امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هیچ وقت نگو سکوت کرد(چند بخشه)

#1
تاريخچه شرابخواري:

قبل از ظهور اسلام، شراب خواري يك عادت بشري بود و در بين بسياري از ملت ها شراب يك غذاي رسمي « مثل چاي در ايران بود ». چرا كه مردم از ضررهاي آن به صورت كامل اطلاعي نداشتند. تا آنجا كه مه « نويسنده كتاب » پژوهش كرديم ممنوعيت شراب قبل از اسلام سابقه نداشته و از احكام تأسيسي اسلام است.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[1] به طوري كه پس از ممنوعيت شراب خواري در اسلام، سيل اعتراضات به سوي اسلام و رهبران مسلمان سرازير شد و بسياري از اين حكم تعجب كرده و علت آن را جويا مي شدند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[2]
البته هنوز هم شراب خواري در بسياري از كشورهاي غير مسلمان به صورت آزاد رواج دارد و در اين رابطه تبليغات و سيعي نيز صورت مي گيرد.
ارنست رنان، مورخ فرانسوي مي نويسد:
« دين مبين اسلام پيروان خويش را از بلاهاي چندي من جمله شراب و خوك و لعاب دهان سگ نجات داده است ».دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[3]
اولّين كسي كه در حدود سال 800 ميلادي به وجود ماده اي در « خمر » پي برد كه مذاق آن گرم و سريع التبخير است و ذهن و بصيرت را از انسان دور مي كند، جابر بن حيان « قرن دوّم هجري » بود ولي مقدار كمي از آن را بدست آورد. و آن را  « غول » ناميد. و بعدها آن را الكل ناميدند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[4]
آثار معنوي و اجتماعي:
1- خروج شراب خوار از انسانيت:دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[5] شراب عقل را زايل مي كند و بيان شد كه « خمر » به معناي پوشش است از آن جهت بدبن نام ناميده شده كه عقل فرد مست شده را مي پوشاند و از كار مي اندازد. عقل عالي ترين موهبت الهي به انسان است. انديشه، امتياز انسان است كه او را از حيوانات جدا مي سازد، پس هنگامي كه شراب انسان را مست مي كند عقل را زايل مي كند و او را از حوزه انسانيت خارج مي سازد و به يك حيوان تبديل مي كند.
2- ضررهاي اجتماعي شرابخواري:
شراب خواري از اعمال شيطاني است كه شيطانمي خواهد با آن بين انسانها دشمني ايجاد كند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[6]
تذكر: كلمه « شيطان » در تعاليم اسلامي و قران اعم  از  « ابليس » معروف است بلكه به هر موجود خبيث و حيله گر شيطان گفته مي شود.
شرابخواران بخاطر روحيه درنده خويي و شرارت كه در حال مستي غالباً پيدا مي شود، دست به اعمال جنايت آميز مي زنند، به طوري كه آمار زيادي از تصادفات و قتل و خود كشي و درگيري با پليس، مربوط به افرادي است كه از مشروبات الكلي استفاده مي كنند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[7] طبق آماري كه برخي از مؤسسات تحقيقاتي در غرب منتشر كرده اند:دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[8] جرائم اجتماعي الكليست ها از اين قرار است:
مرتكبين قتل هاي عمومي 050/0
ضرب و جرح در اثر نوشيدن شراب 8/ 77 ./.
سرقت هاي مربوط به الكليست ها   5/ 88  ./.
جرائم جنسي مربوط به الكليست ها   8/ 88  . /.
يكي از صاحب نظران مي نويسد: يكي از ضررهاي مسكرات مردم آزاري است. شخص شرابخوار، مردم، همسايگان، پدر و مادر، خانواده و فرزندان خود را اذيت مي كند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[9]
زيان هاي اقتصادي شرابخواري
يكي از دانشمندان مي گويد: اگر دولت ها ضمانت بكنند كه درب نيمي از ميخانه ها را ببندند مي توان ضمانت كرد كه از نيمي از بيمارستان ها و تيمارستان ها بي نياز مي شويم.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[10]
پس اگر تجارت مشروبات الكلي سودي زودگذر ( مثل ماليات براي دولت ها) دارد اما ضررهاي آن بيشتر از نفع آن است.  اين حقيقتي است كه قرآن قرن ها قبل بيان داشت.
« و اثمهما اكبر من نفعهما »دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[11]
 ضرر هاي معنوي شرابخواري: مصرف مسكرات به صورت كلي انسان را از دين دور مي كند. ولي به صورت خاص قرآن كريم مي فرمايد' مانع ياد خدا و نماز است.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[12]
يكي ديگر از ضررهاي الكل در حوزه اخلاق است: در شخص الكلي عاطفه خانوادگي و محبت نسبت به زن و فرزند ضعيف مي شود به طوري كه مكرر ديده شده كه پدراني فرزندان خود را با دست خود كشته اند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[13]
آثار زيانبار خمر از نظر علوم پزشكي:
در اين مورد بسياري از صاحب نظران، پزشكان و مفسران، مطلب و كتاب نوشته اند. كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم: در ابتدا مطالب دكتر قرقوز را كه توضيحات مشروحي در اين زمينه داده اند مي آوريم:
الكل با سرعت شگفت انگيزي از طريق بافتهاي مخاطي دهان و معده و ريه جذب شده،وارد خون مي شود. يعني به محض رسيدن جام محتواي مشروب به دهان،الكل جذب، و سريعاً وارد جريان خون مي شود. پس از ورود الكل به معده با توجه به نسبت آب موجود در آن به تمام بافتهاي بدن توزيع مي گردد. اگر زن باردار مشروب الكلي مصرف كند، مقداري از الكل مصرف شده، به بدن جنيني كه در شكم دارد مي رسد و مستقيماً روي مغز وي اثر مي گذارد، زيرا تأثير مستقيم الكل روي مغز است.
دفع الكل: 5- 10 در صد الكل مصرف شده، بدون هيچ گونه تبديلي به وسيله كليه ها و ريه ها دفع مي شود. اما بقيه در معرض اكسيده شدن در كبد قرار گرفته و تبديل به گاز دي اكسيد كربن و آب و انرژي مي شود. ميزان واحد كالري بدست آمده از يك گرم الكل در اين عمل به 7 كالري مي رسد و همين مسئله موجب بروز بي ميلي شديد به غذا در انسان مي گردد،كه نتيجه آن دچار شدن شخص به كمبود مواد غذايي در بدن است
مضار و مفاسد طبي الكل:
مفاسد الكل را مي توان به دو قسمت اصلي تقسيم كرد:
اوّل ) مسموميت الكلي حاد:
مصرف مقدار زياد الكل، انسان را دچار گيجي و مستي مي كند. چه شخص معتاد به الكل باشد و چه نباشد. عضوي كه بيش از ساير اعضاي بدن از الكل متأثر مي گردد، مغز است. تأثير الكل بر مغز همانند ساير مواد مخدر، تأثيري است تخديري                              ( Depressent ). حالت مستي موقعي بروز مي كند كه ميزان الكل موجود در خون به 5/0 ./. برسد. با افزايش ميزان الكل موجود در خون شدت مستي نيز افزايش مي يابد تا اينكه به بيهوشي و سپس مرگ منتهي گردد.
اين عوارض دماغي، شخص مست را در معرض اين اخطار قرار مي دهد:
1- تصادف با اتومبيل و يا سقوط در رودخانه و يا گودال به دليل عدم توانايي در حفظ تعادل به هنگام راه رفتن.
2- تجاوز به حقوق ديگران و به راه انداختن مشاجرات بي دليل به جهت فقدن تعقل و تفكر منطقي.
3- اقدام به تجاوزات جنسي به دليل ايجاد ميل شديد به مقاربت جنسي در شخص.
4- التهاب لوزالمعده حاد، كه بيماري بسيار خطرناكي بوده و ممكن است منجر به مرگ شود.
5- زخم معده حاد كه ممكن است منجر به مرگ شود.
6- اغما ( Coma )، كه ممكن است با كمبود قند خون نيز همراه شود. اگر شخص مست به هنگام اغما در معرض سرما نيز قرار گيرد ممكن است بميرد. حتي برخي افراد مست با استنشاق بوي استفراغ خود نيز مي ميرند.
7- مرگ بر اثر تنگي نفس و متوقف شدن قلب از فعاليت.
شايد برخي در مقام اعتراض بگويند كه مقدار كمي الكل موجب سكر نمي شود. در پاسخ مي گوييم: خير، حالتي وجود دارد كه به نام  « سكر » مرضي معروف است و در نتيجه نوشيدن مشروبات الكلي « چه كم يا زياد » براي افرادي كه داراي شخصيتي متزلزل هستند حاصل مي شود و به صورت جنون عقلي حاد ظاهر مي شود.اين حالت از جند ساعت تا 24 ساعت به طول مي انجامد و بعضي مواقع بيشتر از اين مدت هم طول مي كشد.
جنون حاصل از نوشيدن شراب در افرادي كه شخصيتي متزلزل دارند.
1- سكر مرضي توأم با هيجانات حركتي، و آن حالتي از عصبانيت و هيجان شديد است كه در ان فرد مست شروع به خرابكاري در اطراف خود مي كند و ناخود اگاه داد و فرياد مي اندازد و سپس بيهوش مي گردد.
2-  سكر مرضي توأم با جنون و بد بيني، اين حالت گاهي انسان را به خيانت و جنايت و خودكشي سوق مي دهد. نمونه اين گونه افراد در جوامع امروزي بسيارند.
به عنوان مثال موردي را نقل مي كنيم كه در زمستان سال 1976 در يكي از روستاهاي حومه شهر حلب اتفاق افتاد.در اين حادثه، مردي نيمه شب در حال مستي وارد منزل خود مي شود و ناگهان به ذهنش خطور مي كند كه زنش به وي خيانت كرده است. اين فكر تا بدانجا در وي تقويت مي شود كه زن و چهار فرزند بيگناه خود را در خواب سر مي برد.
3- سكر توأم با خلسه، در اين حالت فرد مست در عالمي رؤيائي زندگي مي كند كه در حالت عادي آرزوي آن را داشته و خواب آن را مي ديده است. اين حالت نيز با بيهوش شدن فرد خاتمه مي يابد.
دوّم: مسموميت الكلي مزمن ( Alcholism ):
مصرف كنندگان مشروبات الكلي را مي توان به سه گروه تقسيم كرد:
1- گروهي كه در هر بار مقدار زيادي نوشابه هاي الكلي مي نوشند. اين گروه ممكن است در يك سال تا چهار بار دچار مسموميت شوند.
2- گروهي كه به مصرف زياد نوشابه هاي الكلي عادت نموده اند. اين گروه بيش از 12 بار در سال دچار مسموميت مي شوند، و حتي گاهي فقط با يك بار مصرف به مدت يك هفته تحت تأثي عوارض آن خواهند بود.
3- گروهي كه كاملاً الكلي شده و سرنوشت خود را به الكل سپرده اند. اين گروه حتي قادر نيستند يك روز را بدون نوشيدن مشروبات الكلي سر كنند.
زيان هاي مربوط به الكليسم مزمن:
الف) الكليسم و بيماري عصبي:
اعتياد به الكل موجب ابتلاء به بيماري هاي عصبي زير مي گردد.
1- ايجاد اختلال در كار تعدادي از اعصاب: در اين خالت فرد الكلي دچار ضعف عضلات و لرزش اندامها و درد در ناحيه دست ها و پاها مي گردد.
2- ايجاد اختلال در كار يك عصب: در اين حالت اختلالاتي در مسير فعاليت آن عصب توأم با فلج موقت حاصل مي شود. و با توجه به نوع عصب، اين اختلال ممكن است به صورت فلج عصب صورت و يا عصب چشم و يا فلج ناشي از نحوه خوابيدن بروز نمايد،كه حالت اخير بيشتر در كشورهاي پيشرفته به چشم مي خورد كه در آن شخص در حال مستي « معمولاً شنبه شب ها كه فردايش تعطيل است» به صورتي مي خوابد كه اعصاب آرنج و سر استخوان هاي مچ دست و انگشتانش تحت فشار قرار مي گيرند و بدين ترتيب عضلات محرك دست فلج مي گردد.
3- التهاب عصب بينايي: اكثر كساني كه به مشروبات الكلي اعتياد دارند، از اين بيماري كه توأم با كاهش قدرت ديد است، رنج مي برند. اين حالت در برخي موارد نادر نيز منجر به كوري مي شود.
4- داء الحصاف الكلي: يا گري خشك الكلي « جرب » اين بيماري به فراواني نزد الكليستها مشاهده مي شود.
5- مجموعه بيماريهاي ديگري نيز وجود دارند كه بيشتر در ميان افراد الكلي يافت مي شوند. از جمله اين بيماريها مي توان ورم غشاي خارجي مغز، سفليس نخاعي، از بين رفتن سلول هاي مغزي و معلوليت هاي عضلاني را نام برد.
ب) الكل و بيماري هاي گوارشي:
از همان ورود الكل به دستگاه گوارش، تخريب و فساد را با خود به ارمغان مي آورد از جمله:
1- خراش غشاي مخاطي دهان و حلق و آسيب رسيدن به پرزهاي چشايي و ترك زبان
2- ظاهر شدن پلاك هاي سفيد رنگ بر روي زبان ( Leukoplakia ) كه غالباً به سرطان زبان مبدل مي گردد.
- التهاب مري.
4- استفراغ هاي شديد خوني به دليل پاره شدن برخي از رگ ها در ناحيه اتصال مري به معده.
5- سرطان مري. آمار نشان مي دهد كه 90 درصد بيماران مبتلا به سرطان مري را معتادان به الكل تشكيل مي دهد.
6- التهاب حاد معده. همه معتادان به الكل بلا استثناء به التهاب حاد معده مبتلا هستند.
7- التهاب مزمن و پنهان معده. اكثر الكليست ها گرفتار اين بيماري مي شوند. در پيدايش اين بيماري، نقص پروتئين بدن نيز نقش مهمي ايفا مي كند. در نتيجه اين بيماري شخص به كم خوني ناشي از عدم جذب ويتامين 12 B توسط بدن مبتلا مي گردد كه اين حالت خود، بيمار را براي ابتلا به سرطان معده اماده مي سازد.
8- سرطان معده. 90 درصد مبتلايان به سرطان معده از معتادان به مشروبات الكلي هستند كه مصرف دخانيات نيز به اين امر كمك مي كند.
9- زخم معده. يكي از پزشكان به نام دكتر گوردن مي گويد:
« 10-15 درصد از علل ابتلا به زخم معده، نوشيدن مشروبات الكلي است و از طرفي الكل مانع ظاهر شدن علائم ابتلا به اين بيماري است، به همين جهت خود بيمار ممكن است بدون متوجه شدن، مدت ها دچار خونريزي معده شود».
10- ايجاد اختلال در جذب مواد غذايي در روده ها به دليل بيمار بودن كبد، معده، امعا و لوزالمعده.
11- الكل و لوزالمعده: زيانهايي كه الكل به لوزالمعده مي رساند عبارتند از:
الف) التهاب حاد غده لوزالمعده، كه در آن غده دچار هضم ذاتي ( خود خوري ) شده و سپس پاره مي شود. به طوري كه گفته شد، اين بيماري خطرناكي است كه بيشتر حالات دل دردها را نزد الكليست ها تشكيل مي دهد و علت 70 درصد اين حالات، الكل است.
ب: التهاب مزمن لوزالمعده، كه نقش به سزايي در سوء تغذيه، گوارش و جذب مواد غذايي دارد.
12- الكل و كبد: امروزه بيماري هاي كبدي ناشي از مصرف مشروبات الكلي يكي از مشكلات خطرناك بهداشتي جهان به شمار   مي رود.كافي است بدانيم كه نوشيدن خمر مهمترين عامل پيدايش تشمع كبد « سيروز » در كشورهاي غربي است. رابطه مصرف مشروبات الكلي با بيماري زايي، بحثي است گسترده و مفصل نه در حد اين نوشته، لذا به بيان مختصر سه رابطه بسنده مي كنيم:
1- تأثير بر كار تبادلات كبد كه منجر به كاهش اندوخته قندي و افزايش و تراكم مواد چربي در كبد خواهد بود.
2- تأثير مستقيم و مسموم كننئه روي كبد.
3- نقص مواد غذايي بدن افراد الكلي به دليل بي اشتهايي آنها كه منجر به كاهش پروتئين، مواد قندي و چربي در بدن مي شود.
اما مهمترين بيماري هاي كبدي ناشي از نوشيدن مشروبات الكلي: تراوش چربي در كبد توأم با زرد شدن بدن « يرقان »، التهاب حاد كبدي و تشمع كبد « سيروز » است. معمولاً اين بيماري ها كاملاً به هم مرتبط هستند و همگي در نهايت به تشمع كبد منجر      مي شوند. اين بيماري به هيچ عنوان درمان پذير نيست زيرا كبد مركز سوخت و ساز و تبادلات غذايي بدن است.                             ( Thecentralofter metabolism ).
از مهمترين نتايج تشمع كبد مي توان به آب آوردن شكم و ظهور زگيل هايي در مري و سرطان كبد اشاره كرد.در فرانسه ساليانه  500/22  نفر و در آلمان 16000دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[14] نفر بر اثر تشمع كبد در نتيجه مصرف مشروبات الكلي مي ميرند.
ج) الكل و بيماريهاي قلبي:
الكل رابطه نزديكي با بسياري از بيماري هاي قلبي دارد از جمله:
1- ضعف ماهيچه هاي قلب، بويژه پس از نوشيدن آبجو به دليل وجود كبالت در آن.
2- نارسائيهاي قلبي مادرزادي كودكان در صورتي كه مادر در ماههاي نخست بارداري مشروبات الكلي نوشيده باشد. لازم به گفتن است كه عده اي الكل را به عنوان مسكن براي سوزش قلب بكار مي برند، غافل از اينكه نتيجه عكس حاصل مي شود. زيرا الكل با توجه به كالري هاي حرارتي آن باعث، چاقي شده و چربي خون را در دراز مدت بالا مي برد و همين مساله باعث تشديد درد قلب  مي گردد و فقط به صورت موقتي و به عنوان مسكن عمل مي كند.
د) الكل و نارسايي هاي خوني:
با توجه به اينكه الكل باعث كم اشتهايي و در نتيجه سوء تغذيه مي گردد، عوارض زير را در رابطه با خون در پي خواهد داشت:
1- كاهش آهن خون.
2- كاهش اسيد كوليك در خون.
3- كاهش ويتامين B12 در خون.
4- كاهش گلبولهاي قرمز خون و در نتيجه زرد شدن پوست بدن.
5- بيماري هموسدرين ( Hemosiderin ).
الكل و بيماري هاي عفوني: اعتياد به الكل بدن را ضعيف و ناتونا و مقاومت آن را بسيار كم مي كند. لذا امادگي ابتلاء به بيماري هاي عفوني به ويژه بيماري هاي عفوني مسري در اين افراد خيلي زياد است كه از جمله اين بيماري ها مي توان سل، سفليس، التهاب ريه، مالاريا، تب تفوئيد، بيماري هاي پوست و التهاب غدد عرقي زير بغل را نام برد.
ه) الكل و فعاليت هاي جنسي:
الكل تأثير زيادي روي فعاليت هاي جنسي دارد،از جمله:
1- ميل جنسي را افزايش مي دهد، ولي موجب كاهش توان انجام فعاليت هاي جنسي مي شود.
2- ممكن است موجب كوچك شدن بيضه ها و بزرگ شدن پستان ها « در مرد » شود به ويژه اگر با بيماري كبد همراه باشد.
3- موجب ايجاد نارسايي در رفتارهاي جنسي زنان مي شود.
4- دگرگونيهايي را در نطفه به وجود مي آورد كه در نتيجه باعث تولد كودكان ناقص الخلقه مي شود.
و) الكل و سرطان:
الكل يكي از علل پنج گانه اصلي ابتلاء به سرطان مغز است. اين علل كه در انگلستان به –s (S s – 5 ) معروفند عبارتند از:
1- سيگار كشيدن                       Smoking                      2-  مشروبات الكلي              Spicess
3- عفونتها                             Spesis                          4- ادويه                          Spicess    
5- سيفليس                           Syphilis  
در تحقيقي كه توسط دكتر « لورمي » به عمل آمده، مشخص گرديده كه 51 بيمار از اصل 58 بيمار مبتلا به سرطان لوزه، زبان و حنجره از معتادان به الكل بوده اند. و اين سرطان ها از بدترين انواع سرطان هستند زيرا قدرت تكلم و خورد و خوراك را از بيمار    مي گيرند و زندگي را براي او بسيار مشكل مي سازند.
ز) الكل و بارداري:
مهمترين مساله اي كه در فرزندان زنان الكلي به چشم مي خورد، وجود انواع معلوليت در 33 درصد آنها است. اين معلوليت ها ممكن است به شكل نقص در رشد، عقب ماندگي ذهني، نقص خلقت ظاهري و ناراحتي هاي قلبي مادرزادي باشد.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[15]
يكي از نويسندگان معاصر در اين مورد مطالبي تحت عنوان « اثر الكل در نسل » بيان مي كند و مي نويسد:دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[16]
« كسي كه در حين انعقاد نطفه مست است 35 درصد عوارض الكليسم را به فرزند خود منتقل مي كند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند صد در صد عوارض حاد در بچه ظاهر مي شود و كودكاني كه فاقد نيروي كافي عقلاني و روحي بوده اند و از مادران الكلي بدنيا آمده اند 75 درصد و از پدران الكي نيز 75 درصد بوده است. و كودكاني كه در هنگام تولد توانايي زندگي را ندارند از پدران الكلي 6 درصد و از مادران الكلي 45 درصد است ».
يكي ديگر از نويسندگان مي نويسد:
« يكي از پزشكان آلمان ثابت كرده است كه تأثير الكل تا سه نسل به طور حتمي باقي است به شرط اينكه اين سه نسل الكلي نباشند ».دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[17]
ح) الكل و بيماري هاي رواني:
عوارض روحي و ذهني بسياري وجود دارند كه يا بر اثر اعتياد به الكل و يا ترك ناگهاني و يك باره ي آن به وجود مي آيند. از جمله مهمترين آنها:
1- هذيان ارتعاشي ( Dilerimtremens )، كه حالتي است حاد همره با اختلالات عقلي، بي توجهي، رعشه و هيجان زدگي.
2- جنون كورساف (Korsakof syndrome  )دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[18] ، كه عبارت است از ضعف ذاكره + هذيان گويي + التهاب پايانه هاي عصبي + از بين رفتن قدرت تشخيص و شناخت.
3- بيماري هاي مغزي ورنيكه ( Wernicks ence phyloqthy  ): اين بيماري علاوه بر عوارض جنون كورساف، عوارض ديگري نيز دارد كه عبارتند از: فلج عضلات چشم + از دست دادن قدرت تفكر + گيجي و بيهوشي
4- عقب ماندگي عقلي الكلي: ضعف ذاكره  + ناتواني در كنترل عواطف+ اختلال در فعاليت هاي مغزي
مسائل ديگر
الف) الكل ممكن است باعث افزايش حملات نقرس شود، زيرا موجب افزايش اوره خون مي گردد.
ب) ممكن است اعتياد به الكل باعث به وجود آمدن سنگ هاي دو قلويي كليه و يا ورم مثانه گردد.
ج) كاهش ميزان قند خون در بدن پس از نوشيدن مشروبات الكلي ممكن است بسيار شديد و باعث بي هوشي و حتي مرگ شود.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[19]
جلوگيري از نوشيدن شراب و حكم به پليد بودن آن يكي از معجزات علمي قرآن كريم است.چرا كه در شرايطي اين احكام صادر شد كه بشريت با علاقه و اشتها به شراب خواري روي آورده بودند و از ضررهاي بهداشتي آن اطلاع چنداني نداشتند. و حتي كتاب مقدس « تورات و انجيل » نيز تشويق گر اين بودند. در حقيقت اين ممنوعيت يكي از خدمات دين اسلام به بشريت بوده است.
برخي از نويسندگان يكي از ابعاد اعجاز قرآن را تغيير جامعه عرب جاهلي و تحول عجيب و ناگهاني انان « در كوتاهترين مدت »    مي دانند.
از اين زاويه نيز مساله تحريم شراب و برخورد چهار مرحله اي با آن يعني روش تربيتي قرآن در اين زمينه و تغير و تحول عجيبي كه در جامعه ايجاد كرد « به طوري كه جام ها و ظرف هاي شراب را شكستند » مي تواند يكي از تأثيرات اعجاز آميز قرآن باشد. يعني از منظر علوم تربيتي اين روش مؤثر چهار مرحله اي در برخورد با پديده اي انحرافي در جامعه، مي تواند الگوي مناسبي براي ايجاد تغيرات مناسب و مبارزه با مفاسد اجتماعي حاد باشد
 
اميد وارم كه اين نوشته مورد استفاده قرار گيرد و با ارسال نظرات سازنده خود ما را ياري نماييد.
 
 
آخر هر كاري الحمد لله رب العالمين                   صديق محمودي
تاريخچه شرابخواري و ضرر و زيان شراب


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[1] - در تورات و انجيل كنوني كلماتي هستند كه نشانه هايي براي نوشيدن شراب و خريد و فروش آن وجود دارد.در تورات،سفر تثنيه،باب 14 ،آيه 26 مي خوانيم: « و نقره را براي هر چه دلت مي خواهد از گاو و گوسفند و شراب و مسكرات و هر چه دلت از تو بطلبد بده و در آنجا به حضور يهوه خدايت بخور و خودت با خاندانت شادي بنما ». و در انجيل متي،باب 26،آيه 29 مي خوانيم « اما به شما مي گويم كه بعد از اين از ميوه مو ديگر نخواهيم نوشيد تا روزي كه آن را به شما در ملكوت پدر خود تازه آشامم ».
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[2] - ر.ك:فلسفه احكام،ص156
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[3] - فلسفه احكام،ص156،اسلام پزشك بي دارو،ص46.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[4] - طب در قرآن،ص 162،البته برخي كشف الكل را به محمد بن زكرياي رازي ( 251/213 نسبت مي دهند.« ر.ك: جهان دانش،فرهنگ دانستنيها،ج1،ص745،تأليف محمد نژد ).
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[5] - دكتر السيد الجميلي در كتاب الاعجاز الطبي في القرآن،ص 119/117 ضررهاي طبي و بهداشتي شرابخواري را بر مي شمارد ولي مهمترين مطلبي كه بر ان تكيه مي كند همين است كه شراب قدرت فكر و عقل انسان را از كار مي اندازد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[6] - مائده / 90 /91
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[7] - در امريكا كه در سال 1363 ش حدود 10 ميليون الكليست وجود داشت.   2500 مورد تصادف منجر به مرگ با اتومبيل و 15000 مورد قتل و خودكشي  000/ 500/2  بازداشت توسط پليس نتيجه ان بود. « ر.ك: طب در قران،ص157 ».
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[8] - تفسير نمونه،ج2،ص75،به نقل از انستيتوي پزشكي قانوني  شهر « نيون » 1961 م.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[9] - فلسفه احكام،ص159 با تلخيص عبارت
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[10] - تفسير نمونه،ج2،ص 76
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[11] - بقره/219
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[12] - مائده/91/90
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[13] - تفسير نمونه،ج2،ص75
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[14] - اين امار و ارقام مربوط به زمان نوشتن كتاب اعجاز علمي قرآن توسط            مي باشد.اكنون در اين ساعت و سال بيشتر شده است
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[15] - طب در قرآن،ص 156-149
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[16] - تفسير نمونه،ج2،ص74
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[17] - اسلام پزشك بي دارو،ص44 از علومجنائي،ص863 نقل مي كند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[18] - سرگي كورساف،عصب شناس روسي ( 1900- 1854 ).
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[19] -  طب در قرآن،ص157/156
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16352332903584
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛ ، bahare_021 ، {h.S}
آگهی
#2
چرایی مجازات اسلامی و نمونه های در دیگر ادیان
مجازات اعدام در آیین یهود


رای آگاهی از مبانی و ریشه‌های تاریخی مجازات اعدام، بهترین راه مراجعه به فرهنگ‌های مختلف و البته کهن، به منظور آشنا شدن با نخستین مواردی است که در آن مجازات اعدام به کرات مورد استفاده قرار گرفته و آن را به یک سنت در مسائل جزایی تبدیل کرده است. یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌ها و تمدن‌هایی که در قانون گذاری خود، مجازات مرگ را وضع کرده، بابل با تمدنی حدودا پنج هزار ساله است که البته بیشتر شهرت خود را مدیون حمورابی، امپراتور افسانه‌ای خود است.
مواردی از این دست در قانون گذاری‌های دوره باستان فراوان است. از آنجایی که یکی از منابع اصلی تمدن ساز در هر منطقه و کشوری، دین و مذهب مردم آن دیار است، برای آشنایی با وضعیت مجازات اعدام در ادیان مختلف و تحولات این مجازات در ادیان آسمانی که به مرور بر مردم مناطق مختلف نازل شد، به بررسی متون دینی و حقوقی ادیان بزرگ آسمانی می‌پردازیم.

شریعت حضرت موسی (ع) که حداقل ۱۵ قرن بعد از قانون حمورابی تدوین شده، متاسفانه از لحاظ مبانی حقوق جزایی مزیت چندانی بر آن نداشته و حتی در بسیاری موارد حالت نوعی عقب گرد و واپس گرایی نسبت به فرهنگ غالب زمان خویش را دارد. بهترین راه آگاهی از قواعد اصیل حقوقی این دین، مراجعه به کتاب آسمانی آن یعنی تورات است. متاسفانه دایره جرائم و گناهان مستوجب کیفر مرگ در تورات بسیار گسترده بوده و شامل جرائم متعددی می‌شود.
یکی از جرائم مهمی که در تورات به طور مفصل به آن پرداخته شده و برای آن اشد مجازات در نظر گرفته شده، ارتداد است که در ده فرمان حضرت موسی نیز به آن اشاره شده است: «برای خود خدایی جز من نگیرید.» و در بخش دیگری از تورات آمده: «اگر در میان شما و در یکی از دروازه‌هایی که خداوند به شما عطا نموده مردی یا زنی یافت شد که خدایان غیر را عبادت نموده و بر آن‌ها سجده نمود،... آن مرد یا زن را از اندرون دروازه‌هایت بیرون آر و سنگسارشان نما تا بمیرند.» و در مورد فلسفه مجازات مرگ که برای این جرم درنظر گرفته شده نیز می‌گوید: «تا تمامی اسرائیلیان بشنوند و بترسند و بار دیگر چنین عمل شنیعی را در میان شما مرتکب نشوند.» همچنین روش اعدام کردن خاطیان نیز در کتاب مقدس سه گونه تعیین شده است:
«سنگسار کردن- سوزاندن- به دار آویختن»
همین گونه که ملاحظه می‌شود، آیین تورات رویه بسیار سخت و خشنی نسبت به خاطیان در نظر گرفته به گونه‌ای که بسیاری از این جرائم که مستوجب مجازات اعدام است، امروزه اصلا جرم نبوده یا مجازات بسیار سبک تری نسبت به قبل دارد. اما جای تاسف در این است که با قدرت گرفتن روحانیون یهودی و شکل گیری طبقه نیرومندی ازکاهنان، نه تنها از میزان خشونت این جرائم کاسته نشد بلکه بر تعداد جرائم مستوجب مجازات مرگ افزوده و روش‌های شنیع تری برای سلب حیات خاطیان ابداع شد. کاهنان عنوان قضاوت را به دوش گرفته و به مرجع صدور حکم برای خاطیان تبدیل شده، هر کس از اطاعت احکام آنان سرپیچی می‌کرد را به اعدام محکوم می‌کردند.
متاسفانه نه تنها در متون اصلی دین یهود موارد فراوانی از اعدام به چشم می‌خورد، بلکه با گذرزمان و نفوذ قشر کاهنان در جامعه، نه تنها از این قوانین خشونت آمیز کاسته نشده و کاهنان گامی در جهت تعدیل و ملایم نمودن و انسانی کردن این مجازات‌ها برنداشتند، بلکه روز به روز برای محکمتر ساختن جایگاه خود و بسط قدرت هم کیشان خود، از لحاظ کیفی و کمی بر این مجازات افزودند. به نحوی که با گذشت چند قرن از ظهور حضرت موسی و ارائه دین یهود، مجازات اعدام به نحوی گسترده‌تر و به اشکالی بسیار خشن‌تر از آنچه در خود تورات آمده (سنگسار- سوزاندن و دار زدن) مورد استفاده قرار گرفته و برای جرائم بسیار متنوع و بعضا کم اهمیتی اجرا می‌شد.
برخی از اعمالی که در صورت ارتکاب آن، طبق آئین یهود خاطی با مجازات مرگ روبه‌رو خواهد شد بدین شرح است:
- قتل، آدم ربايی، زنا
-لواط، مقاربت با حیوان
-زدن پدر و مادر، دشنام دادن به والدین
-کار کردن در روز شنبه
-جادوگری
-بدعت فردی، بدعت گروهی، دعوت به بدعت و حتی خواب بدعت!
------------
در مورد احکام تنبیهی در اسلام؛
انسان همواره در معرض لغزش‌ها، انحرافات و گناهان است و این نفس سرکش بسیار به بدی امر می‌کند. امام علی (علیه السلام)، در سخنی این گونه فرموده‌اند: إنَّ هٰذِهِ النَّفْسَ لَأَمّارَةٌ بِالسُّوءِ فَمَنْ أهْمَلَها جَمَحَت بِهِ إلَی الْمَآثِمِ(5).همانا این نفس به بدی و گناه فرمان می‌دهد، پس هر که آن را واگذارد او را به سوی گناهان می‌کشاند. به همین خاطر است که بزرگان همواره در دعاهای خود از خدا مدد می‌طلبند و می‌گویند: إلٰهی لا تَکِلْنی إلٰی نَفْسی طَرْفَةَ عَیْنٍ أبَدًا(6) خدایا هیچ گاه به اندازه یک چشم به هم زدن مرا به حال خود وامگذار. و چنانچه مسلم است کارهای اشتباه و خلاف، تنبلی‌ها، سستی‌ها، مانع رسیدن انسان به سعادت حقیقی‌اش می‌باشد. یکی از آخرین عوامل خارجی برای باز داشتن انسان از این موانع و مهار این نفس طغیانگر، تنبیه یا کیفر است، که روشی مناسب برای بیدار کردن و باز داشتن از کج روی‌ها و مانعی در برابر رفتن به سوی گناهان و هلاکت انسان است. تنبیه و مجازات بر طبق ضوابط، نقشی اساسی در اصلاح فرد و جامعه دارد (7). چنانچه پیامبر (صلی الله علیه و آله)، فرمودند: حَدٌ یُقٰامُ فی الْأرْضِ أَزْکٰی مِنْ عِبادَةِ سِتّینَ سَنَةً(8). تأثیر پاک‌کنندگی حدی که در زمین بر پا شود از شصت سال عبادت بیشتر است. از آنجا که طبع انسان از مجازات و تنبیه روی گردان است لذا ترس از این عوامل می‌تواند او را از انجام بعضی اعمال باز دارد. به عبارت دیگر چون اساس زندگی انسان، مبتنی بر جلب لذت و دفع ضرر است، از هر چه برای او لذت بخش و خوشایند باشد، استقبال می‌کند و از هر چه برایش درد آور و رنج آفرین باشد، فرار می‌نماید. بدین روی، طبیعی است که تنبیه چون برای او امری درد آور است، سبب گریز او از عملی باشد که عاقبتش تنبیه است. حضرت علی (علیه‌السلام)، به این نکته، زیبا اشاره کرده‌اند: مَنْ أیْقَنَ بِالْمُجازاةِ لَمْ یُؤْثِرْ غَیْرَ الْحُسْنٰی(9). کسی که یقین به کیفرِ (عمل) دارد جز کار نیک انجام نمی‌دهد. روی همین اصل است که گاهی فرد تنها به علت ترس از تنبیه، بعضی از کارها را انجام نمی‌دهد و به خاطر اینکه در میان مردم رسوا نشود و آبرویش نرود، از اقدام به اعمال بد اجتناب می‌کند. بنابراین می‌توان از این حساسیت افراد، در سازندگی و تربیت آنان استفاده کرد و با شیوه‌های صحیح تنبیه، آنان را اصلاح کرد. این مطلب مورد توجه روان شناسان نیز بوده و بعضی از ایشان، استفاده از تنبیه را مفید و حتی لازم می‌دانند. بنابراین، تنبیه بر اساس مقرّرات می‌تواند یک روش تربیتی باشد. البته در میزان و چگونگی تنبیه صحبت فراوان است و از زمان‌های قدیم، مسأله‌ی تنبیه و چگونگی آن مورد بحث بوده و موافقان و مخالفانی داشته است. غالب کارشناسان به این علت که ممکن است تنبیه، هم برای تنبیه شونده و هم برای تنبیه کننده، عواقب زیان آوری داشته باشد، با مقوله‌ی تنبیه به صورت محتاطانه برخورد کرده‌اند و از نظراتشان استفاده می‌شود که در صورت اصلاح شدن رفتار فرد با روش‌های مطلوب و به وسیله‌ی تقویت کننده‌های « مثبت و منفی»، مربّیان مجاز به استفاده از تنبیه به عنوان یک محرّک آزارنده نمی‌باشند. آنان غالباً بر تشویق و پاداش در مقابل اعمال و رفتارهای مطلوب تکیه کرده‌اند(10) و تنبیه را به عنوان آخرین روش در تغییر رفتار، آن هم به شکل ساده مورد توجه قرار داده‌اند. بنابراین فقط در مواردی خاص، تنبیه وسیله‌ی مناسبی برای تغییر رفتار نامطلوب و یا ترک عادت است. این به نظر اسلام نیز نزدیک است؛ زیرا در روایات اسلامی روش اوّلیه برای برخورد با رفتار نامناسب، مدارا و نرمی است(11)؛ و در صورتی که نرمی سودمند نباشد، تندی و برخورد مناسب به عنوان داروی تلخ و آخرین راه حل تجویز شده است.
دیدگاه اسلام درباره‌ی تنبیه

اسلام در باب تنبیه دیدگاه خاصی دارد که از هرگونه افراط و تفریط منزه است و به شیوه‌ای اعتدالی، تنبیه را در برخی موارد به شکل محدود، برای اصلاح رفتارهای نامطلوب و با شروطی می‌پذیرد. البته دیدگاه دیگری هم در اسلام وجود دارد و آن از بین بردن زمینه‌های تنبیه یعنی کم کردن و جلوگیری از بروز فساد و گناه است. اسلام به جامعه به صورت یک مجموعه می‌نگرد و از طرفی به موجودیت انسان‌ها هم اهمیت خاصی می‌دهد، خود سازی آحاد امّت را لازم می‌داند، نهی از منکر را نیز جزء وظایف می‌شمارد. البته قبل از آن توصیه به رفق و شفقت کرده و بر این اساس، حتی تنبیه بدنی را برای حیوانات هم نمی‌پسندد و به ترحّم بر آن‌ها سفارش کرده است. پس به جاست که در امر تعلیم و تربیت، در مورد خطاهای جزئی خشم و غضب ظاهر نشود، بلکه با قدری مسامحه، از آن خطاها عفو شود تا فرد شخصیت واقعی خود را بیابد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16352332903584
پاسخ
 سپاس شده توسط bahare_021 ، {h.S} ، ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
#3
ادغام شد ..

لطفا در همین تاپیک ادامه بدید
هیچ وقت نگو سکوت کرد(چند بخشه) 1
پاسخ
 سپاس شده توسط {h.S}


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان