امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

!!!!آمار کتاب نخواندن در ایران!!!!!

#1
Exclamation 
 قبل از هرچیزی بگم ک قیمت خرید سالانه کتاب در ایران با قیمت خرید 1 روز لوازم آرایشی برابره!



خلاصه:
ژاپني ها در دنيا رتبه نخست را از نظر عادت به کتابخواني دارند
کشوري که بزرگ ترين توليد کننده نويسنده در جهان است
چند سال پيش اعلام شد که سرانه مطالعه در ايران ۲ دقيقه در سال است! همان زمان دبير کل نهاد کتابخانه هاي عمومي اعلام کرد که نخير آمار مطالعه در ايران ۷۹ دقيقه در روز است!
اعتراض هايي به اين آمار شد که چند دقيقه اي از آن را کم کرد و بالاخره اعلام شد آمار سرانه  مطالعه ۷۵ دقيقه و ۳۴ ثانيه محاسبه شده که ۱۵ دقيقه و ۱۷ ثانيه مطبق آمارهاي جهاني، آمريکايي ها ۲۰ دقيقه، انگليسي ها۵۵ دقيقه و ژاپني ها ۹۰ دقيقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه  کتاب اختصاص مي دهند.ربوط به کتاب، ۲۱ دقيقه و ۳۱ ثانيه براي قرآن و ادعيه، ۳۲ دقيقه و ۳۶ ثانيه روزنامه  و پنج دقيقه و ۴۲ ثانيه به نشريه خواني اختصاص پيدا کرده است که هر دو فضاي مجازي و فيزيکي را شامل مي شود.



متن کامل:
آمار و ارقام های مختلفی در سالیان گذشته نسبت به سرانه مطالعه ارائه شده، از ۷۹ دقیقه تا ۱۵ دقیقه البته هيچ وقت گفته نشد که اين آمار چطور و با چه روش آماري و طي انجام چه مراحلي به دست آمده است.







 به گزارش لیزنا، چند سال پيش اعلام شد که سرانه مطالعه در ايران ۲ دقيقه در سال است! همان زمان دبير کل نهاد کتابخانه هاي عمومي اعلام کرد که نخير آمار مطالعه در ايران ۷۹ دقيقه در روز است! که البته در اين ميزان، سرانه  مطالعه  کتب درسي، کتب ادعيه، قرآن، صفحات مجازي و هر چيزي که به خواندن ربط داشته باشد، لحاظ شده بود. البته هيچ وقت گفته نشد که اين آمار چطور و با چه روش آماري و طي انجام چه مراحلي به دست آمده است. اعتراض هايي به اين آمار شد که چند دقيقه اي از آن را کم کرد و بالاخره اعلام شد آمار سرانه  مطالعه ۷۵ دقيقه و ۳۴ ثانيه محاسبه شده که ۱۵ دقيقه و ۱۷ ثانيه مربوط به کتاب، ۲۱ دقيقه و ۳۱ ثانيه براي قرآن و ادعيه، ۳۲ دقيقه و ۳۶ ثانيه روزنامه  و پنج دقيقه و ۴۲ ثانيه به نشريه خواني اختصاص پيدا کرده است که هر دو فضاي مجازي و فيزيکي را شامل مي شود. حالا نکته مهم اين است که «سرانه  مطالعه» يک شاخص جهاني است که تعريف مشخص و دقيقي دارد. با اين تعريف، اين شاخص تنها مطالعه  کتاب(آن هم از نوع غيردرسي) را شامل مي شود؛ يعني نه مطبوعات، نه سايت هاي اينترنتي و مجازي که در اين سرانه همه اين موارد اعمال شده بود!

يک سال گذشت در طول اين مدت سرانه هاي مختلفي اعلام شد و يک بار ۱۵ دقيقه هم در اين بين ديده مي شد و مسئولان از ۷۹ دقيقه کوتاه آمدند و گفتندسرانه مطالعه ايراني ها حداقل ۱۸ دقيقه (دقيقا ۱۸ دقيقه و ۴۷ ثانيه) است! که با يک حساب سر انگشتي و نگاهي به دور وبرمان مي توانيم قضاوت کنيم که اين آمار هم نمي تواند نشان دهنده وضعيت امروز ما باشد.

کتابخواني در دنيا

طبق آمارهاي جهاني، آمريکايي ها ۲۰ دقيقه، انگليسي ها۵۵ دقيقه و ژاپني ها ۹۰ دقيقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه  کتاب اختصاص مي دهند. بر اين اساس آماري که از سرانه  مطالعه  کتاب در ايران در کنار تمام نوسانات عددي(از ۲ دقيقه به ۱۵ دقيقه و آخرش ۱۸ دقيقه رسيد) تا حالا ارائه شده است، نشان مي دهد که ايرانيان تقريبا به ميزان آمريکايي ها به مطالعه  کتاب علاقه مند هستند.

کشوري که بزرگ ترين توليد کننده نويسنده در جهان است

مردم ايسلند در سال، ۴۰ کتاب مي خوانند که بعد از کشور فنلاند با خواندن ۴۷ کتاب در سال، بيشترين مردم کتابخوان را دارند و هر ۱۰ شهروند ايسلندي در طول زندگي خود يک کتاب تاليف مي کنند که بر اساس اين آمار ايسلند، بزرگ ترين کشور توليد کننده نويسنده در جهان محسوب مي شود. اگر اين نکته را مدنظر داشته باشيم که فقط ۱۰۰ هزار نفر در «ريکياويک» پايتخت ايسلند زندگي مي کنند به اين نتيجه مي رسيم که ۱۰ هزار نويسنده در اين شهر وجود دارد و خريد کتاب در ايسلند بيش از ديگر کشورهاي دنياست.

ژاپني ها در دنيا رتبه نخست را از نظر عادت به کتابخواني دارند

بر اساس گزارش يونسکو، ژاپن از نظر عادت به کتابخواني جايگاه نخست را در جهان دارد و ۹۱ درصد مردم اين کشور به طور معمول کتاب، روزنامه و مجله مي خوانند؛ براي مثال يک ژاپني در سال بين ۴۶ تا ۴۷ کتاب مي خواند و ۶۵ درصد مردم کره جنوبي نيز عادت به مطالعه دارند.

با اين حساب ايران در رده بندي سرانه  مطالعه بايد جايگاه واقعا آبرومندانه  و قابل افتخاري داشته باشد، اما در واقع چقدر مي توان به اين آمار و جايگاه، دلخوش و مطمئن بود؟!

مقايسه سرانه مطالعه ايران و کشورهاي ديگر ( البته مقايسه واقعي) نشان مي دهد مهم ترين انگيزه اي که باعث مي شود ايراني ها سراغ کتاب نروند بي نيازي از مطالعه و حس داناي کل بودن است. اگر کلاه مان را قاضي کنيم مي بينيم که ما آدم هاي با اعتماد به نفسي هستيم و اين روزها به دليل حضور در شبکه هاي اجتماعي و فضاي اينترنت و مواجه شدن با اطلاعات حداقلي و پيامکي بيشتر از هر زماني خودمان را بي نياز از مطالعه مي بينيم. حالا هر قدر هم در آمارها خودمان را خوب جلوه دهيم و آمارهاي خوب و پر و پيماني را ارائه کنيم، صنعت نشر و تيراژ کتاب ها خبر مي دهد از سر درون؛ درون جامعه اي که قرار است توسعه پيدا کند و آگاهي مردم و افزايش سواد فرهنگي در اين موضوع بسيار موثر است.
پاسخ
 سپاس شده توسط Brooklyn Baby ، ຖēŞค๑໓ ، ارش خان ، ×nasim× ، spark T ، ♕ تـرول شـاه ♕ ، هایلی
آگهی
#2
هه هه هه
پاسخ
 سپاس شده توسط هایلی
#3
خنده داره این؟؟؟
پاسخ
 سپاس شده توسط هایلی
#4
من که 23 ساعته دارم کتاب می خونم که 
پاسخ
 سپاس شده توسط M ATIN ، هایلی
#5
(02-04-2015، 22:26)spark T نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
من که 23 ساعته دارم کتاب می خونم که 

کتاب مدرسه ن!
پاسخ
 سپاس شده توسط هایلی
#6
چی بگم وال لا
پاسخ
 سپاس شده توسط هایلی
آگهی
#7
جالب بود...
پاسخ
 سپاس شده توسط M ATIN
#8
(02-04-2015، 22:28)M ATIN نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(02-04-2015، 22:26)spark T نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
من که 23 ساعته دارم کتاب می خونم که 

کتاب مدرسه ن!

مگ من گفتم کتاب درسی؟ 
اتفاقا لا شونو هم باز نمی کنم ببینم اصا راجب چی هست باور کن... 
Just be your self
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خوشگل ترین دختر جهان♥در کتاب گینس♥
  اولین بخش از کتاب (قانون چگونه است):اقتصاد نظامی.
  قدرت کشتن تمام معلم ها و آتش زدن کتاب ها!!!
  دانلود کتاب رکورد های گینس ۲۰۱۷
  فرقه کتاب درسی دخترا و پسرا(به من چه خودت بیا بخون ببین طنزه یا نه)
  عاقبت درس نخواندن!(طنز)
Information کانال کافه کتاب
  بالاخره علت درس نخواندن دانشجویان کشف شد!
  پروژه ترجمه کتاب
  فال واقعی از کتاب real horoscope

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان