امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جراحی زیبایی پلک

#1
بلفاروپلاستي يا جراحي زيبايي پلك بعد از جراحي بيني يكي از رايج‏ترين عمل‏هاي زيبايي كشورمان محسوب مي‌شود. با اين جراحي طي يك تا سه ساعت مي‌توان چشم‌هاي خسته، پلك‌هاي پف كرده و افتاده را تبديل به چشماني جذاب، شاداب و جوان كرد! علاوه براين، بلفاروپلاستي كاربرد درماني هم دارد و مي‌تواند ميدان ديد را با رفع افتادگي‌هاي شديد پلك بهبود بخشد.

بعضي‌ها نيز به اميد گربه‌اي شدن يا مصري شدن حالت چشم‌هاي‌شان زير تيغ جراحي مي‌روند، غافل از اينكه جراحي در موارد غير ضروري مي‌تواند با عوارضي چون باز ماندن پلك موقع خواب و آبريزش دائمي از چشم همراه باشد. اگر شما هم از ظاهر پلك‌هاي‌تان ناراضي هستيد و به جراحي فكر مي‌كنيد قبل از هرگونه تصميم‌گيري، صحبت‌هاي دكتر محسن نراقي، بورد فوق تخصصي جراحي پلاستيك و ترميمي صورت و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و دكتر سيدمهدي موسوي‌زاده، فوق تخصص جراحي پلاستيك و زيبايي و استاديار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي را بخوانيد تا با انواع جراحي‌هاي زيبايي پلك، مزايا و معايب آنها آشنا شويد

. دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جراحی زیبایی پلک 1



انواع جراحي زيبايي پلك

جراحي زيبايي پلك ممكن است براي دو پلك بالا، دو پلك پايين يا در يك جراحي براي هر چهار پلك انجام شود. دكتر محسن نراقي توضيح مي‌دهد كه اين جراحي‌ به‌اصطلاح بلفاروپلاستي پلك تحتاني، بلفاروپلاستي پلك فوقاني و بلفاروپلاستي توام فوقاني و تحتاني ناميده مي‌شود و هر يك تكنيك‌هاي متعدد و پيچيده خاص خود را دارد، بنابراين نوع تكنيك نيز مي‌تواند مبنايي براي تقسيم‌بندي انواع جراحي‌هاي پلك باشد. براي مثال در مورد پلك تحتاني ممكن است برش از طريق ملتحمه (غشا مخاط نازك و شفافي است كه سطح داخلي پلك‌ها را پوشانده است) يا از طريق پوست صورت گيرد. به اين ترتيب بلفاروپلاستي پلك تحتاني به دو نوع «با برش» و «بدون برش» پوستي تقسيم مي‌شود.

مخصوص چشم‌هاي‌آسيايي

چشم‌هاي آسيايي كه در ايران چشم‌هاي مغولي نيز ناميده مي‌شوند، پلك فوقاني‌شان در بالاي مژه‌ها چين ندارد و اين موضوع باعث حالت پف‌آلود چشم مي‌شود. دكتر سيدمهدي موسوي‌زاده در اين باره مي‌گويد كه اين افراد در گوشه داخلي پلك فوقاني و تحتاني‌شان يك چين اضافي به نام پلك سوم دارند. علاوه براين، گوشه خارجي چشم آنها معمولا بالاتر از چشم‌هاي عادي است. بعضي از اين اشخاص خواهان تغيير شكل ظاهري پلك‌شان به پلك‌هاي اروپايي يا غير آسيايي هستند كه با عمل جراحي اين كار امكان‌پذير است.

درواقع با حذف پلك سوم در ناحيه داخلي چشم و پلك بالا همچنين ايجاد شيار در پلك فوقاني مي‌توان تا حدود زيادي چشم‌هاي آنها را به شكل چشم‌هاي غيرآسيايي درآورد. مسئله ديگري كه در چشم آسيايي‌ها مطرح است پايين‌تر قرار داشتن لبه فوقاني استخوان حدقه چشم است كه باعث ايجاد پف پشت چشم مي‌شود. در مواردي كه اين حالت شديد باشد، مي‌توان با تراش روي استخوان حدقه چشم در لبه فوقاني آن را اصلاح كرد. پلك تحتاني چشم‌هاي آسيايي و اعمال جراحي مربوط به آن نيز تفاوت چنداني با چشم‌هاي غير آسيايي ندارد.

جراحي پلك، سن و سال ندارد

همانطور كه دكتر نراقي در تقسيم‌بندي افراد نيازمند به جراحي پلك ذكر كردند، سن مناسب براي انجام بلفاروپلاستي به نوع جراحي بستگي دارد. به گفته او در دسته اول عمل جراحي در سنين جواني، در دسته دوم در سنين ميانسالي و در دسته سوم در سنين سالخوردگي انجام مي‌شود، بنابراين برحسب نوع مشكل اين جراحي حتي از زير 20سالگي تا بالاي 80 سال هم قابل انجام است. به‌طور كلي در مشكلات مادرزادي، جراحي در سنين پايين‌تر و در مشكلات ناشي از پيري پوست، جراحي در سنين بالاتر انجام مي‌شود.

شش ماه قبل از عمل سيگار را ترك كنيد

قبل از عمل جراحي بايد از مصرف آسپرين و داروهاي مشابه آن مانند ايبوپروفن به مدت 10 روز اجتناب كرد زيرا اين داروها با ايجاد اختلال در انعقاد خون باعث خونريزي زير پوست پلك و كبودي زياد پس از عمل جراحي مي‌شوند. دكتر نراقي در ادامه توضيح مي‌دهد كه بيمار بايد شب قبل به حمام برود و تمام آرايش صورت خود را پاك كند. همچنين در صورتي كه فرد سيگاري باشد بهتر است حداقل 6 ماه قبل از جراحي، سيگار را ترك كند. علاوه براينها، قبل از جراحي لازم است از سابقه بيمار در زمينه آلرژي‌هاي فصلي، خشكي چشم و اختلالات تيروئيد سوال شود تا احتياط لازم حين جراحي به عمل آيد.

بوتاكس به جاي جراحي براي چه كساني؟

دكتر نراقي آناليز دقيق صورت و پلك قبل از جراحي را امري ضروري مي‌خواند. بر اين اساس مي‌توان با استفاده از فتوگرافي بيمار در جهات مختلف و انجام معاينات دقيق، نوع مشكل پلك را تشخيص داد و روش جراحي مناسب را انتخاب كرد. بسياري از بيماراني كه براي جراحي پلك مراجعه مي‌كنند كانديداي مناسبي براي اين عمل نيستند. براي مثال افرادي كه افتادگي شديد پوست پيشاني دارند و ابروي آنها خيلي پايين آمده است بايد به جاي جراحي پلك، عمل بالا كشيدن ابرو را انجام دهند. همچنين افرادي كه هنوز جوان هستند و افت مختصر پلك بالا دارند مي‌توانند با تزريق بوتاكس، مختصري اين وضعيت را بهبود بخشند. درواقع هميشه اقدامات غير جراحي مقدم بر روش‌هاي جراحي هستند.

بيهوشي يا بي‌حسي موضعي؟

جراحي پلاستيك پلك به دو صورت با بيهوشي عمومي يا بي‌حسي موضعي انجام مي‌شود. درواقع تصميم‌گيري در اين مورد بستگي به نوع عمل و شرايط بيمار دارد. به‌گفته دكتر نراقي، افرادي كه نيازمند جراحي طولاني‌تر روي هر چهار پلك یا انجام جراحي‌هاي ديگر صورت هستند، بهتر است تحت بيهوشي عمومي قرار بگيرند زيرا در اين حالت بيمار راحت‌تر است و در تمام مدت عمل هيچ دردي را حس نخواهد كرد.

زمان عمل نيز براساس نوع و وسعت جراحي از یک تا سه ساعت متغير است. اين جراحي‌ها بايد در اتاق عمل مجهز و كاملا استريل انجام شوند به همين دليل در بيمارستان‌ها يا كلينيك‌هاي جراحي مجهز قابل انجام هستند.

جراحي چگونه انجام مي‌شود؟

در جراحي پلك بالا محل برش در چين طبيعي پلك بالا داده مي‌شود تا قابل تشخيص نباشد. سپس قسمتي از پوست پلك برداشته مي‌شود و بعد بافت‌هاي زير پوستي و در صورت لزوم بافت‌هاي چربي با احتياط و ظرافت خاصي خارج مي‌شوند. دكتر نراقي همچنين درمورد جراحي پلك پايين توضيح مي‌دهد كه اين عمل ممكن است با برش يا بدون برش پوست انجام شود. در صورت انجام برش، خط برش درست زير مژه‌ها خواهد بود.

در روش بدون برش پوست نيز برش كوچكي در سطح داخلي پلك داده مي‌شود و از اين طريق چربي‌هاي بيرون زده پلك پايين خارج مي‌شوند. لازم به ذكر است كه انتخاب نوع جراحي توسط جراح و براساس شرايط بيمار و نوع اشكال پلك صورت مي‌گيرد. به‌طور كلي در روش‌هاي جديد، تمايل بيشتر بر اين است كه جراحي پلك پايين بدون برش پوست انجام شود همچنين در تكنيك‌هاي جديد به جاي برداشتن چربي، از جابه‌جا كردن چربي و قرار دادن آن در نقاطي كه كمبود چربي دارند مثل گودي زير چشم‌ها استفاده مي‌شود. به اين ترتيب حداقل برداشت و خارج كردن بافت صورت مي‌گيرد.

دوران نقاهت چقدر است؟

به‌گفته دكتر نراقي، بخيه‌ها در جراحي پلك معمولا با نخ‌هاي قابل جذب بوده و نياز به كشيدن ندارند. بستري بيمار هم ممكن است از نصف روز تا حداكثر يك شب متغير باشد. علاوه براين بلافاصله بعد از جراحي، بيمار قادر به باز كردن چشم‌هايش خواهد بود و تنها ممكن است تا چند روز ورم و كبودي دور چشم داشته باشد، بنابراين بهتر است دو روز در منزل استراحت كند. استفاده از كمپرس يخ نيز بايد بلافاصله بعد از عمل شروع شود و تا يك روز ادامه يابد.

آب زدن به چشم‌ها بعد از 48 ساعت اشکالی ندارد، همچنين در چند روز اول موقع خوابيدن سر تخت بايد با زاويه 30 درجه بالاتر باشد. دكتر موسوي‌زاده نيز درمورد درد بعد از عمل توضيح مي‌دهد كه اين اعمال معمولا درد ندارند و اگر هم داشته باشند ظرف 24 تا 72 ساعت اول برطرف مي‌شوند. به‌گفته او ميزان تورم در عمل‌هاي مختلف، متفاوت است. ورم‌هاي شديد و كبودي‌ها معمولا طي دو تا سه هفته اول رفع مي‌شوند. ورم‌هاي متوسط نيز بعد از حدود سه ماه در ناحيه پلك و صورت اصلاح مي‌شوند. نتيجه نهايي اعمال جراحي پلك هم معمولا بعد از 6 تا 10 ماه در نظر گرفته مي‌شود.

نتيجه جراحي دائمي نيست اما. . .

در مورد باقي ماندن نتايج عمل بايد به اين نكته توجه داشت كه هيچ‌كدام از روش‌هاي جراحي براي جوان‌سازي دائمي نيستند و حالت افتادگي پوست به مرور زمان و با افزايش سن به تدريج باز مي‌شود. به همين دليل لازم است با رعايت نكاتي در پيشگيري از پيري پوست، روند افتادگي و شلي پوست را به تاخير انداخت. دكتر نراقي، مهم‌ترين اين نكات را دوري از اشعه‌هاي مضر آفتاب و دود سيگار مي‌داند. علاوه بر اينها، او معتقد است كه امروزه مي‌توان با روش‌هاي مختلفي مانند ليزرهاي غيرتهاجمي، روند افتادگي پوست را به تاخير انداخت.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401
  هزینه عمل لیزر شقاق و جراحی در بیمارستان خصوصی
  درمان کیست مویی و عمل سرپایی با لیزر بدون جراحی
  عمل جراحی بواسیر (هموروئید) چگونه است؟
  جراحی بینی بدون درد و کبودی داریم؟
  درمان بواسیر(هموروئید) با لیزر بدون عمل جراحی
  درمان کیست مویی (پیلونیدال PNS) با لیزر بهتر است یا عمل جراحی سنتی؟
  درمان شقاق مقعد با لیزر و بدون جراحی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان