امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاریخچه مجموعه بازی‌ های Call of Duty نسخه Black Ops

#1
تاریخچه مجموعه بازی‌ های Call of Duty نسخه Black Ops 1

استودیو تری‌آرک هم اکنون یکی از اصلی‌ترین استودیوهای کمپانی اکتیویژن است که برخلاف استودیو اینفینیتی وارد و اسلدج‌همر، بازی‌های دیگری هم غیر از سری ندای وظیفه در کارنامه‌ی خود دارد. تری‌آرک کار خود را روی مجموعه‌ی Call of Duty از بسته‌ی الحاقی Big Red One برای قسمت دوم سری شروع کرد و توانست کم کم استعداد خود را در ساخت بازی‌های تیراندازی اول شخص نشان دهد. پس از ساخت Call of Duty 3، تری آرک برای پی‌ریزی داستانی ادامه‌دار با سبک و سیاقی خاص و منحصر به فرد، پروژه‌ای دو ساله را در دست گرفت که نهایتا منجر به ساخت بازی World at War شد.

جالب است بدانید که در آن زمان استودیو تری‌آرک و اینفینیتی وارد با اینکه هر دو در یک جبهه قرار داشتند، اما حالتی رقابتی بین‌شان پیش‌ آمده بود که حتی منجر به رد و بدل شدن صحبت‌های تندی هم میان اعضای دو استودیو شده بود. اینفینیتی وارد ناگهان مسیر کل مجموعه را با سری «جنگاوری مدرن» عوض کرد که این کار باعث شد تری‌آرک سریعتر به فکر چاره‌ای باشد تا باز هم زیر سایه‌ی سنگین خالقان ندای وظیفه نباشد.

در ادامه، نگاهی به بازی‌های شاخه‌ی Black Ops می‌اندازیم و می‌بینیم که تری‌آرک چه مسیر طولانی را برای تبدیل شدن به یکی از اثرگذارترین استودیوهای دنیا طی کرده است.
 
Call of Duty: World at War
سازنده/ناشر: تری‌آرک/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۰۸
پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس 360،Wii، ویندوز موبایل، نینتندو DS
تاریخچه مجموعه بازی‌ های Call of Duty نسخه Black Ops 1
جهان در جنگ، نام پنجمین بازی اصلی مجموعه‌ی ندای وظیفه است که توسط استودیو تری‌آرک ساخته شد و اکتیویژن مانند همیشه انتشار باز را بر عهده گرفت. بر خلاف تصور بسیاری، «جهان در جنگ» در شاخه‌ی بازی‌های جنگ‌ جهانی دوم مجموعه‌ی Call of Duty قرار نمی‌گیرد و به نوعی پیش‌درآمد سری بلک آپس محسوب می‌شود. تری‌آرک برای ساخت بازی از موتور بازی‌سازی استفاده شده در بازی «جنگاوری مدرن» استفاده کرد اما مقدار زیادی دستخوش تغییرات شد. تخریب‌پذیری بیشتر، تاثیرپذیری عوامل محیطی و همینطور پوست و لباس شخصیت‌های بازی نسبت به آتش و سیستم آب پیشرفته از جمله تغییراتی بود که تری‌آرک در موتور IW 3 Engine به اعمال کرد. تری‌آرک در بازی جدید خود از بازیگران مطرحی مانند کیفر ساترلند و گری اولمن برای صداپیشگی شخصیت‌های اصلی بازی بهره گرفت. همچنین بیشتر عوامل محیطی و انیمیشن‌های بازی با استفاده از تکنولوژی موشن کپچر ضبط و به داخل بازی اضافه شد تا به واقعی‌تر کردن هر چه بیشتر بازی کمک شود. 
تری‌آرک با اینکه بازی را بر خلاف نسخه‌ی چهارم مجموعه، باز هم به دوران جنگ‌ جهانی دوم آورد، اما از لایه‌ی واقعیت رویدادهای آن دوره برای روایت داستان خیالی خود استفاده کرد. تری‌آرک با این کار، زمینه را برای شروع داستان اصلی خود یعنی بلک آپس آماده کرد. داستان و گیم‌پلی «جهان در جنگ» همانطور که از اسمش پیدا است، در جبهه‌های ژاپن و اروپا دنبال می‌شود که به حساس‌ترین و خونین‌ترین نبردها می‌پردازد. تری‌آرک سعی کرد مانند اینفینیتی وارد، تمرکز خاصی روی شخصیت‌های اصلی داستان داشته باشد و تا حدی هم توانست موفق ظاهر شود. برای مثال، شخصیت ویکتور رزنو با صداپیشگی گری اولدمن، توانست به خاطر حضور موثر و البته کارگردانی شده‌اش در بازی، از شهرت خاصی برخوردار شود.
»جهان در جنگ» اولین بازی از سری ندای وظیفه بود که بخش زامبی را به این مجموعه آورد. برخلاف چیزی که تصور می‌شد، زامبی‌های ندای وظیفه توجه بسیاری را به خود جلب کردند و کم کم جای خود را در بازی‌های آینده‌ی مجموعه حتی شماره‌هایی که توسط اینفینیتی وارد ساخته شد، باز کردند.
تری‌آرک ریسک زیادی را برای ساخت یک بازی بر اساس جنگ‌جهانی دوم به جان خرید، زیرا استودیو اینفینیتی وارد به کلی جهت مجموعه را عوض کرده بود و به قدری هم این کار آنها موفق بود که بسیاری عقب‌گرد و پرداختن دوباره به جنگ‌جهانی دوم را شکستی حتمی می‌دانستند. با این حال، «جهان در جنگ» بازخوردهای مثبتی را به همراه داشت و میانگین امتیازات ۸۵ درصد را در وب‌سایت متاکریتیک کسب کرد. ناگفته نماند که تاخت و تازها به این بازی ادامه داشت تا جایی که مجله‌ی رسمی ایکس‌باکس، Call of Duty: World at War را به یک بسته‌ی الحاقی تا یک بازی کامل تشبیه کرد.
«جهان در جنگ» را می‌توان خشن‌ترین بازی مجموعه تا آن زمان دانست. برخلاف نسخه‌های پیش از آن و حتی «جنگ‌های مدرن» که درجه سنی M را دریافت کرده بود، در این بازی شاهد قطع عضو، سوختگی و حتی انفجار سربازان بودیم و از طرفی، صحنه‌های خشن مانند کشتارهای جمعی و شکنجه به وفور مشاهده می‌شد. این ویژگی مورد تحسین برخی منتقدان قرار گرفت. ندای وظیفه: جهان در جنگ توانست تا ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۱ میلیون نسخه فروش داشته باشد. در گزارش ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ آمده است که «جهان در جنگ» به فروشی بیش از ۱۵.۷ میلیون نسخه تا آن زمان دست پیدا کرده است.
 
Call of Duty: Black Ops
سازنده/ناشر:تری‌آرک/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۱۰
پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360،Wii، OS X، نینتندو DS
تاریخچه مجموعه بازی‌ های Call of Duty نسخه Black Ops 1
بلک آپس، اولین قسمت از سری بازی‌های بلک آپس در مجموعه‌ی Call of Duty است که توسط استودیو تری‌آرک در سال ۲۰۱۰ ساخته شد و اکتیویژن وظیفه‌ی انتشار آن را عهده دار شد. تری‌آرک با اینکه توانسته بود بازی قبلی خود، «جهان در جنگ» را با وجود برخی انتقادات، به موفقیت تجاری برساند، اما هنوز سایه‌ی اینفینیتی وارد به عنوان خالق و شاید استودیویی که صاحب اصلی مجموعه است روی تک تک افراد تری‌آرک سنگینی می‌کرد. قسمت دوم از سری «جنگاوری مدرن» با موفقیت‌های بسیار زیاد خود انتظارات را از مجموعه بسیار بالا برد و از طرفی کار تری‌آرک هم در ساخت بازی خود برای مجموعه ندای وظیفه سخت‌تر از قبل شد. در ماه می ۲۰۰۹، اکتیویژن به دنبال کسب لایسنس استفاده از بعضی موسیقی‌های معروف دوران جنگ ویتنام بود که همین امر شایعاتی را پیرامون ساخت بازیی بر اساس جنگ ویتنام قوت بخشید. در همان روزها دیوید کیم یکی از اعضای استودیو تری‌آرک در حساب کاربری لینکداین خود اظهار داشت که به عنوان انیماتور ارشد در حال کار روی بازی Call of Duty 7 است. در نوامبر ۲۰۰۹ و تنها چند روز مانده به انتشار «جنگاوری مدرن ۲» اکتیویژن رسما تایید کرد که Call of Duty جدیدی برای عرضه در سه ماهه‌ی سوم مالی سال ۲۰۱۰ برنامه‌ریزی کرده است. در فوریه‌ی ۲۰۱۰ یکی از بازیگران پروژه‌ی جدید که هنوز Call of Duty 7 نامیده می‌شد فاش کرد بازی در زمان جنگ سرد جریان دارد و بعضی مراحل بازی به جنگ ویتنام پرداخته می‌شود. سرانجام در آپریل ۲۰۱۰ از بازی Black Ops رسما رونمایی شد.
Call of Duty: Black Ops را می‌توان جدا از اینکه یک بازی تیراندازی اول شخص نظامی نامید، یک بازی ماجرایی جاسوسی هم عنوان کرد. تری‌آرک شیوه‌ی روایت داستانی بسیار خوب و جدیدی را در بازی خود پیاده‌سازی کرد که در کل مجموعه‌ی ندای وظیفه بی‌سابقه بود. پرداختن به اسرار پشت پرده‌ی جنگ سرد، درگیری‌های کوچک و خیابانی، عملیات‌های جاسوسی، داستانی چند لایه و درنهایت شخصیت پردازی زیرکانه که تا به حال در مجموعه ندای وظیفه ندیده بودیم سبب شد تا این بازی از محبوبیت خاصی برخوردار شود. با اینکه بیشتر جنبه‌های داستانی بازی از رویدادهای واقعی الهام گرفته شده بود، اما تری‌آرک از یک سری نقاط سیاه و مبهم تاریخی استفاده کرد تا برداشت و داستان دلخواه خود را بیان کند. در بخش تکنیکی، تری‌آرک بسیار خوش درخشید. یکی از نقاط قوت بازی بخش صداگذاری شخصیت‌ها بود که تیمی قوی از بازیگران مطرح هالیوودی آن را تشکیل می‌دادند. گری اولمن که در بازی قبلی این استودیو حضور داشت، به بازی بلک آپس آمد و دوباره در نقش ویکتور رزنو هنرنمایی کرد و سم ورتینگتون (آواتار، ترمیناتور، سری تایتان) در قالب شخصیت آلکس میسون به ایفای نقش پرداخت . همچنین بازیگر مطرح، اد هریس نیز در این بازی برای ایفای نقش جیسون هادسون حاضر شد.
تری‌آرک برای هر چه بهتر کردن عملیات موشن کپچر شخصیت‌های بازی از تکنولوژی‌ مورد استفاده جیمز کامرون در فیلم آواتار بهره گرفت که نتیجه‌ی کار بسیار خوب از آب در آمد. از آن‌جایی که پرداختن به جنگ سرد بسیار کار مشکلی است، تری‌آرک به سراغ دو افسر سابق آمریکایی و روس به نام‌های جان پلاستر و سانی پوزیکاس رفتند تا در شبیه‌سازی عملیات‌ها و فضای آن روزها بهتر ظاهر شوند.
Black Ops همانند World at War دارای خشونت زیادی بود و امکان قطع عضو در اثر تیراندازی یا انفجار در این بازی هم تعبیه شده بود. از طرفی، برخی المان‌های جدید مانند هدایت هلیکوپتر یا استفاده از تکنیک Bullet Time برای ایجاد صحنه‌های آهسته و سینمایی در بازی به کار برده شده بود. در بخش چند نفره‌، بلک آپس همانند نسخه‌های قبلی مجموعه توانست خوب ظاهر شود و حتی برخی المان‌های حذف شده در «جنگاوری مدرن ۲» را هم به سری بازگرداند. ماد سازی، Developer Console و همچنین سرورهای اختصاصی از جمله ویژگی‌های بلک آپس بود. همچنین شبکه‌ی استیم به عنوان پلتفرم انحصاری برای بلک آپس در پی‌سی تعیین شد و ولو هم با استفاده از سیستم ضد تقلب، محیط آنلاین بلک آپس را امن نگه داشت.
Call of Duty: Black Ops در زمان عرضه‌ی خود توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند و میانگین امتیازات ۸۸ درصد را در سایت متاکریتیک کسب کند. با اینکه بیشتر منتقدان به تحسین بازی پرداختند، اما رویه‌ی انتقادات نسبت به انتشار سالانه‌ی ندای وظیفه در حال افزایش بود و این موضوع گریبان گیر بلک آپس هم شد. مجله‌ی اج که امتیاز ۷ از ۱۰ را به بازی اختصاص داده بود این اثر را زیبا و قابل قبول توصیف کرد، اما آن را بیشتر شبیه یک بروزرسانی از نسخه‌های قبلی میدانست تا اینکه با یک بازی کاملا جدید رو به رو باشیم. حتی برخی مراجع روند بازی را به حدی خطی می‌دانستند که آن را با تیراندازی‌های ریلی مقایسه کردند. جالب است بدانید نسخه‌ی Wii بلک آپس که میانگین ۸۰ را در متاکریتیک کسب کرد مورد تحسین بسیاری قرار گرفت به طوری که مجله‌ی رسمی نینتندو از آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های سبک تیراندازی در کنسول Wii نام برد.
بلک آپس در بخش فروش خارق‌العاده ظاهر شد و باز هم ثابت کرد چرخ ماشین پول‌ساز اکتیویژن همچنان با قدرت می‌چرخد و می‌تازد. تنها در ۲۴ ساعت بلک آپس توانست ۵.۶ میلیون نسخه فقط در بازار آمریکا و بریتانیا بفروشد. این رکورد بیش از چیزی بود که بازی جنگاوری مدرن ۲ به آن دست پیدا کرده بود. برای مقایسه‌ی بهتر، خوب است به فیلم هری‌پاتر و یادگاران مرگ-قسمت اول اشاره کنیم که در یک هفته توانست به رقم ۳۲۰ میلیون دلار فروش برسد اما بلک‌آپس تنها در یک روز رقم ۳۶۰ میلیون دلار را به سرعت رد کرد. تنها در ۵ روز رکورد فروش بلک آپس به ۶۵۰ میلیون دلار رسید و رکورد ۵۵۰ میلیون دلاری «جنگاوری مدرن ۲» را جابه جا کرد.تا ۲۲ نوامبر، با اینکه فروش بازی ۸۵ درصد افت پیدا کرده بود، اما بیش از ۱۸ میلیون نسخه از آن به دست مردم رسید و رقم ۸۱۸ میلیون دلار فروش را به نام خود ثبت کرد. این رقم دو میلیون نسخه و ۱۸۲ میلیون دلار کمتر از «جنگاوری مدرن ۲» بود. بلک آپس در ماه دسامبر همان سال به فروش ۱ میلیارد دلاری دست پیدا کرد. سال بعد مجله‌ی هالیوود ریپورتر از بلک آپس به عنوان یکی از پرفروش‌ترین بازی ویدیویی تاریخ نام برد. بلک آپس توانست این رکورد را تا سال ۲۰۱۴ و قبل از عرضه‌ی GTA V، غول پول‌ساز راک‌استار حفظ کند. در نهایت طبق آخرین گزارشات تا نوامبر ۲۰۱۳، Call of Duty:Black Ops بیش از ۲۶.۲ میلیون نسخه به فروش رفته است.
 
Call of Duty: Black Ops 2
سازنده/ناشر:تری‌آرک/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۱۲
پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360،Wii U
تاریخچه مجموعه بازی‌ های Call of Duty نسخه Black Ops 1
تری‌آرک سرانجام توانسته بود تا حد زیادی راه خود را از اینفینیتی وارد جدا کند و بازی خوب بلک آپس هم به اعتبار آنها افزود. پس از اتفاقاتی که برای استودیو اینفینیتی وارد افتاد و افراد کلیدی این استودیو اخراج یا جدا شدند، فرصت برای تری‌آرک با ثبات ایجاد شد تا بتواند خلاقیت‌های خود را گسترش دهد و حتی به فکر جاه‌طلبی‌های بیشتری باشد. این فکر تا جایی پیش رفت که تری‌آرک تصمیم گرفت کاری را که اینفینیتی وارد با جنگاوری مدرن کرد را باز تکرار کند و سری Call of Duty را وارد عصر جدیدی کنند.
رابرت کوتیک، مدیر عامل شرکت اکتیویژن بلیزارد در نوامبر ۲۰۱۱ تایید کرد که قسمت جدید از سری ندای وظیفه برای عرضه در سال ۲۰۱۲ میلادی برنامه‌‌ریزی شده است. وی همچنین با تایید این موضوع که بازی در سه‌ ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۲ عرضه خواهد شد، ادعا کرد که این بازی دارای «نوآوری‌های معنادار و مفهومی» خواهد بود. تری‌آرک برای اینکه بتواند بر ادعاهای کوتیک جامع عمل بپوشاند، از نویسندگان فوق‌ حرفه‌ای و با سابقه و همچنین مشاوران نظامی و سیاسی در ساخت Black Ops 2 کمک گرفت. افرادی مانند اولیور نورث صاحب‌نظر سیاسی ، میزبان تلویزیونی محافظه‌کار و نویسنده آثار پرفروش فهرست نیویورک تایمز، یا پیتر وارن سینگر دانشمند علوم سیاسی و نویسنده‌ی کتاب‌های جنجالی همچون «بچه‌های جنگ» در توسعه‌ی زیرساخت‌های داستانی Black Ops 2 و انتقال آن به سال ۲۰۲۵ نقش به‌سزایی داشتند. همچون قسمت قبل، دیوید اس.گویر به عنوان نویسنده‌ی اصلی به همراه دیوید آنتونی و میساه رایت روایت داستانی را بر عهده گرفتند. از آثار ماندگار گویر می‌توان به سه گانه‌ی شوالیه تاریکی، دو قسمت از فیلم بلید، مرد پولادی و همچنین پروژه‌های آینده‌ی دی‌سی همچون بتمن علیه سوپرمن و لیگ عدالت اشاره داشت. گویر قبل از عرضه‌ی بازی ادعا کرد که Black Ops 2 چیزی فراتر از فیلم‌های هالیوودی را ارائه خواهد داد.
اطلاعات و تصاویر Black Ops 2 قبل از رونمایی رسمی بارها از سایت‌های مختلف دنیا لو رفت اما به هر نحوی که بود اکتیویژن در می ۲۰۱۲ و در جریان بازی پلی‌آف رقابت‌های ان‌بی‌ای، اولین تریلر رسمی Black Ops 2 را به نمایش گذاشت. به طور همزمان، این ویدیو در شبکه‌ی یوتیوب قرار گرفت. استقبال از این ویدیو به حدی بود که رکورد پیش فروش نسخه‌ی قبل را جابه جا کرد و به میزان سه برابر بیشتر از اولین قسمت Black Ops شد.
با اینکه سری بازی‌های «جنگاوری مدرن» در زمان خود داستانی از آینده‌ی خیلی نزدیک را روایت می‌کردند، ولی باز همه چیز مانند ادوات جنگی و لوکیشن‌های بازی به زمان حال شبیه بود. اما بلک آپس ۲ برای اولین بار در تاریخ مجموعه، به جنگ‌های آینده و کاملا تخیلی با جنگ‌افزارهای نظامی فوق پیشرفته می‌پرداخت که همین مسئله بازخوردهای مثبت و منفی خود را هم در پی داشت. طرفداران قدیمی مجموعه که زمانی با جنگاوری مدرن هم‌سو شده بودند و آن را یک شاهکار می‌نامیدند، حالا به مخالفت با تری‌آرک پرداختند. در سوی دیگر تری‌آرک تغییرات بنیادی در سبک گیم‌پلی و به خصوص المان‌های چند نفره ایجاد کرد که در نوع خود واقعا خوب ظاهر شدند. برای مثال حالت «چند تیم» که رقابت‌هایی با میزبانی چند تیم از بازیکنان را به همراه می‌آورد.سیستم جوایز، مچ‌میکینگ و بسیاری از المان‌های دیگر از نو ساخته شدند و به همین دلیل تری‌آرک توانست استانداردهای حضور در مسابقات ورزش‌های الکترونیک (eSports) را هم کسب کند.
همچون نسخه پیشین، این بازی هم دارای صداپیشگان نام آشنا و هالیوودی بود. سم ورتینگتون در قالب آلکس میسون به ایفای نقش پرداخت و مایکل کیتون هم به جای اد هریس در قسمت قبل، برای صداپیشگی جیسون هادسون تعیین شد.میشایل رودریگز (سریع و خشمگین) در کنار کلنسی براون و برین بلوم به صداپیشگی سربازان استرایک فورس پرداختند.
بلک آپس ۲ علاوه بر جنگ‌های وسیعی که داشت، به یک جنگ سرد در سال ۲۰۲۵ اشاره می‌کند و مقدار زیادی از المان‌های جاسوسی نسخه‌ی قبل را هم به دنبال خود دارد. واکنش منتقدان به قسمت دوم بلک‌ آپس به اندازه قسمت قبل خیلی مثبت نبود، اما توانست تا حد زیادی انتظارات را هم برآورده کند. منتقد سایت آی‌جی‌ان که به بازی نمره‌ی ۹.۳ از ۱۰ را داده بود اظهار داشت که بلک آپس ۲، نمونه‌ی بارز از نحوه‌ی پیشرفت و شکوفایی یک مجموعه‌ی سالانه است. گیم‌اینفورمر بازی را جالب ولی نه خیلی هیجان انگیز ذکر کرد. شخصیت‌‌پردازی‌ها در این نسخه هم قابل قبول بود که البته تمرکز روی شخصیت منفی داستان و اعمال پیچیدگی‌هایی در آن را باید یکی از عوامل موفقیت بلک آپس ۲ برشمرد.
بلک آپس ۲ همچون بازی‌های قبلی توانست رکوردها و رویدادهای خارق‌العاده‌ای در بخش فروش به نام خود ثبت کند. به نقل از اکتیویژن، عرضه‌ی روز اول بازی Black Ops 2 بزرگترین و وسیع‌ترین عرضه‌ای بوده که تاریخ بازی‌های ویدیویی به خود دیده است. بیش از ۲.۵ میلیون نفر در بیش از ۱۶ هزار فروشگاه در نیمه شب دوشنبه برای خرید این بازی به صف شدند تا یکی از بزرگترین عرضه‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی را رقم بزنند. طبق گزارش رسمی اکتیویژن، بلک آپس ۲ فقط در آمریکا و فقط در روز عرضه‌ی خود بیش از ۷.۵ میلیون نسخه فروش کرد و رقم ۵۰۰ میلیون دلار را پشت سر گذاشت. تنها در ۲۴ ساعت و فقط در آمریکا، این میزان فروش توانست Black Ops 2 را تبدیل به وسیع‌ترین عرضه محصول سرگرمی در تاریخ کند که این رکورد تا زمان عرضه‌ی بازی GTA V در سپتامبر ۲۰۱۳ در دست بلک آپس ۲ باقی ماند. این چهارمین سال متوالی بود که سری ندای وظیفه به شکستن رکورد نسخه‌های قبلی خود ادامه می‌دهد.
بلک آپس ۲ تنها در عرض ۵ روز به فروش ۸۰۰ میلیون دلاری می‌رسد که ۲۵ میلیون دلار بیش از بازی سال قبلش، Modern Warfare 3 بود. این فروش تمام رکوردهای ثبت شده توسط فیلم‌ها، کتاب‌ها و دیگر بازی‌های ویدیویی را هم پشت سرگذاشت تا به راحتی به بزرگترین سرگرمی تاریخ تبدیل شود. در نهایت بلک آپس ۲ تا نوامبر سال ۲۰۱۳ توانست بیش از ۲۴.۲ میلیون نسخه فروش داشته باشد. Black Ops 2 اولین بازی تقریبا غیر خطی مجموعه بود که چند پایان بسته به انتخاب‌های بازیکن در طول روند بازی، به همراه داشت. 
 
Call of Duty: Black Ops 3
سازنده/ناشر: تری‌آرک/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۱۵
پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان
تاریخچه مجموعه بازی‌ های Call of Duty نسخه Black Ops 1
تری‌آرک راه خود را با سری موفق بلک آپس ادامه داد و پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، سرانجام از قسمت سوم سری Black Ops در آپریل سال ۲۰۱۵ رونمایی کرد. با اینکه انتظار می‌رفت تری‌آرک به ساخت ادامه برای بلک‌آپس بپردازد، اما قبل از رونمایی نهایی، شایعات بسیاری در مورد بازی‌های دیگر هم به گوش می‌رسید. بیش از یک سال قبل از معرفی بازی، شایعه شد که استودیو Neversoft که سابقا به ساخت بازی‌های مجموعه گیتار هیرو مشغول بوده‌اند، در حال کار روی پروژه‌ای مرتبط با سری ندای وظیفه هستند. پس از عرضه‌ی بازی Advanced Warfare توسط استودیو اسلدج‌همر، مشخص شد که روند ساخت بازی‌‌های مجموعه ندای وظیفه به یک چرخه‌ی سه ساله افتاده است. اینفینیتی وارد با سری Ghosts، اسلدج‌همر با سری Advanced Warfare و سرانجام تری‌آرک. کمی قبل از معرفی بازی، شایعاتی مبنی بر کار روی قسمت دوم World at War باز هم با محوریت جنگ جهانی دوم به گوش می‌رسید. این شایعه بیشتر توسط کسانی منتشر شد که علاقه داشتند مجموعه ندای وظیفه به دوران جنگ جهانی دوم بازگردد. با تمام این صحبت‌ها، تری‌آرک و اکتیویژن سرانجام از قسمت سوم Black Ops با محوریت جنگ‌های آینده و فوق پیشرفته رونمایی کردند. بلک آپس ۳ دومین بازی در مجموعه ندای وظیفه و اولین بازی تولید شده توسط تری‌آرک است که در یک روند سه ساله‌ی تولید قرار گرفته است. این حرکت اکتیویژن تا حد زیادی فشار روی مجموعه‌ی ندای وظیفه را کم کرد و انتقاداتی که مبنی بر تکراری بودن مجموعه وارد می‌شد را تا حد زیادی دفع کرد. 
هنوز اطلاعات دقیقی از روند داستانی بازی منتشر نشده اما اینطور که از تریلر معرفی و همچنین تیزری که قبل از معرفی بازی منتشر شد می‌توان برداشت کرد، بازی روی ابرسربازان جنگی، روبات‌های هوشمند و همچنین تغییرات ژنتیکی در دهه‌ی ۲۰۵۰ میلادی تمرکز دارد. در نگاه اول، شاید بازی شباهت بسیار زیادی به Advanced Warfare محصول اسلدج‌همر داشته باشد، اما ریزه‌کاری‌های صورت گرفته توسط تری‌آرک توانسته راه بلک‌آپس را از این بازی جدا کند. المان‌هایی مانند راه رفتن روی دیوار یا پرش‌های رانشی ظاهرا الهام گرفته شده از بازی Titanfall، ساخته‌ی استودیو ریسپاون متشکل از خالقین سری ندای وظیفه است.


تری‌آرک ظاهرا تمرکز زیادی روی بخش چندنفره‌ی آنلاین گذاشته و قصد دارد تا تحولی عظیم در آن ایجاد کند. بزرگترین تغییری که در بخش چندنفره‌ی رقابتی Black Ops 3 ایجاد شده، اضافه شدن شخصیت‌هایی است که تری‌آرک آنها را «متخصص» می‌نامد. بازی به شما اجازه می‌دهد که از بین ۹ شخصیت مختلف که هر کدام نام، سلاح و توانایی‌های مختص به خود را دارند، یکی را انتخاب کنید. این ایده‌ای است که اخیرا در بازی‌های چندنفره‌ی درحال ساخت مانند Overwatch از بلیزارد و Battlecry از گیرباکس نیز دیده شده است. در این بازی‌ها دیگر خبری از سربازان بی‌نام و نشان نیست، بلکه با یک شخصیت بازی می‌کنیم که حداقل نام و سابقه‌ی مشخصی دارد.

بر اساس توضیحات بانتینگ، کارگردان بخش چند نفره‌ی بلک آپس ۳،  هر متخصص دارای سلاح و توانایی‌های متفاوتی است و همین مسئله باعث یک تحول بزرگ در شیوه‌ی بازی کردن بخش چندنفره‌ی Call of Duty خواهد شد. وجود متخصص‌ها باعث می‌‌شود تا بازیکن‌هایی که توانایی جمع‌آوری امتیازات بخش چندنفره (Scorestreak)‌ را ندارند هم در بازی احساس قدرت کنند. هر متخصص مهارت ویژه‌ای دارد که به طور شارژی قابل استفاده است، یعنی به مرور زمان و با گرفتن امتیازات مشخصی می‌توان این مهارت‌ها را در بازی اجرا کرد. یکی دیگر از تغییرات بزرگ بخش چندنفره‌ی بازی مربوط به بخش حرکات شخصیت‌ها است. دیوید واندرهار، که او هم به عنوان کارگردان بخش چندنفره روی پروژه‌ی ساخت Black Ops 3 مشغول به کار است، می‌گوید که تری‌آرک توجه زیادی به ارتقای توانایی حرکتی بازیکن‌ها در بازی دارد. آنها می‌توانند از دویدن سریع به طور نامحدود استفاده کنند و با راحتی و آزادی بیشتری از روی موانع مرتفع بپرند؛ حتی این امکان فراهم شده تا هنگام پریدن از روی موانع نیز بتوان به دشمنان شلیک کرد.
اکتیویژن انتظار دارد پس از افول تجاری که گریبان‌گیر مجموعه از نسخه‌ی Ghosts به بعد شد، بتواند با قسمت جدید بلک‌ آپس باز هم به رکورد شکنی‌های سابق بپردازد. سری بلک‌ آپس تا به امروز توانسته در هر بار عرضه، روند رو به رشد و فروشی فوق‌العاده بالا را کسب کند و احتمالا قسمت سوم هم می‌تواند روند نسخه‌های قبل را ادامه دهد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Mohammad 77 ، ☮ VENOM VΛDΞR ☮
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Minioni تاریخچه زبان برنامه نویسی کاتلین
  دانستنی های دنیای گیم|نسخه 5|WUNDER-GUG-GAMERS
  دانستنی های دنیای گیم|نسخه 4|WUNDER-GUG-GAMERS
  دانستنی های دنیای گیم|نسخه 3|WUNDER-GUG-GAMERS
  دانستنی های دنیای گیم|نسخه 2|WUNDER-GUG-GAMERS
  دانستنی های دنیای گیم|نسخه 1|WUNDER-GUG-GAMERS
  دوست دارین تو کدوم دنیای بازی ویدیویی باشید؟نسخه 1
  معرفی چند بازی برای کنسول های بازی برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان