امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ملک سلمان به فکر اتحاد با اعراب خلیج فارس علیه تهران باشد

#1
ملک سلمان به فکر اتحاد با اعراب خلیج فارس علیه تهران باشد 1
برخی نویسندگان کشورهای حاشیه خلیج [فارس] تلاش کردند آینده روابط امنیتی واشنگتن و ریاض را به شکلی ترسیم کنند که گویی دولت امریکا، به نفع تهران، تصمیم به چشم پوشی از ائتلاف با عربستان گرفته است که پیشینه آن به دهه هشتاد قرن گذشته می رسد.
الحیات نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اظهارات خود که از سوی شبکه "العربیه" پخش شد، گفت واشنگتن به کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] در مقابله با هرگونه تهدید نظامی متعارف مانند حمله عراق به کویت در 1990 کمک خواهد کرد و به منظور مقابله با رفتارهای نگران کننده ایران که باعث بی ثباتی در منطقه می شود، روابط امنیتی میان خود را بهبود می بخشیم". رسانه های عربستان و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] به بازتاب این تضمین ها نپرداختند. در حالی که اختلافات میان واشنگتن و ریاض درباره مذاکرات هسته ای آمریکا و ایران از سوی آن ها بزرگ نمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه عرب زبان در ادامه نوشت: مذاکرات ایران و آمریکا به معنای چشم پوشی واشنگتن از امنیت عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] نیست. اما این مذاکرات تلاشی واقعی برای تعامل با موقعیت ایران است. با وجود تردید درباره توجه واشنگتن به امنیت کشورهای شورای همکاری اما پیام آمریکا که از زبان رئیس جمهور اوباما بیان شد روشن بود:" با هر گونه تهدید علیه کشورهای حاشیه خلیج [فارس] مقابله خواهیم کرد".

برخی نویسندگان کشورهای حاشیه خلیج [فارس] تلاش کردند آینده روابط امنیتی واشنگتن و ریاض را به شکلی ترسیم کنند که گویی دولت امریکا، به نفع تهران، تصمیم به چشم پوشی از ائتلاف با عربستان گرفته است که پیشینه آن به دهه هشتاد قرن گذشته می رسد.

این سخن از واقعیت به دور است. اما هیچ کس به موضوع ماهیت روابط یکجانبه کشورهای شورای همکاری با ایران و خطرناکی این مسئله برای عربستان نپرداخت. از تهدیدهای ایران علیه کشورهای حاشیه خلیج [فارس] سخن گفته شد گویی این کشورها ائتلافی یکپارچه هستند.

درست است که تهران شورای همکاری را به عنوان سازمانی منطقه ای به رسمیت نمی شناسد و آن را تشکلی می داند که به منظور مقابله با خود در دوران آغازین جنگ عراق و ایران تاسیس شد. اما در واقع روابط میان تهران و برخی پایتخت های کشورهای حاشیه خلیج [فارس] بازتاب دهنده موضع این کشورها در شورای همکاری نیست.

عمان مشکلی با ایران ندارد و سطح بالایی از همکاری و تفاهم در روابط میان دو کشور از زمان انقلاب تا کنون برقرار است. امارات در میان کشورهای حاشیه خلیج [فارس] بیشترین رویکرد باز اقتصادی را در قبال ایران در پیش گرفته است. در طول جنگ عراق و ایران موضع ابوظبی به بی طرفی نزدیک تر بود و برای متوقف کردن جنگ تلاش کرد. فراتر از این، امارات شریک اول ایران در منطقه محسوب می شود و ایرانیان بی شماری که در امارات به سر می برند، مالک صدها شرکت هستند.

در طول سال گذشته شاهد سفرهای مسوولان دو کشور بودیم. این سفرها، روابط میان دو کشور را که طبق بیانیه های رسمی راهبردی نامیده می شود، تقویت کرد. علاوه بر آن امارات از توافق هسته ای میان ایران و غرب استقبال کرد. اما قطر همیشه _نسبت به دیگر کشورهای این شورا_ به ایران نزدیک تر بود و تلاش کرد میان روابط با ایران و حضور در شورای همکاری توازن برقرار کند. قطر اولین کشوری است که نه تنها تحریم ایران را نادیده گرفت بلکه مشارکت دادن این کشور در حفظ امنیت منطقه به عنوان بزرگ ترین و قدرتمند ترین کشور در آن را خواستار شد.

بی تردید تهدید منطقه(!) از سوی ایران در درجه اول متوجه عربستان است. اما تهدید کشورهای حاشیه خلیج [فارس] از سوی این کشور توصیف دقیق جزئیات نیست و در مجموع نادرست است. از این رو عربستان سعودی به موضع گیری یکپارچه نسبت به ایران از سوی کشورهای حاشیه خلیج [فارس] بیشتر نیازمند است تا همکاری نظامی با واشنگتن.

به طور حتم برخی کشورهای حاشیه خلیج [فارس] سیاست های دوگانه ای در قبال ایران، یکی زیر سقف شورای همکاری و دیگری در روابط دو جانبه با تهران، اتخاذ می کنند. کشورهای حاشیه خلیج [فارس] همراه با عربستان براین اساس در اجلاس "کمپ دیوید" شرکت کردند که موضعی یکپارچه نسبت به تهدیدهای ایران علیه عربستان دارند، در حالی که این مسئله نادرست است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران خبر داد
  پیج بچه پولدارا های تهران در اینستاگرام چه خبره ؟+ عکس ها
Subarrow تحلیل رویترز از دلیل تغییر لحن محمد بن‌سلمان در برابر ایران
Subarrow برجام چگونه بن سلمان را وادار کرد از موضع پایین، به مذاکره با ایران تن دهد؟
Subarrow چین به درخواست بن سلمان پاسخ مثبت داد
  قیمت لحظه ای سهام امروزشرکت ها دربازار بورس تهران
  زالی: وضعیت تهران نگران کننده است/ خودداری از دورهمی شب یلدا
Heart باشد که ابتلای ترامپ به کرونا باعث توجه بیشترش به این بیماری شود
Heart تظاهرات سودانی‌ها علیه توافق صلح جوبا
Heart روسیه بازگشت تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت را منتفی دانست

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان