امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آداب و فرهنگ شهر نشینی را در زندگی روز مره خود مراعات کنیم

#1
امروز مردم با توجه به امکانات و تسهیلات به زندگی شهری روی آورده اند اما نباید فراموش کرد زندگی در چنین محیط هایی مقید و محدود به یک سلسله آداب و رسوم، موسوم به آداب زندگی اجتماعی یا فرهنگ شهر نشینی می باشد.

کسانی که از اطراف و قریه ها به زندگی شهری روی می آورند با فرهنگ شهر نشینی آشنا نبوده یا کمتر به آن توجه می کنند، که این خود باعث بروز مشکلاتی برای باشندگان شهرها می شود، کابل یکی از این شهرهاست که مردم از نقاط مختلف کشور برای زندگی به این شهر سرازیر شده اند. 

خبرنگار صدای مردم خبرگزاری صدای افغان(آوا) در ادامه  گزارشهای اجتماعی، این بار به مقوله ی فرهنگ شهر نشینی پرداخته و نظر چند تن از باشندگان کابل را در رابطه جویا شده است.

شرف الدین یک تن از شهر وندان می گوید: کسانیکه از قریه ها و قصبات شهرها را برای ادامه زندگی خود انتخاب کرده اند همان رویه و زندگی قبلی خود را پی می گیرند در حالیکه شهرنشینی آداب، رسوم و قوانین خاص خود را دارد و فردی که در شهر زندگی می کند باید فرهنگ و آداب زندگی شهری را مراعات کرده و به آن توجه داشته باشند.

وی، اصلی ترین فرهنگ شهرنشینی را توجه به پاکی و نظافت شهر عنوان کرد و یاد آور شد: مردم در قبال یکدیگر مسئول هستند نباید برای هم مزاحمت ایجاد نمایند، کثافات منزل را در جای معین آن بگذارند و با همسایه ها رفتار درست داشته و در پاکیزگی شهر مثل منزل شان کوشا باشند.

آرین دانشجوی یکی از دانشگاه های خصوصی در رابطه به فرهنگ شهری نشنینی می گوید: امروز از هر گوشه افغانستان مردم به مرکز(کابل) آمده اند این مسله باعث شده که فرهنگ شهرنشینی از سوی آنان نادیده گرفته شود و کمتر به تمیزی و بهداشت شهری توجه نمایند.

وی  با بیان اینکه رعایت کردن فرهنگ شهر نشینی بستگی به تربیه فامیلی شخص نیز دارد متذکر شد: اگر والدین به فرزندان شان تفهیم نمایند که با بزرگان، همسایه ها، اطفال و... چگونه رفتار و رویه داشته باشند این عادت خوب در ذهن اطفال و نو جوانان نهادینه شده و سبب تقویت فرهنگ خوب شهر نشینی می شود.


منصور اعظمی کارمند یکی از ادارات دولتی می گوید: کسانی که در یک شهر زندگی می کند مانند شهرداری یک سری وظایفی  نیز در قبال شهرشان دارند که باید به آن عمل نمایند.

زمری دانش آموز یکی از مکاتب شهر کابل می گوید: اگر چه استادان در مکاتب در باره فرهنگ شهر نشنینی با شاگردان صحبت می کنند اما بهتر است وزارت معارف کشور در کنار دیگر مضامین درسی یک مضمون تحت عنوان فرهنگ شهر نشینی را اضافه کند.

به باور این دانش آموز، پاک نگهداشتن شهر وظیفه ی تمام مردم است و باید در کنار شهرداری در پاکی شهر، مثل منزل شان سهم فعال بگیرند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آداب و رسوم غذا خوردن در کره
  آداب و رسوم هندی ها
  آداب و رسوم ماه رمضان در افغانستان
  آداب و رسوم بختیاری ها همراه با تصویر
  آداب و رسوم استان فارس
  5 مرحله بلوغ زودرس در فرهنگ ها
  وقتی از فرهنگ و تمدن صحبت میکنیم، دقیقا از چه چیزی حرف میزنیم؟
  آداب و رسوم کشور اسپانیا
Exclamation تاثیر فضای مجازی بر زندگی
  چقدر خرج کنیم تا فرهنگی باشیم؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان