امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا ابرهای باران زا تیره رنگ هستند؟

#1
شما هم حتما تا به حال متوجه این موضوع شده اید که احتمال بسیاری کمی وجود دارد تا ابرهای سفید باعث ریزش باران شوند. اما در مقابل ابرهایی که تیره تر هستند اغلب اوقات با باران همراه می شوند. بله این امر که بسیاری از ابرهای سفید باران زا نیستند در حالی که ابرهای باران زا معمولا دارای رنگی متمایل به خاکستری تیره هستند به طور کامل شناخته شده است . اما چرا ابر های باران زا تیره هستند؟

چرا ابرهای باران زا تیره رنگ هستند؟ 1
بگذارید در ابتدا نحوه شکل گیری ابرها را شرح دهیم. هوای اطراف شما در شکل گازی خود پر از آب است که بخار آب نامیده می شود. زمانی که هوای نزدیک زمین شروع به گرم شدن می کند, هوای اطراف شما شروع به بالا رفتن می کند و همراه با خود بخار آب را نیز به سطوح بالایی جو منتقل می کند. هوا هرچه که بالاتر می رود از دمایش کاسته می شود و همین امر باعث می شود تا بخار آب متراکم گردد و ابر ها شکل گیرند.
چرا آسمان آبی است عنوان مطلبی بود که مدتی قبل در دنوج منتشر کردیم در آن مطلب فهمیدیم که دلیل آبی بودن آسمان پراکنده شدن بیشتر نور آبی نسبت به نور های دیگر توسط ذرات موجود در اتمسفر زمین می باشد.

خوب حالا بریم سر اصل مطلب که چرا ابرهای باران زا تیره هستند؟
بر خلاف ذرات اتمسفر که بیشتر باعث پراکندگی نور آبی نسبت به دیگر نور های می شوند, ذرات ریز ابر تمام نور ها را به یک اندازه پراکنده می کنند پس بعد از عبور نور از ابر ها به دلیل اینکه ابر ها تمام نور ها را به یک اندازه پراکنده می کنند ابر به رنگ سفید دیده می شود. خوب دلیل تیره بودن ابر های باران زا نسبت به ابر های معمولی ضخامت و ارتفاع آن ها است.
زمانی که یک ابر در اثر نگه داشتن بیشتر قطرات آب و بلور های یخ متراکم تر و ضخیم تر می شود نور نمی تواند به صورت کامل تمام عرض ابری که ضخیم شده است را عبور کند پس فقط تا جایی که نور توانسته است عبور کند و پراکنده شود به رنگ سفید دیده می شود اما نواحی ای که نور نتوانسته یا کمتر توانسته است نفوذ کند به رنگ تیره دیده می شوند. این اثر زمانی برجسته تر می شود که ابرها تعداد زیادی قطرات آب را در خود جای داده باشند زیرا در این هنگام ابر ها مسیر کمتری نور را از خود عبور می دهند و باعث می شوند تا عرض بیشتری از عبر به رنگ تیره دیده شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چرا چپ دست ها استثنایی هستند؟
  چه چیز هایی واقعا تصادفی هستند؟
  چرا آقایان همیشه در رؤیای خانم زیبا و جذاب هستند؟
  بزرگترین و کوچکترین واحدهای زمان چه هستند؟
  آیا انسان ها دلیل به وجود آمدن صحرای آفریقا هستند؟
  روبان‌های رنگی هر کدام نماد چه بیماری هستند?
  آزمایش باران طلایی
  باران منجمد و تگرگ چگونه به وجود می آیند؟
  در سیارات دیگر به جای باران چه می بارد؟
  ایمن ترین جاده های جهان به بتن های ضد یخ مجهز هستند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان