیان ساکن ایران هیچ ارتباطی به صهیونیست ها ندارند و باید آنها را بخشی جدایی ناپذیر از ملت ایران دانست.

 

" سیون ماه گرفته"  رئیس جامعه یهودیان در اصفهان در مورد مسایل سیاسی اظهار نظر نمی کند به ویژه درباره روابط تنش آمیز کنونی بین ایران و اسراییل (بر سر موضوع هسته ای) اما او می گوید که اعضای جامعه  یهودی ایران احساس می کنند که در خانه خود در ایران زندگی می کنند.

او می گوید: ما خودمان را یهودیان ایران می دانیم نه یهودی اسراییل. بنابراین اختلاف بین اسراییل و ایران ما را تحت تاثیر قرار نمی دهد.



 سی ان ان می نویسد: یهودیان ایران با وجودی که تنها 25 هزار نفر برآورد می شوند اما یک نماینده (کرسی) در مجلس ایران  و تنها در شهرستان اصفهان آنها 13 کنیسه مخصوص خود را دارند.

 

بسیاری از یهودیان اصفهان اهل کسب و کارند. در مرکز شهر اصفهان  یک مرکز خرید بزرگ است که مردم محلی به آن " گذر یهودیان " می گویند.  این محل مرکز اصلی تجمع و کسب و کار یهودیان اصفهان است. وقتی خبرنگار سی ان ان وارد این محل شد شوخی و خنده کسبه مسلمان و یهودی با  یکدیگر توجه او را جلب کرد.    



شمعون یکی از کسبه یهودی محل که دوستانش به او " مردخای" می گویند صاحب یک فروشگاه لباس است. او به ما برخی از کتاب های دعای عبری را که همیشه در فروشگاه خود نگه می دارد، نشان داد.



او نیز همچون بسیاری دیگر ازجامعه  یهودیان اصفهان حاضر نشد درباره سخنرانی اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا و تنش بین اسراییل و ایران صحبت کند، او می گوید سیاست  جایی در اینجا ندارد.

 شمعون می گوید: ما فقط صلح می خواهیم. ما امیدواریم به خواست خدا روزی مشکلات حل شود . ما فقط امیدوار به تحقق وحدت و صلح هستیم.

 

بر اساس برآوردها نزدیک به 1500 یهودی در اصفهان زندگی می کنند."سیون ماه گرفته" می گوید در اصفهان در کنار بسیاری از همسایه های شیعه اش زندگی راحتی دارد.



او می گوید برخی از اقوام و دوستانشان که در اسراییل زندگی می کنند از حضور ما در اینجا احساس ناراحتی و نگرانی می کنند و به ما می گویند شما دیوانه اید که آنجا مانده اید، اما وقتی وضعیت خود را در اینجا به آنها شرح می دهیم آنها آرام می گیرند و قانع می شوند.

[img]file:///C:/Users/RGA-315/Documents/Bluetooth%20Folder/IMG_20160605_192107.jpg[/img]
یهودیان ایران: از دعوای اسرائیل و ایران کناریم 1






پاسخ
 سپاس شده توسط Black_Man
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Clocket شایعه یا واقعیت ؟! آندرتیکر به ایران خواهد آمد؟
Earth آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران خبر داد
  اینستاگرام در ایران فیلتر شد !
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
Subarrow تحلیل رویترز از دلیل تغییر لحن محمد بن‌سلمان در برابر ایران
Subarrow سیاست آمریکا نسبت به ایران به ویژه فعالیت های آن در منطقه چیست
Subarrow برجام چگونه بن سلمان را وادار کرد از موضع پایین، به مذاکره با ایران تن دهد؟
Subarrow واشنگتن: شرایط کنونی با ایران، بحرانی است که ما آن را به ارث برد‌ه‌ایم
Subarrow قدرت‌های جهانی به دنبال احیای برجام تا قبل از زمان انقضای توافق ایران-آژانس هستند
  دختران بی حجاب در سواحل شمال ایران (عکس)>_<

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان