امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اولین رآکتور اتمی در اتحاد جماهیر شوروی

#1
اولین رآکتور اتمی در اتحاد جماهیر شوروی

اولین رآکتور اتمی در اتحاد جماهیر شوروی 1
© Photo: AP/U.S. Army via Hiroshima Peace Memorial Museum, HO

در ماه دسامبر سال 1946 در اتحادیه جماهیر شوروی اولین رآکتور اتمی راه اندازی شد.

در ماه دسامبر سال 1946 در اتحادیه جماهیر شوروی اولین رآکتور اتمی راه اندازی شد. این اولین رآکتور اتمی در محدوده ی اروپا و آسیا بود. راه اندازی رآکتور اتمی در مسکو و در لابراتوآری به ریاست دانشمند و فیزیک دان شوروی ایگور کورچاتوف انجام شد. سیکلوترون ( شتاب دهنده ی حلقوی) ساخته شده و آماده به کار شد ، به وسیله ی سیکلوترون می توان تعداد مشخصی از پلوتونیوم را ذخیره کرد که ماده ی اصلی برای بمب هسته ای است. سه سال بعد بمب اتم شوروی و سپس بمب هیدروژنی ساخته شد.
با تقویت پروژه ی اتمی ، اتحاد جماهیر شوروی به چالش ایجاد شده توسط آمریکایی ها پاسخ گفت. در سال 1945 در پایان جنگ جهانی دوم ، ایالات متحده ی آمریکا از بمب اتم استفاده کرد که خوشبختانه فعلا تنها مورد استفاده از این بمب در تاریخ بشریت است. بمب های اتمی آمریکایی به شهر ژاپنی هیروشیما و ناگازاکی فرود آمدند . بمب افکن В -29 سرهنگ پل تیبتس، بمب های اتمی " Little Boy " را به سمت شهر ژاپنی هیروشیما پرتاب کرد که معادل 13 تا 18 کیلوتن تری نیتروتولوئن بود. سه روز بعد در تاریخ نهم اوت سال 1945 بمب اتمی " Fat man " بر روی شهر ناگازاکی توسط خلبان چارلز سوئینی فرود آمد. 90 تا 166 هزار نفر در هیروشیما و 60 تا 80 هزار نفر در ناگازاکی کشته شدند.
پروژه ی اتمی شوروی در وهله ی اول جنبه ی نظامی داشت. اما با توجه به ارتباطات پیچیده ی در جهان و بیشتر شدن سردی در ارتباطات با آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی را بر آن داشت تا اتمی با کاربرد صلح آمیز بیابد.
در سال 1954 در شهر اوبنینسک اطراف مسکو اولین نیروگاه اتمی صنعتی ساخته شد که شامل شبکه ی واحد انرژی بود. روز راه اندازی آن را روز تولد انرژی اتمی روسی می نامند.
تکنولوژی های پیشرفته ی دانشمندان شوروی و پس از آن روسی در زمینه ی انرژی اتمی در کل جهان مورد نیاز بود. بلغارستان ، مجارستان، آلمان، اسلواکی، فنلاند و چک ، سالهای زیادی است که از انرژی نیروگاه های اتمی روسی استفاده می کنند. امروز روسیه توافق هایی برای ساخت 27 بلوک انرژی اتمی جدید در اقصاء نقاط جهان دارد. هند سالهای طولانی شریک اولیه ی روسیه در زمینه ی انرژی اتمی بوده است.
"کودانکول" ، اولین نیروگاه اتمی مشترک هند و روسیه است. در سال 2013 اولین رآکتور آن راه اندازی شد و در بهار سال 2015 دومین آن آماده ی بهره برداری خواهد بود. کودانکول اولین نیروگاه اتمی در جهان است که با توجه به قوانین سخت گیرانه ی امنیتی پس از حادثه ی فوکوشیما ساخته شده است. سایر نیروگاه های انرژی اتمی که چنین سیستم های قابل اطمینان امنیتی داشته باشند فعلا در جهان وجود ندارد.
در آینده کودانکول منتظر ساخت 3 و 4 بلوک انرژی است. در کل بر اساس طرح های همکاری روسیه و هند ، در بیست سال آینده در هند بر اساس تکنولوژی روسی بیش از ده بلوک انرژی ساخته خواهد شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اولین رآکتور اتمی در اتحاد جماهیر شوروی 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  -چهار مدل جنگنده ساخته اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1930-
  -جنگنده‌های اتحاد شوروی و روسیه دهه ۱۹۹۰-
  |-هواگردهای ترابری نظامی اتحاد جماهیر شوروی از ۱۹۶۰–۱۹۶۹-|
  دریادار خانزادی: اولین هاورکرافت ایرانی سال آینده رونمایی می شود
  پیوستن اولین هاورکرافت بومی به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران
  اولین پرواز پهپاد جنگی بوئینگ
  آمریکا دنبال محکومیت رسمی ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی
  اورلان-10|پهباد جاسوسی ارتش شوروی
  عملکرد نظام شوروی در طول در طول جنگ جهانی و جنگ سرد
  معرفی|بهترین تکتیرانداز های حرفه ای ساخت اتحاد جماهیر شوروی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان