امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نگاه پاک کودکان از دست رفت

#1
نگاه پاک کودکان از دست رفت 1بازی تنها ابزاری برای سرگرمی و گذارن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان نیست بلکه وسیله­ای که نقش اساسی در فرایند رشد و تربیت آن ها دارد و آنان را برای آینده و زندگی اجتماعی و فردی­شان آماده می­کند.

بازی ها انواع مختلفی دارند: تقلیدی، نمایشی، نمادی، تخیلی و آموزشی؛ که هر کدام از آن ها علاوه بر اینکه سرگرمی و نشاط را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان می ­آورد، باعث سلامتی و رشد جسمی، اخلاقی، اجتماعی، عاطفی آن ها هم می­شود و مهارت­ های فکری و یادگیری آن ها را افزایش می­دهد.
اگرچه در زمان­های نه چندان دور کودکان و نوجوانان با بازی­های سنتی مانند «یه قل دو قل»، «لی لی»، «وسطی» و … اوقات فراغت خود را پر می­کردند و از این بازی ها لذت فراوانی می­بردند ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ابزارهای ارتباطی بازهای کودکان و نوجوانان نیز تغییر کرده است و آنها دیگر از بازی­های سنتی لذت نمی­برند. در این عصر کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتر اوقات خود را با رسانه­ های جمعی و ابزارهای ارتباطی نظیر تلویزیون، اینترنت، ماهواره، رایانه و… سپری می­کنند.
 

 
بازی های رایانه و ابزار نامطلوب بصری
 
بازی­های رایانه­ای به عنوان یکی از جدیدترین دستاوردهای فناوری­های ارتباطی و ابزارهای سرگرمی نوین است که در میان نسل نوجوان به عنوان پرطرفدارترین سرگرمی­ها و وسایل گذارن اوقات فراغت محسوب می­شود.
تصاویر و نقاشی­های متحرک، داستان­های پیچیده، کشش و هیجان­های زیاد در آن و خارج شدن از دنیای واقعی و سیر در عالم مجازی از جمله عواملی است که باعث شده نوجوانان به این ابزار سرگرمی روی آورند. یکی دیگر از عوامل جذابیت در این بازها تعاملی بودن آن هاست؛ نوجوانان ساعت ها در فضایی مجازی زندگی می­کنند که خودشان طراح و بازیگر اصلی آن هستند و به راحتی می­توانند کارکترها و فضای بازی را عوض کنند و کسی آن ها را ارزیابی و مراقبت نمی­کند.
نوجوانان امروزی به شدت تحت تأثیر این بازی ها مطابق قهرمان داستان رفتار می کنند و لباس می پوشند. به طور کلی باید گفت که این بازیها در کنار دیگر رسانه­ های جمعی نقش مهمی در جامعه­ پذیری جوانان و نوجوانان ایفا می­کنند.
با توجه به انواع مختلف بازی­های رایانه­ای باید گفت که طراحان این بازی ها ـ که اکثراً غربی ها هستند ـ آن ها را صرفاً جهت سرگرمی و تفریح افراد تولید نکرده ­اند بلکه تلاش آنها بر این است که فرهنگ و ارزش­های خود را از طریق این بازی ها در وجود نسل جوان کشور نهادینه کنند.
ارزش ها و آموزه ­های دینی و اسلامی در بازی­های رایانه­ای ساخته غرب هیچ جایی ندارند و حتی برخی از این بازیها با حذف دین و امور دینی در زندگی مجازی و ترویج و تبلیغ بی­ دینی، سعی دارند آن را از زندگی واقعی افراد نیز حذف کنند.
 

 
عفت چشم حلقه مفقوده برخی بازی های رایانه ای
 
عفت یکی از ارزش­های اسلامی است که بازی­های رایانه­ای و داستان­های آن ها با آن بیگانه هستند؛ عفت یک حالت نفسانی در وجود انسان است که باعث دور شدن او از زشتی ها و محرمات می­شود و در اصطلاح همان کنترل شهوت و خواهش­های نفسانی است که اگر انسان آن را در وجودش از بین ببرد به راحتی می­تواند هر عملی را انجام دهد.
 
غرب با ترویج فرهنگ برهنگی، بی­ حیایی و بی­ عفتی، ترویج مباحث ضداخلاقی و از بین بردن زشتی بسیاری از گناهان به دلیل تکرار آن، ترویج لذت گرایی و روابط آزاد جنسی سعی دارد نسل جوان را با مفهوم عفاف بیگانه کند و وجود زشتی ها و گناهان را در نظر آنها عادی جلوه دهد.
وقتی نسل جوان ساعت ها و بدون مزاحمت در فضایی زندگی می­کند که در آن به راحتی می­تواند با دوستان همجنس و غیرهمجنس خود رفتار و آمد کند، با آن ها روابطی آزاد داشته باشد، در مهمانی و پارتی­های مختلف شرکت کند. یا اینکه به آسانی و بدون دغدغه برای رسیدن به هدفش افراد مزاحم را از سر راهش بردارد، رفتارهای غیراخلاقی انجام دهد و …. دیگر به این اعمال و رفتار عادت میکند لذا در دنیای واقعی به آن ها پایبند نیست و آن ها را جزء رفتارهای عادی روزانه تلقی می کند. در این حالت دیگر نمیتوان از این جوان توقع داشت که خود را در برابر گناهان حفظ کند، چشمش را بر روی صحنه­ ها و تصاویر نادیدنی ببندد.
نکته مهم در بین بازی هایی که نوجوانان به آن سرگرم می شوند این است که بچه ها از سنین پایین نگاهشان به این تصاویر به صورت یک اعتیاد در آمده و به مرور زمان قبح دیدن تصاویر ناهنجار شکسته و به آن عادت می کند و مرز عفت چشم در هنگام ورود به این بازی ها شکسته می شود.
متأسفانه عموما نوجوانان مرز واقعیت و تخیلات را فراموش می کنند و سعی دارند هر آنچه در این بازی ها انجام داده­اند و دیده اند در دنیای واقعی نیز به همان شکل رفتار کنند.
در حقیقت مرحله تربیت چشم و نگاه که در سنین نوجوانی باید مورد توجه باشد به وسیله این بازی ها به راحتی لگد مال شده و به مرور با کمک سایر عوامل راه برای هرزه شدن نگاه در سنین بعدی فراهم می شود.
بازی­های رایانه­ای یک سلاح برای از بین بردن نسلی صالح و سالم در جامعه است که مسئولان و برنامه ­ریزان فرهنگی باید به این مسأله توجه جدی داشته باشند و سعی کنند برای رفع این مشکل در مقابل این بازی ها، بازی­های ایرانی ـ اسلامی در میان جوانان گسترش دهند تا هم باعث سرگرمی آنها شود و هم اصول و ارزش های اسلامی و انقلابی در وجود آنها نهادینه شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نوشتن کتاب های مذهبی کودکان، نیازمند غواصی است
  فضیلت زیارت حضرت امام رضا (ع) از نگاه پیامبراکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)
  نگاه خداوند به مشکلات مااان...
  احادیثی در مورد زنا، همجنس گرایی، خود*ارض*ایی و نگاه به نامحرم
  پیامدهای نگاه به نامحرم
  چرا نگاه شهوت آلود حرام است؟ + دلیل علمی
  چندتا عکس بیشتر نیست............فقط نگاه کن همین
  چرا کودکان را از پدرشان می ترسانیم ؟!
  پوشیدن طلا و نقره توسط زنان و کودکان
  فقط یک نگاه کافیست......

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان