امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رتبه ۳کنکور ارشد مطالعات زنان به دلیل مرد بودن امکان انتخاب رشته ندارد!

#1
رتبه ۳کنکور ارشد مطالعات زنان به دلیل مرد بودن امکان انتخاب رشته ندارد! 1
ابوالفضل معمارزاده در حالی امکان انتخاب رشته را نداشته است که در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش محدودیت جنسی برای این رشته ذکر نشده بود.
حاشیه های کنکور کارشناسی ارشد ۹۴پایان ندارد. بعد از کاهش ظرفیت در برخی رشته ها و در عوض آن افزایش در رشته های دیگر حالا پرونده ای جدید به روی وزارت علوم باز است. پرونده ای که باعث می شود نفر سوم کنکور کارشناسی ارشد مطالعات زنان اجازه انتخاب رشته نداشته باشد.  مساله ای که زمزمه آن از سال ها قبل به گوش می رسید؛ تک جنسیتی شدن برخی رشته ها.

معمار زاده رتبه ۳کنکور کارشناسی ارشد به خبرآنلاین می گوید: با وجود آنکه ظرفیت این رشته در تهران در دوره روزانه و شبانه 44 نفر اعلام شده است اما بنده با وجود مجاز بودن برای انتخاب رشته در شهر تهران امکان انتخاب رشته را نداشتم.

اما زمانی که دفترچه شماره یک روی پرتال سازمان سنجش قرار گرفته خبری از محدودیت جنسی در رشته مطالعات زنان نبوده است و به طور کلی، روال سال های قبل دانشگاه ها، ملاک عمل شرکت کنندگان برای انتخاب رشته و شهر مد نظر محل تحصیل خود قرار می گیرد. معمارزاده ظرفیت ها را مطالعه و به دلایل شخصی و شغلی رشته مطالعات زنان را انتخاب می کند.

او می گوید: در مواردی که رشته هایی منحصراً جنسیتی یا در انحصار دانشگاه خاصی هستند به صورت طبیعی و عقلانی، این امر را در دفترچه شماره 1 اعلام می کنند. مثلا رشته مهندسی طراحی محیط زیست، منحصراً پذیرش دانشجو را در دانشگاه تهران اعلام کرد، رشته مطالعات دفاعی استراتژیک،اطلاعات استراتژیک، مدیریت بحران و ... پذیرش دانشجو را تنها مختص برادران اعلام کردند.

سابقه رشته و ظرفیت های آن در سال های گذشته و مطالعه دقیق در مورد آن معمارزاده را به انتخاب مطالعات زنان ترغیب کرده است: با توجه به سابقه بیش از یک دهه ای این رشته در دانشگاه های شهر تهران از قبیل دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه خوارزمی و ... برای کسب بهترین رتبه و قبول شدن در یکی از دانشگاه های تهران تلاش کرداما بعد از ارایه دفترچه شماره 2 در تاریخ 23/02/1394 در کمال ناباوری فهمیدم برخلاف روال سال های گذشته دانشگاه های تهران به جز دانشگاه علامه طباطبایی برای این رشته هیچ گونه اعلام نیازی نشده.به جز دانشگاه الزهرا که جنسیتی است؛ دانشگاه خوارزمی نیز پذیرش دانشجو را برای این رشته اعلام نکرد و دانشگاه علامه طباطبایی نیز برخلاف سال گذشته این رشته را فقط منحصر به خواهران اعلام کرد.

معمارزاده شکایش را به سازمان سنجش می برد، اما سازمان سنجش وزارت علوم را مقصر اصلی اعلام می کند: «وقتی به وزارت علوم رفتم، من را به معاونت گسترش این وزارتخانه ارجاع دادند که در آنجا کارمندان این معاونت می خواستند من را از ادامه پیگیری منصرف کنند.آنها با اعلام پیش پا افتاده بودن این رشته و عدم کاربرد آن در جامعه و به اصلاح خودشان "رشته ای که فقط برای گذراندن وقت زنان خانه دار خوب است، من را به دفتر آقای دکتر آریا ارجاع دادندو از من خواستند تا شکایت خود را به صورت کتبی بنویسم تا برای داوطلبان سالهای بعد از این قبیل مشکلات درست نشودو من بانی خیری برای شرکت کنندگان سال بعد باشم.

رشته مطالعات زنان را در حالی به سمت تک جنسیتی سوق می دهند که در تعریف این رشته در سایت دانشگاه علامه طباطبایی آمده است: رشته مطالعات زنان یک دوره مطالعات میان رشته ای است که به نحوی با دروس علوم پایه ارتباط دارد.در این رشته سعی بر این است تا بینش صحیح و غیر جانبدارانه ای از جایگاه زن در هستی و جهان امروز به صورت علمی و آکادمیک و با توجه به مطالعات تطبیقی ارائه شود. این تعریف هم مردان و هم زنان را در بر می گیرد.

رتبه ۳کنکور کارشناسی ارشد مطالعات زنان شکایت خودرا برای کمک به آیندگاه در دبیرخانه ثبت می کند اما تا امروز هیچ جواب یا دستوری به این نامه داده نشده است: «حرف من این است که دفترچه شماره یک که ظرفیت ها را اعلام می کند و دانشجویان بر اساس آن برنامه ریزی می کنند انقدر پیچیده است که نمی توانند ۶ماهه آن را تکمیل کنند.»
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow تحلیل رویترز از دلیل تغییر لحن محمد بن‌سلمان در برابر ایران
Heart نخست‌وزیر بلغارستان به دلیل ماسک نزدن جریمه شد
  درخواست وزیررفاه از دیوان محاسبات برای برقراری حق عائله‌مندی زنان مجرد
  اصلی‌ترین دلیل مرگبار شدن کرونا کشف شده است!
Heart ترامپ: اعتراضات ربطی به من ندارد!
  ابتلا و مرگ کرونا در مردان بیشتر از زنان / علایم شدید کووید-۱۹ در سیگاری‌ها
  درباره وضعیت زندان های کرمان در رابطه با بیماری کرونا نگرانی جدی وجود ندارد
  امکان ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا وجود ندارد اما ...
  دولت مداخله ای در انتخاب رییس مجلس یازدهم ندارد
  کرونا در مشهد تثبیت شده/ امکان بازگشت موج دوم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان