امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ماده تاریک هنوز یک معماست

#1
27 مارچ 2015

به گزارش space.com  دانشمندان با بررسی برخورد خوشه های کهکشانی در یک تئوری جدید میگویند : امکان دارد ماده تاریک یک بخش از "قسمت تاریک "  کیهان باشد . وقتی خوشه های کهکشانی بهم برخورد میکنند فضای بین انها را از گاز داغ پر میشود . ماده تاریک 90 درصد فضای خوشه های کهکشانی و بین انها را نیز تشکیل داده است .


ماده تاریک هنوز یک معماست 1
تحقیقات جدید میتواند مواد تشکیل دهنده و کاندیدای ماده تاریک را محدود کند . نویسندگان این مقاله میگویند : ماده تاریک بخشی از کل قسمت تاریک محسوب میشود که نسخه اینده کیهان ما میباشد .

کهکشان ما یعنی راه شیری دارای میلیاردها ستاره است که خورشید ما یکی از انها محسوب میشود و جهان قابل مشاهده دارای میلیاردها کهشان میباشند . ولی همه این کهکشانها سیارات ستاره ها و گرد و غبار کیهانی تنها 10-15 درصد مواد قابل مشاهده کیهان را رقم میزنند و 85-90 درصد کیهان تاریک میباشد و هنوز نمیدانیم ماهیتش چیست .

دانشمندان نمیدانند ماده تاریک از کجا امده و ماهیتش چیست ولی از روی اثرات گرانشی میتوانند رد پای ان را پیدا کنند .

در تحقیقات جدید تیم دانشمندی به رهبری david Harvey از دانشگاه ادینبرگ روی برخورد خوشه های کهکشانی جاییکه 90 درصد جرم ان مرتبط با ماده تاریک است و جائیست که بالاترین میزان ماده تاریک و گازهای داغ در ان جا موجود است تحقیق کردند .

دانشمندان دهه هاست که سعی دارند از برخورد خوشه های کهکشانی برای ردیابی ماده تاریک استفاده کنند و انها سعی دارند مدلی را ارائه دهند که ماده تاریک چه ارتباطی با اینده کیهان و رمبش و سقوط کیهان دارد .

در طول ادغام این خوشه های کهکشانی در این مقیاس عظیم دانشمندان ستاره هایی منحصر بهفردی را یافتند که بسیار از هم دور افتادند و وارد یکدیگر میشوند . با اینحال در فضای بین کهکشانها لایه های ضخیمی از گاز و ذرات باردار موجود است و ذرات گاز در همه جهات پخش شده اند . ماده تاریک روی خودش برعکس گاز تاثیری ندارد و تداخلی با خود ایجاد نمیکند . .

محققان از برخورد 30 خوشه کهکشانی باهم و جمع اوری اطلاعات و داده های مربوطه نیاز به تلسکوپ هابل ناسا و همچنین Chandra –x-observatory دارند .

همه ما میدانیم امروز که ماده تاریک از خود نور و امواج مغناطیسی ساتع نمیکند و نمیتوانیم به همین دلیل ان را ببینیم و فقط از روی اثرات گرانشی روی اجرام و نور میتوانیم به وجود ان پی ببریم .

که اصطلاحا gravitional lensing گوییم . دانشمندان از طریق همین خمیدگی نور مکانهای ماده تاریکرا حدس و نقشه ای کلی در مورد ان تهیه کردند . با بررسی این خوشه ها دانشمندان میگویند رفتار ماده تاریک شباهتی به رفتار ستارگان دارد .

این نتایج به ما میتواند کمک کند بفهمیم که ماده تاریک از چه میتواند باشد . با این حال برخی پارامتر ها ممکن است دستخوش تغیر شود و همچنان پرونده ماهیت ماده تاریک باز است . هوش فرازمینی
پاسخ
 سپاس شده توسط Venus.M
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  شاید “ماده تاریک” درون یک بُعد دیگر پنهان شده است!!
  “ماده تاریک” چیست؟
  آیا “ماده تاریک” از سیاهچاله‌های نخستین شکل گرفته است؟
  “شبکه کیهانی” چقدر تاریک است؟
  یک کاندید جدید و هیجان‌انگیز برای “ماده تاریک”
  به زودی ماده‌ی گمشده‌ی جهان پیدا خواهد شد
  ستاره‌های سرد و تاریک که در کیهان کمین کرده‌اند
  چرا هنوز موجودات بیگانه را نیافتیم؟
  شاید “ماده تاریک” اصلا وجود نداشته باشد!
  شاید انرژی تاریک مقدار ثابتی نداشته باشد!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان