امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آداب و رسوم محلی گیلان / گهواره بندان

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آداب و رسوم محلی گیلان / گهواره بندان 1
نوزاد و مادر را پس از مراسم استحمام به خانه می آورند . دوستان و همسایگان را دعوت می کنند. بساط شیرینی ، فندق ، گردو ، و دیگر میوه های تروتازه فصل را می گسترانند .
 
قابله محلی (ماما) حاضر می شود و گهواره کودک را مرتب و آماده می کند وسه بار نوزاد را از زیر دسته به بیرون گهواره می برد و از روی دسته گهواره داخل می کند و بعد برای اولین بار ،نوزاد را در گهواره می پیچد مهمانان حاضر در اتاق میوه وشیرینی می خورند .
 
هرکس به اندازه استطاعت مالی خود ، مبلغی پول به ماما هدیه می دهد ،سپس روپوش پارچه ای گهواره را پهن می کنند و روی آن نخود و کشمش و فندق میریزند . از بین حاضران در این جشن ، یکی از افراد را که خوش سیما و خنده رو است جلوی گهواره می آورند تا نوزاد گشاده رو و خندان شود .
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آداب و رسوم محلی گیلان / گهواره بندان 1
 
دیگری گردویی را روی بازوی گهواره می شکند تا بچه با صداهای سنگین عادت کند . از طرف مادر کودک ، پول ، شیرینی ، آجیل ، حنا ، صابون وقند و... به قابله (ماما ) می دهند قابله هر چند روز یک بار ( تاچلگی= 40روز ) به زائو سر می زند. پس از 40 روز معمولاً نوزاد ومادر را به حمام برده و مراسم مخصوص را درباره استحمام انجام می دهند .
 
در گیلان برای کودک جشن های مختلفی گرفته می شود . زمانیکه لثه نوزاد تاول بزند ونیش دندان از آن بیرون آید ، برایش جشن دندان فروشان می گیرند که به آن جشن دندانی نیز می گویند .
 
گندم – باقالی – عدس و لوبیا را خیس نموده و درون تابه هایی جداگانه ، هرکدام را بو داده می کنند و مقداری نمک می زنند سپس نقل و کشمش را نیز به آن اضافه کرده و مخلوط می نمایند .
 
اهل فامیل و همسایگان را نیز در این جشن دندانی دعوت می کنند تمام خوراکی های جشن ، میوه و شیرینی و آجیل و آیینه ، قرآن ،اشیاء مختلف مثل قیچی ، قلم ،شانه ،و... را روی سفره و اطراف کودک قرار می دهند ، کودک به اولین اشیاعی که دست بزند و بردارد ، معتقدند که همان شغل آینده کودک خواهد بود.
منبع:negahmedia.ir
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان