امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جایگاه زن در دین مبین اسلام

#1
Rainbow 
جایگاه زن در دین مبین اسلام 1
زنان و بانوان از ارکان اساسی جامعه هستند و عالی ترین نقش سازنده را دارند و شناخت نقش زن در جامعه و همچنین تعیین موقعیت سیاسی و اجتماعی او بسیار مهم و حائز اهمیت است.
در دین مبین اسلام به جایگاه و شخصیت زن توجه زیادی شده است و نقش زن در اسلام صرفا مدیریت خانواده نبوده و پهنه شخصیت او در حوزه گسترده‌تری قرار دارد.
برخى نسبت به نقش عمومی زن راه را به اشتباه رفته اند کسانى که تمامی مسؤولیت هاى زن را صرفا در نقش ” مادر بودن” خلاصه میکنند. نقش عمومی او را نمی پذیرند.
یک سلسله نگرش ها در اقوام و ملل گذشته در مورد زن و جایگاه او وجود داشته که بر اساس آن موقعیت و شخصیت زن در انزوا و محدودیت بوده است.
اسلام آموختن علم و دانش و نیل به مدارج عالیه اجتماعی و علمی و فرهنگی و سیاسی را بر زنان مجاز دانسته است و پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) با یک جمله زیبا و رسا، خط بطلانی بر تمامی طرز تفکرهای جاهلی کشیده و فرموده است: ” طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه ” یعنی کسب علم و دانش بر همه مسلمانان (چه مرد و چه زن) واجب است.
و نیز همان حضرت دست دختر خود را نه فقط به جهت عواطف پدری بلکه به عنوان دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ا رج نهادن به مقام ارزشمند زن می‌بوسید و راه و رسم برخورد با زنان را به همگان می آموخت .
زن در دین اسلام موجودی ضعیف و زیردست تعریف نشده است؛ در حالیکه کلیشه های سنتی ما، اصرار داشتند تا زن را اینگونه تعریف کنند.
اسلام زن ها را از آن چیزهایی که در جاهلیت بود نجات داده است و می‎خواهد که زن و مرد رشد داشته باشند.
اسلام به زن شخصیت بخشیده و او را به صحنه اجتماعی وارد کرده است و تشیع نه تنها زنان را از صحنه زندگی اجتماعی طرد نمی‏کند، بلکه آنان را در جامعه در جایگاه رفیع انسانی قرار می دهد.
اسلام به زن ها قدرت داده است در صورتی که تا قبل از زمان پیامبر این طور نبوده و زن ها را هیچ حساب می‏کردند.اسلام برای زن احترام قائل است و او را چون انسان کاملی می‏داند که مکتب ساز و تربیت کننده است.
در نظام اسلامی زن به عنوان یک انسان می تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه داشته باشد، او می تواند با مشارکت خود در ساختمان حکومت اسلامی مسوولیت هایی را به عهده بگیرد و برای آن تلاش کند.
اگر به نقش حضرت زهرا (س) در حمایت از ولایت و نقش حضرت زینب (س) در قیام عاشورا نگاه کنیم می بینیم که حضرت زهرا (س) در حمایت از ولایت و امامت نقش‌آفرینی کردند و حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا در سخنرانی خود، یزید و اقدامات او را سرکوب کردند.
قهرمانی‌هایی که حضرت زینب(س) انجام داد، نه تنها در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ تمام اقوام بی‌نظیر بوده و در تاریخ هیچ قوم و ملتی چنین نمونه‌ای وجود نداشته است.
اسلام عزیز برای زن، از همان ابتدای تشکیل خانواده و حتی قبل از آن، مقام و جایگاه بلند مرتبه و احترام و حیثیت خاصی قائل شده است.
اسلام، نقش زن در تربیت فرزندان را بسیار مهم و اساسی قلمداد می‌کند. به تعبیر زیبای امام خمینی(ره)، «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود.» لذا در ظل سایه مادری مهربان، وظیفه شناس و فهیم است که فرزندان پاک، با اخلاق نیکو و فهمیده وارد اجتماع می‌شوند و نیز در ظل سایه همسری مهربان، دلسوز، فداکار و آرامش بخش است که مرد، با شخصیت، فعال و مقاوم در برابر سختی‌ها و مشکلات، بار می‌آید.‏
سخن حضرت امام که “زنان باید در مقدرات اصلی کشور دخالت کنند” . بیانگر اندیشه های والای حضرت امام در مورد جایگاه زنان در اجتماع است و این یک امر ضروری برای حفظ، تداوم و تثبیت انقلاب است.
همچنین سخن مقام معظم رهبری که ” زن ایرانی که در صحنه سیاسی و کار در میدان های انقلاب ، باتقوا و پاکدامنی حضور دارد برترین زنان دنیاست.” بیانگر جایگاه والای زن در جامعه اسلامی است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Exclamation علت حرام بودن ازدواج موقت در میان اهل سنت در اسلام
Book علت حلال بودن شرط بندی بر روی مسابقات اسب سواری در اسلام
Star __کتابی جنجالی درباره واپسین روزهای زندگی پیامبر اسلام
  معجزات اسلام!
  از نظر اسلام قتل انسان بی گناه چه جایگاه و مجازاتی دارد ؟
Lightbulb @آيا حكم مرتد از اسلام كشتن است ؟
  فلسفه حجاب زن‏ان در اسلام چیست؟
  اهمیت صله رحم و آثار مادی ومعنوی آن در آموزه های دین اسلام
  برده داری در قرآن و اسلام
  نژاد پیامبر اسلام چه بوده است؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان